Rhesus C negatief??

Discussion in 'Zwangerschap' started by Groovy87, Mar 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Groovy87

Groovy87 Bekend lid

Oct 15, 2012
    748
    6
    18
    Hee meiden!

Uit mijn bloeduitslagen kwam dat ik Rhesus C negatief ben. Nu moet ik in week 27 opnieuw een bloedonderzoek doen omdat het zou kunnen botsen met mijn kindje?
    Heeft iemand hier ervaring mee?? De informatie die ik kreeg was een beetje vaag, dus ik weet niet zo goed of het nu iets ergs is of dat het wel meevalt..

Alvast bedankt!

2. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

Jul 12, 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Geen zorgen!! Ik heb precies hetzelfde. Mijn VK zei meteen al dat ik me nog helemaal niet druk hoefde te maken. Het is een nieuw onderzoek (prikken ze sinds vorig jaar op) en in 99% van de gevallen is de RhC factor al verdwenen als je met 27 weken opnieuw bloed prikt.

In het zeldzame geval dat de factor nog wel aanwezig is in je bloed, dan KAN de baby bloedarmoede krijgen omdat jouw lichaam antistoffen gaat aanmaken tegen de baby. Dan zullen ze je uiteraard goed in de gaten houden. Het kan dan dus zijn dat de baby eerder gehaald moet worden. MAAR: dit komt bijna nooit voor en tegen mij zeiden ze dat ik me er echt totaal niet druk over moest maken...

Dus dat doe ik dan ook niet :D. Komt vast goed!!

Dus zet het voor nu van je af en geniet lekker van je zwangerschap!! :)

3. Groovy87

Groovy87 Bekend lid

Oct 15, 2012
    748
    6
    18
    Oh fijn.. Dankjewel!!

4. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb hetzelfde, maar wat ik gelezen heb, is het veel minder gevaarlijk dan die andere variant. Ik lig er in ieder geval (nog) niet wakker van, voel me verder helemaal goed.
    Is er op internet dan ook helemaal niks over te vinden? Als je je zorgen maakt, zou ik gewoon navraag gaan doe bij je verloskundige, hoe het helemaal precies zit.

5. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Dit klopt maar voor vorig jaar kreeg je gelijk een spuit en tochnu gaan ze het eerst testen of het nodig is

6. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je uitgebreidde antwoord, ik heb namelijk hetzelfde.

7. Groovy87

Groovy87 Bekend lid

Oct 15, 2012
    748
    6
    18
    Op internet is wel het een en ander te vinden, maar dat staat best ingewikkeld beschreven. Daardoor wist ik eigenlijk nog niet zo goed wat ik moest denken haha! Plus dat je dan gelijk de horrorverhalen ziet over bloedtransfusies in de baarmoeder etc...

8. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Nou, zo zit het toch niet helemaal.

Als je Rhesusfactor negatief is, is en blijft die je hele leven negatief. En dat is ook prima, het is alleen een ander type bloed dan het meer voorkomende positief bloed. Ik ben zelf ook Rhesus negatief.

Als je zelf Rh negatief bent, en zwanger van een partner die Rh positief is, dan kan het zijn dat je zwanger bent van een Rh positief kindje. Als in dat geval het bloed van het kindje en jouw bloed met elkaar in aanraking komen, kan het zijn dat jouw lichaam het bloed van het kindje als lichaamsvreemd en bedreigend gaat zien en antistoffen aan gaat maken. Dat is meestal bij een eerste zwangerschap nog niet zo erg, maar bij een eventuele volgende zwangerschap van een Rh positief kindje kan het gevolgen hebben voor het welzijn van dat volgende kindje, omdat je die antistoffen dus al in je bloed zitten. Dat kan de zogenaamde Rhesusziekte tot gevolg hebben. Gelukkig komt die tegenwoordig in Nederland nog maar amper voor, dank zij de voorzorgsmaatregelen, die ik nu ga uitleggen:

