Heej meiden, Net controle gehad bij de verloskundige en wil dit toch even van me af schrijven.. Voel me al een kleine twee weekjes bij vlagen niet lekker. Ik ben sinds die tijd weer elke dag misselijk maar tegen het eind van de middag gebeurd het ook regelmatig (7 keer in kleine tien dagen) dat ik me echt beroerd ga voelen. Hoofdpijn, duizelig, misselijk (maar niet braken), pijn in mijn schouder en tussen mijn schouder bladen en het gevoel dat er een riem veel te strak om mn bovenbuik zit. Toen ik de klachten op de controle besprak zei de vk dat dit op zwangerschapsvergiftiging zou kunnen wijzen. Maar dat ze er nog niet vanuit wilde gaan omdat mijn bloeddruk nog goed was (130/80) en ik nog geen 32 weken zwanger ben. (van het weekend 28 weken, banner loopt iets achter). Ze heeft wel aangeraden te bellen als er weer klachten zijn zodat ze dan weer mijn bloeddruk kan meten om te kijken of die dan hoger is. Ik maak me best wel ongerust op het moment. Als ik die klachten heb voel ik me echt enorm beroerd, het voelt dan ook gewoon niet goed. Nu vroeg ik me af of er hier meer dames zijn die dit gehad hebben. Is het alleen zwangerschapsvergftiging als de klachten constant aan blijven houden? Want bij mij trekt het 's nachts vaak weer weg en komt het pas 's middags weer terug. En zijn er mensen die dit hebben gehad voor de 32 weken maar bij wie het toch niet helemaal goed was? Normaal is mijn bloeddruk best aan de lage kant (100/60) dus hoewel de vk zegt dat ik geen hoge bloeddruk heb is ie voor mij toch al wel hoger dan normaal. Sorry voor het hele verhaal maar ik hoop dat er hier mensen zijn die me gerust kunnen stellen of die tips voor mij hebben want ik voel me hier op het moment echt niet fijn over.
het lijkt idd wel heel erg op zwangerschapsvergiftiging.. en als e normale bloeddruk de onderdruk 60 is is hij best wel verhoogd... hebben ze je urine niet gecheckt? en bloed? hoge bloeddruk hoeft niet altijd namelijk... en zwangerschapsvergiftiging voor de 32 weken komt helaas heel vaak voor.. ik kreeg het precies met 32... als ik jou was zou ik er even achteraan gaan en alles goed laten checken.. dan heb je tenminste ook rust...
hmmm sorry hier voel je je misschien net echt beter door... maar ik denk gewoon dat je geen risico moet nemen en bete wat testjes kan ondergaan zodat je duidelijkheid hebt...
Heej, Dankjewel voor je reactie! Ik wordt niet perse heel gerust ervan inderdaad maar ik heb het meest aan eerlijke reacties natuurlijk. Als het echt iets is moet ik dat ook gewoon weten. Toen jij er last van kreeg, kon je kindje toen nog een tijdje blijven zitten of moet je bij zwangerschapsvergiftiging echt zo snel mogelijk bevallen? Ze hebben trouwens nog niet naar mijn urine of bloed gekeken. Dus als ik me weer zo ziek ga voelen dan zal ik daar eens naar vragen!
ik ben met 32 weken opgenomen in het ziekenhuis en uiteindelijk met 36 ingeleid omdat ik achteruit ging.. bij de tweede kreeg ik zwangerschapsvergiftiging met 35 weken en die is spontaan gekomen met 35,6... op zich kan je met rust en medicatie enzo veel doen maar is belangrijk dat ze het in de gaten houden omdat het over kan gaan in hellp.. jouw organen gaan in weze langzaam aan achteruit.. is dus bij iedereen weet anders... ik blijf het gek vinden datzelfde niet gewoon even je urine testen of er eiwit in zit...
ik heb zelf zwangerschapvergif gehad bij mijn eerste zwangerschap wat je vooral moet doen is veel rusten en genoeg water drinken,ik zou even in het ziekenhuis je laten checken om jezelf gerust te stellen niks is zo slecht dat jij met angst zit
Ik snap niet dat ze niet even je urine heeft nagekeken op eiwit. Dat is een heel kleine moeite, stripje in je urine hangen en je weet het. Ik zou er toch op aandringen hoor! Succes!
Ik ben het eens met flotsje dat ik het vreemd vind dat er geen bloed en urine is gecheckd. Soms komt HELLP ook voor zonder extreem verhoogde bloeddruk. Het is gewoon beter dat het gecontroleerd wordt en als ik jou was zou ik gewoon even de VK bellen en zorgen dat dit nagekeken wordt. Ik heb zelf HELLP gehad bij de eerste, begon met 27 weken en uiteindelijk met 33+1 een spoedsectio omdat het helemaal niet meer goed ging. Met de tweede PE (dus reguliere zwangerschapsvergiftiging) en met 39+1 bevallen door een sectio omdat ik hard achteruit ging. De pijn die bij HELLP hoort is niet constant, het is zeurend en gaat soms weg, en soms is hij heel erg acuut. Het is gewoon moeilijk aan te geven en puur op ziekteverschijnselen niet te diagnosticeren, daar moet echt voor gekeken worden of je eiwit in je urine hebt en verslechterde bloedwaarden. Je bd is niet extreem hoog maar zoals ik al aangaf hoeft dat ook niet. Gewoon nlaten controleren door je VK, mijn ervaring is dat ze mensen veel te lang laten doorlopen met dit soort klachten. Ik weet niet wat dat is, angst om over te dragen aan de gyn of zo?
