Eettips bij bovenbuikpijn en snel vol zitten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nina Sanders, 4 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Hello! Even kort de achtergrond voor ik bij mijn vraag kom..

Ik heb het al vaker op het forum gezegd maar sinds ong 20 (eigenlijk eerder) weken word ik (ondanks verder een probleemloze zwangerschap) enorm geplaagd door behoorlijke rug- en rib/bovenbuikklachten (onder de borst). Ik merk dat mijn rugklachten momenteel redelijk stabiel lijken bij voldoende rust en wat gas terug te hebben genomen op mijn werk. Yes!
    Maar wat begon als pijn bij mijn ribben/middenrif, heeft het zich meer ontwikkeld in de bovenbuikstreek en heb ik inmiddels zulke helse pijnaanvallen dat ik eigenlijk gewoon op zo'n moment niets meer kan en het gevoel heb van binnen opengescheurd te worden. Na een paar keer van het kastje naar de muur gestuurd te zijn door zowel de HA als vk heb ik afgelopen do een verwijzing naar de gyn geëist. Ik wist niet meer waar ik het moest zoeken van de pijn en ik heb geen reet aan 'het hoort erbij', 'de baby groeit gewoon snel' en dat soort gelul. Bijna huilend van narigheid heb ik mijn man opgebeld en gezegd dat ik een verwijzing voor de gyn had en dat hij indien mogelijk ook maar moest komen. Echo was prima, baby bewoog flink en verloskundig was alles prima. Geen eiwit in de urine, bloeddruk prima etc. Ik had ook geen typische verschijnselen van bijv. galstenen maar dit zouden we wél de volgende keer onderzoeken na eerst maagbeschermers te proberen. Ik dacht echt 'wat móet ik daar nou weer mee', want ik heb geen maagzuur oid. Doe gewoon wat aan die pijnaanvallen en onderzoek mijn maag/lever weet ik veel wat.

MAAR: ik durf heb bijna niet te zeggen, maar het lijkt serieus verlichting te geven. Ik voel nog steeds pijn, zeker 's avonds en als ik druk ben, maar die aanvallen heb ik al 2 dagen niet meer gehad. Zou het dan idd echt 'gewoon' maagzuur zijn? Maagpijn? Maagzweer misschien? Geen idee maar ik heb eens zitten googelen en omeprazol(?) wordt vaker voorgeschreven bij de typische klachten die ik heb (ik zocht op dyspepsie): opgeblazen, stoelgangproblemen, pijnaanvallen in bovenbuikstreek/onder de borst (maar dan ook écht hels), vaak na het eten etc.

Maar nu: sinds deze week heb ik qua eten het gevoel zó snel vol te zitten. Het past gewoon niet. En met het hele pijngebeuren heb ik het idee dat de gehele streek gevoelig en geprikkeld is. Ik heb wél trek maar zit gewoon snel vol. Ik durf niet te veel gekke dingen uit te proberen met eten uit angst voor weer pijnaanvallen, dus ook op mijn werk houd ik het 'veilig en saai'.
    Momenteel eet ik ongeveer:
    O: 250 gram zuivel met ontbijtgranen (wisselend van havermout tot Allbran-flakes) en vaak top ik het af met wat noten of kokos.
    Tussendoor eet ik een stuk fruit en drink ik ook 1 koffie en qua lunch doe ik eigenlijk precies hetzelfde als ontbijt + nog een stuk fruit. Qua avondeten eet ik wel 'gewoon' maar wel licht verteerbare dingen en zaken als aardappels, kruidige sauzen en vette dingen laat ik staan (want, pijn!). Wie heeft tips? Wát kan ik nou het beste eten bij alle (klaarblijkelijk) maagklachten en het feit dat ik gewoon na een paar happen vol zit?

Weer een heel verhaal, sorry! Maar zuivel met ontbijtgranen, toppings en fruit.. krijg ik wel genoeg binnen? Wat zou ik nog kunnen proberen? Iemand met gouden tips?
    De baby loopt íetsje voor qua groei dus gelukkig lijkt ie het naar zijn zin te hebben haha!

2. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Haiii. Heb tijdens mijn eerste zwangerschap ook erg last gehad van de gebieden die jij beschrijft. Niet zo extreem pijnlijk als jij noemt, maar wel zeeeeer vervelend. Kon toen ook weinig eten.. behoorlijk irritant als me normaalgesproken een grote eter bent :rolleyes:

Ik heb er geen officiële medische verklaring voor gevonden, maar naar mijn idee zitten je darmen nog tot onder je ribben en had ik daar erg last van. En je maag wordt natuurlijk ook verdrukt.

Na het indalen was het over, maar daar heb je nu nog weinig aan :oops: succes!!

3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Hahaha dank. Vanaf wanneer start het indalen? ;)
    Mocht na een paar dagen echt blijken dat de maagbeschermers werken, dan ben ik al zó blij. Dan heb ik letterlijk wat meer ademruimte en het idee dat ik wat meer kan ipv de hele dag als een oude vrouw erbij te lopen. Bovendien word je met zulke pijnen echt geen leuk mens. Zo sneu voor mijn man want ik ben dan echt een heks eerste klas :(

4. naatasja

naatasja Fanatiek lid

17 jan 2012
    1.003
    71
    48
    Enschede
    geen prei ui/gassige groentes koffie scherp of gekruid eten moet ook al verlichting geven

5. Mutsefruts88

Mutsefruts88 Niet meer actief

Ik heb ergens gelezen dat ze vanaf week 28 wat lager gaan liggen. Of de boel verschuift wat naar beneden. Hierdoor krijgt je middenrif weer wat meer ruimte.

Ik herken het gevoel ook wel, maar niet zo heftig als jij omschrijft. Ook mijn eetpatroon ziet er vergelijkbaar uit. Weinig en licht verteerbaar. Zware maaltijden voelen minder prettig.

Wonder boven wonder is het al een paar dagen wat minder. Kan weer normaal op m'n rug liggen :)

Maagzuur kan ook een b*tch zijn hoor... Kan echt pijnlijk zijn. Hopelijk neemt het af als de kleine wat lager gaat liggen

6. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Vaker kleine beetjes eten. En omelet, gekookt ei, avocado, beetje salade met veel olijfolie, e.d. vullen toch wel goed maar hebben geen groot volume.

Hoe gaat soep?

7. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

20 nov 2014
    597
    46
    28
    Hier dezelfde klachten. Paar keer nagevraagd enz maar ze houden het op maagzuur wat je niet merkt in je slokdarm wat zo extreem kan zijn.in combinatie met de kleine die er steeds meer plaats nodig heeft.
    Hier ook mini beetjes wat ik kan eten (had al geen grote maag) en soms toch enorme honger.
    Gewoon proberen met oa noten en voedzaam eten wat wat rijker in kcal is maar niet veel ruimte nodig heeft in je maag te eten zodat je wel genoeg binnen krijgt. Uiteraard oplette dat je niet ineens teveel eet daardoor :-D

8. patje20

patje20 Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Vrouw
    Ergens in de polder
    Ik ben geen dokter maar als ik het zo lees lijkt het toch wel op maagzuur en een baby die wrs je maag heel erg leuk vind om tegen te liggen. Het enige advies wat ik kan geven eet kleine beetjes desnoods 6x per dag en probeer steeds wat in je maag te hebben. Uitkijken met kruiden en zwaar eten. Hopelijk word het beter als de baby wat zakt met een aantal weken.

9. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Allemaal bedankt voor de reacties. Voor degenen die de klachten herkennen; nemen jullie hier ook wat voor? Ik heb van de dokter dus omeprazol gekregen en van haar mocht ik er ook rennies bij gebruiken. Op internet lees ik weer dat dit niet mag maargoed, ik houd aan wat de arts schrijft.
    Hopelijk gaat de kleine de komende weken idd wat lager liggen. Ik ben van mezelf ook al petite én met een mini die al ruim een kg werd geschat afgelopen donderdag, zeer beweeglijk is en ook nog eens lekker met zijn billen en benen omhoog ligt is het soms even afzien.

Soep gaat wel goed en ook dingen als noten etc. :roflmao:

10. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Tijdens mijn vorige zwangerschap volop Rennies gehad hoor.

En kleine slokjes cola helpt mij ook vaak wel.

11. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Dat pijnlijke herken ik wel, was bij mij echt maagzuur, ongeveer vanaf 20 weken last van gehad. Rennies verlichten wel wat en bij liggen op mn linkerzijde was t wat minder. Ben nu bijna 34 weken zwanger en sinds een week of 2 is t al een stuk minder (helaas weer andere klachten voor in d elkaars gekregen haha)

Qua dat volle gevoel, kleinere porties gedurende de dag eten en niet drinken bij het eten

12. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Ik heb het alle 3 zwangerschappen gehad, door middenrifsbreukje en veel overgeven ook. Die pijn kan echt van je maag/slokdarm komen. Als het heel erg geïrriteerd is kan je maag/slokdarm in een spasme gaan en dat doet idd erg veel pijn. Ik heb ook telkens omeprazol geslikt (ondanks dat nog wel nu en dan zo'n heftige pijnaanval) en als ik meer last had nam ik er Antagel bij. Dat kan je kopen bij de apotheek en mag in combinatie met omeprazol gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Rennies worden idd in het algemeen afgeraden maargoed als je arts dat zegt mag je ervan uitgaan dat dat wel goed zit lijkt me. Antagel mag sowieso.

13. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

20 nov 2014
    597
    46
    28
    Ik mag 16 rennies per dag (meer dan op pakje staat) van de gynaecoloog. Opzich helpt dat al. En hoef dat niet elke dag te slikken gezien het erg wisselt met de pijn en zuur.
    Hier is mini stuk kleiner dan bij jou (krijg ook controles daarvoor) en ramt meer op blaas ipv maag, maar daar zit de placenta ook in de bocht, wie weet maagdemping haha. Scheelt misschien ook zuur.

Hopelijk wordt het wat minder voor je!

14. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Denk ook dat het van je maag afkomt.. Soms komen mensen met pijn op de borst ook met de angst dat er iets met het hart is en dan blijkt het van de maag af te komen.. Zou een paar dagen die medicijnen proberen en geen dingen meer pakken die maagzuur veroorzaken.. En kleine beetjes steeds eten. Tis ff vervelend maar kwaaltjes horen er helaas bij.. Antagel werkte bij mij ook heel goed.. En snachts een beetje rechterop slapen hielp hier ook goed.

15. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Heel herkenbaar! Bij mn eerste geen last van gehad maar toen was mn buik ook vele male kleiner. Maar nu, ik herken haast alles van je beschrijving en heb echt af en toe zitten huilen van de pijn. Ten eerste wat op zo'n moment heel erg goed hielp is het laten hangen van mn buik en wiebelen/schommelen met mn billen/heupen. Ik lig dan met mn armen op de bank en met mn knieën op de grond en maak dan soort van hele lichte bewegingen met mn heup. Vooral na het eten en als ik het gevoel had weinig te kunnen ademen hielp dit onwijs goed.

Voor de rest heel vaak kleine beetjes eten. 250ml is bv al veels te veel voor mij. Eerst 1 boterham. Na een uurtje een eitje. Een appeltje. En ook met het avondeten begin ik eerder met bv een beetje soep en salade. En dan eet ik nog een klein stukje met mn man voor de gezelligheid.

Oh, en eergisteren is de kleine (gedeeltelijk?) ingedaald en heb ik 80% minder last. Geen strakke buik, geen problemen met ademhalen en ook het opgeblazen gevoel is minder. Moet nu wel tig keer naar de wc maar dat heb veel liever.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  16. patje20

patje20 Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Vrouw
    Ergens in de polder
    Antagel zou je ook nog kunnen vragen. Moet je wel zelf betalen maar werkt beter dan rennie of maalox

17. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Oh ik ga het nog een aantal dagen even aankijken in de huidige dosering maar anders zal ik antagel ook zeker in mijn hoofd houden! Bedankt maar weer voor de reacties. Ik weet dat kwaaltjes erbij horen maar het is beter te doen als je thuis bent haha. In een vergadering op mijn werk dergelijke pijnaanvallen waarbij ik bijna krom lig van de pijn en de tranen over mijn wangen lopen is niet zo handig.
    Oh en ik mis mijn jus en koffie bij het ontbijt wel zeg! ;)
    Vanillevla kalmeert mijn maag overigens ook!

Deel Deze Pagina