Hallo Daar! Ik had de mail gemist en niet gezien wat er daarna nog was geschreven...oeps.... Mijn pretecho is verzet naar 29 april zodat mijn dochter mee kan kijken, en wat de kwaaltjes betreft Herma, ik weet t, Kimberley is met 37 weken gehaald omdat t niet meer ging..nu is t afwachten. Deze zwangerschap is veel minder leuk door al dat gedoe met miskramen en puncties en 20 weken echo"s waar je veel meer bij stil staat, zo ervaar ik het en is erg jammer, maarrrrr..als die spruit dan zo beweegt maakt dat veel goed en hier geniet ik ook echt van! @ Jacobien, ons hebben ze de eerste keer na ongeveer 5 werkdagen gebeld voor de voorlopige uitslag( maandag punctie vrijdag telefoontje) , ongeveer 2,5 week na de punctie had ik alles zwart op wit binnen. ( 25 februari punctie, 13 maart brief binnen) Als de kweek goed is kan het heel voorspoedig gaan. Maar soms, als de kweekjes niet helemaal ok zijn, als je terugleest zul je het zien bij Hermelijntje en zwaantje, moet men langer wachten. Heel veel sterkte en succes met de uitslag! @Femke, hoe was je echo?! En natuurlijk weer een knuf voor allemaal!
Hallo allemaal, vanwege een schildklierafwijking, epilepsie en medicijnen zitten ze bij mij ook te denken aan een vruchtwaterpunctie. ik zit nu op 8 weken zwangerschap ongeveer (vruchtje van 6 weken) en vorige week had ik vanwege de medicijnen dc. al een 1e echo. de zwangerschap werd hiermee definitief bevestigd en met de gynaecoloog werden de medische gegevens doorgenomen. 9 mei moet ik terug voor een meer uitbegreid echo (ik ben dan w.s. rond 10 weken). dan wordt er een afspraak gemaakt voor de nekplooimeting en n.a.v. die uitslag w.s. ook voor een vruchtwaterpunctie. in mijn familie komen er behoorlijk wat zaken voor zoals hartafwijkingen en bij mezelf dus epilepsie, schildklierafwijking en medijcijngebruikk daarvoor. Veel mensen schrikken als ze mijn verhaal horen. Zelf blijf ik nuchter en toch positief. Wel heb ik het er met mijn partner over gehad wat als de uitslag negatief is, voor de zekerheid. wat ik het moeilijkst vind is toch beetje de onzekerheid en toch het idee dat mijn zwangerschap niet als vanzelfsprekend zal lopen, ik mag niet thuis bevallen etc etc. maar ach... alles voor een gezond kind en daar blijf ik gewoon op hopen hoor
@Xandra, we begrijpen hier allemaal hoe moeilijk het is, met name hoe zwaar het emotioneel allemaal is. en wil je daarom veel sterkte wensen. Tenslotte wensen we voor iedereen een goede afloop en een gezonde beeb. Wat ik me wel afvroeg is de punctie t.a.v. een hartafwijking. Zover ik weet halen ze uit de punctie chromosoomafwijkingen, open ruggetje, open schedeltje en het downsyndroom, en kunnen ze een hartafwijking (ook niet altijd) pas zien met de 20 weken-echo. Althans, zo ben ik door de mallemolen gegaan. ik bedoel dat niet als negatief iets hoor, maar anders zou ik het risico van een punctie niet nemen. Een schildklier-afwijking dat zou ik niet weten, daarom vroeg ik t me af. Ik ben tenslotte geen arts. ( gelukkig niet, dan zou t eruit zien met mij aan t roer, hahaha) Ik ga voor je meehopen dat het allemaal goed komt, en laat het ons weten! Knuffel, Ivonne
Poe! Dat lijkt me een zware tijd voor je! Als je er zeker van bent dat je een vruchtwaterpunctie wilt, misschien kan je dan ook overwegen een vlokkentest te laten doen. Ik weet niet precies wat er met welke test aan het licht kan komen, maar ik zou er zeker even naar vragen. Een vlokkentest kan in een eerder stadium gedaan worden en je hebt sneller de uitslag. De kans dat het misgaat bij de test is wel 1 op 200, tegen 1 op 300 bij een vruchtwaterpunctie. Succes en sterkte!
