10 dagen groeiachterstand?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by yossie, Sep 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Ik heb gister een pretecho gehad.
    Nu blijkt de kleine 10 dagen achter te lopen in de groei. Volgens de echoscopist was er niets aan de hand, maar ze vroeg wel naar onze 1e zoon en hoe groot hij was. Eenmaal thuis ben ik me toch zorgen gaan maken. Vooral het hoofdje blijft achter in groei, zo'n 2 weken. Dit is vreemd omdat mijn 1e zoontje nu juist een erg groot hoofd heeft (dit zit in de familie). Ik heb wel een broertje met een redelijk klein hoofd.

Dit zijn de waardes:
    BPD (oor tot oor) 69,49 mm 26+3 weken
    HC (omtrek hoofd) 249,80 mm 26+5 weken
    AC (omtrek buik) 236,48 mm 27+5 weken
    FL (lengte been) 51,56 mm 27+4 weken

AUA (afkorting onbekend) 27+1 weken
    GA (afkorting onbekend) 27+3 weken

Gister was is dus 28+4 dagen zwanger. Ik heb zojuist de VK gebeld, de assistent overlegd nog met de VK en belt me terug. Maar deze week was er geen plaats meer voor een echo, volgende week staat de groeiecho van 30 weken al gepland. Zij adviseerde mij dus daar op te wachten.

Bij mijn zoontje liep ik overigens ook altijd een paar dagen achter. Maar daar was vooral het hoofd groot, wat dus de termijn wat recht trok, want ook daar bleven buikje en beentje wat meer achter. Dit is verklaarbaar want mijn man (1.73) en ik (1.63) zijn beide ook niet groot.

Iemand herkenning? En is dit een groeiachterstand? Moet ik me wel/geen zorgen maken?

2. Stando

Stando Bekend lid

Apr 5, 2012
    754
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar voor nu zou ik me geen zorgen maken. Een paar dagen verschil is niet zorgwekkend heb ik altijd begrepen. Misschien zit je beebje nét voor een groeispurtje. Fijn dat je volgende week al een groeiecho hebt, en misschien kan de verloskundige je alvast geruststellen. Succes!

3. ons2ewonder

ons2ewonder Bekend lid

May 3, 2011
    986
    8
    18
    moeder
    Ik had met 17 weken een pretecho het hoofd van ons kindje was 1 week verder. Een week later een guo ivm hartafwijking bij mij en oudste dochter en nu liep het 3 dagen achter. Ik zou de groeiecho afwachten.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Groeiachterstand kan pas echt worden gecontroleerd met meerdere echo's over de tijd heen. Daarnaast is tien dagen verschil niet schokkend. Volgens mijn gyn was het tot drie weken verschil nog niet direct zorgwekkend.

Wie weet zit je kindje net voor een groeispurt waardoor het nu lijkt achter te lopen. Volgende week kan het er al heel anders uit zien. Dus net als je VK .... niet direct veel zorgen maken.

5. boxertjes

boxertjes Bekend lid

Aug 7, 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    bij mijn dochter liep het hoofd en het buikje vier weken achter en de benen zaten precies goed. ik dacht echt dalijk ga ik bevallen van een freak. hoe moet dat er uit zien. het was een prachtige baby. zou me niet druk maken om die metingen.

6. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

Joh, niet druk om maken. Mijn zoontje liep4 weken voor met zijn hoofdje op groei en de rest van zijn lichaampje 2 weken.
    Maakte mijzelf ook gek, maar kreeg een geweldig mooi kindje;)
    Niet druk maken, elke kindje groeit zoals hij/zij dat zelf wil.

7. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Jullie reacties hadden me al gerust gesteld.

De groeiecho van afgelopen donderdag was ook prima, alle metingen kwamen een paar dagen max 7. minder ver uit. Dus ook iets meer in verhouding zeg maar. Hoofdje is waarschijnlijk niet goed gemeten bij de pretecho.

Share This Page