Mij werd bij mijn eerste zwangerschap verteld dat de uitslag ook even op zich zou laten wachten. Donderdag had ik de test en maandagavond werd ik al gebeld. Mijn arts legde me toen uit dat als de uitslag niet goed is je al eerder bericht krijgt.
Oke, mijn vriend had bij mijn sneltest al zoiets van, ze hebben nu toch ook niks gevonden, omdat het niet lukte doordat er cellen van mij bijzitten. Maar ja ik weet het niet. De cellen moeten eerst groeien volgens arts om het onderscheid te kunnen maken, ben benieuwd.
Ik leef met iedereen mee die nog in onzekerheid zit. Ik heb dinsdag de punctie gehad en de dinsdag er na mocht ik bellen voor de uitslag. Men vertelde toen wel al dat wanneer ik zelf nog niets had vernomen de uitslag waarschijnlijk goed was. Bij slecht bericht bellen ze namelijk direct. Tuurlijk is het bij ons ook nog even spannend doordat ik over 1,5 week nog de laatse uitslagen krijg en over 2,5 de echo, maar gelukkig kan ik nu wel vooruit kijken en denken aan de dingen die geregeld moeten worden voor de komst van het kindje. Sterkte allemaal.
@Oetel, Ik heb een verhoogde kans van 1:100 en ben nu inmiddels 15 weken zwanger vandaag. Ik moet je heel eerlijk zeggen dat wij ook geen keuze hebben gekregen tussen een vlokkentest of vruchtwaterpunctie, onze VK adviseerde direct een vruchtwaterpunctie omdat deze uitgebreider zou zijn. Wat apart is dat eigenlijk, je hoort allemaal verschillende adviezen. @Me2 Ik ben nu 34 jaar en beval als ik 35 ben. Volgens de verloskundige eigenlijk helemaal niet 'oud'. Je kunt er gewoon niks van zeggen... @Likaloetje Dit is mij ook verteld idd. De cellen hebben de tijd nodig om te delen. Dit duurt een poosje en vandaar dat het zo (te) lang duurt. Zelf ga ik toch eens vragen of het niet eerder kan. Het is eigenlijk onmenselijk. Ik hoor de uitslag bij 19 weken, zoals begrepen komt er ongeacht de uitslag een 20-weken echo. Dan nog bedenktijd en mocht het goed mis zijn mag je bevallen als je 21/22 weken zwanger bent. En dan te weten dat een kind al buiten de baarmoeder kan leven met 24 weken. Kan me er eerlijk gezegd behoorlijk kwaad om maken. Voor mij ook een megaverschil met mijn eerste zwangerschap. Mijn dochtertje is nu twee en je gaat er de hele zwangerschap vanauit dat alles goed is.. Ik heb me werkelijk geen zorgen gemaakt. Maar ja, niets is vanzelfsprekend, dat zien we helaas bij dit onderwerp.
Sorry meiden dat ik even niet ben geweest. (nogsteeds erg misselijk en val steeds flauw.) Heb even snel alle berichten gelezen. Het verschilt zeker waar je de test krijg want bij ons is het met 2 dagen. Ook hebben wij (nog)niks gehoord van een gedeelde uitslag. Bij ons hadden de het gewoon over "de"uitslag. Wist dus niet dat er meerdere waren. Dit ga ik de 17 nog wel even goed navragen. Bij ons word de punctie in Dordrecht gedaan en dan gaat het vruchtwater met een speciale auto naar het Dijkzicht in Rotterdam. We moeten er dus al om half 9 zijn zodat het met de rit van 10 uur meekan. Dan hebben we de uitslag met 2 dagen. Maar ik vind het wachten tot die 16 weken echt een drama. Overdag gaat het wel, maar als ik op bed lig kan ik niet slapen en moet ik er steeds aan denken. Toch probeer ik mezelf niet gek te maken, maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan he. Hebben jullie je omgeving wel ingelicht dat jullie een punctie laten doen?
Zonnetje: dat de cellen tijd nodig hebben om te delen en dat het daarom zo lang duurt is niet juist....In Zwitserland (waar ik de punctie heb gehad) krijg je de snelle uitslag al na 1 dag. Het kan dus gewoon wel. Het is in NL alleen een kwestie van geld..... Droppie: heb mijn omgeving wel ingelicht van de punctie. De reacties waren echter niet allemaal even fraai....
