Bedankt voor het checken, ik heb me aangemeld. Zag dat er in de titel in ieder geval niks stond over zwangerschap of iets dergelijks dus gaat goed
Geen fibro maar wel JRA (Reumatoide Artritis voor de 18e levensjaar). Nu zwanger, maar mijn reumatoloog heeft gezegd dat veel vrouwen geen complicaties hebben tijdens zwangerschap. Mij benieuwen! Lees ook veel op sites dat het idd tijdens zwangerschap in een soort van rust fase komt te liggen.
Dat zijn goede berichten, dat is toch 1/3 de van de zwangerschap. Als in ieder geval de FM minder wordt zou al heel fijn zijn. Ben jij al in verwachting Suzanne?
Gefeliciteerd met je zwangerschap, hoe voel je je tot nu toe? Hefig jeugdreuma! Wat goed, het is toch altijd spannend hoe het lopen gaat. Niemand kan je garanderen dat het goed gaat maar wel fijn dat je reumatoloog die ervaring heeft.
Nee nog niet, we moesten eerst genetisch onderzoek afwachten dus in die tijd heb ik me wat ingelezen over wat me te wachten staat. 18 November pas gestopt met de pil en als het goed is kunnen we rond oud en nieuw gaan knutselen
Ik ben ongeveer 4 weken geleden gestopt met alle medicatie en naast de normale zwangerschap kwaaltjes voel ik mij eigenlijk best goed. Het is voornamelijk ;s ochtends even wat zwaarder (ochtendstijfheid) maar voor de rest is het heel goed te doen nog. Ik knijp in mijn handjes Met de reumatoloog heb ik ook een kort lijntje. Is er wel iets mis dan kan ik bellen en dan wilt hij te werk gaan met medicijnen die mogen tijdens zwangerschap.
Ik heb al 20 jaar fibro. Nu ik zwanger ben heb ik helemaal geen pijn meer. Wel nog steeds ontzettend moe. Maar dat kan ook door de zwangerschap komen. Ik vind het nu in ieder geval al heerlijk dat de pijn er niet is! Ben benieuwd of het zo blijft in de zwangerschap en ook hoe het daarna weer is.
@Suzanne; Spannend dat jullie er nu voor kunnen gaan. Hoop dat genetische onderzoek allemaal positief heeft uitgepakt, maar zal ws gezien jullie groen licht hebben. Succes! Ik ben nog niet zwanger nee, 15de van deze maand is mijn spiraal eruit gegaan. @PMK. wat fijn dat je je tot nu toe zo goed voelt ondanks dat je geen medicatie slikt. Altijd fijn als je rechtstreek kan contacten met de Reumatoloog mocht het niet gaan. Gelukkig zijn er ook medicijnen die tijdens zwangerschap mogen. Mijn arts heeft me nu geadviseerd vier keer 2 paracetamol als spiegel te houden. En mocht veel last hebben dan er 1 bij die de rest weer even versterkt. Ga het zien, wel spannend zonder medicatie en word er nu ook niet heel vrolijk van nog van die pijn die ik alsnog heb. Laat maar snel gebeuren en me hopelijk ook goed gaan voelen door de veranderingen. @Miffy; Gefeliciteerd met je zwangerschap!! Dat zijn hele goede berichten, die maken me blij . Wat lijkt me dat heerlijk om geen pijn te hebben en dan ook volop van een zwangerschap te kunnen genieten. Ik heb het ook al zo een 20 jaar achteraf gezien, maar de diagnose sinds jaar of zeven. Maar toen ik de diagnose kreeg verklaarde het ook al mijn eerdere gedokter met klachten die ondanks operaties en fysio weinig tot niet verbeterde.
