K-k-k-zooi!! Arts heeft vanavond gebeld en er zijn goede en foute cellen gevonden in de vlokken (placenta). De goede cellen bestaan altijd uit chromosoomparen en de foute bestaan in mijn geval uit 4chromosomen ipv 3. Of zoiets..... Je krijgt zoveel info in korte tijd, dus hoop dak het goed begrepen heb. Met andere woorden, ze weten dus nu niet zeker waar de baby uit bestaat en dus moet ik morgen alsnog een vruchtwaterpunctie!! Ik zit al twee weken in onzekerheid. Werd in beginsel hartstikke bang gemaakt en moest van het ergste uitgaan. En er is dus wel een kansje dat het toch 'goed' is, maar ik moet nu dus weer een week gaan wachten op de uitslag van de vwp. Vandaag toevallig ook nog gesproken met vk. Ik had nl de totale uitslag nog niet binnen van de combinatietest. Ze had hem binnen en blijkt 1 op 5 te zijn. Dat valt me nog enigszins mee, omdat ze in beginsel uitgingen van een levensgrote kans op een kindje met een ernstige afwijking. De vk gaf aan dat mijn bloedwaarden allemaal in zwart afgedrukt waren en afwijkingen zijn in rood weergegeven. Dat is tenminste nog iets positiefs. De slechte uitslag wordt waarschijnlijk dus met name veroorzaakt door die mega mega dikke nekplooi van 8,5mm. Bij de meesten van jullie was de nekplooi op zich ok toch? Of in ieder geval niet zo sterk afwijkend...? Ach jaaaaaaaaaaaaa, het kan nog altijd alle kanten op, maar wat k lote is die onzekerheid zeg! Morgen waarschijnlijk meer... Dank voor jullie enorm lieve reacties btw!
Miss Jopie, Idd een K-K-K Zooi ! Nu weet je eigenlijk nog nix..... Ik dacht dat goed paren uit 2 chromosomen bestonden en foute uit 3, maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben. Het is allemaal best ingewikkeld natuurlijk en als je verdrietig bent, dan denk je dat je het allemaal snapt wat de arts vertelt, en als je een paar uur verder bent, weet je het eigenlijk niet meer.... Vervelend dat je nu alsnog een vruchtwaterpunctie moet ondergaan en weer een week moet wachten, maar dan heb je straks in ieder geval wel duidelijkheid, want dit is ook nix natuurlijk. Ik ga weer keihard voor je duimen en de rest op dit forum duimt uiteraard mee. Het heeft elke keer bij iedereen al geholpen, dus nu gaat het ook gewoon bij jou helpen. Doe rustig aan, morgen na die vruchtwaterpunctie, en houd je taai!! De duimen draaien door... Liefs Marta
@ Missjopie: Jeetje meid wat ongelooflijk K**! De uitslag is dan nog niet superslecht, maar weer wachten en onzekerheid, verschrikkelijk. Heel veel sterkte!
Ohhh missjopie... Wat vervelend dat je nog langer moet wachten.. Ik hoop dat de vwp mee valt of mee was gevallen.. Rust goed uit want over een weekje mag je op en neer springen van blijdschap want dan moet je goed nieuws krijgen!! Moet moet moet moet moet!!! We duimen voor je. *knuffel* Shirley
Klopt Marta dat goede paren uit 2 en foute uit 3 bestaan. Het komt blijkbaar heeeeeeel af en toe voor dat er idd 4 chromosomen zijn. En nu is dus de vraag wat er bi de baby terecht is gekomen. Ik ga straks wel vragen wat die 4 chromosomen te zeggen hebben als ze in de baby gevonden worden. Ik heb vannacht ook liggen bedenken dat er dus geen cellen met 3 chromosomen zijn gevonden. Betekent dat dan ook dat die niet in de baby kunnen zitten? Want dan zijn trisomie 13, 18 en 21 al niet meer mogelijk. Dat ga ik dus ook maar vragen... Maar laat me raden: waarschijnlijk kunnen ze nog niks uitsluiten zolang ze nog niet definitief weten. Tot straks! Ps. Geen nieuwe meiden die in zelfde situatie zitten?