Zou me gewoon aan het advies houden: bellen als het slechter gaat voor je gevoel. En als dat uit pure paniek vanmiddag al is, doe je dat. Prima als je vdat advies geeft vind ik, ze wil gewoon weten hoe het echt met die bloeddruk zit, en de klachten waarover je vertelt (duizelig, misselijk, bedrukt gevoel) lijken zich toch echt meer voor te doen op momenten dat je bloeddruk omhoog gaat.
klopt maar dat bandgevoel is een typisch teken van zwangerschapsvergiftiging... ben zelf toen ook naar de hap gegaan terwijl mijn vk het niet nodig vond... ivm zelfde klachten... en direct opgenomen...
Was jouw bloeddruk de eerste metingen al 100/60 of bij ongeveer 20 weken zo laag? Als het in het begin al zo was dan is 130/80 voor jou wel hoog. Samen met jouw klachten zou zeker je urine op eiwit getest moeten worden. Als dat er niet in zit is dan pleit het feit dat je de klachten al 2 weken hebt tegen zwangerschapsvergiftiging. Maar dan nog zou je met deze bloeddruk met klachten iedere paar dagen moeten laten meten en bij verergering meteen. Ik zou toch even terugbellen voor die urinetest. Is het je eerste zwangerschap? 28 weken is wel vroeg, maar het kan wel...
Dit is inderdaad mijn eerste zwangerschap. Maakt dat nog verschil? Wat betreft de bloeddruk dat was voor ik zwanger was, dus misschien dat je bloeddruk sowieso stijgt als je zwanger bent? Dat weet ik niet. Ik weet wel dat het al jaren 100/60 was want ik ben bloeddonor geweest en dat werd altijd gemeten voor het prikken.
hier is mijn topic http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/421133-zwangerschapsvergiftiging-iets-anders.html heb precies hetzelfde maar dan + snel stijgende en dalende bloeddruk op momenten dat ik duizelig ben. Ben wel gelijk doorgestuurd naar de zh- niks gevonden dus even afwachten. Mijn grafieken met bloeddruk: altijd 100/60, met 30 weken ineens 130/70 en vorige week 32 weken 150/80 : in zh tijdens opnamen halfuur wordt je bloeddruk gecontroleerd: mijne ging heel snel van 150/80 > naar 125/70 en daarna nog over paar uurtjes naar 110/60 Urine met eiwit (maar dat heeft iedere zwangeren) - was ok bloed - ok vocht vasthouden - nee Uiteindelijk zeiden ze dat op dit moment geen spraken van de z.vergiftiging. Urine op kwek gezet voor mogelijke blaasontsteking. Op momenten als ik duizelig / misselijk ben voel ik dat mijn bloeddruk stijgt heel snel en dan gaat die weg. Dat gebeurt 1-2 keertje per dag zo'n 30 minuten of soms paar uurtjes. Meestal op momenten van juiste rust: tv kijken, zitten achter pc etc. In zh hebben ze nooit gehad over rust of zo want z.vergiftiging heeft niks met rustig aan te doen te maken: ik slaap 10-12 uren per dag, werk niet, doe niks, gewoon lui met z.v. ga je gewoon ingeleid worden eerder dan je datum. wel zoveel mogelijk wordt het uitgezet en je wordt 1-2 keer per week gecontroleerd in zh met hartfilmpjes en urine-bloed onderzoek. ps: het is normaal als je bloeddruk even stijgt op het eind van de zwangerschap: als het meer dan 15-20% stijgt heb ik gelezen dan gaan ze pas zorgen maken. jij heb precies hetzelfde als ik blijkbaar: maak je geen zorgen ik werd onderzocht en niks gevonden en die 1-2 keren per dag misselijk zijn niet erg. Wat erg is dat het wel kan oplopen tot toxicose en dat betekend dat je nieren het kunnen opgeven: maar dat merk je vanzelf of bij controle als je (onder) bloeddruk hoger komt dan 80-90. Ik heb besloten om gewoon elke week mijn controle afwachten en kijken hoe het verder loopt: elke 1-2 keren voor niks in zh gaan voor paar uren is ook wat. Want voor de rest voel ik mij geweldig. Als ik ga vocht vasthouden dan bel ik gelijk want dat is dan echt vergiftiging.
