Bloedtest

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Mammie1978, 14 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammie1978

Mammie1978 Actief lid

22 apr 2008
    149
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik wilde graag weten wanneer je een bloedtest laat doen om te weten of je nou zwanger bent of niet, je de uitslag dan krijgt? En gebeurd dat bij de huisarts zelf?

Ik heb namelijk al 3 dagen achtereen getest maar iedere x negatief. Ik ben nu 1 dag overtijd. Had zelf al wel ongeveer anderhalve week van tevoren het idee dat ik zwanger was omdat mijn borsten geen pijn deden.
    Normaal wanneer ik ongie moet worden doen mijn borsten al ruim 2 weken van tevoren zeer. Nu pas ongeveer 3 dagen voor mijn ongie, het begon met pijn voor op mijn borsten en nu doen ze inmiddels helemaal zeer. Ik had dit namelijk bij mijn vorige zwangerschap, die helaas in een mk eindigde, ook :( alleen toen testte ik positief, een dag voor of op mijn nod.

Wordt in elk geval gek van die onzekerheid! Ben altijd precies op de 26ste dag van mijn cyclus ongesteld dus vandaar dat ik nu twijfel...

En aan de ene kant denk ik dat het ook weer niet zo kan zijn omdat ik het net na mijn ongie 1x had gedaan zonder condoom. Dan is dat toch niet mogelijk, vlak na de menstruatie?

Hahaha een heel verhaal maar wachten duurt zooo lang!

2. TessMe

TessMe Niet meer actief

Ik lees mee. Ik wil namelijk ook naar de dokter voor een bloedtest. Ik ben bijna 3 weken overtijd.. en heb ook al negatief getest..

3. Mammie1978

Mammie1978 Actief lid

22 apr 2008
    149
    0
    0
    Apeldoorn
    Jeetje, 3 weken! Dat is ook wat zeg :( !

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik lees ook mee... Ik ben echt heel lang overtijd en heb 2 'positieve' testen gehad maar ook negatieve... dus ik weet het helemaal niet meer! :(

Maar volgens mij (wat ik soms hier lees) duurt het enkele dagen voordat je de uitslag hebt.

5. Mammie1978

Mammie1978 Actief lid

22 apr 2008
    149
    0
    0
    Apeldoorn
    :rolleyes: als dat zo is, moeten we dus nog steeds wachten...ik wil het liefst meteen de uitslag mja als het niet anders is...

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik weet het niet zeker hoor, heb er zelf geen ervaring mee.

Heb alleen bloedtesten gedaan toen ik in het buitenland woonde, en toen moest ik telkens na een uur terugkomen en dan wist ik het. Maar ik lees hier vaak dat het wel 3 a 4 dagen duurt..

7. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Hai dames. Vanaf 4 dagen voor nod kan je een bloedtest laten doen.

Hopelijk weten jullie nu voldoende hihi, liefs

8. Mammie1978

Mammie1978 Actief lid

22 apr 2008
    149
    0
    0
    Apeldoorn
    Hoi Lotte,

Weet je ook wanneer je de uitslag dan krijgt?

9. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    pff daar vraag je me wat hihi.

Dat weet ik eigenlijk niet, missch kan je de assistente van de dokter erover bellen?

liefs

10. kweb

kweb Fanatiek lid

14 okt 2008
    2.010
    0
    0
    Administratief medewerker
    Nieuwegein
    volgens mij ligt het een beetje aan je ha. De meeste zullen nog geen bloedtest afnemen als je nog maar 1 dag overtijd bent. Bij 3 weken overtijd denk ik wel. Volgens mij kun je dat gewoon bij de ha zelf laten doen of bij een punt in de buurt waar ze bloed prikken. En ik denk dat de uitslag een dag of 3 duurt.

Zeker weten doe ik het niet, dus je kan natuurlijk altijd de ass even bellen

11. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Als jij het echt perse wil dan moet de arts het doen en mag hij niet weigeren! Het is in ieder geval mogelijk vanaf 4 dagen voor nod

12. TessMe

TessMe Niet meer actief

Jullie hebben het echt over bloed prikken he. Doen ze het in je arm? Ik dacht gewoon snel een prikje in je vinger!

