vruchtbare dagen - verschillende berekingen deskundigen!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door ginger1, 20 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ginger1

ginger1 Lid

7 mrt 2007
    28
    0
    0
    Dag Allemaal,

Probeer al een jaar zwanger te raken en heb me tot nu toe keurig aan de vruchtbaarheidskalender gehouden.
    Las onlangs het boek van Mariel Croon, wat blijkt haar vruchtbaarheidskalender telt de vruchtbare dagen al veel eerder.

In mijn geval: heb een cyclus van 26 dagen, volgens haar gegevens zou ik dan vanaf dag 6 vruchtbaar zijn tot aan dag 12.
    Volgens de calculator ben ik vruchtbaar vanaf dag 10 tot dag 14.

Ikzelf vind dit nogal een verschil!

Je zou dus ook aleerder kunnen vrijen en daardoor al zwanger kunnen raken (of ben ik nou zo naief?)

Ik vraag me nu gewoon af, aan welke theorie ik het meeste waarde moet hechten?

Tevens schrijf ik dit bericht voor vrouwen die mogelijk al heel lang op de verkeerde dagen...... :) graag reacties/ervaringen

2. Niet meer actief

Maximaal 18( dag 8 in jouw geval) dagen voor je NOD kan je een eisprong hebben, en dan ben je min 2 ( dag 6) dagen daarvoor al erg vruchtbaar

Maar het kan ook zijn dat je eisprong pas 10 ( dag 16 dus )dagen voor je NOD komt en dan ben je vruchtbaar vanaf min dag 14

Dus probeer vanaf dag 6 tot 16 om de dag te klussen ;) Misschien kan je tempen dan kan je ook zien wanneer je eisprong is geweest en dan kan je ook kijken of je dus elke keer optijd hebt geklust.

Succes.

3. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Jaa volgens mij vanaf dag 6 en dan om de dag.

Ikzelf deed het gewoon direct na mijn NOD om de dag kon ik het niet msissen ;)

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik heb een cyclus van 25 dagen en m'n eisprong komt altijd op dag 11, dus mijn vruchtbare dagen zijn dan vanaf de 9de dag. Als ik jou was, zou ik vanaf de dag dat je menstruatie over is oefenen tot 2 weken daarna. Het liefst om de dag om de kwaliteit van het sperma goed te houden. Maar ja, het is geen garantie he en als je al een jaar bezig bent, zou ik toch eens de huisarts bellen. Misschien dat hij ook kan helpen.

5. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Die berekeningen op internet en de banners gaan er vanuit dat je eisprong 14 dagen voor je NOD is. En dan ben je vanaf 2 dagen ervoor tot een dag erna al vruchtbaar.

Dat boek van Mariel Croon houdt dus rekening met het feit dat deze periode juist 10 a 18 dagen voor NOD is. Vandaar een ruimere periode.

6. ginger1

ginger1 Lid

7 mrt 2007
    28
    0
    0
    Ja maar daar kun je juist de lengte van je cyclus invullen!
    Daarom was ik zo verbaasd dat het zo verschillend was.

7. Niet meer actief

Ja, maar ze gaan op site's vooral uit van een gemiddelde van 14 dagen voor je NOD.
    Want hier kan je ook je cyclus duur invullen.

De enigste manier hoe je er achter kan komen op welke dag van je cyclus jij een eisprong hebt is ovu testen gebruiken of tempen.

8. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Als je een cyclus van 28 dagen hebt, dan nemen ze je eisprong op dag 15, dus 14 dagen voor je NOD.
    Als je een cyclus van 35 dagen invult, dan nemen ze je eisprond op dag 22, ook 14 dagen voor je NOD.

9. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Maar dat komt dus, doordat ze van een gemiddelde lf (luteale fase = tijd van eisprong tot aan menstruatie) uitgaan (14 dagen), terwijl de lf dus in de praktijk varieert van 10 tot 18 dagen (heel soms ook korter of langer, wat beiden kan leiden tot onvruchtbaarheid).

De lf schijnt dus wel weer per cyclus (min of meer) gelijk te zijn. Dus als je een paar maandjes zou tempen/ovu-test zou gebruiken, kan je zien hoe lang je lf is en kan je dus ca halverwege je cyclus - zodra je je eisprong weet - precies uitrekenen wanneer de :evil: :evil: :evil: moeten gaan komen (of wegblijven ;) ). Maar als je niet ècht heel regelmatig bent, kun je dus nooit aan het begin van een cyclus al zeggen wanneer precies je ei komt - omdat in principe dus het aantal dagen vòòr je eisprong wel erg kan verschillen - en hoe lang je cyclus die keer zal zijn...

10. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Dat bedoelde ik ook, maar mijn antwoord was denk ik te kort.

Ik bedoelde te zeggen dat het niet uitmaakt of je een langere cyclusduur opgeeft, ze houden altijd een eisprong van gemiddeld 14 dagen voor NOD.
    En die fase kan dus inderdaad varieren van 10 a 18 dagen, daar houdt die Mariel Croon dus weer rekening mee. Een betere berekening dus.

Deel Deze Pagina