Wil hier toch nog graag even op reageren. Toen ik aan het bevallen was waren er blijkbaar veel meer, het was druk. Kan gebeuren natuurlijk en ik vond het ook niet erg want ik heb het liefste rust en stilte om me heen. Omdat het zo druk was wilden ze mij aan de weeënopwekkers hebben zodat ik alvast maar bevallen was. Hoe verzin je het! Mijn bevalling ging, zeker voor een eerste kindje, al best snel en de weeën waren nog maar net te doen. Er was absoluut geen enkele noodzaak om de bevalling te bespoedigen. Mama deed het prima en de baby deed het ook prima. Goddank heeft mijn eigen verloskundige ingegrepen en hier een stokje voor gestoken. Ik wil niet weten hoe het anders was gegaan. Hier kan ik dus met mijn verstand echt niet bij. Net zoals de geschokte reactie van het verplegend personeel toen mijn eigen verloskundige besloot dat de baarkruk een goede optie was. Ik geloof zeker dat er in dat licht soms onnodig een knip wordt gezet. Niet altijd maar ik twijfel zeker wel eens aan de werkelijke noodzaak van alle ingrepen. Nogmaals, echte nood is nood en dan moet er ingegrepen worden. Dat snap ik ook. Het is een beetje de vraag wat jouw arts/ziekenhuis als nood ziet. De een laat het wat meer op zijn beloop dan de ander. Zo staat de ene arts klaar om te knippen zodra er een uur voorbij is en de ander ziet het nog even aan.
Ik vind een knip zetten wel een hele andere casus dan die van jou, een knip scheelt voor niemand in tijd/werk. Wat wel klopt is dat de ene meer afwacht dan de ander, maar ook dat is niet wel of niet goed, en geheel afhankelijk van de situatie op dat moment en de ervaring van verloskundige/gyn. Ik heb 1 keer meegemaakt dat we twijfelde voor een vacuum, en wilden afwachten maar dit moet door de gyn gedaan worden. Omdat deze gyn op het punt stond om naar een spoedsituatie te gaan hebben we niet afgewacht maar het kindje gehaald met de vacuum voordat hij weg was. Als je afwacht en de gyn staat vast, en het kindje is inmiddels wel in nood had dit dus voorkomen kunnen worden door beter te plannen, dus ook dan gaat de gezondheid van het kindje voor en wordt er geen risico genomen, maar wordt niet gedaan omdat de arts of verloskundige dan lekker eerder naar huis kan. En ja misschien was het niet nodig geweest maar daar kom ke nooit achter, iedereen handelt op een manier waarvan hij op dat moment denkt dat dat het beste is. Helaas hebben ook wij geen glazen bol.
Ik heb na 2 uur persen mijn zoontje er zelf uitgekeken, zonder knip of vacuüm of wat dan ook. Ze hadden wel al verdoofd voor een evt knip, de gyn was erbij geroepen en alles stond standby voor ingrepen, maar ik kreeg gewoon de kans om t op eigen kracht te doen. Voor mij is dat vroege knippen dus niet herkenbaar.
Bij mij werd er beide keren besloten tot knip vanwege hartslag die noet meer herstelde en erg laag werd. De eerste keer is er daadwerkelijk geknipt de tweede keer was mijn laatste perspoging voor de knip genoeg Zekf dus ervaring met knippen die werkelijk nodig waren. Beviel overigens thuis en niet inzkh. Denk dat dat ook wel meetelt.
2x bevallen, maar zonder knip, al was dat mijn grootste angst zo'n knip. De eerste is met de vacuüm gehaald, toen is er ook geen knip gezet (de arts zei wel ' ik ga je wat helpen.' Mijn antwoord was' denk maar niet dat je een knip gaat zetten!' De tweede was er met 3 persweeen. Toen niks ingescheurd. Moet wel zeggen dat onze kindjes smalle hoofdjes hadden.
Ik heb liever een nette knip die ze op de goede manier (perfect) weer kunnen hechten, dan dat ik op een zeer vervelende manier ga uitscheuren. Want dat laatste is veel moeilijker te hechten als je de pech hebt dat het de verkeerde kant op gaat. Ik had de eerste week echt flink ongemak van de knip, maar daarna ging het héél snel beter. Ik zat 4 weken na de bevalling mét knip alweer voor t eerst op paard. Zeker niet het gevoel dat de knip te snel wordt gezet, ik was al een 40min aan het persen en kreeg mijn dochtertje maar niet voorbij die mega sterke bekkenbodem spieren. Toen een verdoving in een wee en een knip tijdens het persen, hup mijn dochter was er ca 5 min later. Dus indien nodig, zet die knip maar!