Vrouwen worden te vaak ingeknipt.

Discussie in 'De bevalling' gestart door Carino, 14 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
  2. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Zal het volgende week eens vragen.
    Ik wil het ook liever niet.

3. ButterflyPassion

ButterflyPassion Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tip. Die knip is iets waar ik écht tegenop zie. Ik zal het zeker bespreken in het ziekenhuis en in mn bevallingsplan laten opnemen. Ik schrik best wel dat onder medische indicatie in het zh dik 46% wordt geknipt. Ten overstaande van 19% bij de thuis bevallingen. Ik ben alleen maar medisch om mn darmen dus als het niet nodig is, dan liever niet!

4. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Tja. Mijn moeder was niet ingeknipt, heeft er een fistel aan overgehouden, na de bevalling nog naar het ziekenhuis en daar gehecht. 2 jaar last van gehad,echt geen pretje.
    Is wel een uitzonderlijke situatie hoor, maar een knip is niet per definitie slecht natuurlijk.

Ik ben overigens in het ziekenhuis bevallen en ze hebben me lekker laten scheuren;)

5. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben 2x in het ziekenhuis bevallen en ze hebben mij 2x gewoon laten scheuren ;)
    Maar blijft goed om te vragen naar de reden voor de knip.

6. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ik ben thuis bevallen en na ruim een uur persen moest ze wel een knip zetten. Merkte er niks van en hij kwam gelijk. Ik ben dus blij dat ze hem gezet heeft. Netjes geheeld ook. Overigens gaf ze het goed aan: zijn harttonen waren lastig meer te horen en ze vond het persen iets te lang gaan duren. En daar was ik het wel mee eens. Toen ze het zei dacht ik oh nee help zeg en keek ik heel angstig maar ik voelde oprecht niks dus ik was er uiteindelijk blij mee haha.

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Hier moest het wel, de hartslag van dochter daalde dus ze moest snel komen. Het knippen zelf voelde ik niet daarna het hechten wel en het herstel helemaal. Heb er nu nog regelmatig last van.

8. Babbelboxje

Babbelboxje Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.940
    1.616
    113
    Ik heb ook een knip gehad. Eerste periode was pijnlijk, maar na half jaartje absoluut geen last meer van gehad!

9. ButterflyPassion

ButterflyPassion Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Knippen omdat hartslagje daalt, of omdat de vacuumpomp er aan te pas moet komen begrijp ik helemaal en zou er dan denk ook minder moeite mee hebben: want dan kan het niet anders. Maar de verhalen dat het gewoon bijna standaard gebeurd die staan me tegen. Dus ik zit er aan te denken in mn bevallingsplan te laten zetten knippen alleen bij noodzaak of iets in die richting.

10. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ik ben ook geknipt, zoon werd zwak, ik had hoge koorts en de vacuüm moest eraan te pas komen. Heb van de k op zelf niks gemerkt (had ruggeprik) en alleen de eerste paar dagen wat last gehad maar ook niet dat je zegt niet uit te houden. Ik zat gewoon op harde stoelen, dat raden ze aan om zwelling tegen te gaan. Savonds liet ik de boel luchten en met plassen goot ik er wat water bij. Deppen met wc papier ipv echt afvegen. Seks was wel nog gevoelig voor een maand of 3 maar als ze volgende keer willen knippen zeg ik prima, als ik maar niet uitscheur.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Tja, persoonlijk heb ik liever 'onnodig' pijn dat dat mijn kindje iets overhoud aan de bevalling doordat het te weinig zuurstof krijgt oid... Bij de oudste vond ik het na 2 uren persen toch wel fijn dat de gyn een schaar en vaccuumpomp bij zich had...

Bij de jongste kreeg ik van de vk naderhand excuses dat ze een knipje had moeten zetten. Zoontje had het moeilijk tijdens de persweeen, hartslag dipte steeds en er leek geen schot in te zitten. Nou dacht je dat ik moeilijk ging doen over die knip?
    Nauwelijks last van gehad overigens. Bij de eerste wel een paar dagen heel vervelend met zitten enzo maar ach het herstelt ook weer snel.

Dat er in het ziekenhuis en dan ook nog medische gevallen, meer geknipt wordt dan thuis lijkt me logisch....
    Van de jongste beviel in aanvankelijk poliklinisch, maar op het moment dat ik zuurstof kreeg werd ik al medisch en die knip daarna had er natuurlijk wel mee te maken.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij de oudste was vacuum nodig na bijna 2uur persen, ik was al flink gescheurd, maar de verkeerde kant op, dus nog een knip erbij... Bij de tweede dipte haar hartslag te veel, kleine knip en ze was er uit. Allebei noodzakelijke handelingen in mijn ogen, dus prima :)

13. Lesliefje

Lesliefje Bekend lid

3 nov 2015
    933
    585
    93
    Een knip gekregen vanwege een vacuümverlossing omdat in plaats van een te lage hartslag, mijn dochter hartslagen aantikte van de 160-180, dus echt heel snel moest komen.
    Niet echt last gehad van de knip!
    Maar wordt er een knip gezet omdat het dan sneller gaat voor de artsen ter plekke terwijl er geen noodzaak bij zit is onzin. Daarbij kun je het beste scheuren (tot in zekere mate) dan geknipt worden omdat je herstelproces veel beter i's.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, mijn gyn was heel pro-scheuren, dus toen hij wilde knippen, vertrouwde ik er op dat het noodzakelijk was.

15. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken... Of er echt te vaak en onnodig geknipt wordt, ik vraag het me eerlijk gezegd af. Ik vond bij beide bevallingen de verloskundigen zeer professioneel.
    Bij de eerste bevalling heb ik inderdaad een knip gehad. Het ging niet vlot genoeg, m'n dochter kreeg ademnood en ik was 'van onderen' nog zo stug als iets. Bovendien zou niet inknippen volgens de verloskundige het risico op een totaalruptuur alleen maar vergroten. Nou, doe mij dan maar liever de knip. Op dat moment zelf heb ik niks gemerkt van de knip. Met het herstel vond ik de knip wel een nadeel.... Dus in dat opzicht sluit ik me zeker aan bij het nieuwsbericht van RTL.

Bij mijn tweede bevalling was een knip niet nodig. Alles was al een keer opgerekt. Het ging nota bene mega snel allemaal. En de verloskundige had goed ingeschat dat ik maar een klein beetje zou scheuren en dat was uiteindelijk ook zo. En het herstel van een klein scheurtje heb ik inderdaad als minder heftig ervaren.

16. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Na anderhalf uur persen zette de vk een knip en twee weeën later was hij eruit. Was blij dat het eindelijk voorbij was!

Al hoop ik wel dat het nu niet nodig zal zijn...

17. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Bij de 1e daalde na anderhalf uur persen de hartslag van onze zoon te veel zonder weer goed terug te komen en moest ie snel geboren worden dus knip en vacuümpomp. Heb van de wond best wat last gehad, maar toen het eenmaal geheeld was niet meer.

Bij de 2e ook bevallen in het ziekenhuis, maar uitgescheurd. Veel minder last van gehad en veel sneller hersteld!

Als het medisch nodig is knippen! Maar scheuren heeft toch wel m'n voorkeur! Echt zo veel minder last van gehad.

18. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Ik ben ook twee keer ingeknipt, maar beiden met een medische indicatie. Bij de eerste kwam er na 2 uur persen de vacuumpomp aan te pas, en dus een knip. Bij de tweede dipte haar hartslag te veel en werd ik ingeknipt om haar snel geboren te laten worden. Ik zag er tegenop voorafgaand aan de tweede bevalling, maar toen het eenmaal nodig was maakte het me niets meer uit. Heb van die tweede knip ook eigenlijk helemaal geen last gehad, in tegenstelling tot de eerste... oef.

19. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Hier ook geknipt na 20 minuten persen bij oudste. Was noodzakelijk, dochter had er duidelijk moeite mee. Herstel was pijnlijk, maar liever zelf een beetje pijn dan dat je kind het niet trekt. Bij de tweeling geen knip of scheuren, helemaal niets. Zo fijn. In vergelijking met m'n eerste bevalling zat ik al op dag 1 qua herstel op dag 3.

20. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ze knippen tijdens een wee, dus die knip zelf voel je niet eens.

Deel Deze Pagina