Ik vind dat altijd zooooo knap; dat er mensen zijn die vooraf kunnen voorspellen hoe een bevalling zal verlopen en dus kunnen zeggen dat het veilig genoeg is om dit thuis te doen. Het is al complete flauwekul dat verloskundigen dit beweren, laat staan een leek op een zwangerschapsforum. Als jij thuis wilt bevallen, is dat jouw keuze. Vooral doen, als jij je daar prettig bij voelt. Ik denk dat het heel belangrijk is om op een plek te zijn waar jij je prettig voelt. Maar laat een ander ook de keuze om te beslissen dat ze niet thuis wil bevallen. Daar moet geen negatieve (financiële) prikkel tegenover gezet worden. Ik heb een voorbeeldige zwangerschap gehad. En kon best thuis bevallen, vond de vk. Ik voelde me daar niet prettig bij. Gelukkig kunnen wij het geld wel missen, dus hebben wij gekozen voor een poliklinische bevalling. Als je bedankt dat er uiteindelijk 3 verloskundigen en een kraamverpleegkundige met me bezig zijn geweest, dan kun je wel bedenken dat dit thuis niet gelukt was. En zo gaat dat erg vaak; ongeveer de helft van de thuisbevallingen van een eerste kind eindigt alsnog in het ziekenhuis. Dat geeft dus wel aan, dat verloskundigen blijkbaar vooraf geen goede inschatting kunnen maken hoe een bevalling gaat verlopen. (Logisch ook, natuurlijk.) Prima als je toch thuis wilt beginnen. Maar ga alsjeblieft een ander niet afkraken die vrijwillig naar het ziekenhuis gaat. Maar hoe zou jij het vinden als ik dan zou gaan roepen "Ik weiger te betalen voor vrouwen die vrijwillg thuis bevallen en dan met een ambulance naar het ziekenhuis moeten. Weet je wel hoeveel dat kost? En bovendien is er dan een ambulance minder beschikbaar voor mensen die het wel echt nodig hebben." Beetje rare reactie. We betalen nu eenmaal samen voor de zorg. Ik weiger ook niet te betalen voor rokers met longkanker of mensen met sportblessures.
rebekka, lekker naief. Ik wou ook thuisbevallen, maar je moet maar het geluk hebben dat je gezondheid het toelaat hoor! Er is voor een verzekeringsmaatschappij onmogelijk te zeggen, wie er de ruggenprik nodig hebben gehad en wie niet. Pijn verschilt gewoon teveel per persoon. Heb er persoonlijk nog nooit bij stilgestaan dat je bevalling ´´gratis´´ is met een ruggenprik. Overigens dekt mijn verzekering zoiezo alles.
Ik wordt zooooo boos als ik lees wat sommige mannelijke anesthesisten zeggen. Te moe voor een ruggenprik. Lachen om een vrouw die pijn heeft. Ik mag lijden dat zij een keer hun been breken en dat die dan ZONDER verdoving gezet gaat worden. Maar dit is dan ook een gevoelig onderwerp voor mij, dus neem me niet kwalijk, ik moest het even kwijt Oh ja, nu weet ik weer waarom ik geen bevallingsverhalen moet lezen . En vast velen met mij.
Ligt denk ik aan je verzekering Ik ben in het ziekenhuis bevallen zonder ruggeprik en heb geen cent hoeven te betalen
Ik meng me niet verder in de discussie, maar sluit me volledig bij jou aan! Ik was vastberaden om in het ziekenhuis te bevallen zonder pijnbestrijding. Maar als je 12 uur aan een stuk weeen heb die erger worden, en je krijgt geen ontsluiting erbij, en dus volledig uitgeput raakt, dan ben je blij dat je een ruggenprik kan krijgen. Mijn mannetje had in het vruchtwater gepoept, en is blauw geboren met de navelstreng rond zn nek. En ik heb een voorbeeldige zwangerschap gehad, ben heel jong, en had makkelijk thuis kunnen bevallen. Ik ben toch wel heeeeeeeeeeeeeel blij dat ik zelf al bij voorbaat voor het ziekenhuis had gekozen. Kan je nog zo zeker van je zaak zijn, soms loopt t allemaal net ff anders.
Wat een domme opmerking zeg....rebekha84! Ik wilde ook graag thuisbevallen...door medische indicatie in het zk moeten bevallen en godzijdank was ik niet thuis! Anders was het niet goed afgelopen...ik ben ook echt niet meer voor thuisbevallingen!
Hier ook van tevoren besloten naar het ziekenhuis te gaan en was het uiteindelijk nodig om in te grijpen. Ik heb ook van tevoren pijnstilling gevraagd, vooral door restverschijnselen van mijn gegeneraliseerde angststoornis (dat je van alles het ergste verwacht...). Ik heb toen om remifentanil gevraagd omdat ik het gevoel had dat ik er wel iets van wilde meekrijgen dat ik aan het bevallen was. Toen ik dan tijdens mijn bevalling om die pijnstilling vroeg deed de verloskundige moeilijk maar toen het gemeten was in het ziekenhuis vond ze mijn weeën(storm) opeens wel heel heftig. Ik vond het fijn op deze manier en kan me zelf heel weinig voorstellen bij thuis en zonder pijnstilling willen bevallen, maar dat moet iedereen zelf weten. Voor mij voelt dit veilig en een trauma van je bevalling helpt ook niet om na de geboorte beter voor je kind te zorgen. Ik vind het wel jammer dat anderen dan voor jou proberen te bepalen hoeveel pijn je precies hebt, alsof je dat zelf niet voelt...Maar goed, wat mij betreft gaat ieder zijn gang en maakt een eigen keuze, dat is toch gewoon heel persoonlijk!
Tsja ik snap het wel! ik wilde ook heel graag in het ZH bevallen maar kon het simpelweg niet betalen! Thuis was het allemaal niet goed genoeg dat de VK me zelfs vertelde dat ik dan maar op de keukentafel moest bevallen! Nu ben ik ingeleid maar anders had ik van te voren denk ik ook wel aangegeven een ruggeprik te willen. Al was het maar dat ik in mn hoofd had dat het zou kunnen.
Maar wat voor een hoge verzering heb je dan wel niet nodig? Ik heb een aanvullende verzekering maar zou toch 350 euro kwijt zijn om in het zk te mogen bevallen?