zo veel spugen...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sallie, 19 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Hoi ervaringsdeskundigen,

Sam is morgen een week oud. Ik heb altijd gezegd, borstvoeding ga ik proberen, zolang het geen strijd wordt. Nou dat is het niet, het gaat super. Drie kwartier na de bevalling hapte hij in een keer prima aan, de kraamhulp kon niet eens haar uitlegafmaken ;)

Sinds dag 1 voed ik om de drie uur ( of op verzoek als hij vaker wil) en het gaat als een trein... Nu is het alleen zo dat hij heel gulzig is en hij weinig hoeft tedoen voor de melk, het stroomt zo ongeveer zijn mond in...

Ikben begonnen met iedere borst 20 min om de productie opgang te brengen, doe nu 1 borst 20 min en de ander hoeveel hij nog wil, dat is meestal tussen 5 en 10 min.

Maar nu het probleem, ikweet dat het geregeld moet worden, maar het arme mannetje spuugt zo veel. Soms tijdens de voeding al uit zijn neus en m
    nd, de hoeveel heden zijn echt niet normaal. Snachts voed ik liggend en is het minder, maar dan is hij ook wat minder actief in zijn drinken...

Weten jullie hier iets voor?! Wie weet hoort het gewoon zo, dan is het niet anders maar ik vind het zo sneu!

Ps: had nooit verwacht bv zo bijzonder te vinden, dus ik zeg bij twijfel doen...

2. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    het spugen kan iets zijn dat gewoon bij hem hoort, dus dan maakt het niet zoveel uit wat je probeert. Als het spugen komt doordat hij teveel en te snel melk binnen krijgt kun je proberen om hem vanaf je buik te laten drinken. Dus jij ligt op je rug en je kindje ligt op zijn buikje op jou buik. Dan ondersteun je zijn hoofdje. De melk komt dan wat rustiger binnen. Misschien helpt het...

3. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Eerst het heftigste toeschietreflex in een handoek laten lopen (of kolven als je die mogenlijkheid hebt, voorraadje voor in de vriezer is nooit weg!) dan gaat het al met iets minder vaart.
    Daarna een half uurtje rechtop houden. Bedje eventueel bovenkant iets omhoog zetten, dan loopt het ook niet zo gemakkelijk terug.

Hier herken ik het ook, rond de 4/6 weken had ze er echt veel last van (het zuur) maar dat nam gelukkig ook weer af. Nu nog spuugt ze geregeld, ook haar vaste voeding komt na een half uur gerust weer een beetje omhoog :(. Gelukkig heeft ze er nagenoeg geen last meer van en groeit ze goed, dus ik doe er verder weinig extra's nog aan..

4. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Jasmijn spuugde in het begin ook ontzettend veel. Ik legde haar haar, en na de toeschietreflex haar loskoppelen en de melk in een hydro.luier opvangen. Sowieso spuugt zij veel, maar geloof me het neemt af.

1 ding nog.......kijk niet naar de klok als je voedt, je baby laat vanzelf los wanner de borst leeg is. Dat kan na 5 minuten, maar ook 20 minuten zijn.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik sluit me aan bij de tips die gegeven zijn. En idd niet naar de klok kijken. Je kindje laat wel los als hij genoeg heeft. Bij overproductie zou ik 1 borst per voeding doen, tenzij die 'leeg' is en hij nog meer wil.

6. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Bedankt voor jullie reacties allemaal, drukke tijden zo in het begin, dus was even afwezig ;).

Het niet zo op de klok kijken heb ik al ter harte genomen en zorgt voor wat ontspanning, de voedingen duren daardoor korter, dat wel. Overdag wil hij vaak de tweede borst niet meer, is dat raar?!

Het spugen is nog steeds hetzelfde, maar snachts spuugt hij dus niet... Misschien overdrijf ik, maar wil gewoon graag dat hij het goed heeft, maar dat zullen alle moeders hebben.
    Het wet laten lopen probeer ik, maar het is wel druppelsgewijs dus of het nou zo anders is dan wanneer ik hem meteen laat drinken.

Heb wat op internet gezocht en dan kom je al gauw bij reflux uit. Dat lijkt me sterk omdat het een heel tevreden mannetje is dat amper huilt. Het enige vanbhet reflux lijsje naast het spugen is dat hij wel veel fronst en niest. Maar hij fronst ook als hij iets wil bekijken en niest alleen als er melk in zijn neusje was gekomen.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee wil zeggen, misschien herkent iemand het toch, vooral het wel overdag en niet snachts spugen.... ( kan dat sowieso ket reflux, dat hebben ze toch altijd ok het zo te zeggen?!)

