Ik heb het andersom gedaan; Eerst me aangemeld voor het ADHD traject van PsyQ via internet, vandaag belden ze, morgen heb ik een telefonische intake en als dat rond is, ga ik naar mijn huisarts voor de verwijsbrief.
Ik ben eerst naar de ha geweest. Verwijzing voor psyQ...waar ik zeer over te spreken ben! Ja en dan begint het he?! De gesprekken...met jou/partner/moeder... dan krijg je de diagnose. Bij mij adhd gecombineerde type..dus met add en een beetje ocd (dwang) beetje piekerstoornis...ach van alles wat Maar ik probeer me nu te richten op de positieve dingen ervan!
Geweldig! Ik denk al de hele week dat ik hier eens moet gaan kijken Ik ga het weer ff volgen vanaf nu hihi
Gaat één van jullie ook een begeleidingstraject in bij PsyQ? Of heeft iemand dat al gehad? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.
Dames, ik heb weer dapper een poetsschema gemaakt. (Onder een plaatje als voorbeeld). Op de dagen dat we allebei werken, zijn er gewoon een paar dingen die we altijd wel doen na het avondeten. Maar ze schieten er soms bij in als we bijvoorbeeld niet thuis eten. Of op vrijdagavond, want dan ben ik moe en mijn man is niet thuis. En dat blijft het afruimen soms wel eens tot zaterdagochtend staan. De dagen dat één van ons twee of wij beiden thuis zijn, staan er naast de dagelijkse klusjes extra taken op het programma. Als we op een dag braaf alle klusjes hebben gedaan, mogen we een grote zon inkleuren. (Kinderachtig hè, maar toch stimuleert dit soort flauwekul mij.) Ik heb er ook een paar dingen bij gezet die wat mij betreft niet wekelijks hoeven, maar die toch wel regelmatig gedaan moeten worden. Als we er daar ééntje van doen, kunnen we die week een extra zon verdienen. Als we het dus goed doen, verdienen we 8 zonnen per week. En als we 50 zonnen hebben, mogen we uit eten. Ik hoop dat we dat in ieder geval nog een keer redden voor de bevalling! Ik wilde eigenlijk eerst van die glassteentjes kopen en dat we er dan daar steeds één van in een glazen pot mogen doen als we die dag alles hebben gedaan. Maar we waren net bij Ikea en ze hadden die dingen niet. Dus dan maar zo. Ik wil namelijk wel morgen beginnen. En dat snappen jullie, als mede ad(h)d-ers natuurlijk volledig, haha. Ik zal mijn schemaatje als voorbeeld bijvoegen. Wie weet inspireert het jullie ook. Bekijk bijlage 344839
Herkenbaar Smnee: ik denk ook al de hele week 'ga weer eens schrojven en bijhouden.... Nog gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens! @tupp: mooi schema en hoop dat de zonnetjes voor een lekker etentje gaan zorgen! Verder heel erg herkenbaar. Ben nu samen met mijn man orde op zaken aan t stellen. Houd jullie op de hoogte!
Zo, nog meer structuur in m'n leven. M'n zwangerschapshormoontjes doen weer goed hun best! Na het poetsschema was er nog een idee dat ik maar eens in praktijk heb gebracht. Ik heb net zo'n fotomapje gekocht. Daar doe ik voortaan alle kortingsbonnen in. Ik heb al zo vaak bij winkels gestaan dat ik de bonnen met korting weer thuis op de keukentafel had liggen. Hartstikke zonde. Dus ze gaan voortaan gelijk in het mapje in m'n tas. (Het is in ieder geval weer een mooi voornemen. ) Ik voel me wel een beetje bejaard. Maar als het werkt, is het toch weer mooi meegenomen. Ik denk dat ik er ook wat lege papiertjes in doe en ook weer wat pennen in mijn tas stop (waar gaan die krengen eigenlijk altijd naar toe?? Die zijn ook constant verdwenen.) Dan kan ik in datzelfde mapje ook een boodschappenlijstje bijhouden.
