vrouwen te snel weer aan 't werk

Discussie in 'De lounge' gestart door samantha1986, 24 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samantha1986

samantha1986 Fanatiek lid

21 mrt 2006
    1.632
    0
    0
    hutje op de hei
    'Vrouwen te snel weer aan 't werk'

UTRECHT - Bijna zeven op de tien verloskundigen vinden dat vrouwen na een bevalling te snel aan het werk moeten doordat het recht op verlof te kort is. Bovendien krijgt ongeveer twee derde van de vroedvrouwen veel problemen te horen die op het werk zijn ontstaan als gevolg van de
    zwangerschap.

Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van FNV Bondgenoten onder 606 verloskundigen die in 168 praktijken werken. Ruim negen op de tien begeleiders horen vrouwen klagen over vermoeidheid en stress. Bijna 80 procent constateert lichamelijke klachten en 65 procent hoort dat een ziekte als gevolg van een zwangerschap niet altijd geaccepteerd wordt.

Veel klachten na de bevalling gaan over het ontbreken van faciliteiten op het werk en het aanpassen van werktijden. Zo signaleert drie kwart van de verloskundigen problemen met het afkolven van moedermelk en zes op de tien hoort klachten over werktijden.

Zes weken meer
    FNV Bondgenoten pleit al langer voor verlenging van het bevallingsverlof. Nu hebben vrouwen recht op minstens tien weken verlof nadat het kind geboren is. Volgens de bond moeten dat er zes meer worden. ,,Dan kun je langer doorgaan met borstvoeding en zijn de meeste lichamelijke ongemakken voorbij'', aldus een woordvoerster. Zij wijst erop dat veel vrouwen zich nu ziek melden zodra hun bevallingsverlof op is.
    Volgens de FNV-bond zullen problemen op het werk door zwangerschap ook toenemen als de kabinetsplannen voor een nieuwe Arbeidsomstandighedenwet doorgaan. Het kabinet wil minder voorschrijven over veilig werken, zodat werkgevers en werknemers meer de ruimte hebben om daarover zelf afspraken te maken. De FNV-bond vreest dat weinig vrouwen erin slagen grenzen te stellen voor gezond werk en vindt dat de overheid duidelijke normen moet stellen.

Bron: ANP, juli 2006

2. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Herkenbaar...zwanger, werkdruk, stress...maar dat is NU.

Ik denk dat ik na de bevalling echt niet durf te vragen om extra rusttijden of aangepaste werktijden, ook al weet ik dat ik daar recht op heb.
    Ik ben bang dat ik daar door mijn collega's op aangekeken zal worden, vooral omdat eerdere zwangere collega's er geen gebruik van hebben gemaakt. En met mijn baas klikt het uberhaubt toch al niet...

3. mummy

mummy Bekend lid

26 mei 2006
    664
    0
    0
    Als je om extra pauze/rust vraagt ben je volgens mij de enige. Zo wil ik ook niet bekend komen te staan. Wel jammer, want ik vond het de eerste maanden wel lastig om alles te combineren: werk, kindje, huishouden en ook nog iets aan ontspanning als het even kon (meestal dus niet ;) ).

4. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Eigenlijk houden wij, zwangeren, het misschien dus wel zelf in stand...

5. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Zoals ik er nu tegenaan kijk, vind ik de 12 weken die ik na de bevalling heb echt al heel erg veel. Maar ja, ik heb het nog niet meegemaakt...

"Vroeger" (ik weet niet wanneer dit veranderd is) hadden ze 6 weken voor en 6 weken na. Met 6 weken extra zouden we dus bijna een half jaar niet hoeven te werken...

Goed voorstel :D :D

6. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    het schijnt, weet het niet 100% zeker, dat ze in Finland 9 maanden verlof hebben. Ook om borstvoeding te kunnen geven...

7. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    In de scandinavische landen hebben ze een jaar, en gek genoeg geven de meeste vrouwen daar langer dan een jaar bv korter is zelfs not done! Trouwens overal hebben ze langer verlof dan in nederland, hier is het echt een ondergeschoven kindje, en idd ik vind ook dat de vrouwen het zelf in stand houden. De werkende vrouwen zouden hun stem moeten laten horen.

@Nala, je zult zien dat 12 weken écht niets is, dat vliegt voorbij en al die tijd ben je aan het wennen aan je kindje, tegen de tijd dat je er een beetje aan gewend bent moet je weer wennen aan het combineren van werk en kind.

8. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Had de PVDA niet het plan om daar een verkiezingspunt van te maken? Ik dacht dat ik dat een tijdje terug gelezen had, dat zij willen dat het verlof langer dan 16 weken gaat duren...Maar ja, zal ook wel weer een verkiezingsstunt zijn....

9. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Vooral voor de borstvoeding lijkt het me belangrijk om langer te hebben, hoe je dat dan ook regelt (kan je ook zelf doen door levensloopregeling of onbetaald verlof!! moet je wel sparen vantevoren, maar dan heb je ook wat)
    Ik merk om me heen dat veel vrouwen de 6 maanden borstvoeding niet halen doordat ze weer aan het werk gaan. Kolven gaat niet of nauwelijks op het werk of het kindje accepteert het flesje niet of het levert teveel stress op (ook niet goed) of... ga zo maar even door. En borstvoeding is toch echt het beste voor je kindje.
    Ik ben nog niet eens zwanger, maar hoop natuurlijk dat dat wel gaat gebeuren en dat ik dan kan regelen dat ik langer thuis blijf. Lijkt me heerlijk om de eerste periode wat rustiger mee te kunnen maken!

10. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Met die levensloop moet je bwvs beginnen te sparen bij je geboorte wil je op tijd alles gespaard hebben om voor je kinderen te zorgen niet echt een optie dus.

11. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Ik denk dat je als zwangere zelf verantwoordelijk bent voor het zorgen van je pauzes na je verlof.

Je hebt recht op regelmatig pauze voor kolven tot (dacht ik) 9 maanden na de bevalling. Je werkgever is zelfs verplicht om voor ruimte om te kolven te zorgen.
    Dus waarom zou je niet om dat recht vragen.

Dat je nu al gaat roepen ik wil wel meer verlof omdat ik niet ga vragen om extra pauze, vind ik zelf een beetje kort door de bocht.
    Dit is mijn persoonlijke mening, geen aanval op iemand in het bijzonder.

Extra verlof voor vrouwen met een lichamelijk zwaar beroep (geen kantoorbaan ofzo) vind ikzelf een beetje overdreven, maar voor bijvoorbeeld een verpleegkundige of iemand in de bouw tja daar kan ik inkomen.

Ik vraag me soms wel eens af waar we met onze verwenmaatschappij heengaan.
    In landen waar er geen zorgregels zijn, bevaalen de vrouwen bij wijze van spreke op hun werk en gaan daarna vrolijk weer verder.
    Geen stress, geen bekkeninstabiliteit of noem maar op.
    We maken hier onszelf ook een beetje afhankelijk van de stress in de maatschappij.

12. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik vind de 16 weken die wij hier hebben ook prima. Wel denk ik dat ik doordat ik weer ga werken eerder met borstvoeding stop dan wanneer ik nog niet zou hoeven te werken.

Het is weliswaar een recht om te kolven onder werktijd, maar 1. het kolven op zich lijkt me niet prettig en 2. mijn baas en collega's zien me aankomen....!

Pim

13. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Jou baas en collega's kun je toch nu al langzaam voorbereiden datje van plan bent om dit te gaan doen.
    Je doet het voor jouw kind, niet voor je collega's.
    En geven ze problemen, tja het is gewoon de wet!

Denk aan en voor jezelf, niet wat een ander evt. misschien wel zou kunnen denken!!!!!
    Achteraf krijg je misschien te horen, natuurlijk vinden we dat niet erg. En dan ben jij al te laat.

14. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Natuurlijk moet je er even voor sparen, het is niet niks. Maar als je 'slechts' een paar weken extra verlof wilt is dat over het algemeen best bij elkaar te sparen, zeker als je het heel even met een iets lager salaris dan normaal kunt redden (zeg 80%). Soms betaalt de werkgever zelfs een deel mee, bijvoorbeeld in het onderwijs.
    Natuurlijk kan je er nu niet meteen een half jaar uit, maar ja...

Het maakt overigens wel meteen duidelijk wat het je werkgever of de maatschappij zou kosten om voor alle moeders 6 weken extra verlof in te voeren; dat is dus niet mis! Ook ik zou best langer verlof willen, maar er staat natuurlijk wel wat tegenover. Het kost nou eenmaal geld; als je het zelf niet spaart, zal iedereen het via de belasting gaan merken, ook de moeders die wel staan te trappelen om weer aan het werk te gaan (want die meiden zijn er ook!).

Los van deze discussie ben ik ook van mening dat je zelf moet zorgen dat je op je werk kan kolven (tijd+ruimte) als je dat wilt. Dat zijn ze verplicht en zo gek is het toch niet dat je het beste voor je kindje wilt??? Als ze je er op aankijken dat je pauze neemt zou ik dat toch even ter sprake brengen...

Ik wil hier overigens niemand mee kwetsen, want ik weet dat het lastig is om om 'gunsten' te vragen als je al niet zo'n goede relatie met je baas hebt. Maar persoonlijk vind ik gewoon borstvoeding heel belangrijk en ik zou het heel erg vinden als ik dat om wat voor reden dan ook niet zo kunnen doen/volhouden.
    Maar ja, ik kan niet uit ervaring spreken, dus misschien piep ik over een tijd wel anders. Sorry dan...

