Keizersnede en borstvoeding

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lov23, 3 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier is er een kans dat er een keizersnede wordt gedaan straks.

Nu maak ik me een beetje zorgen om de borstvoeding... Heb al 2x een heel jaar borstvoeding gegeven en zou het heel erg vinden als het nu opeens fout zou gaan

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hebben jullie nog tips? Wat ik lees dat het vrij lang duurt voordat je je kindje bij je hebt na een keizersnede.

2. MamaNiRo

MamaNiRo Actief lid

9 aug 2013
    142
    1
    0
    Vrijwilliger in de dierentuin, werkzaam in het bed
    Ik krijg ook een keizersnede en ik wil ook graag borstvoeding gaan geven! We zijn vandaag bij de anesthesist geweest en kregen te horen dat ons kindje eerst even door de kinderarts nagekeken wordt en dat als ik het wil dat ik ons kindje daarna meteen vast mag houden en anders wordt ons kindje aan mijn vriend gegeven! Dus volgens mij hoeft het helemaal niet zo lang te duren voor je je kindje in je arme krijgt hoor.

3. BlueApple

BlueApple Niet meer actief

Hier kwam de borstvoeding niet op gang na keizersnede...

4. mamaEl

mamaEl Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.088
    221
    63
    Vrouw
    Hier kwam de borstvoeding prima op gang na de keizersnede. En ik had de kleine ongeveer een uur na de geboorte bij me, dus lang niet meteen. Maar inmiddels krijg je ook bij een keizersnede meestal je kleintje snel bij je.
    Borstvoeding kan dus prima gaan ondanks een keizersnede! Verschilt echt per persoon.

5. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Hier een geplande keizersnede, kindje kreeg ik gelijk bij me voor 5 minuutjes ofzo
    daarna werd ze meegenomen voor controle.
    In de tussentijd kreeg ik een hete lucht deken over me heen en kwam ze na 10 minuten alweer op mn borst te liggen.
    nadat ik was dicht gehecht is ze met mn vriend naar de verkoeverkamer gegaan, en ik kwam er op een schoon bedje achteraan.
    ook daar een hete lucht deken over me heen gehad, en daar is ze ook gelijk aan mn borst gelegd.

vanaf het eerste moment was de borstvoeding dus een succes!

Bespreek je zorgen gewoon met de gynaecoloog/verpleging en vraag naar de mogelijkheden.

6. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Geen ervaring met keizersnede,wel pas doodat de kleine in de couveuse moest pas na 12 uur borstvoeding kunnen geven.ik heb toen na de bevalling een aantal keer gekolft terwijl ze kunstvoeding kreeg via vingerveeding.
    Deze keer gaat dit anders gebeuren.ik ga al tijdens ze zwangerschap kolven zodat de borstvoeding al op gang kan komen en als ze bijvoeding nodig heeft ze toch afgekolfde borstvoeding kan krijgen die ik dan hopelijk op voorraad heb.
    Kijk anders eens op borstvoeding.com onder het kopje kolven tijdens de zwangerschap.er staat een heel artikel hierover op.
    Verder kan je vragen of een natuurlijke keizersnede mogelijk is in jou ziekenhuis zodat je de kleine al op de ok bij je kunt hebben!

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Geen ervaringen, maar misschien kun je kijken of een natuurlijke keizersnede mogelijk is?

Edit: zie dat Lieke het ook al oppert ;)

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Heb geen ervaring met keizersnede, maar wel met 2 kindjes die niet meteen aan de borst wilden ;) en het dus een tijdje geduurd heeft voor de eerste 'prikkel' aan mijn borsten werd gegeven.

Mijn eerste kon niet aanhappen (lukte voor geen meter, achteraf denk ik dat autisme daar al mee te maken had) en ik ben ergens op de tweede dag begonnen met kolven. De eerste stimulatie van mijn borsten dus ruim 24 uur later, productie is prima op gang gekomen.

Mijn derde was, denk ik, zo overdonderd en misselijk van haar snelle komst, dat ze geen interesse in de borst had de eerste 24 uur na bevalling. Ze hapte simpelweg niet, lag gewoon met open oogjes tegen me aan. Daarna ging de instincten werken, kon ik haar eindelijk aanleggen en kwam de borstvoeding goed op gang.

Ik bedoel dus eigenlijk maar te zeggen dat als het aanleggen binnen een paar uur niet lukt, dat niet wil zeggen dat borstvoeding dan ook gedoemd is...

(maar ik duim natuurlijk heel hard dat je kleintje gewoon lekker draait en goed gaat liggen ;))

9. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Oké dank je voor jullie antwoorden...

Ik ga het idd als het nodig mocht zijn eens voorleggen bij de gynaecoloog. Ik moet daar nu de echo de 13 de naartoe.

Als ik een keizersnede krijg wil ik ook het liefst zo'n natuurlijk keizersnede maar volgens mij doen ze dit in mijn ziekenhuis nog niet.