@me2: Dat is dus ook de reden dat alleen mijn ouders het weten. De ene helft van de fam. is best erg gelovig en zouden onze keuze niet accepteren en er zijn in onze vriendenkring echt heel veel stellen die al een tijd bezig zijn om zwanger te raken. Die zouden het misschien ook niet begrijpen. Om nare situaties uit de weg te gaan hebben we het dus voor ons gehouden. Maar dat is wel moeilijk hoor.
Droppie: kan me voorstellen dat het heel moeilijk is als je het niet kan delen.....Ik was over sommige reacties ook wat onaangenaam verrast, maar gelukkig van onze familie waren de reacties helemaal fijn en stonden ook helemaal achter onze keuzen. DAt is voor mij het belangrijste, de rest kan de wimwam krijgen.
Helaas mag ik me ook voor dit onderwerp aanmelden. Ik ben gisteravond gebeld door de verloskundige dat de uitslag niet goed was en dat ik maandag naar een gyn moet. Ik was ook verbaasd dat het zo snel ging, maar blijkbaar weten ze het slechte nieuws al binnen 2 dagen en het goede nieuws pas na een week!?! De verloskundige gaf meteen aan een vruchtwaterpunctie. Toen ik vroeg of een vlokkentest ook mogelijk was, kon ze er geen antwoord op geven. Ze zei letterlijk: maar dat doet niemand! Ik wacht dus nu maar op de afspaak van maandag. Ik ben superzenuwachtig. Niet voor het onderzoek, maar voor de uitslag. Wat als we een uitslag krijgen die niet oké is......... De reactie uit mijn omgeving zijn opzich goed tenzij je het over afbreken van een zwangerschap begint. Blijkbaar is dat niet bespreekbaar in 2011! Het ergste vind ik het wachten. Je bent dan alweer bijna 20 weken, een mini bevalling, wat als het kind toch nog blijft leven en dan. Wat heb ik hem/haar dan aangedaan. Oké de kans is klein, maar de kans dat ik op mijn 30ste een slechte uitslag krijg was ook maar 7%. Misschien draaf ik te veel door, dat zijn de zenuwen. Sterkte iedereen met wachten, ik duim voor jullie. Groet, Wendy.
Ik post nu even heel kort, en kom later vast weer terug, dat zal even duren. Voor mensen die prive willen berichten altijd goed. Het is me overvallen, mijn uitslag was niet goed. We hebben dan ook besloten ermee te stoppen, en over ongeveer 5 dagen is het zover. Het is ontzettend zwaar, maar wel een zeker besluit. Bedankt voor al jullie steun in dit topic tijdens het wachten, dat heeft me heel goed geholpen al die tijd.
Kwam jullie topic tegen en wil jullie Even een hart onder de riem steken. Vreselijk dat wachten en in dit termijn nog niet te weten waar je aan toe ben. Likaloetje balen van de uitslag en dat jullie niet verder kunnen met de zwangerschap, wat ik overigens erg begrijpelijk vind. Als je vragen heb over wat je te wachten staat mag je me altijd pben. Zal dit topic ook in de gaten houden. Heel veel sterkte.
@likaloetje: Wat een ontzettend klote nieuws. Uiteidelijk hoop je toch op het gene waar je juist niet bang voor bent. Heel veel sterkte de komende tijd.. @droppie: wij hebben onze omgeving niet verteld van de vwp. Aangezien iedereen anders stijl achter over zou vallen van onze 'slechte' kansberekening kozen wij er voo rhet niet te delen. Die negatieve energie zou ons niet verder helpen.
Likaloetje: ik heb je ge-pbt WendyB: ik begrijp dat je combitest uitslag niet goed was. Wat was jullie uitslag als ik vragen mag? Vlokkentest kan tot 14 weken. Het wordt minder vaak gedaan omdat het iets hoger risico heeft en er een kans bestaat dat ze niet voldoende cellen kunnen krijgen waardoor je als nog een vruchtwaterpunctie moet. Heel veel succes maandag bij de gyn en laat even weten hoe het is gegaan! Vind het wel erg om te lezen dat zoveel van ons eigenlijk gewoon onbegrip vanuit hun omgeving krijgen over de vwp......ik denk dan altijd: loop eerst maar eens in mijn schoenen voordat je oordeelt..........