Tupp wat een handig idee! Daar ga ik ook eens mee aan de slag over schema's gesproken, wij hebben allebei een klein gat in onze hand hihi. We redden het prima, maar sparen lukt nooit. Als je me vraagt wat ik precies betaal voor bijvoorbeeld televisie, dan heb ik geen idee. hoe houden jullie zoiets bij? E1982 dankje vandaag alweer zes weken, nog zes en dan is het eerste trimester voorbij hihi
@Smnee: Ik heb eerlijk waar ook geen idee van dat soort dingen. Ik weet niet eens hoe hoog onze hypotheek is en ik zou ook echt geen intelligent antwoord kunnen geven als je me vraagt naar onze maandelijkse kosten voor gas, water en licht enzo. Mijn man houdt dat allemaal netjes bij. Hij heeft een prachtig bestand in excel, waar per maand onze inkomens precies in staan (inclusief vakantiegeld, eindejaarsuitkering, belastingteruggave enzo allemaal netjes in de juiste maand.) Ook alle uitgaven staan er in. Sommige zijn natuurlijk elke maand hetzelfde. Maar de dingen die bijvoorbeeld per kwartaal zijn of jaarlijks, staan ook allemaal netjes in de juiste maand. Zo kun je dus precies zien wat je elke maand overhoudt. En in welke maanden je misschien te kort zou kunnen komen en waarvoor je dus in de goedkopere maanden moet sparen. Echt heel handig hoor. Ik vind het geweldig dat hij dat zo doet. Als er iets verandert, mailt hij me keurig het nieuwe overzicht. Ik sla het dan ongeopend op op mijn eigen computer. Mocht er ooit wat met mijn man gebeuren, kan ik het zo doormailen aan mijn vader. Nee, dat is flauw. Als ik het echt echt echt zou moeten, zou ik het ook wel kunnen. Ik vrees dat er dan toch af en toe wel wat rekeningen te laat betaald zouden worden. En de spaarrekening zou ook niet meer zo hard groeien. Maar we zouden niet failliet gaan ofzo. Denk ik. Maar ik heb gewoon geluk dat ik een man heb die dat allemaal wel belangrijk vindt (En het is natuurlijk ook belangrijk, maar het interesseert me gewoon niet.) Tegenwoordig komen onze inkomens binnen op de gezamenlijke rekening. Hij betaalt alle rekeningen en we doen van die rekening ook boodschappen, tanken e.d. Zodra het nieuwe salaris wordt gestort, kijkt hij wat er van de vorige maand over was en houdt rekening met eventueel grote uitgaven in de komende maand. Wat over is verdeelt hij eerlijk over onze beide eigen rekeningen. Ik spaar daar een deel van en de rest stroomt zo door dat gat in mijn hand de Nederlandse economie in.
O erg he! Hier precies hetzelfde. Vrienden gaan een huis kopen en we hadden het over hypotheek. Althans, onze vrienden en m'n man want ik begreep er niets van. Ik weet echt niet wat we voor ons huis betaald hebben, en het precieze maandelijkse bedrag. Geen flauw idee. Ga daar ook maar eens mee aan de slag. Ik was al wilde plannen aan het maken hoe ik snel extra geld kon verdienen voor op de spaarrekening. Maar m'n eigen uitgaven leren kennen is misschien stap een
Tupp. Ik zit bij psyq... ben erg tevreden. Afgelopen maandag nog geweest. Nu alleen even gestopt. Ivm bevalling e.d. Ik ga in oktober nog een x en daarna na de zwangerschap het weer oppakken. Het werkt niet voor mij zonder medicijnen. Best zwaar zo onder de hormonen ook. En zitten in een verbouwing. Zie door de bomen het bos niet meer. En 3x p.w werken op therapeutische basis.
