Ja jullie hebben gelijk. Ik pak de draad van de gewone dingen maar weer op zoals eerst. 1 ding sla ik wel over en dat is een receptie, daar ga ik teveel opmerkingen en felicitaties dan krijgen van mensen die me lang niet gezien hebben. Daar heb ik echt geen zin in nu. Verder veel doen, zodat de tijd lekker doorgaat. Maar vooral met feestdagen zoals nu gaat het extra langzaam. Groetjes en sterkte voor iedereen
Ja, dat is wel zo raar he, dat als mensen nu allemaal interessant en leuk vragen stellen en gaan feliciteren je daar echt helemaal niks mee kan. Nou lekker gewoon niet naar die receptie toe gaan dan. Het gaat er om dat jullie de dagen tot aan de uitslag goed doorkomen en de rest is even lekker belangrijk. Ik houdt jullie na dinsdag even op de hoogte.
Likaloetje: heel begrijpelijk. Had ik ook geen zin in om mensen te zien die dan allemaal vragen gaan stellen etc. Gewoon lekker doen waar jij zelf zin in hebt!!!
Roema ik duim voor je morgen op een goede uitslag. We hebben weer een lang weekend achter de rug en moeilijk. Gelukkig zijn de gewone dagen weer begonnen, en deze week verjaardag houden van mijn dochter, ze wordt 2. Groetjes
ja de punctie zelf valt op zich wel mee het is de emotionele achtbaan die erbij hoort die het zwaar maakt, wij hadden ook naar aanleiding van een verhoogde kans bij combitest een punctie laten doen, ik heb alleen nav punctie vruchtwaterverlies gehad een kleine (regelmatig) voorkomende complicatie en is ook met een weekje extra plat gewoon goedgekomen hoor Na 5 dagen hadden wij de uitslag dus das lekker snel! (bij het Radboud in Nijmegen) en toen zagen we ook meteen dat we een meisje kregen (hadden ze wel gevraagd natuurlijk of we dat wilde weten)
Hallo! Goed nieuws hier. Trisomie 13, 18 en 21 zijn uitgesloten. Zo zie je maar, 1:5 betekent 4:5 niet. Over twee weken de rest van de uitslag. Dan krijgen we ook pas het geslacht door En over drie weken de uitgebreide 20 weken echo ivm verhoogd risico hartafwijking. Maar t/m 16 weken zag dat er allemala goed uit, dus ik ga uit van het beste. Dus wij zijn opgelucht! Dank voor jullie berichtjes en sterkte voor wie nog wacht op de uistlagen. x
Wat fijn Roema! Nu ik nog met mijn 1 op 5. Isademi: had je gelijk dat vruchtwaterverlies na de punctie? Groetjes
hoi likaloetje, ik ken je van een ander forum, waar je helaas niet meer reageert. je schreef wel dat je ook hier post dus dacht even kijken of je al wat weet. Zo te zien heb je de uitslag nog niet. Ik wilde even laten weten dat ik met je meeleef en van harte hoop dat de uitslag goed is voor je! Weet je al wanneer je ongeveer de uitslag gaat krijgen? liefs, oetel
Hoi Oetel, Leuk je hier tegen te komen. Nee ik weet nog niets hoor, duurt nog effe. Waarschijnlijk ongeveer a.s. maandag over 1 week, 17 jan. dan ben ik 19 weken zwanger. En 1 week later heb ik in hetzelfde academisch ziekenhuis ook de 20 weken echo. Ook dat blijft spannend. Ja ik kom wat minder op het andere forum, vind het hier fijner omdat ik hier meer lotgenoten tref over hetzelfde onderwerp, vandaar.
Jeetje dat is wel een tegenvaller, maar dat kwam doordat er wat bloed mee was gekomen bij de punctie, toch? En krijg je dan wel gelijk de uitgebreide uitslag? Wel heftig, dat is nog 1,5 week. Ik hoop echt dat alles goed voor je is. Kan me voorstellen dat je daar even minder bent gezien de felle reacties. Zelf zou ik niet weten welke keuze ik zou maken. We wilden het wel weten om er in ieder geval op voorbereid te zijn als het kindje down zou hebben. En we zouden dan in ieder geval ook goed laten onderzoeken (voor zover mogelijk) of er sprake is van hartafwijking en hoe ernstig die is. het is wel een enorme belasting voor jezelf (en in mijn geval rest van het gezin, heb al twee kindjes en mijn vriend heeft eigen bedrijf, waarvoor hij van 4.30 - 19 uur aan het werk is). Maar goed, gelukkig hebben we die keuzes niet hoeven te maken. Wat ik weet vd twee andere chromosoom-afwijkingen is dat die vaak al eindigen in een miskraam (niet altijd) en bij een vd twee is ook uiterljk in de echo's het eea al te zien (extra pink en ik dacht hazelip). Zelf heb ik twee weken geleden de 20 weken echo gehad en alles is gelukkig goed! Daar ben ik wel blij mee. Ik hoop voor je dat je bij de 80% hoort met de gezonde kindjes!
