Ik zou toch ook wel om een doorverwijzing vragen.. want eierstokken voelen?! Bij sommige vrouwen zijn de eierstokken zelfs met een echo moeilijk of niet goed in beeld te krijgen. En temperaturen, ik ben voorstander dus gewoon doen!, maar dat gaat je kans op een zwangerschap niet perse vergroten. Het geeft je alleen veel meer zicht in je cyclus en dat kan je wel helpen om zwanger te worden, maar van temperaturen op zich wordt je niet zwanger zeg maar. Op zich denk ik dat je dat extra inzicht best kunt gebruiken ook omdat je blijkbaar moeilijk een LH piek kunt vinden met de ovulatietesten. Als je het zelf trouwens prima vindt om het nog een paar maanden te proberen is dat natuurlijk prima. Niet iedereen is meteen klaar voor de stap naar de gynaecoloog. Sterkte en wijsheid en hopelijk is het allemaal niet nodig en ben je gewoon snel zwanger!
Je bent echt geen zeur als je na 15 maanden zonder resultaat om een doorverwijzing vraagt. En volgens de nhg heb je recht op een doorverwijzing na 12 maanden proberen. Die huisarts van jou wil zeker een paar extra consulten bij je verzekering declareren...
Helaas is dat niet waar... bij normale bevindingen, jonger dan 38 en een kans >30% op zwangerschap in het aankomende jaar is de richtlijn pas doorverwijzen na twee jaar. Zie de richtlijn subfertiliteit van de NHG: https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/1780#idm2736944 Uiteraard is dat de starre richtlijn en is er in overleg wel meer mogelijk. Mijns inziens moet er vooral goed per geval worden bekeken.
@manaolana alleen kan de huisarts die berekening niet maken omdat hij slechts oppervlakkig onderzoek doet. Voor OFO moet je toch echt bij een gyn zijn...
Heb je de richtlijn gelezen? Die gaat uit van een berekening enkel op basis leeftijd vrouw, uitslag sperma-onderzoek en wel of geen eerdere zwangerschappen. Met behulp van de richtlijn kunnen jij en ik bij wijze van die berekening zelfs maken. Het staat allemaal onder het kopje verwijzing en is juist gericht op de vraag of je doorverwezen moet worden voor een OFO. Daar komt vervolgens weer een andere minder oppervlakkige berekening uit inderdaad die wordt gemaakt op basis van veel meer factoren. De richtlijn spreekt toch echt heel duidelijk over de huisarts en hoe die beoordeelt of er moet worden doorverwezen en daar staat helaas die 2 jaar genoemd.
Nu weet je dus ook waarom sommige vrouwen onnodig er jaren over doen om zwanger te worden... en dan maar klagen dat Nederlandse vrouwen steeds later kinderen krijgen...
Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met de richtlijn. Maar na een jaar recht op doorverwijzing is gewoon niet waar. Ik weet zelf hoe verschrikkelijk huisartsen kunnn zijn op dit punt. Mijn HA weigerde ondanks de BBZ en verwijderde eileider een doorverwijzing (terwijl ik daar op basis van de richtlijn wel voor in aanmerking kwam) dus ik ben uit wanhoop over gestapt naar een andere HA die wel bereid was om mee te denken.
Wauw. Wat een huisarts heb jij. Die had aan mij een verkeerde gehad vrees ik. Ik ben 24 jaar en heb na 5 maanden zelf proberen een verwijzing gevraagd aan de huisarts voor de gyn, die hij me ook gewoon gaf. Inmiddels OI en IUI achter de rug en nu bezig met IVF (terwijl ze nog "maar" 1jaar en 1maand onderweg zijn voor een 2e. Onze dochter was meteen raak, dus dat zegt echt niets!
Aan mij ook daarom ben ik direct weg gegaan. En overwogen om een klacht in te dienen maar heb besloten dat dat mijn energie niet waard was. Maar daardoor heb ik me wel uitgebreid verdiepd in de richtlijnen .
Hoi dames, bedank weer voor alle tips meningen, ect. Vandaag weer een ovulatietest gedaan.. deze begint iets meer te kleuren. Alleen was het de laatste dus kan helaas vanavond niet nog een keer testen (domme ik!) Morgen maar weer bij de action wat testjes halen en hopelijk is mijn piek dan nog te vinden. Inmiddels wel een speciale thermometer aangeschaft.. met 2 cijfers achter de 0. Ik vind het wel lastig, wil jullie ervaringen en meningen zeker niet in de wind gooien. Maar ik wil zelf nu toch ook wel eens zo'n temp kaart zien. Ik heb besloten dat ik het nog 1 cyclus de tijd ga geven. en dan idd toch weer de arts aan zijn jasje trekken. toch wel balen dat je niet zonder doorverwijzing naar de gyn mag. nogmaals dank voor het meedenken!