@Mir: Tijdens zwangerschap mocht ik van de VK 2x 500mg paracetamol over de dag verspreiden. Niet veel dus! Ik bewaar dit dus ook echt als uiterste nood. Normaal slikte ik al 1000mg paracetamol standaard (per pil), naast de Celebrex. Ook slikte ik Plaquenil, nadat ik hevig allergisch geworden was voor Methotrexaat. Achteraf nu dus heel blij dat ik niet aan de mtx meer zit, want daar mag je dus absoluut niet mee zwanger worden wat ik begrepen heb (heel slecht voor het kindje en duurt heel lang voor het uit je lijf is). Hoe mijn reumatoloog het uitlegde in leken taal was dat er tijdens zwangerschap een stofje aangemaakt wordt (waar ze nog niet over uit zijn welke exact) die er voor zorgt dat de ziekte in rust stand gaat of velen malen minder agressief is. Ik hoop dus ook voor jou dat dit het geval is als jij zwanger raakt. Het is bij mij natuurlijk nog heel pril, maar ik mag nu toch echt nog niet klagen
Ik slik alleen paracetamol als het echt absoluut heel erg nodig is, maar het liefst wil ik zo min mogelijk troep in mijn lijf omdat dat de vruchtbaarheid niet bevordert. Dus suikervrij, tarwevrij (eigenlijk met de hoop om minder moe te zijn en minder kramp te hebben maar dat leverde niks op), cafeïnevrij, alcoholvrij en medicijnenvrij. Spannend zeg, spiraaltje er net uit! Ja wij hebben groen licht gekregen inderdaad. Er komt een longziekte in de familie voor, maar ik ben geen drager Dus we zijn gelijk gestopt met de pil, halverwege de strip.... lekker slim
Heel wat afgekletst hier zeg. Welkom nieuwe dames en leuk dat jullie je ook aangemeld hebben voor fb. Gezellig. Voor de zwangeren onder ons gefeliciteerd en voor de rest zal ik duimen voor een snelle plak baby. Wat fijn dat de meesten van jullie een goede zwangerschap hebben. Zelf ook weinig tot geen last gehad, heerlijk wat was dat een genot. Bij mij is fibromyalgie in 2006 vastgelegd maar loop al vanaf mijn 13de met pijn klachten dus ook alweer 20 jaar. Deur bij de dokters plat gelopen, fysio, cesar en mensendieck. Ziekenhuis veelvuldig bezocht en uiteindelijk in 2006 was het er uit waar wij in 2000 het vermoeden al hadden maar dit steeds in een doofpot gestopt werd. Werd totaal niet gehoord. Komt ook omdat veel doktoren er niet voor openstaan.
@PMK, zal niet meevallen als je zulke zware medicatie slikt en met alles moet stoppen. Ik mocht meer paracetamol en ze hebben me echt op het hart gedrukt dat het geen kwaad kan voor het kindje, en heb het van twee verschillende bronnen dus dat is wel prettig dat die elkaar ook niet tegen spreken. Uiteraard doe ik er alles aan om te zorgen dat het kindje geen gevaar gaat lopen als het zover is. @Suzanne; wat fijn dat je geen drager bent, dat zal een hele opluchting zijn geweest. Spiraaltje eruit is zeker spannend, eindelijk een echte stap naar het vervullen van een wens die ik al heel lang heb. @Jilina, sommige artsen doen inderdaad heel naar over FM, gelukkig had ik een reumatoloog die heel doortastend was en zag hoe ik worstelde met elke keer de mededeling leer maar leven met je pijn terwijl er niks was gevonden of aan gedaan. Op een gegeven moment krijg je echt een negatieve naam terwijl je zelf weet dat er toch echt iets niet klopt....
Hallo allemaal, Ik heb ook fibromyalgie/cvs en ben moeder van 4 kinderen. Zal me ook even aanmelden op de Facebook groep om met jullie mee te kletsen.
Welkom en gezellig klets gezellig mee. Veel respect voor jou trouwens 4 kinderen ik doe het je niet na.
Goedenavond dames, Ik kom mij weer even melden. Ik ben nu bijna 11 weken zwanger, maar klachten jeetje... Ik heb mij nog nooit zo goed gevoeld! Ik heb totaal geen pijn, geen rare opgezwollen gewrichten of ontstekingen! Mijn bloed waardes gaven zelfs een ontzettend positief beeld. Mijn reumatoloog heeft dus toch gelijk gehad toen hij zei dat het ziektebeeld waarschijnlijk in slaapstand ging en/of zo goed als weg zou trekken. Wat een ontzettende verademing en wat had ik dit nooit kunnen bedenken voor ik zwanger werd zeg.
Hier ben ik ook Ik heb 3 hernia's in mijn onderrug, 4 versleten onderrug-wervels, 3 versleten nekwervels en fibromyalgie. Ik slik dagelijks morfine voor mijn rug en dit helpt ook best goed tegen de fibromyalgie. Ik moet zeggen dat het 2de trimester inderdaad wel het fijnste was tot 25 weken zwangerschap, toen werd het ineens heel erg zwaar maar mede ook door mijn zware buik en toch al flinke rugklachten. De morfine, daar moet ik helaas circa 4 weken voor de bevalling mee stoppen, ik word met 38 weken waarschijnlijk ingeleid wat inhoudt dat ik 9 Februari moet stoppen met de morfine en ben daar wel bang voor want de pijn is nu al vaak niet te harden en wordt dan alleen maar erger. Ik mag dan wel paracetamol slikken maar daar heb ik niet zo heel erg veel aan helaas. Laten we maar hopen dat het meevalt en de weken dan snel voorbij gaan!