Oh, had je topic helemaal nog niet gezien! Sorry voor dubbel hetzelfde probleem posten in elk geval. Vervelend dat je niet weet wat het is dan! Hier kwamen de klachten toch weer opzetten en heb net maar de vk gebeld. Ze gaan nu met gynaecoloog overleggen wanneer hij tijd heeft om mij te zien, vandaag of maandag. Dus er gaat in elk geval even verder gekeken worden. Vind dat wel moeilijk hoor. Ik voel me echt ziek, dat weet ik heus wel. Maar ik ben toch bang dat ze dan aan de hand van bloeddruk of iets dergelijks besluiten dat er niks aan de hand is en dat ze me dan een aansteller vinden en klachten de volgende keer minder serieus nemen. Misschien hormonen ofzo, maar ik vind het zo naar om dan hulp te moeten vragen.
Oh, nu al bericht dat ze vandaag al even willen kijken. Dus ik ga het wel horen straks. In elk geval bedankt voor de berichtjes tot nu toe!
Aan het einde van je zwangerschap hoort je bloeddruk ook iets te stijgen. Maar dit zijn grote verschillen. Rust helpt wel tegen een hoge bloeddruk als je nog erg veel doet. Ook minder zout eten en geen drop kunnen helpen om je bloeddruk lager te houden. Zeker drop is echt heel slecht voor je bloeddruk. Hou het in de gaten en vraag de volgende keer om een urinetest. Dat is 2 minuten werk en kan veel duidelijkheid geven of je nieren nog geen eiwit afscheiden (een van de eerste kenmerken dat het om zwangerschapsvergiftiging gaat).
indy22 ze zullen vast niks vinden (weet uit ervaring)) ze gaan je bloed en urine met spoed controleren en jou aansluiten voor 30 minuten op bloeddrukmeter en hartfilmpje. Als dat allemaal ok is en je geen vocht vasthoud net als ik dan wordt je gewoon naar huis gestuurd met het dat het op dit moment niet sleept en als je gaat overgeven, vele malen per dag sterretjes zien en vocht wachthouden moet je direct bellen. In principe bel je dan en kan weer hetzelfde doorgaan, weer niks nou prima. als ze vermoeden hebben dat het toch kan wel of speelt in begin dan moet je 1-2 keren per week naar zk voor strenge controle of zelfs tot eind van je zwangerschap in zk blijven. Aansteller zou je niemand vinden- mij zeiden ze goed dat ik belde en kwam.
Flipske er zit altijd eiwit bij zwangere... mijn was erg troebel met enorm veel stukjes en toch geen grote hoeveelheid voor z.v. dus 5 minuten werk is het ook niet want met snelle test testen ze gewoon ja/nee eiwit. urine moet naar lab voor goede kwaliteit test, dus snel kan het met spoed in zh alleen. zout en rustig aandoen helpt wel alleen als het gaat om rust-bloeddruk. Bij z.v. gaat het om dat bloed wordt gepompt meer voor je baby en jou vatten en nieren moeten extra sterk werken voor jezelf - dan krijg je hoge bloeddruk. dat heeft mijn vk en arts in zh verteld dat ook al blijf je rustig net als ik liggend op de bank - krijg je toch hoge bloeddruk. Voor de rest snap ik wel dat misschien sommige vk niet gelijk naar zh doorsturen: je moet met spoed onderzoeken doen + voor 30 minuten bed bezet houden + arts zien te krijgen - kost tijd en geld. Ik zou zelf nu niet nog een keer gaan of zo allen omdat ik het wilde.. Als a.s. maandag vk zou vinden dat ik moet nogmaals onderzocht worden of regelmatig dan zal ik het wel doen, maar ik zal niet paniekerig aandringen voor onderzoeken, mede omdat de grootste teken van z.v i vocht vasthouden is icm hoge bloeddruk die aanhoudend is.. Indy 22 - succes! laat het weten hoe het was, ok?
Ik heb het ook gehad, maar dan met 36 weken. De verloskundige kan heel simpel met een urinetestje kijken of er eiwitten in je urine zit. Ik moest om de dag terugkomen voor een bloeddrukmeting en een urinetest. Bij mij was het met 38 weken dat ze eiwitten vonden in mijn urine en ik werd meteen ingeleid de volgende dag. Ik had zelf geen klachten, alleen de hoge bloeddruk en wel veel vocht vasthouden (maar dat hoeft niet perse op zwangerschapsvergiftiging te wijzen). Ik vind je verloskundige eerlijk gezegd een beetje laks. Vooral in deze fase kan de zwangerschapsvergiftiging erg gevaarlijk zijn, vooral voor jou, maar ook voor je kindje natuurlijk omdat je pas 28 weken bent. En gezien je klachten moeten ze je echt serieus nemen!!
Bij zwangerschapsvergiftiging helpt niks, als je het moet krijgen dan krijg je het. Je kunt de boel wel enigszins vertragen door minder zout te eten en rustig aan te doen, maar je kunt het niet voorkomen. Ook bedrust kan het niet voorkomen. Ik ben ook naar het ziekenhuis doorgestuurd en heb geen bed gezien hoor. Er werd bloed afgenomen, urine getest en heb een half uur aan de CTG gezeten. Wat is er nou belangrijker denk ik dan! Bij onze verloskunigepraktijk zijn er echt heel sipel in: ongerustheid? kenmerken van zwangerschapsvergiftiging? Ook al is het er maar 1, gelijk bellen.