Mooi dat het goed bij je is Oetel. Prachtig. Ja er zat wat bloed bij, want hij moest door de moederkoek prikken, die zat kennelijk aan de voorkant. En ze konden daardoor met de sneltest het verschil niet goed zien doordat er cellen van mij bijzitten. Ja ik krijg dan de volledige uitslag totaal. De keus laat ik me verder niet over uit, ik kan toch pas denken als het zover is. Maar opzich ben ik er wel uit voor mezelf. Ja het is 20 of 80% he. Dan lijkt de kans weer een stuk kleiner. Spanning die je erg moe maakt. Nog even volhouden.
Hallo allemaal, Helaas voeg ik me ook toe aan de club met hopelijk snel goed nieuws. 2 weken geleden een combinatietest laten doen en de volgende dag al bericht dat ik een verhoogd risico heb. Over een week de punctie in Nijmegen. De nekplooimeting was goed 1,8 maar in combinatie met het bloed is het mis. Ik las hier iets over een snelle uitslag? Bij het maken van de afspraak werd mij heel duidelijk medegedeeld dat de uitslag ook pas echt na 3 weken bekend is? Ga dat toch maar eens navragen. Verder jullie verhalen gelezen en hoop op goede uitslagen want dit zijn zenuwslopende weken.. Heel veel groetjes
Hai Zonnetje, wat vervelend, zeker bij zo'n nekplooi verwacht je eigenlijk dat het wel goed zit (wist niet dat je dan nog verhoogd risico kon hebben, hoe hoog is het risico bij julie?). Wat ze bij ons in het counselling gesprek (ivm mijn leeftijd kregen we die) hadden gezegd is dat je een snelle uitslag kunt krijgen (3 dagen) bij de vlokkentest (daar wilden wij evt. voor gaan, hebben het uiteindelijk niet nodig gehad want de uitslag vd combi-test was goed) of een latere uitslag (na 2-3 weken). Bij de snelle test krijg je te horen of er sprake is van de drie bekendste afwijkingen 18-21 en 23 en bij de 'langzame' test krijg je een uitslag van alle chromosoomafwijkingen. volgens mij geldt dit ook bij een vwp, maar dat weet ik niet zeker. Wij hebben destijds de nekplooi zsm laten doen, daar we dan evt. de vlokkentest ook zsm konden doen en als het niet goed zou zijn, zouden we de zwangerschap evt. nog kunnen afbreken d.m.v. curettage (ipv mini-bevalling, wat veel heftiger is). Gelukkig hebben we niet voor deze keuze gestaan. Dus ik weet niet hoever je al zwanger bent en of je al een keuze hebt gemaakt voor vlokkentest/vwp? Sterkte in ieder geval!
Zonnetje: balen dat je hetzelfde moet doormaken....Ik woon in Zwitserland en daar krijg je na 1 dag al de eerste uitslagen (trisomie 13,18 en 21)...het kan dus gewoon....ik vind het onmenselijk dat het in NL zo lang duurt (ook de snelle uitslag vind ik dus niet snel!). Ik wist dus met 16+1 al voor een groot gedeelte waar ik aan toe was.....gelukkig dus alles in orde, ook de overige uitslagen. Ik duim ook voor een goede afloop bij jullie. Hoe oud ben je als ik vragen mag? Oetel: de nekplooi van dit kindje was 0,9!! en nog steeds een verhoogd risico van 1:125....(bij mijn andere twee kinderen was het risico ongeveer 1:9000 met een nekplooi van 1,8). Je mag namelijk de nekplooi, leeftijd en bloeduitslagen niet los van elkaar zien, vandaar dat het ook de combinatietest heet. je kan dus bij een keurige nekplooi wel verhoogd risico hebben. En bije en laag risico kan je dus nog steeds die ene zijn die wel pech heeft.........
Ik hoor vaak dat het per ziekenhuis verschilt hoe snel je uitslag krijgt, wel of geen snelle uitslag. Het is net als bij mij, snelle uitslag mislukt dus moet ook 3 weken wachten. Groetjes
Lokaloetje: ja de verschillen zijn groot per ziekenhuis wanneer je de uitslag krijgt. Ik heb zelfs gehoord dat sommige ziekenhuizen zeggen dat als je een snelle uitslag wil, je geen uitgebreide meer krijgt........Het heeft iig allemaal met geld te maken.