Ik ben 31 dec voor een groeiecho geweest, toen bleek dat ik erg ruim vruchtwater had. Nu was ik een maandag weer voor een echo ivm een missend niertje. En vertelde ze me dat het vruchtwater normaal was en niet meer erg ruim. Kan dit verschillen, of verlies ik vruchtwater?
dit kan verschillen, je vruchtwater wordt ook verschoond door je eigen lichaam, als er dan nu een normale hoeveelheid inzit zou ik me geen zorgen maken als ik jou was, daarnaast drinkt je kleine er ook van.
geen idee of het dan ineens minder is maar als het tussen nu en 31 dec was dan heeft je lichaam het zelf afgevoerd denk ik hoor, als je vruchtwater verliest of je bent er bang voor dan moet je nog even weer bellen denk ik, dat kunnen ze zo controleren.....
Misschien heeft het te maken met dat missende niertje? Heeft de echoscopiste daar niks over gezegd? Dit vond ik op internet: Ongeveer twee weken na de bevruchting begint het vruchtwater zich te ontwikkelen. In het tweede trimester kan de foetus in het vruchtwater ook ademhalingsbewegingen maken. De foetus slikt ook vruchtwater in en dit is een van de manieren waarop de hoeveelheid vruchtwater wordt gereguleerd. De foetus plast ook in het vruchtwater. Bij een foetus die niet kan slikken (b.v. door een aanlegstoornis van de slokdarm, of bij anencephalie) zal men dan ook te veel vruchtwater vinden. Bij een foetus zonder werkende nieren zal men weinig vruchtwater vinden. De omgekeerde redenering gaat echter niet op: bij veel of weinig vruchtwater is er lang niet altijd sprake van een stoornis.
Het niertje wat er is, is wat groter en werkt gewoon voor 2 niertjes, is verder helemaal gezond kindje
Maar kan de verhouding vruchtwater-baby niet kleiner zijn geworden. Dat je eerst nogal veel vruchtwater had en de baby normale grootte is. Dat er nu bijna geen extra vw is aangemaakt, maar de baby is wel gegroeid.