Zo he he, ik heb zelf me topic ook weer gevonden. Vorige week hadden we onverwachts familiebezoek. Stelde qua tijd niks voor maar ben dan helemaal uit me ritme. Om weer even in te haken. Qua financiën ben ik redelijk op de hoogte. Dat wil zeggen; ik ben degene die de rekeningen betaald, budget in de gaten houdt en de belastingaangifte doet. Mijn man is daar echt n ramp in namelijk. Ik heb er een redelijk systeem in wat gelukkig steeds beter wordt. Toch arriveren hier regelmatig aanmaningen en incasso's. Gewoon omdat ik vergeet de rekening te betalen. Alles wat via automatische incassa kan, gaat dan ook via automatische incasso. Daarnaast heb ik een heel 'potjes-systeem' zoals ik het noem. Verschillende rekeningen voor verschillende bestemmingen. Begin van de maand als alles binnen is, gaat er automatisch een x bedrag naar rekening 1, 2, 3 etc. Dus we hebben een rekening waar we allebei op storten en alle vaste lasten + boodschappen vanaf gaan. Een gezamelijke spaar voor de vakantie, ik heb nog n rekening waar alle incidentele dingen vanaf gaan en waar ook op gespaard word als het even kan. Dan nog n aparte spaar voor nood, een spaar voor de kinderen. Nah klinkt ingewikkeld maar voor mij geeft het rust en overzicht. Dat laatste is heel belangrijk want behalve perfectionist ben k ook controlefreak. Ook al lijk ik nooit op dat punt te komen dat k voor me gevoel ook alles onder controle heb. Ik moet zeggen dat ik vrij goed met geld om kan gaan. Impulsaankopen doe ik vrijwel nooit. En ik heb bepaald geen gat in mn hand. Ik vind het ook echt leuk om alles wat er binnen komt en er uit gaat overzichtelijk in kolommetjes te zetten, uit te rekenen etc. Geeft me een soort voldoening (gevoel van controle). Maar als het dan gaat om dingen als aangifte doen (veels te laat omdat ik overal alle papieren vandaan moet halen) of abonnementen opzeggen (waar dan heeeeeeeel veel tijd overheen gaat), ben k minder een ster in. Ik had trouwens gisteren ook weer zo een actie. Belangrijke vergadering op werk. We hadden een agenda + wat papieren gemaild gekregen waarvan het de bedoeling was dat je het gelezen had. Dus ik netjes meteen alles uitgeprint, in een mapje gedaan en zelfs nog gelezen. Kom ik aan op de vergadering, natuurlijk 5 minuten te laat. Wilde net de blits maken met mn keurige mapje ( k zat naast mn leidinggevende). Toennnnnnn... ik erachter kwam dat het mapje nog keurig op mn bureau lag... Natuurlijk had k ook geen kladblok of dergelijke bij. Dus zat k daar met een verfrommeld kladje, om dan maar iets voor mn neus te hebben.....
Wel grappig, jou schema lijkt aardig op die van mij. Ik doe verder niet aan beloningen. Maar misschien dat ik dat inderdaad wel moet doen. Vond het idd kinderachtig, maar als t werkt, why not?
Dat merk ik ook hoor. Door de hormonen ben ik chaotischer als normaal en slaapgebrek werkt ook niet echt mee. Ik kan niet wachten tot ik een doorslapende baby heb. En als ik eenmaal stop met de borstvoeding komt het met de hormonen ook wel weer goed. Maar dat wou k niet zeggen. Ik wou zeggen dat ik met je meeleef. Verbouwing, geen medicatie meer, zwanger etc. Pittig hoor. Vorige zwangerschap hebben wij ook verbouwd. Nou echt, nooit meer. Bah. :x
he dames ik ben er ook nog hoor, maar onze hond is dinsdag ziek geworden en vandaag gestorven waarschijnlijk vergiftigd. Dus we hebben het net aan de meiden verteld die zijn heel verdrietig.....
@Evelien: wat naar en dan ook nog eens de manier waarom. Sneu hoor. Veel sterkte. Ik heb gisteren niet genoeg gepoetst volgens m'n schema, want het was lekker weer dus ging ik liever naar de speeltuin. En 's avonds moest ik werken. Maar ik he bhet vanavond ingehaald. Ik ben helemaal trots!
Ik ben ook maar weer begonnen met lijstjes maken. heb nu ook n boekje waar ik alles in opschrijf wat in me opkomt. Vroeger mocht dat van mezelf niet. Allerlei onderwerpen door elkaar. Maar toen bedacht ik me laatst wat is daar nou erg aan? Gewoon ff bladeren als ik wat zoek. t Geeft wel veel rust namelijk. Nu nog zorgen dat k dat boekje niet kwijt raak.