Nekplooi meting

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Sunnyangel, Feb 4, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sunnyangel

Sunnyangel Actief lid

Nov 24, 2007
    104
    0
    0
    Hoi,

Ik ben zwanger van mijn 1e kindje en nu is mijn vraag hoe staan jullie over een nekplooi meting?
    Ik zelf vindt het heel dubbel want ze kunnen niks met zekerheid zeggen.

Wat adviseren jullie, ik ben 26!

Liefs

Edit Moderator: Verplaatst naar onderzoek en echo's.

2. jettje

jettje Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,541
    0
    0
    zv-er
    hoi hoi.

Wij hebben bewust voor gekozen om de nekplooi meting
    niet te doen. Ik ben 31.
    De reden hiervoor was, wat ga je eenmaal doen als je
    de uitslag heb en hij is "niet" goed.
    Ik zou het niet kunnen laten weg halen als de uitslag niet
    goed was.
    Je moet bij je zelf nagaan wat je zou doen met de
    uitslag van de test.
    Hoe jong of oud je ook ben de kans is er altijd.
    Doe wat je gevoel zegt.

Groetjes Jet

3. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

Oct 12, 2007
    1,460
    0
    0
    Ik heb het wel gedaan. De meting zelf heeft geen nadelige gevolgen voor het kindje. Als het een grote kans is, kan je verder onderzoek laten doen.
    Ik wilde het gewoon weten. Je kan je er dan een beetje op voorbereiden.
    Garanties dat het gezond is heb je natuurlijk nooit.
    Vooraf is het wel goed om daar over te spreken, wat willen we doen als..

4. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

wij hebben het wel laten berekenen.. je laat wat bloed afnemen en een week later krijg je een uitgebreide echo.. en wat persoonlijke gegevens van je gaan erbij en aan de hand daarvan maken ze een kansberekening.. natuurlijk heb je geen volledige garantie dat je een gezond kindje krijgt.. maar het is toch fijn om het te laten doen vonden wij..

stel dat er uit de uitslag komt dat het echt foute boel is dan kan je kiezen voor een punctie en die wijst weer uit of er chromosome afwijkingen te vinden zijn.. of andere dingen..

ieder stel moet dat natuurlijk voor zichzelf bepalen..
    en ook als je zegt van , nou als ons kindje een afwijking heeft dan houden we hem/haar zowiezo.. dan begrijp ik dat je dan dit onderzoek laat varen..

vaak als je jong bent. geen verdere ziektes voorkomen in beide families.. dan komt het weinig voor dat je kindje niet gezond is.. is een moeilijke keuze en ik zou mn kindje nooit laten "weghalen" als er iets niet goed zou zijn met haar.. het wordt een ander verhaal als zij bv een aandoening heeft aan 1 van dr organen waardoor ze een heel zwaar en ongelukkig leven zou krijgen... maar godzijdank is ons kleintje voor zover ze het konden bekijken gezond.. en daar zijn we heel erg dankbaar voor...

5. Petra83

Petra83 Bekend lid

Jan 3, 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    Wij hebben het wel laten doen. Ondanks het feit dat we allebei pas 24 zijn. We hadden op voorhand wel afgesproken dat we de consequenties van de test zouden dragen. Niet goed zouden we de zwangerschap laten afbreken. Onze test was dus niet goed en de vruchtwaterpunctie ook niet. Hoewel in geen van onze families ziekten voorkomen.

6. Dombo

Dombo VIP lid

Feb 12, 2007
    8,219
    0
    0
    Veluwe
    Wij hebben geen kansberekening laten doen, omdat wat ons betreft de naam het al zegt. Het is een kansberekening. Aangezien wij graag zekerheid willen hebben voor wat betreft bepaalde zaken en voor ons ook vaststaat wat te doen bij een slechte uitslag, laten we meteen een vruchtwaterpunctie doen.

7. weethetwel

weethetwel Bekend lid

Mar 20, 2007
    955
    0
    0
    Enschede
    Je krijgt het niet vergoed... let daar wel even op

Ik heb het ook gedaan maar goed wat word je er wijzer van...

8. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    bij de eertse haddan we het laten doen, was niet goed kans was 1/14 op down syndroom we hebben toen de vruchtwaterpunctie laten doen en daaruit bleek dat het een op en top gezond kindje zou zijn. wel hebben we 5 weken in angst en tranen gelopen en dit wilden we geen 2de keer daarom hebben we het deze zwnagerschap ook niet laten doen.

9. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij hebben het niet laten doen, ik wou het beslist niet, stel dat ze dan zeggen het kindje is niet goed dan had ik zo van dan zit ik de hele zwwangerschap te stressen terwijl het misschien dan wel goed is als het geboren word.

10. Liesje76

Liesje76 VIP lid

Nov 16, 2006
    24,463
    0
    0
    Twente
    wij hebben het niet laten doen omdat het voor ons geen toegevoegde waarde had aangezien het een kansberekening is en dat wij de keuze niet willen maken, als het niet goed blijkt te zijn, om het bijv. weg te laten halen.
    Daar komt nog bij dat het in beide families niet voorkomt en ook nog dat we het zelf moesten betalen en ik vind 140 euro knap veel geld.