Om te voorkomen dat een eventueel volgend kind die Rhesusziekte krijgt, wordt het bloed van vrouwen getest op de rhesusfactor. Ben je Rh negatief, dan controleert men in Nederland (sinds kort, vroeger kregen alle Rh negatieve moeders gewoon een injectie) eerst de rhesusfactor van het kindje vastgesteld via het bloed van de moeder. Is het kindje ook Rh negatief, dan hoeft er niets gedaan te worden. Is het kindje Rh positief, dan krijg je tijdens de zwangerschap en nogmaals na de geboorte een zogenaamde Anti D injectie, om te voorkomen dat je lichaam die antistoffen gaat aanmaken.

Zie het als een soort voorzorgsmaatregel. Jij en je kindje doen het prima, en ze doen wat extra tests om ervoor te zorgen dat dat zo blijft! :)

9. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

Jul 12, 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat jij vertelt klopt wel, alleen is dat in geval van RhD negatief en niet RhC negatief. Als je de RhC variant hebt, is daar geen injectie voor. Dat is alleen bij de D variant. Dit is wat mijn VK me vertelt hebt en staat ook in de info die ik erover heb gelezen.

10. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Oeps, je hebt helemaal gelijk, sorry! Zal de zwangerschapsdementie wel zijn... Nou ja, wie weet hebben Rh D Negatieve zwangeren die mijn bijdrage lezen, er wat aan dan.:)

11. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

Jul 12, 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Haha, precies! Positive thinking, toch?! Daarom is een forum dan weer heeeeeel handig! ;) :)

12. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    die van mij is ook negatief en ik maakte me ook erg druk hierover. mn vlos vertelde dat dit sinds kort getest wordt en ze sinds de start niet 1x mee gemaakt heeft dat het tot aan de bevalling negatief was...
    in alle gevallen was de waarde tijdens het bloedonderzoek met 27 weken gewoon goed.
    ze legde uit dat ALS het toch niet goed is, het nog geen super groot probleem is. het kindje zou bloedarmoede kunnen krijgen als jouw bloed in aanraking komt met bloed van de baby en ze had het over geel zien van de baby. ik dacht dat bloed van mij altijd tijdens de zwangerschap in aanraking kwam met die van de baby maar blijkbaar ligt dit iets anders. bloed kan alleen in aanraking komen als ik een klap in mn buik zou krijgen waarbij bijv. de placenta los zou raken of tijdens de geboorte. maar die kans was volgens vlos, heel klein.
    als het negatief zou blijven dan moet ik bij een evt val of klap in mn buik naar het ZH. maar goed, dat doe je zowiezo al snel als je zwanger bent. alleen dat negatief gedoe zou een soort risico zijn.
    vlos wist niet eens wat ze moest doen als het onderzoek met 27 weken toch verkeerd zou zijn.... zegt dus genoeg. er is weinig over bekend. en als bloedonderzoek niet goed is dan zegt de 1 dat je onder begeleiding van gyn komt te staan en in ZH moet bevallen en de ander zegt weer dat het gewoon thius mag. niet duidelijk dus...

13. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik weet het niet zeker maar ik ben bijvoorbeeld 0 positief met resus negatief (volgens mij is precies hetzelfde als Neg C).
    er werd bloed geprikt in 27 weken en was niks aan de hand - of wel resus blijft gewoon negatief en stel je krijg auto ongeluk of val dan moet je gelijk bellen dan in dit geval kan zijn dan de bloed van je komt in aanraking met die van baby en dan gaat baby antistoffen maken tegen - gevolg ervan is inderdaad dat baby te weinig bloed krijgt. Maar mijn vk maakte daar geen punt van of zo - bloedprik van 27 was gewoon goed.

deze week ben ik geweest naar zk voor de bepaalde klachten en mijn hemoglobine was 6.5 met combinatie resus C negatief wilde arts mij toch onder toezicht van de zh houden en werd ik weggehaald van de vk. Ik krijg ook a.s. dinsdag extra echo...
    weet niet of het te maken iets heeft maar het zijn allemaal risicofactoren maar kans dat er echt iets mis gaat echt nihil.

en trouwen welke bloedgroep heeft je partner kijken ze nooit!

met 27 weken testen ze je bloed naar antistoffen- zitten ze er niet in of relatief klein dan is niks aan de hand! de kans dat de antistoffen laten worden gemaakt is echt echt klein.