Vandaag bij de gyn geweest. Mijn uitslag was 1:200. Precies op het randje. Voor een wat oudere vrouw was het goed geweest. Voor mijn leeftijd (30 jaar) niet goed. Ik kon nog voor een vlokkentest kiezen deze week, maar ik heb gekozen voor de vruchtwaterpunctie. Het "voelde" beter. De 24ste staat deze gepland. Spannend dus. Ik begrijp van iedereen dat de punctie zelf wel meevalt en de periode erna? Ik heb een peuter van 3, kan mijn man het beste vrij nemen de eerste 2 dagen? Groet, Wendy.
Ja, het beste kan je plat gaan de eerste dagen, lekker helemaal niks, en zeker niet belasten of tillen. Succes!
WendyB: ik vond de punctie echt heel erg meevallen. Heb de 2 dagen erna echt plat gelegen en bijna niets gedaan. Mijn schoonmoeder is komen op passen (heb een zoontje van toen nog net geen 3 en een dochtertje van 20 amanden). Ik zou dus wel aanraden om even hulp in ter schakelen voor de 2/3 dagen er na.
Likaloetje wat verschrikkelijk. Weet niet wat ik moet zeggen, maar heel veel sterkte. Wendyb heel veel sterkte en hoop dat jullie een goeie uitslag krijgen. Mijn man heeft volgende week ook 2 dagen vrij genomen. Ze zeggen dat je echt even 2 dagen plat moet en dat het dan haast niet mis dan gaan met de punctie. Wij moeten nu nog een week wachten en dan hebben we de puncktie. We moeten maandag om half 9 in het ziekenhuis zijn.
Ik zou inderdaad wel zorgen dat je helemaal 'vrij'bent om te rusten. Sowieso als je thuis komt meteen het bed in. Ik mocht van de gyneacoloog als ik me de volgende ochtend helemaal goed zou voelen gewoon weer alles doen. Sterkte, spannende tijd..
Wendy, ik had bij m'n vorige zwangerschap precies hetzelfde. Ook 30 jaar, ook kans 1:200. De nekplooi was 2,1 maar mijn bloedwaarden schommelden nogal. Uiteindelijk ook voor een vwp gekozen en dit viel echt 100% mee. Dezelfde dag helemaal niets meer gedaan als op de bank gelegen. 's Avonds kreeg ik een wat trekkerig, zeurderig gevoel in mijn buik en ben vroeg gaan slapen. De volgende ochtend was er niets meer aan de hand. Toen ook nog rustigaan gedaan en daarna mijn gewone leven weer opgepakt. De uitslag was oké en we hebben inmiddels een gezonde zoon die volgende week zijn 1e verjaardag viert. Sterkte!
Likaloetje, wat verschrikkelijk. Ik wil je ontzettend veel sterkte wensen.. Afgelopen woensdag de punctie gehad in Nijmegen. We hebben een hele goede uitleg gehad van de verpleegkundige, dat was erg prettig. We hebben gekozen voor de uitgebreide test, je kunt ook kiezen voor een snelle test zodat je na 3 dagen de uitslag krijgt. Ze testen dan alleen de meest voorkomende chromosoom afwijkingen (13,18 en 21). De punctie zelf vond ik meevallen, het is een raar gevoel op het moment dat ze het vruchtwater opzuigen. Volgende de verpleegkundige mocht ik de volgende dag al weer gewoon aan het werk, van mijn verloskundige mocht dat niet. Ik heb het dus ook 2 dagen rustig aan gedaan en ben vrijdag weer gaan werken. Ik vind dat je die rust ook echt nodig hebt. Nu is het wachten op de uitslag.. Een goede uitslag komt altijd per post, een slechte telefonisch. Wel is ons gezegd dat de uitslag er ook pas echt na 3 weken is. Dit duurt lang maar van de andere kant schiet ik nu ook niet bij elk 024-nummer of privé nummer dat belt in de stress. WendyB en Droppie, in welk ziekenhuis hebben jullie het onderzoek?