11. Patricia01

Patricia01 VIP lid

Oct 31, 2007
    6,577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Ik ben blij dat ik het gedaan heb, want mensen vergeten soms dat ze niet alleen naar de nekplooimeting kijken maar ook naar je bloed. Bij ons was de nekplooimeting helemaal goed,alleen een bepaald hormoonwaarde niet..hierdoor is de kans (95%) dat ons kindje een groeiachterstand en eventueel vroeggeboorte kan krijgen. Door de groeiachterstand kan het kindje weer lichamelijk en geestelijk letsel oplopen. Nu we op de hoogte zijn van de afwijkende hormoonwaarde, word ik vanaf 24 weken nog strenger onder controle gehouden zodat ze vroegtijdig kunnen ingrijpen als het kindje gaat achterlopen in de groei.

12. Dombo

Dombo VIP lid

Feb 12, 2007
    8,219
    0
    0
    Veluwe
    Ik krijg hem zelf vanwege m'n leeftijd wel vergoed, maar het is inderdaad wel iets om rekening mee te houden dat hij alleen vergoed wordt wanneer er een medische indicatie is of wanneer je 36+ bent.

13. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Heb toevallig net n afspraak er voor gemaakt.
    Ik laat het dus wel doen. En als de kans groot is dan laat ik een punctie doen. Ik ben 34 en tja de kansen worden dan groter. Wij hebben ook afgesproken dat mocht het down zijn we het afbreken. Hoe graag ik dit kindje ook wil. Een kindje met down dat trekken we in dit gezin niet. En idd het is een kans berekening. Ik zie het als een voor onderzoek. mocht deze positief zijn is t vervolg onderzoek niet nodig. Is het negatief dan krijg ik een vervolg onderzoek en dan weet je het wel zeker. Ik reken er dus nu al op dat ik een punctie krijg. Kan het alleen maar mee vallen.

14. Mystic Sun

Mystic Sun Bekend lid

Dec 3, 2007
    884
    0
    0
    Is het zo dat je de combinatietest ZELF moet betalen ? :confused:
    Zelfs als je hem eigenlijk "moet" doen vanwege het verhoogde risico van erfelijke afwijkingen in de familie?
    Wordt het dan nog niet vergoed door het ziekenfonds?

Graag wilde ik dit weten want wij doen de combinatietest WEL omdat er in mijn familie veel aangeboren afwijkingen voorkwamen.

15. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Weet niet hoe t zit met als er veel voor komt in de familie. Maar als je een bepaalde leeftijd hebt (35 of 36) dan word het vergoed.
    Kan me voorstellen dat t ook gewoon vergoed word als je erfelijk veel kans hebt hoor. Zou ff je verzekering er over opbellen anders.

16. Mystic Sun

Mystic Sun Bekend lid

Dec 3, 2007
    884
    0
    0
    Ok, heb net gebeld en bij mij werd het op medische indicatie gedaan dus wel gelukkig geheel vergoed ;)

17. Patricia01

Patricia01 VIP lid

Oct 31, 2007
    6,577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Mystic Sun als het goed is krijg je hem dan vergoed, ligt eraan hoe dicht de afwijkingen in je familie zitten. Als het misschien ooms/tantes zijn, dat ze het dan niet doen. Wij kregen hem in ieder geval vergoed omdat mijn vriend zijn zus is overleden door geboren afwijkingen.

18. mandy80

mandy80 Actief lid

Apr 2, 2006
    485
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    deventer
    hoihoi,

ik heb ook de meting gedaan en ging ervan uit dat hij niet vergoed werd, want dit zij de meneer van de echo en de vlos...
    Ik d8 wie niet waagt....
    en tadadada ik krijg alles vergoed...

eigenlijk wel raar.....

misschien omdat ik in de mmm heb gezeten? de vlos en die meneer zeiden dat ik geen risicogroep was endaarom niks vergoed zou krijgen....

liefs mandy

19. chacha

chacha Fanatiek lid

Jan 20, 2006
    4,918
    0
    0
    Bij mijn zwangerschap van Lynn hebben we niet voor een nekplooimeting gekozen en bij deze zwangerschap ook niet.

Wat zegt de test eigenlijk nou? Het is een kansberekening, je kunt nog steeds die ene zijn. En ik wil geen risico's lopen met vervolgonderzoek.
    Stel je voor dat je dan een miskraam zou krijgen. Daarbij zou ik er nooit voor kunnen kiezen om een leven weg te laten halen.

Je krijgt vervolgonderzoek bij een kans groter dan 1 op 200. Dat is nog steeds maar 0,5 % kans op een kindje met down.
    En dan heb je nog geen zekerheid, er zijn zoveel andere afwijkingen. We gaan er maar van uit dat de natuur goed zijn werk doet. En zo niet, dan redden we ons er ook wel mee.

Ik ken in mijn omgeving zoveel verhalen van dat er een grote kans was, ze hebben allemaal vervolgonderzoek laten doen en uiteindelijk hebben ze allemaal een gezond kindje.
    Al die stress voor niks.

20. Mili

Mili VIP lid

Feb 23, 2007
    6,199
    0
    0
    Wij hebben bewust gekozen om het niet te doen.

Ten eerste vanwege leeftijd, ten tweede omdat er geen bijzonderheden in de familie voorkomen en ten derde omdat de nekplooimeting alleen geen zekerheid geeft is een kansberekening immers.

Mocht er wel uitgekomen zijn dat er een verhoogde kans was, zou dat voor ons geen reden zijn om verder onderzoek te laten doen of het af te breken, kindje is hoe dan ook welkom..dus nee wij hebben het niet gedaan :D

Share This Page