Wauw. Ik ben net wezen kijken bij een oud herenhuis hier bij ons in de stad. Het gaat om een pand uit 1905 (gemeentelijk monument) met alles dat je je wenst: overal hoge plafonds, alle originele details nog aanwezig: alle paneeldeuren nog origineel, beneden en boven kamer en suite, originele wastafels, originele stuc-ornamenten, etc. Maar... je raadt het al: het huis is compleet op, afgeleefd, jaren niets aan gedaan. Alles, maar dan ook alles, moet nieuw. D.w.z. de vloerbalken moeten overal vernieuwd, elektra en cv moeten aangelegd, de binnenwanden moeten opnieuw opgetrokken, waarschijnlijk moet de indeling beneden veranderd worden (trap verplaatsen/vervangen), dakkapellen geplaatst op zolder, wellicht ook boven iets uitgebouwd, overal dubbel glas. En dan natuurlijk een nieuwe keuken en badkamer plaatsen. Nou, alles dus. Het is een pand van nu 125m2 (maar met dakkapellen op zolder wordt dat meer). Durft iemand een schatting te doen van wat het kost??? We zijn best handig. Veel sloopwerk zouden we zelf kunnen doen. We hebben ook wel handige vrienden, en aannemers in de vriendenkring. Bovendien ben ik wel goed in het vinden van goedkopere materialen (op marktplaats bijvoorbeeld), maar het moet absoluut niet goedkoop worden. Het is tenslotte wel een herenhuis. De kanttekening is wel dat we niet heel veel tijd hebben. Dus we kunnen wel een hoop zelf doen, maar alleen 's avonds en in het weekend. De rest zullen we moeten laten doen.
Ik denk dat wanneer je veel moet uitbesteden (omdat je geen tijd hebt en kwaliteit wilt) het onzettend veel geld kost. Hoeveel is moeilijk in te schatten. Je hebt namelijk keukens van 6000 euro, maar ook van 20000 euro. En ga je schilderwerk wel zelf doen, of laat je dat doen.... Wij hebben een prima huis gekocht en dit laten doen: - stucen - schilderen - nieuwe vloeren - nieuwe plafonds boven - nieuw sanitair beneden - open haard erin gezet - electra - afwerkende klusjes En dit heeft al ruim 30.000 euro gekost. Maar ik weet zeker dat dit voor voor de helft had gekund als ik genoegen had genomen met een mindere kwaliteit of andere materialen. Is er geen renovatiesite waar je ervaringen kunt lezen?
@Jannes: wat betreft keukens e.d. vind ik Kvik ook altijd mooi en dat is niet zo duur. Dan kom je op iets van 10000 euro denk ik. Zo sta ik er in het algemeen ook in. Ik hoop uiteindelijk ergens op een bedrag uit te komen dat tussen het bedrag ligt als je het zelf zou doen, en het bedrag als je alles laat doen. @limmeke: ja, dat mag. De buren hebben dat ook gedaan. Het moet alleen wel in stijl, en het mag niet zo in het zicht vallen.
je hebt ook zo'n site en daar kan je je klusjes op plaatsen en dan kunnen verschillende bedrijven hun bedrag noemen. Zo gaan ze elkaar bedingen met de prijs en betaal je niet teveel. Weet ff alleen niet hoe die site heet maar misschien ff googlen.
huis waar wij nu ook in wonen hebben we ook eerst een bouwkundig rapport laten maken.. daar kreeg je dan globaal overzicht van de kosten bij. Woonoppervlak is meer dan 200 m2. Daarna zijn we met beleid gaan inkopen, heel veel zelf kunnen doen, maar ook veel uit handen gegeven. was een groot huis uit jaren 70, alles was verouderd. nieuwe ketel + radiatoren nieuwe keuken nieuwe wc incl tegelwerk volledige huis geisoleerd (dubbele wanden, zolderisolatie, vloerisolatie) nieuwe kunststofkozijnen en dubbel glas nieuwe vloeren volledige benedenverdieping opnieuw gestuct incl nieuw plafond kundig rapport kwam uit op dik 70.000 door goed rondkijken, opvragen van voldoende offertes, gebruik maken van kortingsdagen bij bouwmarkten hebben we nu uitgegeven zon 40000