bedankt voor jullie reacties en het meedenken. ik ga deze tips / vragen zeker overwegen en navragen bij de gynaecoloog 9 mei. de nekplooimeting zal sowieso gebueren vanwege het inschatten van het risico. dus ik heb nog even de tijd voordat de knoop werkelijk doorgehakt zal moeten worden. en voorlopig gaat het prima met me. wel moe en met vlagen misselijk maar dat hoort er gewoon bij he. bedankt allen xandra
Inderdaad zo veel mogelijk vragen stellen, dat is erg belangrijk! Schrijf nu desnoods alles op wat je graag zou willen weten. Ik zal aan je denken op 9 mei. Die dag is mijn (Nu nog) jongste dochter jarig. Suc6 Ivonne
hoi hoi meiden! ja ik ben er weer. de 20 weken echo was super mooi en ze doet het heel goed. ze ligt zelfs iets voor op schema. dus ik ben gewoon gelukkig. ze is super actief en soms kan ik zelfs al vormen zien die buiten mijn buik springen. dat is echt grappig om te zien maar af en toe pijnlijk. Xandra ik zou zeggen lees op je gemak onze verhalen hier als je dat al niet gedaan hebt natuurlijk en weet dat wij je steunen! het is gewoon heftig om in zulke onzekerheid te zitten. we denken aan je. cyberwitch....leuk hoor om je zo te volgen! fijn dat alles goed gaat! de zon schijnt en ik ga even genieten want ik heb een dagje vrij van het werk. hiep hiep hoeraaaaa! voor al de meiden die hier nog een punctie moeten ondergaan...heel veel sterkte en we denken aan jullie
Hallo Meiden! Pretecho was leuk, we hebben haar zien kauwen, zien spelen met haar voetjes, zien gapen......zucht....leuk man! Ze ligt precies op schema zogezegd, en volgens haar groeipatroon zal ze rond de 3400 gram gaan wegen. Het enige dat tegenviel was het geluid op de dvd. Daarmee is toch iets niet goed gegaan kwamen we achter. Ipv geluid alleen maar een vette brom....erg jammer. Verder gaat het hier zijn gangetje. Maar ik ben zooooo dik en opgezwollen! En ik begin vocht vast te houden.......aaaAAAAAHH! De zwangerschapskwalen slaan genadeloos toe, hahaha. Nee, even zonder gekheid, de kleine doet het erg goed en dat vind ik het allerbelangrijkste. De vruchtwaterpunctie kwam vorige week nog ter sprake bij de VK. Emotioneel gezien zou ik het nooooit meer laten doen, maar eerlijk is eerlijk, met mijn (rationele) verstand wel. Hopelijk gaat het goed met jullie...en Femke...erg leuk ook om van jou nog iets te horen. En wat je zegt dat herken ik wel. Mijn buik lijkt ook af en toe te dansen..heerlijk hè! Veel liefs, Ivonne
Hoi, Wil jullie nog laten weten dat na drie lange weken wachten wij vorige week de uitslag van de vruchtwaterpunctie hebben gekregen. Pfff, wat spannend en wat duurde die 3 weken lang.. Maar gelukkig waren de uitslagen goed. Wat een heerlijk nieuws en wij zijn super blij! En wij krijgen deze keer een dochter. Super leuk. Een meisje na 2 zonen. Zal wel wennen zijn om na alle auto's ook poppen in huis te krijgen maar wij zijn er dol gelukkig mee. Over 2 weken hebben wij de 20 weken echo. Beetje laat, maar het kon nog net. Toch ook weer, ondanks de goede punctie, een spannend moment. Groetjes Jacobien.
Hey Jacobien, wat geweldig nieuws zeg! En wat betreft een meisje na 2 jongens....ik vond het na 2 jongens heel gek als ik haar moest verschonen, en omdat ik toen echt dacht weer een jongen te krijgen, zei ik ook steeds manneke...pffffff....ik was er toen helemaal van ondersteboven. Nu word ze morgen alweer 13 jaar, en heeft ze 2 grote broers die altijd over haar schouder mee kijken...heeeel leuk. Geniet ervan en veel succes ( en plezier) met je 20 weken echo. Knuf Ivonne
hallo allemaal, hier weer even een update. afgelopen vrijdg 9 mei 2e echo gehad. alles was goed en de duur geschat op 10 weken. we hebben het hummeltje zien bewegen en het hartje gezien en gehoord. echter het weekend een grote schrik. ik had ineens een hevige bloeding om 00.00 uur ongeveer en daarop de huisartsenpost gebeld. vervolgens op advies het ziekenhuis en ik mocht gelukkig direct komen. wij dachten dat het mis was gegaan en hadden ons hier dus al op ingetseld. gelukkig bleek het kindje er nog te zitten en was de bloeding wel heftig maar geen miskraam. pfew. alles dus toch in orde. vandaag bij het EMC geweest bij de afdeling prenatale geneeskunde voor de medische achtergrond etc. aangezien ik dus medicijnen gebruik en misschien een afwijkend chromossom 16 heb is nu de volgende conclusie: - vandaag direct geprikt op chromosomen om die nr 16 te kunnen beoordelen opnieuw. (met 16 jaar is dat eens gedaan en het zou kunnen dat deze deels afwijkend is maar dat is niet zeker vandaar dit vervolg) - 10 juni terug voor de uitslag en dan krijg ik een afspraak voor de vruchtwaterpunctie - met 16 weken de punctie (omstreeks 20 juni dan) - met 19 weken de uitslag - met 20 weken uitgebreide echo als vruchtwaterpunctie verder goed is verder goede blijvende regelmatige controle bij de gynaecoloog. dus ja ook ik zal er aan moeten geloven en over enkele weken een punctie krijgen maar ben er eigenlijk wel blij mee. had het al wel verwacht en geeft weer iets meer duidelijkheid. en dan maar hopen dat het allemaal goed nieuws is he groetjes xandra
