Vruchtbaarheid

Discussion in 'Zwangerschap' started by lelie0, Apr 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lelie0

lelie0 Lid

Mar 18, 2013
    90
    0
    0
    Hallo,

ik ben een vrouw met een kinderwens. Eind 2011 heb ik een auto ongeluk gehad en hier blijvend rugletsel aan over gehouden. Sinds die tijd vraag ik me af of ik nog vruchtbaar ben. Hoe zou ik dit kunnen testen? Ik wil eigenlijk niet wachten tot de tijd dat we aan de kinderwens beginnen, dan duurt de onzekerheid voor mij te lang en ik wil het liever van te voren weten, dat ik me er op kan voorbereiden en niet dat ik erachter kom wanneer ik niet zwanger blijk te zijn op het moment van het vervullen van de kinderwens zelf. Kan iemand mij helpen door tips te geven? Mijn kinderwens is zoooo groot:(

2. Saffron88

Saffron88 Actief lid

Oct 28, 2012
    313
    1
    0
    Regio Rotterdam
    Hoi!

Wat vervelend dat je een ongeluk hebt gehad! Heb je daar verder nog lichamelijke klachten van buiten je rug?

Waarom vraag je jezelf af of je nog vruchtbaar bent? Is er iets in je lijf / cyclus verandert sinds die tijd?

Ik denk dat als je het echt uit wilt sluiten, je huisarts de eerste is waar je bij aan moet kloppen. Hij/zij kan je eventueel doorverwijzen naar een gynaecoloog die je verder kan onderzoeken. Maar als je verder gezond bent en er geen grote aanwijzingen zijn voor problemen, twijfel ik of je een verwijzing krijgt. De meeste huisartsen zijn daar vrij streng in (mijn ervaring, misschien hebben anderen een andere ervaring) Je hebt dus een kans dat je huisarts je eerst probeert zelf zwanger te laten worden zonder extra onderzoeken en een termijn aanhoudt waarin je het "zelf moet proberen"

3. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn enige echte tip is: ga naar je huisarts en bespreek je vragen met hem/haar, of maak een afspraak bij een verloskundige. Klinkt misschien raar, maar die houden ook kinderwens-spreekuren. Misschien beperken die zich tot leefstijladviezen om zo gezond mogelijk aan een zwangerschap te beginnen, maar sommigen zullen ook veel over vruchtbaarheid weten.
    Op zich hoeft rugletsel toch niet te betekenen dat je vruchtbaarheid gevaar loopt? Waarom vraag je je af of je nog vruchtbaar bent?

Als je een redelijk regelmatige cyclus hebt, is de kans op een normale vruchtbaarheid groter dan wanneer je zéér onregelmatig menstrueert.
    Als je wilt weten of je een eisprong hebt, kun je verschillende methoden gebruiken. Temperatuur bijhouden of ovulatietesten doen. Zelf temperaturen en de ovutesten die je bij de drogist kunt kopen hebben een betrouwbaarheid van rond de 60%, meen ik, dus het zegt niet alles. OvuSense is een stuk duurder maar ook betrouwbaarder - vrijwel net zo betrouwbaar als echo's gedurende de eisprong (is een apparaatje wat je 's nachts inwendig draagt en wat de hele tijd je temperatuur monitort. de reader interpreteert de metingen en geeft aan of en wanneer je ovuleert).

Maar zelfs als je iedere maand op het zelfde moment een eisprong hebt, zegt dat niet alles over je vruchtbaarheid. Daar komt nog wel wat meer bij kijken. Als je daar meer informatie over wilt, moet je toch echt eerst naar je huisarts.

4. lelie0

lelie0 Lid

Mar 18, 2013
    90
    0
    0
    Bedankt voor je tips. Buiten mijn rugletsel(onderrug) heb ik klachten als moeheid, moeite met bukken en tillen, dit heeft te maken met het rugletsel. Verder geen letsel aan andere lichaamsdelen. In de tijd na het ongeluk is mijn menstruatie een tijdje onregelmatig geweest maar het is vooral de angst. Met mijn huisarts heb ik geen goede ervaringen. Hij vind dat er iets aan de hand is als hij het aan de buitenkant kan zien, als dit niet zo is word ik weggestuurd en daarmee afgescheept. Dit heb ik vaker met een klein iets meegemaakt, een kneusing. Ik vind dit te serieus om je zo te laten behandelen.

5. lelie0

lelie0 Lid

Mar 18, 2013
    90
    0
    0
    @Bri Bedankt voor je reactie en tips. Met mijn huisarts heb ik geen goede ervaringen. Hij vind dat er iets aan de hand is als hij het aan de buitenkant kan zien, als dit niet zo is word ik weggestuurd en daarmee afgescheept. Dit heb ik vaker met een klein iets meegemaakt, een kneusing. Ik vind dit te serieus om je zo te laten behandelen.
    Het is vooral de angst voor of ik nog vruchtbaar ben. Het liefst wil ik dit zeker weten. Gezien de uitleg over testen en de betrouwbaarheid daarvan, dan zit ik nog steeds in die onzekerheid. Nogmaals dankjewel voor de tips over hoe je nog meer kunt zien of je vruchtbaar bent, daar ga ik meer over opzoeken en kijken of ik een oplossing tegenkom:)

6. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Allereerst tijd voor een nieuwe huisarts. ... ik ben geswitcht en heb daar wel alle moed voor bij elkaar moeten rapen. Werd met dochter niet serieus genomen met haar klachten. En na de overstap alle medewerking en er kwam een oplossing. Als je je nu al niet serieus genomen voelt dan zal het niet beter worden.
    Een huisarts is de sleutel naar andere zorg dus wel heel belangrijk!

7. lelie0

lelie0 Lid

Mar 18, 2013
    90
    0
    0
    Gezien wat ik vertelde over mijn huisarts verwacht ik ook zeker geen doorverwijzing, dit kreeg ik bij de kneuzingen ook niet.

8. lelie0

lelie0 Lid

Mar 18, 2013
    90
    0
    0
    Dankjewel voor je reactie. Dat is inderdaad zo, het kost alleen inderdaad ook veel moed. Ik ga binnenkort die stap zetten

9. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Ben je gestopt met de pil? Je kan gaan temperaturen of ovulatietests doen om je eisprong te zoeken en de lichamelijke signalen in de gaten houden. Het vruchtbare slijm, rekbare heldere draden. Zoek dat eens op en hou je dagen van de cyclus bij. Ik heb dat gedaan en was mega onregelmatig maar als je bij een arts komt kan je dat al laten zien. Vaak moet je dat doen. Dan heb je dat vast. En ik weet hoe het voelt als je een kinderwens hebt. Probeer ook je angsten opzij te zetten blijf positief. En er hoeft niks aan de hand te zijn!!

10. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38

Gewoon een andere bellen vragen of ze plaats hebben en vraag een gesprek. Je voelt wel of het goed zit. En de nieuwe assistente regelde de overdracht van de medische gegevens. Mij oude huisarts belde wel omdat hij het niet aan had zie komen. Heb hem toch maar te woord gestaan en netjes bedankt.

11. lelie0

lelie0 Lid

Mar 18, 2013
    90
    0
    0
    Dankjewel voor de goede tips, dan kan ik dat gaan proberen:) Dankjewel voor je positieve woorden, dat is zo fijn om te horen:) Mijn angsten voor onvruchtbaarheid overheersen vaak, maar ik voel me nu iets beter:)

12. lelie0

lelie0 Lid

Mar 18, 2013
    90
    0
    0
    :) Dankjewel. Dat ga ik proberen:)

Share This Page