Vrouwen met ADD.. ervaringen gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door Narcisje, 5 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Treez

Treez Niet meer actief

Ik ben trouwens 5 weken geleden begonnen met andere medicatie. De eerste drie weken was een ramp qua bijwerkingen, maar nu gaat het zo goed! Ik ben zelfs zeer gemotiveerd begonnen met het uitmesten en opruimen van de kasten :eek:.

KleineLai vindt dit leuk.
  2. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Ik durf het eigenlijk bijna niet te zeggen. Maar ik heb gewoon gebeld naar assistent en gevraagd of ik van de dokter een verwijsbrief mocht voor dat onderzoek en bij welke instelling ik dit wilde. Zij overlegde dit met arts en belde terug dat verwijzing goed was en ik van de instelling vanzelf iets zou horen. Ik heb trouwens wel gezegd dat dit was omdat mijn huidige psycholoog haar vermoeden hierover uitsprak. Ook weet de huisarts dat ik al verschillende hulpverleners heb gehad afgelopen jaren en oxazepam slik. De verwijzing luidde: Graag onderzoek ivm een verdenking van adhd.
    Het voelt wel een beetje alsof onze huisarts te snel is met dingen toestemmen die ik vraag maar ik ben er wel blij mee. Voor psycholoog kreeg ik ook snel doorverwijzing. Na een paar klachten genoemd te hebben.

Treez vindt dit leuk.
  3. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Jaloers!!!! :oops:

4. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Toen ik van mijn psycholoog de vraag kreeg of ik geen ADHD zou kunnen hebben heb ik hier op zp gelijk gezocht of er in het verleden al zo een topic gestart was, dit is best een uitgebreid topic geworden. Van mensen die de diagnose al hebben en ook nog niet hebben en twijfelen.
    Ik hoop dat dit topic straks voor anderen die na een jaar ofzo dit lezen een mooi naslag werk is waar ze wat aan hebben. En ze wellicht over de streep kunnen strekken om zich te laten onderzoeken
    Of hun door de periode heen te helpen als ze al een afspraak gemaakt hebben en dus ook die spanning en twijfels voelen.

Treez vindt dit leuk.
  5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben juf. En ik ben er de laatste jaren wel achter gekomen dat er relatief veel leraren zijn met ADHD of opvallend veel kenmerken daarvan. Ook een deel van de meest actieve hulpouders, vermoed ik.
    Over het algemeen wel de hyperactieve variant, dus niet ADD maar ADHD. Daar zit denk ik wel verschil in. Maar ik zou zeker niet willen zeggen dat je met AD(H)D minder geschikt zou zijn om op school te helpen. Maar probeer het eens uit in een periode dat je redelijk lekker in je vel zit. En begin dan met iets wat klein en overzichtelijk is. Misschien bevalt het je wel. En als het tegenvalt, dan weet je dat ook weer.
    Als je het echt graag wilt, kun je eens een andere activiteit proberen. Maar als je niet helpt, dan niet. Ook prima toch.

Voor de vrouwen die zich vooral herkennen in ADD zonder H. Voor mij is het zo dat prikkels flink binnen kunnen komen en dus op onhandige momenten voor afleiding zorgen of ervoor zorgen dat ik overprikkeld raak en nergens meer aan toe kom. Aan de andere kant heb ik die prikkels ook heel sterk nodig. Vandaar ook dat een baan als juf goed bij me past... dat zijn best veel prikkels op een dag. Aan de ene kant kunnen prikkels me te veel worden, maar aan de andere kant zou ik knettergek worden in een omgeving zonder prikkels.
    Is dat iets wat je vanuit ADD herkent? Of is een omgeving die heel prikkel-arm is juist wel fijn?

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat heb ik soms ook. Laatst dacht ik dat er bedwants in het bed van onze jongste zoon was (‘t bleek achteraf een mug :roflmao: - volgens mij is dat ook wel een adhd-dingetje?) Ik heb echt BLOEDfanatiek zijn kamer schoongemaakt. Als ik eenmaal doorsla, dan sla ik ook goed door met dat soort dingen.
    Ik heb dat ook met orde en structuur aanbrengen. ALS ik het doe, dan doe ik het ook GOED! Maar, zoals al vaker is gezegd in het topic, dat is dan inderdaad tot de bekende totdat.

Bulletjournaling lijkt mij ook wel wat. Maar voorlopig zit ik nog even vast in het uitkiezen van een mooi bulletjournal. Daar zitten al weer heel wat uurtjes aliexpres in, vrees ik.

