Beste verloskundige, Sinds afgelopen dinsdag hebben mijn partner en ik een 2e echo gehad en hierop was geen hartslag meer te zien. Dit kwam erg hard aan, omdat bij de 1e echo nog wel een hartslag was te zien en natuurlijk ook dat het kleintje het niet heeft overleefd. Nu ben ik altijd al bang geweest dat ik niet of moeilijk zwanger kon raken. Nu lijk ik misschien overbezorgd, want dit is mijn 1e miskraam, maar wij willen dit niet nog eens meemaken! Ik zal uitleggen waarom ik dus altijd al zo bang was geweest dat er iets mis zou zijn.. Op 13 jarige leeftijd (ben nu 24) werd ik voor het eerst ongesteld. 2 tot 3 jaar heb ik geen normale cyclus gehad. Ik was vaak om de week ongesteld en dus niet eens per maand. Ik had ook altijd erg hevig bloedverlies met vaak ook stolsels in het bloed. Toen heb ik ook lange tijd gehad dat ik non-stop 2 maanden ongesteld was en zelfs een keer 4 maanden zonder stop hevig bloeden! Hierdoor had ik in die tijd bloedarmoede gekregen, toen hebben de huisarts en ik samen besloten om met de Diane 35 pil te beginnen (ook voor mijn acné). Heb deze anticonceptie pil tot 06/03/2012 gebruikt. Wel tussentijds 2 maal gestopt. 1 x voor een andere anticonceptiepil (weet niet meer welke dit was), omdat ik met de Diane 35 nog vaak tussentijdse bloedingen had en ook nog hevig bloedverlies. Maar ging na een tijdje weer over op de Diane 35, omdat ik veel klachten kreeg bij de andere pil, zoals erge krampen in de benen en hoofdpijn. 2e keer was ik gestopt met de Diane 35, omdat ik problemen had met mijn benen, erg hevige krampen die weken lang aanhielden en ik hierdoor niet meer kon lopen. De huisarts wilde zien of met het stoppen van de pil de klachten zouden verminderen of stoppen. Dit gebeurde niet, dus ben ik het na een half jaar weer gaan innemen. Met de Diane 35 ging het nog het best, ik had nog wel al die jaren last van af en toe tussentijdse bloedingen en vaak ook nog hevig bloedverlies, maar niet meer zoals voorheen! 06/03/2012 Ben ik gestopt met de Diane 35 vanwege onze kinderwens. Nu was mijn cyclus ineens om de maand(voorheen te vaak en nu dus te weinig). Er zat steeds 8-10 weken tussen. Na een paar maanden ben ik naar de huisarts gestapt, omdat mijn cylcus weer onregelmatig was. De huisarts zei dat ik beter nog even kon wachten. Maar ik ben nog maar 24 jaar, het zou eigenlijk toch snel goed opgang moeten komen en ik wist gewoon aangezien mijn geschiedenis, dat ik nooit een goeie cylcus heb gehad.. 28/07/2012 voor het laatst ongesteld geweest. Rond mijn verjaardag 09/09/2012 mijn eisprong gehad (erg laat dus!) 24/09/2012 licht streepje positieve zwangerschapstest 02/10/2012 overduidelijk positief! 18/10/2012 hartje zien kloppen en zag er allemaal goed uit 06/11/2012 het hartje klopte niet meer Nu heb ik altijd al graag een onderzoek willen doen voor mijn baarmoeder, heb ook vaak last van mijn buik.. Denkt u dat ik dat zou kunnen aanvragen? Of kan dit pas bij een 2e miskraam? Ik zou dit misschien ook aan de dokter kunnen vragen, maar ik vind dit makkelijker op deze manier en ook prettiger.. Bedankt voor het lezen van dit verhaal en hopelijk heeft u een antwoord voor mij! Tamara
Hoi Tamara, ook mensen met een onregelmatige cyclus wordt vaak geadviseerd om eerst een jaar proberen zwanger te worden. Zeker als je dus inderdaad wel zwanger kunt raken zoals jij. Dat is al een hele grote stap om te weten. Helaas is het nu misgegaan, erg verdrietig. Maar de kans dat het deze eerste keer mis is gegaan omdat je 'gewoon' pech hebt is het grootst. Bijna 1 op de 4 zwangerschappen gaat mis na een positieve test. Erg veel dus. De kans is dus aanwezig dat het ook jullie treft. Ik snap daarentegen wel heel goed dat je je zorgen maakt, omdat je nooit echt van je lichaam op aan hebt gekund. Nogmaals; het feit dat zwanger worden lukt is al heel goed! Ook een gyn zal dus wellicht best adviseren het nog een half jaar tot een jaar aan te kijken om te zien of een 2e zwangerschap ook spontaan lukt. Ik kan me wel voorstellen dat je over een half jaar naar de HA stapt om alvast je vragen eens voor te leggen. Mocht je onverhoopt een 2e miskraam krijgen, zal de gyn er wel graag met je over meedenken en wellicht proberen een regelmatigere cyclus te krijgen voor je. Maar dat betekent wel medisch traject in. Dus ik hoop heel erg dat deze zwangerschap en miskraam een plekje gaat krijgen bij jullie en dat jullie de moed echt nog niet laten zakken; vooralsnog hebben jullie gewoon domme pech gehad. MOcht je het voor je gevoel fijn vinden, is de HA altijd bereid te luisteren natuurlijk, ook nu al. Groeten Brigitte
Bedankt Brigitte om op mijn bericht te reageren Het is niet per se dat ik het wil vanwege de miskraam, wilde hiervoor ook al een onderzoek doen, omdat ik dus nooit een goeie cyclus heb gehad en er altijd erg veel last van heb gehad met teveel bloedverlies enz.. Want ik hoop dat er toch ook nog een andere oplossing is voor dit probleem, dan alleen de Dianepil. Ik ben van plan om over een half jaartje ervoor naar de HA te gaan. Groetjes Tamara