13. Gezond

Gezond Niet meer actief

Bloedprikken nemen ze idd een buisje bloed af uit je arm... Je HcG wordt dan gemeten. Een bloeduitslag is positief als ie hoger dan 5 is... Het geeft wel een preciese waarde van je HcG. HcG zit eerder in je bloed dan in je urine en geeft dus meer zekerheid!
    Wanneer er twijfel bestaat over de hoogte van het HcG en de duur van de zwangerschap kan er besloten worden om een dag of 2 later nogmaals te prikken om te zien of de waarde voldoende stijgt of niet.

Wanneer je 's morgens vroeg in het lab gaat prikken (meestal voor 10.00 uur) kan het zijn dat je aan het eind van de dag kunt bellen voor de uitslag. Dit is dan wel rond 16.30 uur... Maar via de huisarts kan het best zijn dat dit dan pas de volgende dag is...
    Het duurt dus wel wat langer dan een urinetestje ;)

Het klopt niet dat een bloedtest al 4 dagen voor de NOD gedaan wordt. Hij biedt dan totaal nog geen zekerheid. Een bloedtest wordt door een gynaecoloog/fertiliteitsarts pas gedaan als je echt overtijd bent en het liefst 3 a 4 dagen.
    Het zijn immers dure testen die echt maar zo niet gedaan worden.
    Ook is het een test waar ze in het lab lang mee bezig zijn omdat de HcG-bepaling gewoon een aantal uren in beslag neemt.

Via de huisarts kan je hem aanvragen, maar de huisarts is niet verplicht dit te doen als de patiënt er om vraagt.
    Een huisarts kan besluiten zelf ook nog een urinetest te willen uitvoeren en het kan zijn dat deze je in rekening gebracht wordt. Versta hier goed naar...

Ik hoop dat je huisarts meewerkt meid!
    SUCCES!

14. TessMe

TessMe Niet meer actief

He jakkes.. Ik denk dat word gewoon een snel prikje in de vinger..
    Ik ben een beetje een piepert voor naalden:p

15. Gezond

Gezond Niet meer actief

Nee tis echt een buisje bloed dat ze nodig hebben ;)

16. Mammie1978

Mammie1978 Actief lid

22 apr 2008
    149
    0
    0
    Apeldoorn
    Hoi,

Bedankt voor je duidelijke antwoord!

Ik kon mijn nieuwsgierigheid dus toch niet bedwingen en heb net WEER een test gedaan...NEGATIEF :evil:

Ik wacht tot morgenvroeg en doe dan mijn laatste test (heb er gelukkig niet meer liggen :p ) en als die WEER negatief is bel ik ff de huisarts op. Hoop dan dat ik voor het weekend meer weet!

Liefs Sabrina

17. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Leuk dat je zegt dat 4 dagen voor nod niet klopt, maar ik heb al meerdere keren op internet gelezen dat het wel degelijk kan. Dat wil niet zeggen dat de arts het ook daadwerkelijk wil doen, maar het is wel mogelijk

18. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    ze zegt ook niet dat het niet kan maar dat het niet vertrouwd is.. het kan dan alsnog misgaan natuurlijk..

19. Gezond

Gezond Niet meer actief

Lotte, ik ben werkzaam geweest binnen de fertiliteit en ik weet uit ervaring hoe gynaecologen en fertiliteitsartsen werken en waarom... Het enige wat ik aangeef is hoe de artsen werken in het algemeen en waarom...
    En internet zegt mij niet zoveel omdat er zoveel op internet staat..

20. Gezond

Gezond Niet meer actief

Dank je wel! ;) Je snapt het idd... Maar iemand kan ook minder lang zwanger zijn dan dat ze denkt... Wanneer je dan voor de NOD gaat testen kan het zijn dat een bloedtest kleiner dan 5 aangeeft... terwijl iemand misschien wel zwanger is... Wanneer je wacht tot de NOD en liefst 3 tot 4 dagen overtijd is de test gewoon wel zeker... Is ie dan kleiner dan 5 dan ben je zeker niet zwanger... Is ie 5 of meer is er sprake van een zwangerschap...

En juist omdat die testen dus zo duur zijn gebruiken de artsen de bloedtest dus niet meteen! Puur kostenbesparend... ja...
    Maar ook emotioneel gezien... Het is zo een teleurstelling voor iemand als het negatief is... en dat blijkt dan misschien onterecht...

Deel Deze Pagina