GroenLinks wil vuurwerk verbieden Het GroenLinks-congres heeft het verkiezingprogramma van de partij gewijzigd. Hoewel de programmacommissie het voorstel ontraadde, staat nu in het verkiezingsprogramma dat mensen met Oudjaar niet meer zelf vuurwerk af mogen steken. Het voorstel was ingediend door GroenLinks Rotterdam. Het raadslid Arno Bonte van die afdeling is al jaren bezig met een vuurwerkverbod. Hij wil "honderden slachtoffers en miljoenen euro's aan schade voorkomen". Volgens het amendement mag met de jaarwisseling vuurwerk alleen nog maar worden afgestoken bij professionele vuurwerkshows. GroenLinks is een van de vijf partijen die vandaag hun congres organiseren. ------ Ik ben het ermee EENS. Miljoenen euro's aan schade die ze beter in de gezondheidszorg of andere dingen kunnen steken in deze tijden van bezuinigingen Een helmpje word afgeschaft, maar voor miljoenen euro's schade maken, miljoenen euro's zorg op de 1e hulp/brandwondencentra's, milieuvervuiling,stratenvegers, etc door vuurwerk moet het rijk wel betalen Maatschappij word ook steeds brutaler. Vroeger was het een rotje, nu blazen ze hele pinautomaten op of gooien zowat een halve bom door je brievenbus
tja - ik geniet ieder jaar zó ontzettend van het vuurwerk vanuit m'n eigen huis. Gewoon geen massa's mensen, maar gewoon om je heen kijken, rond kunnen lopen, af en toe binnen een drankje pakken... Nee - ik zou het zonde vinden van een traditie.
Het is maar eens per jaar oud en nieuw. Mensen moeten eens uitscheiden met die betutteling. Ik geniet altijd van het vuurwerk en zou het eeuwig zonde vinden.
oneens! het is maar 1 keer per jaar oud en nieuw inderdaad.. vuurwerk hoort daar gewoon bij! daarbij denk ik dat als vuurwerk afsteken niet meer mag je daarmee niet de schade aan pinautomaten prullenbakken bushokjes en dergelijke oplost.. je helpt het alleen nog meer de illegaliteit in..
Elk jaar weer het zelfde gezeur. Dus ik ben er niet mee eens. Er zijn ook genoeg mensen die wel weten hoe ze op een normale verantwoorde manier moeten omgaan. Ik woon in een straat waar voornamelijk alleen maar oudjes wonen. Met oud en nieuw was mijn man vuurwerk aan het afsteken en een paar van die ouderen kwamen na buiten. Hun vonden het "GEWELDIG". Hun waren zo blij dat er in hun straat weer vuurwerk afgestoken werd. (wij wonen in een soort kuil,waardoor je niet ver kunt kijken,en hun dus niet van het vuurwerk uit andere straten kunnen genieten) Deze ouderen (zijn slecht ter been en sommige hebben zelfs geen auto) zouden dus ook de dupe worden van deze regeling van groen links. Wat betreft de ongelukken en de kosten. Ik vindt dat degene die door eigen stommiteit in een ziekenhuis beland zelf oor zijn/haar kosten mag opdraaien. (de mensen die bommen maken en echt het gevaar opzoeken)
Nou, ´gezellige´ boel dan om 12 uur. Nee ben het er hartstikke mee oneens, en dat terwijl ik vuurwerk eigenlijk doodeng vind. Zoals iemand al eerder zei, ze moeten eens ophouden met die betutteling.
Wat een onzin zeg! Als we die kant opgaan zeg ik ... verbod op auto's. Zo kunnen we ook honderden slachtoffers en miljoenen euro's aan schade voorkomen.
Vuurwerk hoort er gewoon bij.Oud en nieuw zonder vuurwerk,vind ik geen oud en nieuw! Ik vind vuurwerk geweldig!
Ik kan erg genieten van vuurwerk. Maar ik vind wel dat het de laatste jaren met kabaal en troep de spuigaten uitloopt. Volgens mij omdat mensen geld over hebben of zo. Nou ja, da's dan opgelost als de crisis nog even doorgaat... Ik denk dat er wat gedaan moet worden aan uitspattingen. En niet meer vanaf 10 uur in de ochtend knallen al toestaan, zodat de hele verzameling pubers uit de buurt al om die tijd zichzelf als kansarm te koop zet door over straat te zwieren. Sta het toe na 10 uur in de avond. En controleer strenger in de dagen vooraf, zodat je niet zoals ons overkwam, weken voor oud en nieuw al een vuurpijl tegen de kinderwagen krijgt, en rotjes tegen het raam waar de kinderen liggen te slapen enzo.
Ik ben het eens met dirksmama. Dat ze inderdaad bijvoorbeeld toestaan vanaf 22uur s'avonds en niet eerder. Want hier waar ik woon (in de drukke stad) knallen ze de hele dag vanaf de ochtend al brievenbussen/bushaltes en zelfs auto's uit elkaar. En je hebt zelfs van die jochies die het aandurven om ook nog naar rijdende auto's te gooien en dat midden op de dag, echt verschrikkelijk sommige jeugd. Maar om 00;00 dat hoort er toch echt gewoon bij, nieuwjaar moet gevierd worden met mooi vuurwerk.
Oneens !! Waarom nou al die tradities aanpakken .. 1x per jaar is er vuurwerk en dan moeten ze dat weer afschaffen .. Laten we dan ook de auto's afschaffen, die veroorzaken namelijk 365 dagen per jaar ongelukken en schade .. Dit is net zo kortzichtig als het afschaffen van vuurwerk eens per jaar ... Ben het er wel mee eens dat ze de tijd van 10.00 uur in de ochtend kunnen verlaten maar afschaffen niet ..
Ik ben het ermee oneens!!! Al vond ik de knallende dingen dit jaar wel vreselijk! Maar ik zou geen zin hebben om ergens heen te.gaan om vuurwerk te kijken!
Oneens. Vuurwerk moet blijven maar ben er ook voor om pas vanaf 22 uur te doen tot 02:00 uur. Dat stomme geknal de hele dag wat bij een bepaald soort weer er ook nog eens voor zorgt dat je dan om 00:00 niets meer van het vuurwerk kan zien, kind dat niet slapen kan, troep op straat.
sja... ik hou echt niet van vuurwerk als ze die dagen voor oud en nieuw aan het klooien zijn. Maar tijdens de jaarwisseling hoort er bij... het zou net zo zijn als koninginnedag afschaffen. Denk dat dat ook een hoop geld kost aan politiemacht, beveiliging, opruimkosten etc... Voor mij een reden om niet op groenlinks te stemmen (en ik overwoog het wel)