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    In principe heeft elke baby een vorm van reflux, in die zin dat het maagklepje nog niet goed sluit (hoop dat ik het zo goed zeg, heb niet veel kaas gegeten van reflux).
    Als hij er geen last van heeft, is er niks aan de hand, hooguit dat het wat vervelend is en dat het zorgt voor veel was ;)
    Mijn dochter spuugde ook flink maar in eerste instantie leek er niks aan de hand.
    Na een paar weken kwamen er steeds meer klachten bij (verkouden, uitslag, krampen, huilen, onrust) waardoor het vermoeden kwam van KMA en dat bleek ook zo te zijn.
    Dus hou het in de gaten, maar zolang hij geen andere klachten heeft en je een tevreden mannetje hebt, hoef je je geen zorgen te maken.

8. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ja, wie weet heb je ook wel gelijk, vij een eerste kindje ben je als jonge moeder toch snel onzeker.

Heb net gevoed en een paar keer losgemaakt en voor de tweede borst tijd rechtop. Hij heeft nu 5 mondjes teruggegeven, wel nog steeds veel maar minder krachtig.

Verder is het idd een supee tevreden ventje dat goed groeit. Gister een week oud en 20gr boven feboortegewicht..

Mwer ervaringen/rips zijn welkom!

9. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Te vroeg gejuichd, het zijn nu al 9 mondjes, jakkes.

En voor de info, was kan me natuurlijk geen donder schelen he! Vind het gewoon eeg zoelig...

10. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Te vroeg gejuichd, het zijn nu al 9 mondjes, jakkes.

En voor de info, was kan me natuurlijk geen donder schelen he! Vind het gewoon eeg zoelig...

11. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    De verloskundige komt zo langs om te kijken. Hij vond het ook wel erg veel klinken. Meneertje heeft net echt weer alles eruit gegooid, dat is dan eerst wel een half uur strijd, hij klinkt dan net of hij continue zijn keel schraapt.

Heerlijk ook met die hormonene, zit er ff doorheen. Mensen die alleen kaar roeoen, johhh alle babies spugen een beetje. Ik geloof eerder in moedergevoel....

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als hij er last van heeft, is het een ander verhaal!
    Hier spuugde ze eerst zonder dat ze er last van had.

13. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    denny heeft de eerst e weken ook alles uitgespuugd wat erin ging. maar hij viel ook gevaarlijk veel af. dat is bij jou kindje gelukkig niet het geval. bij denny bleek het later om KMA te gaan, waar hij nu nog erg veel last van heeft. ik hoop dat je verloskundige advies voor je heeft

14. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Zie nu pas dat ik nog helemaal niet had gezegd wat vk zei.

Hij groeit goed en poept en plast goed. Het geluid wat hij maakt wat in mijn ogen steunen is is volgens hem normaal. Omdat hij het snachts niet doet denkt de vk niet aan reflux oid en is het volgens hem echt een kwestie van afstemmen van de voeding. Alleen lijkt het mij als hij iedere keer teveel neemt en het weer uitspuugt het niet regelt, dan blijft het toh veel?!

Sinds ik een kant per keer geef gaat het beter, kleine mondjes terug en snachts niks. Alleen net heeft hij echt superveel en ver en hard gespuugd, zooo sneu. Met hem gedouched en daarna heeft hij zijn hele broek volgepoept, dus misschien zat dat dwars... Ik baal iig wel...

15. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Blinky: kma is ook heftig zeg! Plaste en poepte hij ook niet, of dat wel?! En hoe gaat het nu?

Maandag ga ik naar weeguurtje op cb, wil het wel in de gaten houden...

16. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Het kan idd. een kwestie zijn van afstemmen. Maar houd het goed in de gaten!!
    Als hij tevreden is en goed groeit zal het over een paar weken beter en makkelijker gaan. Zijn maag is nog klein en als je een stevige toeschietreflex heb, is spugen niet zo raar.

17. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik ga zo de huisarts bellen...

Zit er echt ff doorheen.

Gister natuurlijk zoveel gespuugd en nu net weer. Dat arme kereltje is nu al 1,5 uur na de voeding aan het strijden omdat hij zich niet lekker voelt, ik kan het ff niet meer aanzien. Dat kan toch niet normaal zijn?!

18. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Nou ik heb zo een afspraak bij het cb. Even wegen en helemaal nakijken, vind het een fijn idee zo voor het weekend.

Ik laat wel even weten hoe het ging...

Deel Deze Pagina