Utrogestan vraagje?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by ilja27, May 1, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

Jan 21, 2010
    1,555
    1
    36
    Ik heb de vorige zwangerschap 3 x 2 utrogestan gebruikt andere arts en ander ziekenhuis.
    Ik moest dit 13 weken gebruiken dan afbouwen
    Nu heb ik 2 keer IUI gedaan zonder en zonder resultaat.
    Nu mag ik weer utrogestan gebruiken alleen 2x daags 1 en dan 15 dagen lang.
    Omdat niet bewezen is dat langer beter is.
    Waar is utrogestan precies voor?
    En wat is nu beter lang of kort gebruik?

Alvast bedankt

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,916
    15,585
    113
    Nabij Utrecht
    Utrogestan helpt bij de opbouw van het baarmoederslijmvlies zodat dit soms leidt tot een betere innesteling.

Bij ons wordt het alleen gegeven als je zelf slecht bms opbouwt of na een punctie bij ivf (waarbij je lichaam van te voren in een soort van overgang wordt gebracht waardoor je van nature geen bms opbouw hebt na de punctie).

Er is geen bewijs wat beter is (langer of korter) , maar ik hebt het de vorige zwangerschappen maar tot 15 dagen na punctie gebruikt (3x 2 bolletjes) en de zwangerschappen gingen goed.

3. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

Jan 21, 2010
    1,555
    1
    36
    Dankjewel voor je reactie.
    Op naar ronde 3.
    Afwachten maar weer.

4. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik had telkens een korte lf van 8-9 dagen. Nu heb ik de laatste ronde 2x1 utrogestan gebruikt, dus de laagste dosis en mijn lf was 13, toen brak het bloed door de utrogestan heen.

Dus de dosis zou ik me geen zorgen over maken! Met zwangerschap heb ik helaas geen ervaring..

5. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

Apr 29, 2011
    3,304
    0
    36
    Zuid Holland
    Utrogestan is een lichaamseigen hormoon dat de innesteling bevordert. Bij herhaalde miskramen wil het nog weleens gebeuren dat dit veroorzaakt wordt doordat het progesteron-level niet op peil blijft. Dan kan het helpen om utrogestan door te gebruiken tot de 12e week van de zwangerschap.
    Als dit bij jou niet aan de orde is, of als je al eens een doorgaande zwangerschap hebt gehad dan is dit waarschijnlijk niet nodig. Dan zijn die 15 dagen genoeg.

6. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

Jan 22, 2015
    1,694
    38
    48
    Female
    Utrecht
    Ik gebruik het tot 14dpo, dan testen of ik zwanger ben, anders stoppen. Veel worden namelijk niet ongesteld omdat progesteron je baarmoederslijmvlies op pijl houdt, waardoor het dus kan dat je geen menstruatie krijgt. Na het stoppen kan het ongeveer drie dagen duren voor je weer ongesteld wordt. Dit verschilt dus wel per persoon.
    Dus 15 dagen wat tegen jou gezegd is lijkt me prima (wel even testen dus of je zwanger bent, dan zou ik er persoonlijk mee door gaan;))

Share This Page