15. mama van noa

mama van noa Actief lid

29 jun 2006
    217
    0
    0
    verpleegkundige
    eindhoven
    hoi allemaal,

ik heb in totaal 11 en halve week verlof gehad na de bevalling doordat ik nog anderhalve week vakantie had opgenomen. op zich is me dit prima bevallen, mijn vriend werkt 24u en ik ook. we werken beide in de zorg.
    het enige probleem is dat ik nog vaak erg moe ben, geef nog volledige borstvoeding en een drukke baan en alles thuis nog. het zou fijn zijn om meer verlof te krijgen maar dan om er langzaam aan weer in te rollen. dus niet om volledig die weken thuis te zijn maar die uren die je terug wil gaan werken spreiden. b.v. de eerste week 8uur en dan opbouwen.

ik had wel heel veel zin om te gaan werken, heb me er ook echt geestelijk opvoorbereid dat ons meisje naar opa en oma moest of dat papa moest oppassen maar vind het heel fijn. je kan nu nog meer van je kind genieten als je thuis bent. je kunt meer van haar hebben dan dat je constant met haar bent.

liefs femke

16. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik werk in een keiharde sector (advocatuur) en daar is dit gewoon niet te doen. Daarbij het kolven an sich lijkt me niet prettig.

Pim

17. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    @jantien: Ik heb niemand horen roepen dat ze meer verlof willen omdat ze niet gaan vragen om extra pauze, zoals je schrijft. ;)

Ik vind persoonlijk mijn lichaam en gezondheid een van de belangrijkste dingen die er zijn. Daar moet je goed voor zorgen. Als je bedenkt hoelang het 'ontzwangeren' gemiddeld bij een vrouw duurt, vind ik 10 weken erg kort om weer enigzins mijn oude ik te zijn. (want ik moest verplicht 6 weken van tevoren met verlof)

Tijdens mijn zwangerschap heb ik op mijn werk wel om extra pauzes gevraagd. Met lood in mijn schoenen, want eerdere zwangere collega's hadden dit niet gedaan. Maar ik kon het echt heel erg goed gebruiken. Het is te treurig voor woorden hoe daar door collega's op werd gereageerd. Roddel en achterklap. Maar het werd me ook meerdere malen keihard in mijn gezicht gezegd. Collega's waren boos omdat zij nu die tijd van mij moesten opvangen. Mijn baas wilde het zelfs eerst niet geven, wist zogenaamd nergens van. Uiteindelijk heb ik het via de bond weten te regelen. Maar leuk is dat niet! Het heeft voor behoorlijke scheve verhoudingen gezorgd en de vraag achteraf is of het dat wel waard is geweest, want het ging mij om mijn gezondheid. Alle stress en zorgen die het met zich meebracht waren namelijk ook niet gezond voor mij en mijn kindje. :cry:

Als ik straks na mijn verlof terugkeer op mijn werk, kijk ik wel beter uit!Ik ga niet opnieuw die hele put opentrekken. Ik durf nu letterlijk niet nogmaals om extra pauzes of kolftijd te gaan vragen. Ja, ik weet het, eigen schuld dan. Dan moet ik verder ook niet zeuren...maar eerlijk voelt het niet...het voelt erder alsof ik die richting op word geduwd.
    Maar ik vind het erg spijtig dat een land waar de regering borstvoeding loopt te promoten, eigenlijk niet meewerkt om dit mogelijk te maken.
    En dat er nu erg veel vrouwen zijn die zich na hun verlof ziek melden en de ziektewet ingaan, kost ook erg veel geld.

18. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    @Renate
    Als je mijn bericht volledig goed leest zie je dat ik van mening ben dat..... en dat dit geen aanval of kritiek is op iemand in het bijzonder.

Ik probeer NOOIT iemand te benadelen.

Dus dat heb ik niet geschreven!!!!!!

19. malou

malou Actief lid

9 nov 2005
    241
    0
    0
    moeder!
    eindhoven
    tjee renate erg dat erg zo gereageerd is.
    @jatine ik werk ik de zorg met meervoudige gehandicapten een loodzware baan ( maar we heeel leuk)
    Toen ik weer begon met werken \was dat wel erg zwaar .
    Ik vind wat je schrijft een beetje oordelend over komt. Ik denk dat het erg verstandig is om langer verlof te geven met een kleine zodat er bv ook meer borstvoeding gegeven wordt, dit ook in voordeel van nerderland.

20. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    @malou

Ook nu weer als je goed leest heb ik alleen mijn mening opgeschreven.
    En als je nog beter leest voor je aangevallen te voelen, heb ik ook geschreven dat mensen met een lichamelijk zware baan wat mij betreft idd een langere verlof mogen hebben.
    Maar dat de lichamelijk niet zware banen..... dat zou voor mij niet hoeven, dan spaar je maar voor verlof extra met vakantieuren of op een andere manier.

@ iedereen
    Lees eerst goed een bericht voordat je je aangevallen voelt.
    Zo kan niemand meer zijn eigen mening geven.
    En op die manier gaat de lol van zo'n forum er al snel af.

Deel Deze Pagina