@missjoppie: ongelofelijk, wat moet jij in spanning zitten! Helemaal omdat je dan eindelijk de vt hebt en dan moet je alsnog een vwp! Hoop heel hard dat al dit gedoe je uiteindelijk wél een goede uitslag oplevert! Ik lig nu braaf op de bank na de vt van vanochtend. Ons kindje had een nekplooi van 3,5mm. Niet mega hoog, maar leverde wel een kans van 1 op 134 op. Als ik jullie verhalen zo lees, een kans van niks, maar ja, wel een verhoogde kans. Wij kregen nog een extra onderzoek aangeboden, op basis van het bloed van mij en mijn vriend. Stel dat ze iets afwijkende vinden, dan kunnen ze op basis van ons bloed kijken of die afwijking bij een van ons vandaan komt. Zo ja, dan kunnen ze dus concluderen dat het niks ernstigs is, want 1 van ons heeft het dan tenslotte ook. Hebben jullie dat ook gehad? Ik zit in Enschede, maar had echt het gevoel dat wij een van de eersten waren. Het ging namelijk heel chaotisch en was duidelijk nog geen standaard procedure. We krijgen uiterlijk vrijdag a.s. de uitslag! Gelukkig wel heel snel, maar toch een paar hele spannende dagen in het vooruitzicht!
Hey miepje, Volgens mij is dat bloedonderzoek standaard. Hier int zuiden denk ik tenminste want vorige week hebben mijn partner en ik ook allebei bloed moeten prikken voordat de vlokkentest werd afgenomen. ?? Hoezo heb je btw vlokkentest gehad? Als je al een kansberekening hebt ontvangen ben je ook al wat verder om bijna de vwp te doen of niet? Ben eventjes benieuwd... Ik net vwp gehad. Arts ziet wederom geen anatomische afwijkingen op echo, wel wast kindje wat weinig gegroeid in een week, maar dat moet je eigenlijk in langer tijdsbestek bekijken dus moesten we er geen conclusies aan verbinden. Toen kregen we de vraag of de vwp wel wilden doen. Statistisch is de kans kleiner op een miskraam bij 15,5week. Volgens mijn laatste menstruatie ben ik dat nu ook maar het kindje gaf 14w aan. Arts zei dat hij natuurlijk niet emotioneel betrokken is en zolang er een (kleine) kans is op een gezond kindje is het dan beter om alle risico's zo beperkt mogelijk te houden. Omdat we al twee weken in onzekerheid zitten snapte hij het heel goed als we toch zouden kiezen voor nu een vwp ipv volgende week. En toen liet hij ons 5 min alleen om te overleggen met elkaar... Pfff onmenselijk dat! Na wat traantjes er toch voor gekozen nu te prikken. Mijn vriend liet de beslissing aan mij Maar had alle begrip voor wat ik zou doen. Zoiezo erg fijn dat we er hetzelfde instaan. Ik heb zo'n fijne vent! Uiteindelijk voor vandaag vwp gekozen. Ander zou ik namelijk opp carnavalsmaandag de uitslag krijgen en dat is tevens de eerste verjaardag van onze dochter. Ik wil die wel op enigszins vrolijke wijze kunnen vieren. En nu kan ik dus niet meer terug..... Gered ach ja, bij vlokkentest is er 3% kans op onbruikbare uitslag en dat treft ons. Nu hopelijk ff een beetje geluk aan onze zijde.
Jeetje MissJopie, wat kl*te voor jullie!!! Pfff, schiet je nog niks mee op, die vlokkentest. Ik heb wel eens gehoord van een mozaiekbeeld bij een vlokkentest, dan komt er ook weefsel van de placenta mee en kunnen ze dus geen goede uitslag geven (dat was ook een van de redenen waarom wij geen vlokkentest wilden, we wilden een 100% betrouwbare uitslag). Is dit wat je is overkomen? Daar ben je dus mooi klaar mee... nu vwp gedaan... weer een week afwachten, afwachten en afwachten... Ik heb zo met je te doen! Hoe ging de vwp? En nu goed rust houden he? Een paar dagen helemaal níks doen, gewoon vragen om wat te drinken en niet zelf pakken en enkel opstaan om de wc te gaan! Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. Wanneer krijg je eigenlijk de uitslag, lees ik er overheen? Miepje, jij hebt het ook achter de rug. Wat fijn dat je vrijdag al de uitslag krijgt!
Er was idd een mozaikbeeld (of hoe je dat ook noemt). Daar is een kleine kans op en dat overkomt ons. Geen vlokkentest was niet echt een optie vanwege de extreem verhoogde kans en het anders zoiezo nog 3 weken wachten. Maar ja, achteraf is het dus voor niks geweest. Oh en lig idd op de bank net zoals Miep. Vannacht voor het eerst een een slechte slaapnacht gehad dus ga zo denk ik maar boven n m'n bed liggen. Begin zwaar in te kakken. Maar helemaal nietopstaan... Poeh dat vind ik wel heel heel erg moeilijk hoor. De kleine is al op het kdv dus ben alleen thuis maar wi af en toe ook wat eten enzo. I do my best!