Trouwens deze onderzoek doen ze pas vanaf juli 2011 daarvoor deden ze niks met resus C negatief werd er gewoon niet getest op 27 weken voor antistoffen.

14. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat worden er weer heerlijk veel dingen door elkaar gehaald ;)

Als je zegt: 'Ik ben A positief', dan bedoel je dat je de Rhesus D.
    Bij een mismatch krijg je hier een spuit voor om (voornamelijk) bij een volgende zwangerschap eventuele problemen te voorkomen.
    Rhesus c is iets heel anders. We hebben namelijk een heleboel verschillende soorten 'bloedgroepen', waar lang niet iedereen vanaf weet. Bv Kell-'bloedgroep', Duffy-'bloedgroep' etc.
    Het aller belangrijkste is de AB0-bloedgroep en de Rhesus D. Bij transfusie van een andere bloedgroep geven deze 'bloedgroepen' de meeste problemen.
    Rhesus c wordt nieuw getest. De complicaties die kunnen optreden zijn veel milder en komen veel minder voor dan de Rhesus D.
    Er is ook geen prik voor.
    Rhesus c negatief zijn is totaal geen probleem en de problemen ermee zijn eigenlijk nihil (geloof dat ik ergens las over gemiddeld 5 kindjes per jaar in heel nederland). Als extra test wordt er met 27 weken gekeken of je toch geen antistoffen hebt gemaakt.
    De kans daarop is heel klein, maar mocht dit toch het geval zijn, dan is er nog steeds niets aan de hand.
    Wel wordt je kindje soms extra in de gaten gehouden ivm bloedarmoede (bij de baby!, dus Piccolina het verhaal van je arts net als de argumenten van hem die je schreef in je andere topic klinkt mij wederom vreemd in de oren) en groei.

Dus, echt geen zorgen maken!!! Zo jammer van je zwangerschap!!!

15. Sanna H

Sanna H Nieuw lid

May 27, 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Laborante merah? Haha.

Wat merah zegt klopt. En zelfs als je baby bloedarmoede zou krijgen door de antistoffen zijn ze er eigenlijk altijd op tijd bij. Een baby heeft sowieso een hoog hb vlak na de geboorte (14 is heel normaal) dus dienden even vooruit voor het echt bloedarmoede wordt.

16. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

Oct 10, 2012
    2,106
    1
    38
    Ik benkook rhesus c negatief en mij vk vertelde me ook geen zorgen te maken. De kans dat er een reactie plaats vindt is zo klein. Zij verwacht ook dat dit hele onderzoek volgend jaar weer is geschrapt omdat het eigenlijk niets toevoegd en alleen maar onnodige angst bij as moeders veroorzaakt. Mede omdat veel vrouwen het verwarren met rhesus D , wat veel 'ernstiger' is. Ook zei ze nog nooit een geval te hebben mee gemaakt waarbij rhesus C negatief problemen heeft veroorzaakt.

Ik moet komende week bloed prikken maar verwacht dus ook geen gekke dingen! No worries dus en geniet van je zwangerschap!

17. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    12 jaar geleden moest je partner ook worden gecontroleerd op zijn bloedgroep. Verschilde die, dan kreeg je direct een injectie. Nu doen ze het anders, omdat er niet voldoende injecties meer aanwezig zijn. Daarvoor is nu het extra onderzoek om te bepalen, wie het werkelijk nodig heeft.

18. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eenkadootje, jij hebt het weer over Rhesus D en niet Rhesus c.
    Hier is geen injectie voor en 12 jaar geleden werd daar nog niet op gecontroleerd...

Share This Page