Treez vindt dit leuk.
  7. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Als je medicatie slikt gaat het dus goed? Hoelang heb jij de diagnose al en hoelang slik jij medicatie?
    Ik denk dan ook bij mezelf. Als ik met medicatie het kan en ik ga heel goed bedenken de welke gedachten ik bedenk om mezelf te motiveren misschien kunnen die gedachten me dan helpen om het zonder medicatie ook te doen.
    Soms voel ik me perfect gelukkig een uurtje. Dan denk ik aan alle situatie waar ik me zo rot over voelde en kan me dan niet voorstellen waarom ik in die situaties het gevoel moest hebben dat de wereld verging. Ik heb zo een symptoom pas ergens gelezen en bedacht toen: idd ik heb dan op dat moment echt het gevoel alsof de wereld vergaat ik wordt volledig verzwolgen in een zeer diep verdriet en totaal gevoel van negatief zelfbeeld. Als iemand ook maar serieuze kritiek heeft en dat wat ongenuanceerd brengt.

8. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dit heb ik ook heel erg. Bij HSP (wat ik ook een tijdje dacht te hebben, in mn zoektocht naar) maken ze een soort subtype van de ‘thrillseeking hsp’ (edit, ff opgezocht, ze noemen het nu de ‘high sensation seeking hsp’) wat dus dezelfde dynamiek kent; niet tegen prikkels kunnen, maar wel veel prikkels nodig hebben en opzoeken. Snel vervelen etc.
    http://highlysensitiveperson.net/high-sensation-seeking-hsp/

Anyway. Hoe je het ook noemt; ik herken het. Ik heb veel prikkels nodig, dingen vervelen snel, ik zeg vaak de radio/tv/een podcast aan terwijl ik wat anders aan het doen ben. Ben continue bezig met projectjes, nieuwe dingen leren, mezelf uitdagen. Ik heb ook een drukke regelbaan, als het druk is dan fleur ik helemaal op en kan bergen werk verzetten. Dit heeft er allemaal wel voor gezorgd datbik afgelopen jaar steeds meer en meer ging werken en toen ineens instortte; burn-out. Dus nu is het sleutelwoord balans en dat is heel erg moeilijk voor me.

9. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dat opruimen heb ik ook. Ik ben daar heel goed in, dan is het super netjes en geordend. Een week later komt de klad er alweer in. Gelukkig heb ik een huishoudelijke hulp. Dus ik MOET opruimen voor ze komt. Dat houd nu mijn ritme erin.
    En ik had dat dus als kind en student al. Mijn kamer was OF helemaal netjes, geen kruimeltje op de vloer, een walhalla van orde. OF een ontplofte tering bende, dat je dacht, whatsgeburt? :eek:

Ow en Bullet Journal zelf moet je niet op Ali kopen; slecht papier. Koop een Mus of als je meteen echt een mooie wil; een Moleskin XL. :cool:

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wil een losbladig systeem voor bulletjournaal, dat lijkt me handiger. Dan kan ik nog eens een extra blad ergens tussen stoppen. Maar ik vind ze best duur. En ik ben soms echt een beknibbelaar. Zeker omdat ik me afvraag hoe lan ik het volhoudt. Dus had ik bedacht iets te kopen op Ali en dat te proberen. Als het werkt maar de kwaliteit tegenvalt, kan ik ik altijd nog een duurdere versie aanschaffen. Of zelf bladen maken (lekker met mijn eigen lay-out) en die printen, snijden, van gaatjes voorzien...

11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.240
    28.243
    113
    Wat fijn! Welke medicatie slik je?
    Ik zit er ook aan te denken om weer medicatie te proberen. Maar in Frankrijk is de ggz niet zo goed als in Nederland. Medicatie wordt eigenlijk alleen aan kinderen gegeven, ze geloven niet zo dat volwassenen het nodig hebben. Daarnaast zou ik dan opnieuw de molen in moeten want ze accepteren hier geen brief van een Nederlandse psycholoog/ psychiater.

12. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Dat opruimen ken ik. Of mijn huis is zo georganiseerd en schoon dat je afvraagt of er wel iemand woont, of het is zo’n zooi dat je een kompas nodig hebt om de voordeur te vinden.

13. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Om deze topic niet te vervuilen zou je dat eigenlijk even in het Bullet journal topic moeten voorleggen. Maar naar mijn bescheiden mening is een losse bladen systeem in een Bullet Journal een zinloze onderneming. De kracht van een bujo zit erin dat je alleen bezig bent met de laatste paar blaadjes. En de rest wat je daarvoor gedaan hebt is grotendeels niet meer relevant. En je eigen indeling maak je natuurlijk altijd.

Het is jammer dat ze bij de Action grotendeels alweer uitverkocht zijn. Daar hebben ze leuke bujo’s voor 2 euro.

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.240
    28.243
    113
    :roflmao::roflmao: herkenbaar!

15. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Op papier staat adhd. In praten kan ik ook druk en chaotisch zijn. Maar ik verlies mijn aandacht vooral door gedachtes ipv omgeving. Daarom denk ik zelf add. Vroeger zocht ik de prikkels op en had ik ze erg nodig, toen rende ik mijzelf ook telkens voorbij. Tegenwoordig kan ik niet tegen teveel prikkels en ben ik erg gespitst op het beperken ervan omdat ik de concentratie die ik heb nodig heb voor 2 peuters, de hele dag. De ene dag kan ik beter tegen prikkels dan de andere dag. Maar dat weet ik op de dag zelf pas. En ga ik bijvoorbeeld naar ballorig dan heb ik zo'n 2 uur voordat ik helemaal vol zit met prikkels en dan gaat de wereld als het ware langs mij heen.

Ik vind gestructureerde of bekende/voorspelbare prikkels fijn. Achter de kastdeuren, onder het bed ed moet het allemaal netjes zijn (netjes=alles heeft een logische plek en ligt er gestructureerd en schoon bij). Maar van een steriel huis zou ik gek worden. De muziek die ik luister (hardrock/metal) is vrij druk, maar moet dan wel weer een melodie (structuur) hebben en bekend zijn.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor mij zit in mijn werkdag veel structuur doordat ik met een vast rooster werk. Natuurlijk wijk ik daar ook wel eens vanaf, maar dan heb ik op dat moment dus weer een ander rooster. Zelfs voor dagen zoals bijv. schoolreis valt er stiekem wel een planning te maken. ;)
    Sinterklaas vind ik wat dat betreft de lastigste dag, omdat dat lastiger te plannen is. (Hoeveel tijd plan je in om 30 surprise uit te pakken?? En er komt altijd 1 of 2 keer een Piet binnen waaien, maar je weet nooit wanneer.) Maar ik vind Sinterklaas gewoon een geweldig feest. Dua ik heb er een paar jar elke keer tegen op gezien en er vervolgens toch van genoten. Dus nu weet ik beter dat ook die dag wel weer voorbij gaat. En dat het ook gewoon gezellig is.

Naast de regelmaat die het onderwijs biedt, biedt het ook veel prikkels. En het werken met een takenlijst is echt noodzaak. Dus dat dwingt ook weer structuur af. Ik heb op vrije dagen meer last van mijn ADHD dan op school. Ik heb op school denk ik ook geleerd om juist de positieve kanten van ADHD goed in te zetten.
    Onderwijs is wel een redelijk ideale baan voor adhd-ers. Ik denk dat er daardoor stiekem ook best veel van 'ons clubje' daar rondlopen.

17. Treez

Treez Niet meer actief

Dexamfetamine. Het bevalt erg goed. Wat vervelend dat het zo moeizaam gaat in Frankrijk. Het zou niet via Nederland kunnen of is dat verzekeringstechnisch niet mogelijk?

@heidiane ik heb de diagnose ongeveer vijftien jaar. Ik heb af en aan methylfenidaat gebruikt, maar sinds kort overgestapt naar andere medicatie. Met medicatie gaat het veel beter. Er is veel meer rust in mijn hoofd en alles komt minder hard binnen. Ook heb ik meer overzicht en kan ik mijzelf beter motiveren. Ik heb nog steeds adhd, maar het beperkt mij veel minder.

heidiane vindt dit leuk.
  18. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Vandaag mijn intake gehad en daarmee is het onderzoek voor adhd afgerond zei ze? Ze gaan het nu in een team bespreken waar verschillende disciplines zitten en ook een psychiater. Over 3 weken krijg ik advies gesprek.
    Ik had meer onderzoeken verwacht verder. Komt dat erna eventueel dan mocht er adhd in het spel zijn? Ik ben bij PsyQ. Ik las hier geloof ik nou iemand die nog verschillende gesprekken had met en zonder medicatie. Met een psychiater, was dat na het advies gesprek?

19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.240
    28.243
    113
    Ik ben bij psyQ geweest. Ik had 2 gesprekken vooraf de diagnose. De eerste was alleen (een intake), de tweede met mijn moeder en een goede vriendin om te praten over mijn kindertijd en tienertijd.
    Na een aantal weken kreeg ik mijn diagnose en toen daarna kreeg ik een gesprek met de psychiater voor medicatie.

20. Treez

Treez Niet meer actief

Ik vind dit heel beperkt. Ik ben zelf niet erg enthousiast over psyq :oops:.

Mijn onderzoek bij adhd centraal bestond uit een intake, adhd-interview (diva) , vragenlijsten ingevuld door mij en mijn partner, daarna een onderzoek, waarin mijn impulsiviteit, beweeglijkheid en concentratie gemeten werd. Daarna het adviesgesprek met de uitslag. Ik heb toen hetzelfde onderzoek opnieuw gedaan met medicatie om te onderzoeken welk effect de medicatie op concentratie etc. had.

heidiane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina