We moeten een nieuw tweede autootje kopen, heb gisteren ons oude (verrotte ) verhikel verkocht en we komen nu dus een auto tekort. Nu hebben wij een budget. Logisch lijkt me. Maar we hebben ook wel een beetje een voorkeur voor auto....... En bij een particulier betaal je nu eenmaal gemiddeld minder dan bij een autobedrijf. De grote MAAR is dan ook, dat je bij een particulier natuurlijk weinig tot niks hebt om op terug te vallen, geen garanties enz. Dat maakt mij wat huiverig om bij een particulier te kopen. Daarmee hebben wij ons al eerder flink bezeerd in de portemonnaie zeg maar. Maar zijn er misschien ook manieren om toch enigszins iets te hebben om op terug te vallen? Een contractje ofzo? Want ik zat te denken, als ik een simpel contractje opstel in de trant van: "Verkoper, dhr. *. ********* uit ********, verklaart de personenauto met kenteken **-**-** in uitstekende motorische staat te hebben geleverd aan dhr. *. ******* uit Laag Soeren op **/**/2009 en stelt zich verantwoordelijk voor alle technische gebreken die zich binnen datum van verkoop en drie maanden daarna voordoen.", zou ik dan een poot hebben om op te staan als er dus wél in no time wat aan de auto mankeert? Wie heeft er een beetje juridische kennis voor mij?
Mijn vader handelt in auto's en zegt dat je daar niks aan hebt. Het beste is om te vragen of ze alle bonnen van de garage erbij hebben omdat je daaraan kan zien wat er kapot is geweest en bij die garage kan je ook een raport opvragen geloof ik.
Ik denk inderdaad dat je er niet veel aan hebt en daarbij denk ik dat niet veel mensen er voor zouden tekenen, althans ik zou het niet doen. Want wat als de koper (jullie dus) bijvoorbeeld de moter er uit zouden halen en een slechte moter er in zouden stoppen en vervolgens zeggen dat die moter er al in zit, dan zou het dus mijn schuld zijn....Nee ik zou echt niets tekenen als verkoper zelf. (ik zeg natuurlijk niet dat jullie zoiets zouden doen maar ik denk dat er best wel mensen zijn die dat wel zouden kunnen doen). Toen wij onze auto echter verkochten hebben we de auto de dag voordat de eventuele koper kwam opnieuw APK laten keuren zo wist de koper dat de auto echt wel oke was anders was ie nooit goed gekeurd... Ik zou dus iniedergeval voor een auto gaan die recent is gekeurd of inderdaad eventueel samen met de verkoper even langs een garage gaan en de auto even na laten kijken.
Hmmm...... Met deze reacties zou ik bijna meteen afhaken, maar nu heb ik net wat gevonden via Google! >>>KLIK<<< Wat denken jullie?
Ik denk dat als je aan de keuring laat doen zoals hier aangeraden wordt en het contract laat tekenen dat je opzich wel sterk staat ik vraag me alleen af of iedereen dat contract zou willen tekenen...
Sjah, als de auto zo goed is als dat hij beweert, zou het zo moeten zijn dat hij gewoon wil tekenen! Wil hij dat niet, dan is dat voor mij al een alarm dat de auto dus NIET zo goed is als dat hij beweert en wil ik 'm niet eens kopen! We hebben een leuke Golf gezien trouwens, daar gaat het om in dit verhaal. Manlief heeft 'vroeger' altijd Golf gereden en is een echte liefhebber en ikke, ach, ik heb gewoon wat met lekkere DIKKE auto's....... Hebben jullie nog wat leuks dan?
Nee daar heb je opzich wel gelijk in maar ik denk dat sommige mensen huiverig zijn vanwege het feit wat ik net al zei dat jij natuurlijk ook iets met de auto zou kunnen doen na de koop en het dan proberen te verhalen op hun. (in theorie zeg maar ). Ik zal eens aan partner vragen of hij iets in het Golf segment heeft staan eventueel kan je jullie budget pb-en dan kan ik je makkelijker vertellen of hij wat voor die prijs klasse heeft staan. (en dan koop je dus gewoon bij een dealer)
Ja, als je het zo bekijkt............... Maar goed, dan zou je welbeschouwd NERGENS en NIKS meer kunnen kopen, want een zak chips moet 200 gram bevatten (kun je zeggen: "in deze zak zit minder!"), en een stofzuiger hoort zo'n extra borsteltje te hebben ("oeps verdwenen!") en ga zo maar door.......... Beetje vergezocht natuurlijk, maar als hij zo zeker van zijn zaak is, hoort hij mijns inziens gewoon te tekenen, klaar uit.. Ik pb je wel ff!
Zeker kun je nooit zijn. Ik zou dat nooit tekenen ook al ben ik zeker van de verkoop. Ik vind dat het de verantwoordelijkheid is van de koper. Misschien een expert mee? Of bij je eigen garage een keuring laten doen voordat je de auto koopt.
Ik zou nooit zoiets tekenen bij particuliere verkoop van mijn auto. Ik ben geen automonteur en heb er ook geen verstand van. Onze auto doet het nu goed, maar als ik hem verkoop en volgende maand is de koppakking lek, tja pech dan voor de koper. Kan ik toch ook niets aan veranderen? Dat is nu eenmaal het risico dat je neemt als je een 2e hands auto koopt via een particulier, daarom betaal je ook minder.
Ik zou ook zoiets nooit tekenen als ik mijn auto verkoop. Wat je wel zou kunnen laten doen is een RDW keuring, nog voordat je de auto koopt. (geloof dat het zo heet) Daar kijken ze alles na, of hij schade heeft gehad en zelfs hoeveel lagen verf erop zit (voorbeeldje)
Als mijn man een 2e hands auto'tje kocht bij een prticulier dan ging hij tijdens een proefritje meteen even langs een erkende garage en liet de auto even nachecken. Een particulier kan je van alles vertellen en beloven...maar die wil natuurlijk z'n auto gewoon kwijt Gewoon even langs de garage....en eventueel met toestemming van de persoon zelf. Wil de verkoper dit niet zou ik de auto ook niet kopen.
Als koper heb je altijd onderzoeksplicht. Een verkoper iets laten tekenen volstaat dus niet, je hebt zelf ook de plicht om te onderzoeken of de auto in orde is. Je zou eventueel samen met de verkoper langs een garage kunnen rijden en vragen of ze daar even de auto motorisch na kunnen kijken enzo. Wel even bellen met een garage anders is de kans natuurlijk groot dat ze geen tijd hebben.
De ANWB heeft speciale aankoopkeuringen. Kost ongeveer 150 euro maar dan wordt echt alles voor je onderzocht. Je krijgt dan ook te horen waar je binnen afzienbare tijd rekening mee moet houden qua extra kosten etc. Voor dit soort aankopen zou ik altijd zo'n keuring laten doen. Overigens met medeweten van de verkoper; is wel zo netjes
Wij hebben gisteravond desbetreffende particulier gesproken en we zijn aangenaam verrast! Natuurlijk zijn het 'maar woorden', het kan ook zijn dat hij gewoon een verhaaltje ophangt, maar het klonk in ieder geval niet alsof hij loog. De auto gaat deze week nog voor een grote beurt (!) omdat dat rond deze kilometerstand weer even moest en tegelijkertijd legt hij er nog even (!) vier nieuwe banden op. Verontschuldigend voegde hij toen toe dat dan de prijs wel een beetje omhoog ging omdat hij die kosten nog had. Hoeveel omhoog? 250 euro! Daar kan ik het zelf niet voor doen haha! Nou, als hij van die beurt en banden aan ons de bonnen kan overleggen en de onderhoudshistorie is in orde, dan vertrouw ik het wel hoor! Je weet het tegenwoordig natuurlijk nooit, maar ik denk écht dat we ons dan niet in de vingers snijden. Iemand die zó netjes met zijn auto omgaat........ Moet bijna wel goedkomen, toch? Of ben ik nu heel erg naief?
Als ik het zo hoor en hij kan jullie inderdaad het bewijs van onderhoud overhandigen dan denk dat je opzich wel een hele goede koop heb, had het er even met partner over na aanleiding van je pb en die zij vrijwel meteen van als de auto in orde is (even stukje rijden, moterkap open doen ed) moet ze dit echt doen!
Dat is heel fijn om te horen! :-D Het blijven natuurlijk auto's en die kunnen het altijd en op ieder moment begeven (daarmee zijn wij nogal pechvogels) maar als het tot dusver gewoon goed is, kan ik niet meer verlangen, toch? :-D Zijn er nog dingen waar ik op moet letten onder de motorkap? Ik weet toevallig dat je onder een dop moet kijken (weet alleen dus niet welke!) om te checken of de koppakking niet lek is, had iets te maken met witte drab?
Persoonlijk heb ik heel goede ervaringen met het kopen van een 2e hands auto bij een particulier en juist heel slechte bij een garage. Maar ja..het hangt ook wel af van de mensen die je tegenover je treft, denk ik. Maar als ik je verhaal zo lees, ziet het er wel goed uit!
Enkele dingen waar je kop letten/navragen; Accu; Heeft een gemiddelde levensduur van 3 jaar, Vraag wanneer de batterij is vervangen en controleer dit door te zoeken naar een sticker met datummarkering. De accu staat vrijwel altijd in de motorruimte. Andere plaatsen zijn de bagageruimte en onder de achterbank. Banden; Een visuele check van de banden begint bij de zijkant van de band. Hangt de wang naar buiten dan staat de band niet op spanning. Dit is tevens te herkennen aan ongelijkmatige slijtage van het profiel. Er ontstaan drie stroken, waarvan de middels als nieuw is. Is de bandenspanning te hoog dan slijt de band alleen in het midden. Beide zijn fout. Wanneer het profiel aan de buitenkant van de auto schaafsporen laat zien op de aangedreven as, dan is er sprake van veel glijwerk in bochten. De eigenaar heeft een heel sportieve rijstijl. Vraag op welke bandenspanning de verkopende particulier de banden altijd instelt. chassisnummer: Veel autofabrikanten schroeven of plakken vandaag de dag een voertuig identificatie nummer achter de voorruit. Hierop staat het chassisnummer. Bekijk ook het originele nummer, dat puntgaaf ingeslagen moet zijn. Beschadiging of veilsporen duiden op het uitwissen van sporen en dus diefstal. Op het Kentekenbewijs Deel 1 staat waar het chassisnummer is ingeslagen Rubberslagen; Controleer deze op haarscheurtjes. Kleintjes worden groot en gaan u geheid veel geld kosten. Kapotte slangen onder de motorkap levert pech of zelfs motorschade op. Vertoont het rubber scheurtjes dan zijn ze binnenkort aan vervanging toe ook even auto in de versnelling, geen gas geven, voet op de rem, en koppeling op laten komen. Als de auto niet of pas heel laat afslaat, zijn de koppelingsplaten aan vervanging toe. In de 3e versnelling rijden, gas loslaten. En dan vol intrappen. Als de versnellingspook hard terugklapt moet je de auto niet kopen. Dit duidt vaak op een afgetrapte versnellingsbak, en daarbij vaak ook de hele auto. Als je rijd, stuur loslaten en remmen. Denk erom dat de auto niet rechtuit moet blijven gaan, en dus geen afwijking mag vertonen tijdens het sturen. Dit geld trouwens ook voor normaal rijden, anders moeten de banden worden uitgelijnd. Bij trilling in het stuur uitbalanceren. Temperatuur van het koelvloeistof moet ergens rond de 80/90 graden zitten. Dit kan verschillen per type auto. Op de snelweg zijn ze meestal iets koeler dan in de stad. Hopelijk heb je hier wat aan