@Missjoppie: kan me heel goed voorstellen dat je de vwp meteen gedaan hebt. Nog een week langer in onzekerheid zitten, lijkt me ook niet heel goed voor het kindje én voor jou! Volgens mij komen nu al je spanningen er uit. Gewoon aan toegeven en als je lekker in bed wilt liggen: gewoon doen! Ik ben nu 13w4d zwanger, maar ik heb voor de nekplooimeting al bloedgeprikt, dus we kregen de kansberekening direct na de meting. En waarom een vt? Géén idee eigenlijk. Mijn gynaecoloog zei dat ze bijna geen vwo's meer deden omdat je dan alweer een paar weken verder bent in de zwangerschap. Blijkbaar willen ze ons zo snel mogelijk duidelijkheid geven. Moet de vlokkentest natuurlijk wel goed gaan, maar wat Missjoppie ook zegt, volgens mij komt het bijna nooit voor dat het niet goed gaat. Heb jij dan weer, irritant!
Oh maar als je idd meteen uitslag hebt van combitest snap ik heel goed dat je vlokkentest hebt gehad. Anders moet je nog 2 weken wachten. Hebben ze t je wel aangeboden om te wachten?
Nee, eigenlijk niet. Het was meer zo van: je kunt de vlokkentest nog toen, dus doen we dat. En ik vind het eigenlijk helemaal goed zo ( er even van uitgaande dat de test het "doet"). Afgelopen donderdag de nekplooimeting inclusief de uitslag, vandaag de vt en uiterlijk vrijdag weten we of het goed of niet goed is. Bijna binnen een week dus, dat is nog wel te doen qua onzekerheid. Best lastig trouwens, niks doen. Was vandaag de hele dag alleen, maar sinds 17.30u is mijn dochtertje van 2 weer thuis en dan valt niet optillen nog niet mee, hihi. Mijn vriend is morgen vrij, dus ik plak er nog een dagje rust achteraan.
Manlief ook met kind thuis en idd dan lastig niks Te doen. Ik wil eigenlijk morgen ook nog thuis blijven maar ik heb het megaaaaa druk op het werk. Ns kijken hoe het morgen gaat. Waren jullie trouwens ook allemaal zo gaar na de wvp/vlokkentest? ik heb de eerste paar uurtjes op de bank gezeten, gehangen maar ben daarna mijn bed in gedoken. Totdat man met kind thuiskwam heb ik alleen maar geslapen. Net ff gegeten, maar geen honger en nog steeds super gaar. Ik heb verder geen last van m'n buik maar merk wel dat alles een beetje 'hoog' zit vandaag. Ik duik dus zometeen weer m'n bed. Ik ben moe....... Hadden jullie dat ook allemaal?
Ik dacht dat ik me prima voelde, maar ik ben wel mooi in slaap gevallen op de bank, dus blijkbaar toch moe. Maar jij zit al heel wat weken meer in spanning en je hebt ook een veel heftigere uitslag te verwerken gehad! Kan me heel goed voorstellen dat dat je nu opbreekt! En als je je morgen nog steeds zo voelt: niet gaan werken hoor! Je bent niet alleen verantwoordelijk voor jezelf maar ook voor dat gezonde kindje in je buik totdat het tegendeel bewezen is!!! Ik ga ook altijd voor de volle 200% voor mijn werk, maar nu zijn onze ongeboren kindjes veel belangrijker. Stel dat het toch misgaat en dat door 100.000 andere dingen veroorzaakt kan zijn, dan nog ga je jezelf tóch afvragen of het goed was gegaan als je nog een dagje thuis was gebleven! Dus echt pas gaan werken als je je goed voelt!
@ Missjopie: Meid, lekker uitrusten, en niet te veel doen. Goed aan jezelf denken. Het zal niet meevallen om van de kleine dingen, zoals je man en je kindje. Hopelijk sleept dat je er een beetje doorheen! @ Miepje: Jij ook heel veel sterkte met het heftige wachten!
Missjopie wil je gewoon even een dikke knuffel geven en sterkte wensen met wachten. Vind het echt heel erg dat je nu nog niks weet en weet dat je er niks aan heb, maar ik weet ongeveer hoe je je voelt. Wij moesten ook steeds weer wachten op puncties en uitslagen.
Ja droppie jij hebt ook heel erg lang in spanning gezeten he? Bij jouw test was toch ook iets misgegaan of zo? Ben vandaag wel aan het werk. Ik ben er thuis namelijk heel erg mee bezig en zie het nu als afleiding. Ik heb lichamelijk totaal geen zwaar werk dus zit hier lekker relaxed achter mn pc te surfen of zwangerschapspagina en zo. Maar dat voelde toch beter. Vanmiddag ben ik 'naar buiten' en ga ik lekker wat eerder naar huis denk ik.....