Wie heeft er een laparoscopie ondergaan om 1 of 2 eileiders die verkleefd waren weer te openen? En was dit een succes (is er een zwangerschap ontstaan)? Ik ben benieuwd naar ervaringen aangezien dit een vervolgstap bij mij kan zijn. Andere keuze is namelijk eileiders verwijderen en door naar IVF. Ik weet dat je de situaties niet 100% met elkaar kunt vergelijken, maar ik zou graag ervaringen willen delen.
Tegen mij werd gezegd dat als je de eileiders weer kunt openen (lang niet altijd het geval), dat je dan toch bijna nooit meer een 100% functionerende eileider krijgt. Dus of geen zwangerschap of verhoogde kans op een bbz. Dus met het eerste deel van je vraag kan ik niet helpen. Mijn eileiders zijn ontmanteld en we zijn voor ivf gegaan. Zeeeeer succesvol! Ik zit nu aan m'n derde zwangerschap van de eerste ivf poging. Eileider-patiënten zijn met uitstek de geschikte kandidaten voor ivf, omdat al het andere rond voortplanting gewoon goed functioneert. Wilde je mijn succesverhaal dan oom niet onthouden. Misschien een extra aanmoediging.
Bedankt voor je reactie. Dat is dus een groot nadeel van een herstel operatie; niet 100% werkende eileider en wat ik heb begrepen is dat de eileider ook vaak weer verkleefd met een jaar. IVF is een goed alternatief om zwanger te raken. Op dit moment heb ik daar meer vertrouwen in dan een herstel operatie en het op een natuurlijke manier proberen. Ben bang dat er dan alsnog een teleurstelling komt en dan alsnog IVF. Lastig...
Ik heb volgende week een controle afspraak met de gynaecoloog en dan zal er ook wel wat meer duidelijk worden. Ik heb inderdaad ook her en der gelezen dat er meer kans is op een bbz en dikke kans dat de eileider alsnog niet goed zijn werk kan doen. Ik heb vorige week een laparoscopie gehad waaruit bleek dat beide eileiders verkleefd zijn. De rechter is volgens mij een hydrosalpinx (gynaecoloog gebruikte alleen makkelijke woorden en ik was nog versuft door de narcose om om termen te vragen) en de linker zat dacht ik aan het begin verkleefd. Ik moet in ieder geval nog een keer geopereerd worden om de rechter te verwijderen en de linker is dus nog de vraag of die te redden is. Ik weet ook nog niet of we het hersteloperatie traject ingaan of direct voor ivf gaan kiezen. Neig meer naar het laatste vanwege, naar mijn idee, weinig kans op een natuurlijke zwangerschap na de operatie.
Bij mij werd een hersteloperatie ook niet aangeraden om die redenen. Ik ben ook 33, vond dat de tijd ook wat ging dringen Een hersteloperatie is ook best zwaar en je hebt best lang herstel nodig. Ik geloof dat je toch een paar maanden niet zwanger mag worden, dan wordt er gekeken of ze wel goed werken. Zo niet dan moet je toch ivf. Mijn arts vond herstel dus geen goede optie. We zijn uiteindelijk voor ivf gegaan, met onderstaand resultaat Vond dat traject dus zo ontzettend meevallen, geen pijn met prikken, geen bijwerkingen en ik vond de punctie goed te doen. Ik werk niet, dus dat was ook zeker fijn in het opzicht van de vele ziekenhuis bezoekjes. Succes met je keuze!
Ik ben ook de 30 gepasseerd en vind de tijd langzamerhand wat gaan dringen wbt een zwangerschap. We gaan voor een eerste kindje. Ook dat weegt bij mij erg mij qua keuze.
Precies dit. Het risico op een bbz en dat het meestal toch niet goed meer werkt. Dan biedt ivf een betere kans Bij mij zijn ze er na de 4e miskraam uitgehaald omdat m'n buik vol vocht ervan was gelopen en ik vond de ivf echt makkelijker dan de miskramen of het risico op een bbz.
Pinkflower, wat een moeilijk keuze he! Heeft ook te maken met al je gevoelens die er ook nog is bij komen kijken. Het idee dat je nooit meer ineens spontaan toch zwanger kan worden, herkenbaar! Ik zal even in het kort mijn verhaal vertellen, misschien kan je er wat mee. In 2002 al een hydrosalpinx gehad en deze is operatief verwijderd. Ik had er toen toch nog 1 over, dus geen man over boord. Toen wij starten met zwanger worden en dit maar niet lukte kwamen we er in aug 2013 achter dat ik in mijn enige eileider ook een hydrosalpinx had. Volgens mijn eigen gyn was de enige optie een operatie en daarna IVF. Wij vonden dat nogal een definitieve en heftige beslissing. We hebben daarom een second opinion aangevraagd, daar uit kwam dezelfde uitslag. Wij hebben toen een paar maanden even rust ingebouwd, om alles op een rijtje te krijgen. Afgelopen januari is mijn eileider verwijderd en na een lang herstel van ongeveer 6 wkn, ben ik weer helemaal mezelf. Al met al vond ik het een moeilijke beslissing en dan vooral psychisch. Op dit moment zijn wij gestart met de 1e IVF poging, hopelijk met goed resultaat. Heel veel succes bij je beslissing, mocht je wat willen weten, pb me gerust.
Ik heb vorig jaar maart een laparoscopie ondergaan. Beide eileiders volledig afgesloten. Dit hebben ze niet kunnen herstellen. Wij hebben geen moment getwijfeld en zijn meteen voor ivf gegaan, zie onderschrift!!
Bedankt voor jullie reacties! Fijn om jullie ervaringen te lezen. Vandaag met mijn man een goed gesprek gehad en we zien beide IVF positiever in dan een hersteloperatie. Even alles laten bezinken.
Moedige beslissing Pinkflower! Ik hoop dat deze doorgehakte knoop net zo'n mooi resultaat oplevert als bij ons! Heel veel succes gewenst!