Ik heb al 2 maal borstvoeding gegeven en ben wel vol zelfvertrouwen wat dat betreft maar het zou toch zonde zijn als het deze keer minder goed lukt.

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Hier geen keizersnede, maar wel een spoed ok en een ic opname.
    24 uur na de geboorte kon ik ze zelf bij me houden en heb ik voor t eerst aangelegd. Ging uitstekend.
    'S nachts is ze weer weggeweest en de volgende dag pas weer aangelegd ging weer prima.
    Ze heeft die eerste dagen dus wel kunstvoeding gehad, maar na 4 dagen zat ze op volledige borstvoeding.

Dus niet een geheel hetzelfde verhaal maar wel een positieve!!:)

11. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Hier een keizersnede, meisje is na een uur bij me gelegd en begon meteen te zoeken!
    Heb 4 maanden borstvoeding gegeven, daarna was het op.
    (Ziekte van mij, icm 4 maanden dip!)

12. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Fijn om te lezen!

13. justme29

justme29 Actief lid

4 nov 2012
    135
    0
    0
    hotfixen
    flevoland
    ik heb van de week een keizersnee gehad, en de borstvoeding kwam wat later opgang, maar het kan echt wel, je krijgt hulp van je kraamverzorger.
    het komt echt wel goed@!!!!!!!!!!!
    heb vertrouwen.

dat is het allerbelangrijkste

14. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Bij eerste een keizersnede gehad en borstvoeding kwam na een ruime dag op gang. Na de keizersnede had hij zuurstofgebrek dus eerst meegenomen naar kinderarts voor hij bij mij kwam. Duurde minstens half uur voor ik hem even heb gezien en uur oftwee voor hij bij mij op de borst lag. Na half uurtje naar observatie in de coubeusekamer gebracht en hem na een nacht van vijf uur weer aangelegd gekregen. Na een dag nog weinig voeding en net toen de verzorgende zei dat hij nu echt melk binnen moest gaan krijgen en er ander bijgevoed zou gaan worden begon hij te drinken. Vanaf toen overvloedig en mijn oudste had juist moeite om het weg te krijgen en kreeg toen veel te veel binnen. Gelijk de eerste voeding waar hij melk echt kreeg gooide hij er al weer 60 cc uit en had toen nog 30 in zijn lijfje. Vervolgens 9 maanden borstvoeding gegeven zonder noemenswaardige problemen tot ik weer zwanger was. Ofwel: t hoeft echt geen probleem te zijn.

15. gusto

gusto Niet meer actief

Bij mij is het helemaal niet op gang gekomen na de keizersnede. Heb 3 weken lang mijn zoontje aangelegd en gekolfd, maar zonder succes. Er kwam echt helemaal niets. Vond het jammer, helemaal omdat na de (gewone) bevalling van mijn dochter de productie als een trein liep.

16. wish23

wish23 Lid

17 mei 2011
    60
    0
    0
    dierenverzorgster
    drenthe
    Hier dan nog een succesverhaal, bij mn dochter een spoedkeizersnede gehad en haar pas na 5 uur op de borst gehad, ze heeft wel wat bijvoeding gekregen omdat haar suiker laag was en mijn productie niet meteen op gang was, maar na een dag veel kolven en aanleggen ging het super! Heb 6 maanden borstvoeding gegeven, toen was ik weer zwanger, ben benieuwd of de borstvoeding nu weer zo goed gaat.

17. Jolien2

Jolien2 Bekend lid

22 jul 2011
    652
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier kwam de borstvoeding na een paar dagen pas op gang. (Toen ik thuis was pas echt) in het ziekenhuis aanleggen en kolven met uiteindelijk resultaat dat mijn tweeling door mij volledig gevoed kon worden.
    In t ziekenhuis hadden ze dit niet verwacht dus geef niet te snel op zou ik zeggen! Succes!

18. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier de 24 december een geplande keizersnee gehad. 26 december 's middags kwam de voeding op gang. Op de 8e dag zat onze zoon alweer ruim boven zijn geboortegewicht. Dus ook succesvol.

19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    hier ook een positieve ervaring :) ondanks dat ik zoontje niet gelijk bij me kreeg, er op de vercouver niemand wou helpen en ik dus uiteindelijk al 3u verder was kwam het wel gelijk en goed op gang :)

20. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Ik denk eerlijk gezegd niet dat het succes vd borstvoeding afhangt van een uur eerder of later aan de borst. Ik zou me niet zorgen maken gezien je eerdere bv successen. Ik heb na tweede (gewone) bevalling mij dochter pas na een dag aangelgd. En na de derde (keizersnede ivm stuit) zo' n drie uur later, en ze heeft twee dagen op mijn borst gelegen daarna. borstvoeding liep prima, bij de eerste trouwens ook en toen na een dag pas begonnen met kolven ivm premature baby. Omdat je lijf al twee keer eerder een jaar borstvoeding heeft gegeven denk ik dat dit nu ook prima zal gaan.

Deel Deze Pagina