hey dames, er was laast een topic voor tips om hoe je weeen kon opwekken. En er was een dame, die ervaring hiermee had dus. Dus gaan kolven en dat schijnt je baarmoeder samen te trekken. wie heeft hier ervaring mee? Ik durf het eigenlijk niet, en ben bang het kindje in gevaar te brengen hiermee. Of is het niet schadelijk voor die kleine? Ik hoor graag of iemand hiermee ervaring heeft. En of het gelukt was. Ik wil dit namelijk weten, omdat ik niet overtijd wil zijn, ook ivm het grote van het kindje. thanks alvast.
lijkt me sterk dat dit zal helpen. enige dat het je gegarrandeerd zal opleveren zijn kloven. ik zou hier niet aan beginnen.. als je kleintje er klaar voor is om te komen dan komt die wel en tot die tijd zal vrijwel niets helpen.. mij hebben ze geporbeerd in te leiden met 40 weken en ze zijn 2 dagen bezig geweest maar me zoontje was echt niet van plan te komen.. pas toen ze zeiden dat ze gingen stoppen en het einde van de week weer opnieuw zouden proberen nam me lichaam opeens de weeen over en ben ik in 1 uur en 12 minuten bevallen. zo zie je maar dat je de natuur niet kan forseren tenzijn het er al klaar voor is en elk moment toch kan beginnen
het kan wel...dat heb ik ook eens gelezen in een huppeldepup tijdschrift. maaar ik zou er niet aan beginnen. je kindje komt als hij er klaar voor is ga het niet forseren, wie weet wat je dan allemaal teweeg brengt. wie weet krijgt hij het benauwd en poept ie in het vruchtwater. gewoon lekker warm in je buik laten slapen. hij komt er heus wel uit
ps..je zegt dat je niet overtijd wilt lopen ivm met de grootte van het kindje..maar als je v.kundige/gyn. geen gevaar daarin ziet dan hoef jij je al helemaal geen zorgen daarover te maken toch? als het kindje echt te groot zou zijn zouden ze je waarschijnlijk inleiden ofzo. en tjah optijd of overtijd...daar heb je helaas niks over te zeggen. de baby kiest zijn eigen verjaardag uit.
Ik zou de zorgen over de grootte van het kindje met je vk/gyn bespreken. Het gaat er uiteindelijk om of het hoofdje door jouw bekken past, en daar kun je eigenlijk alleen een zinnige uitspraak over doen als er echt goed naar is gekeken door een deskundige (met echo! want de schatting van het geboortegewicht op basis van voelen aan de buik is zo onbetrouwbaar als ik weet niet wat). Ik kan me voorstellen dat kolven kan werken. Het stimuleren van je tepels kan er namelijk voor zorgen dat je oxytocine gaat aanmaken, wat nodig is om de bevalling op gang te brengen. Persoonlijk kan ik daar een leukere methode voor bedenken dan kolven maar ieder z'n smaak. Wat verder kan helpen, is klaarkomen, ook omdat je dan oxytocine aanmaakt. En seks hebben met je man, omdat er in sperma een stofje zit wat de baarmoedermond kan helpen rijpen. Verwacht er geen wonderen van; het is niet zo dat je baarmoeder spontaan begint samen te trekken als je het kolfapparaat (of iets anders) op je tepel zet. Maar nogmaals; bespreek het vooral met een deskundige in hoeverre de grootte van je kindje een risico oplevert. Meestal kun je sowieso worden ingeleid bij 41 weken, dat duur niet zo heel lang meer...
Lijk me stug dat kolfen de bevalling opwekt. Er zijn ook moeders die hun 1e kindje bijv nog bv geven als ze zwanger zijn. Dat zal dus willden zeggen dat die ook eerder bevallen. Lijkt met niet. Ik zal gewoon je angsten bespreken met de vk, Denk dat die je beter kunnen helpen als een kolf
Nee, het kan ook alleen het laatste zetje geven als je lijf er tóch al klaar voor is. Zou raar zijn, als alle kindjes van borstvoedende mama's (te) vroeg geboren zouden worden!
Het klopt wel dat kolven het laatste zetje kan geven om de bevalling op gang te krijgen, maar (de beruchte maar altijd...) het kan alleen maar werken als je lichaam toch al helemaal klaar is voor de bevalling en ook dat moet je presies op het goede moment gaan kolven. Het wil namelijk wel helpen om de nageboorte na de bevalling nog even naar buiten te werken omdat aanleggen van de baby de baarmoeder samen laat trekken en dus zo de nageboorte naar buiten zal drukken. Maar zoals alles moet je lichaam echt 100% klaar zijn om te bevallen om zoiets te gaan proberen natuurlijk. Maar om het te proberen met 39weken omdat je geen groot kind wilt vind ik geen rede om zoiets te gaan proberen eigenlijk, als je gyn of vk het kind te groot vind worden gaan ze inleiden omdat het anders resico´s kan hebben voor moeder en kind maar zolang hun geen problemen zien dan is er ook geen probleem met de grote van het kindje. Mijn 1ste was 4150gram is gekomen met ks omdat hij niet door het geboorte kanaal paste hij had een groot hoofd en daalde gewoon niet in ook niet met persweeen. Mijn dochter was 4340gram en die is gewoon geboren omdat ze een veel kleiner hoofdje had en al 52cm was mijn zoontje was 47cm dus was echt een bolle baby. Deze baby verwachten ze ook groter en dus word er vanaf 38weken gekeken of ik inleidbaar ben zo ja dan word het eerder geboren en anders word er per dag gekeken wat te doen. Dit heb ik zelf gevraagt en werd direct wat mee gedaan. Dus kaart het anders even aan bij je vk of gyn dan heb je veel meer zekerheid dan dat je van alles gaat proberen het op te wekken.