Kan iemand mij zeggen of je als je man een zaadstaal moet inleveren, je ook mag vrijen en dan terugtrekken om in het potje klaar te komen? Indien niet, hoe pakken jullie dat aan? Doen jullie dat zelf bij jullie man, doet hij het terwijl jij er bij bent, of doet hij dat alleen in alle privacy? Ik heb er eigenlijk geen idee van wat mannen eigenlijk het liefste hebben. Het lijkt me sowieso moeilijk om het op commando te doen dus ik wil hem maximaal steunen.
Nee @lailap , dat is niet de bedoeling. De man moet van te voren een lege blaas hebben en het staaltje moet volledig zijn. Ook is er van te voren onthouding nodig. Ik denk dat je het aan je man zelf moet overlaten, wat híj wilt. Die van mij doet het in het ziekenhuis op een invalide toilet. Zo'n speciale ruimte is er ook voor, maar dat vindt mijn man geen prettige gedachte. Ook eens op een gewoon toilet gedaan, maar dat vond hij te veel heen en weer geloop qua andere mensen.
Het verkrijgen van het zaad moet zo steriel mogelijk gebeuren. Je mag dus niet vrijen en dan klaarkomen in het potje. Mijn man wekt het altijd zelf op. Ik ben er niet bij. Ik ga dan gewoon even ergens anders in huis iets doen, boekje lezen ofzo. Hij focust zich er gewoon zelf op. Ik vind dit voor ons beiden zo rustig mogelijk. Hier moeten we naiden ook zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. Het potje moet dus ook precies op het goede moment vol zijn, en niet een uur te vroeg zeg maar. Mijn man vindt dit ook het prettigste werken.
Ik heb het idee dat hoe je het moet doen, afhangt van ziekenhuis tot ziekenhuis en land tot land. Wij hebben ooit een staal laten onderzoeken in België en daar stond in de brief: minstens 5 dagen onthouding (niets over een maximum aantal dagen!), en er was zelfs een paragraaf over dat sommige mannen problemen hebben om het op commando te doen en/of wegens hun geloof het niet mogen doen. Die konden dan een staal produceren door terug te trekken maar dan moest het wel worden aangegeven dat het staal zo was geproduceerd. Het lijkt me ook niet evident om zo in een potje je ding te doen. Ik stel me dan altijd voor hoe het zijn als ik op commando in een hokje ergens moest aan mezelf zitten. Dat zou gewoon niet lukken denk ik.
Het zaad mag niet opgewekt worden door middel van gemeenschap of orale bevrediging. Slijm en speeksel hebben een negatief effect op de zaadkwaliteit, waardoor de uitslag van het onderzoek niet meer betrouwbaar is. Het mag dus alleen handmatig.Hier moest je minimaal 2-3 dagen onthouding hebben gehad, maximaal zeven dagen. Mijn man deed het altijd in zijn eentje. Moeilijk genoeg zo op commando en het ook nog eens in een potje zien te krijgen... Voor de zaadonderzoeken en de IUI-behandelingen mochten we het gewoon thuis doen, mits we het op lichaamstemperatuur binnen een uur in het ziekenhuis kregen. Na de puncties voor de IVF-en ICSI-behandelingen moest hij het in het ziekenhuis doen, in een aparte ruimte.
Ik heb het ook over Belgie hoor @mamalacht Onthouding 5 tot 7 dagen voor een normaal zaad onderzoek. Voor inseminatie en ivf geldt weer andere duur onthouding. Potje kun je int zh verkrijgen. En het moet idd binnen het uur binnen zijn int zh, op lichaams temperatuur. Tussen je broekrand en je huid wordt geadviseerd of tussen je borsten. Ons zh is 3kwartier rijden, dus daarom produceert hij het daar om eventuele vertraging te voorkomen. Daar even een nieuw potje maken kan namelijk niet vanwege de onthouding.