Jeetje Xandra, als ik je verhaal lees, word ik heel even vreselijk egoïstisch, en denk....al die stress hebben we nu godzijdank achter de rug. Ik weet dat ik het niet zou moeten denken of zeggen, maar zo zit het wel. Niet om jou nu onrecht te doen, maar hiermee wil ik eigenlijk zeggen dat ik heel goed weet waar je het over hebt, en welke moeilijke tijd je nog tegemoet gaat. Na een 3de slechte zwangerschap en 2 miskramen in een jaar gevolgd door een zwangerschap waarop je niet meer durft te hopen, en door de mallenmolen moet ( de eerste 3 maanden zien te redden, de punctie met risico's, de stress om de uitslag, de 20 weken echo.....) voel ik met je mee. Het put je emotioneel behoorlijk uit, en daarom is het fijn dat er zoiets bestaat dan deze zwangerschapspagina.nl. Deel je gevoelens, praat erover, hou ons op de hoogte. Je zult merken dat het ondanks de moeilijke tijd goed zal doen je te uiten. En een ieder die hier leest en of schrijft zal weten waar je over praat. In je omgeving heerst er vaak meer onbegrip. Ik kan niet meer doen dan dit, en je veel sterkte wensen. Hou ons op de hoogte, en als het zover is voor je punctie......laat het weten. We loodsen je er wel doorheen. Liefs Ivonne
hoi ivonne bedankt voor je berichtje hoor. inderdaad is het af en toe behoorlijk heftig dat het niet zo vanzelfsprekend gaat. echter ik wist dit allemaal al wel voordat ik zwanger raakte dat mocht het zover komen ik werkelijk veel controle zou moeten gezien mijn situatie. dus het is niet nieuw of plotselig voor mij. dat scheelt misschien iets. door de situatie ben je vaak minder geneigd om te genieten. zenuwen om alle uitslagen ... wat als?.... enz. toch probeer ik wel te genieten van alles en positief te blijven. stiekem kijk ik toch al naar kamertjes etc. en heb een kamertje van een actie al besteld. wel met de garantie dat als er wat mis gaat je het geld terug krijgt. (dat schijnen sommige winkels nu te bieden dus dat is mooi) in de tussentijd zullen jullie me wel hier vinden op het forum. vind he fijn om ook andere ervaringen te lezen en tegen de tijd van de punctie mogen jullie me erdoorheen loodsen hoor ik ben er tot nu toe gewoon heel nuchter onder, maar tegen die tijd zullen de spanningen wellicht toenemen. gelukkig is er vanuit familie ook veel meedenken, begrip en meeleven dus dat scheelt weer. nog een ander vraagje. na de punctie heb je dan last, kun je de dag erna werken. hoe was dat bij jullie? even praktisch voor tegen die tijdmet het werk enzo. anders ga ik vragen of het op een vrijdag mag of zo... dan heb ik het weekend om bij te komen. (als dat kan) groetjes xandra
Hoi Xandra, Je mag de dag van de punctie zelf, na de punctie niets doen dan een beetje bankhangen en je laten verwennen door je partner. Bank of bedrust word je dan voorgeschreven. Wat ik wel aanraad, en ik denk dat er meer zijn, zorg dat je de dag erna zeker vrij hebt, en doe rustig aan. Persoonlijk had ik er gewoon 2 dagen voor gepland. Beter 1 dag te lui, dan 1 dag te snel. Hou er idd vast rekening mee, plan in zodra je de datum weet. ( ook voor je partner) Knuf Ivonne
hoi cyberwitch en anderen natuurlijk hier nu wel weer goed na nog een schrik omtrent een 2e bloeding (wederom niets ernstigs) nu weer verder aan het genieten. 1e volgende afspraak is nu weer 10 juni. uitslag van bloedonderzoek en dan wordt de datum voor de punctie besproken. ik houd de dag erna dan vrij (denk idd wel 2 dagen voor de zekerheid) bedankt voor de tips allen gr xandra
hallooooooo meiden! lang geleden . ik weet het....druk gehad hier. @ yvonne.....leuk dat ik nog zo met je kan meelezen hier. ook bij mij verloopt alles goed. de kleine beweegt heeeeel heftig en danst in mijn buik het is echt grappig! hoe zou het zijn met hermelijntje? ik hoop ook alles goed. ja al 30 weken ben ik...en ik begin te verlangen om haar te zien hoor. heb jij dat ook? in ieder geval veel succes en ik lees hier gewoon verder hoor. @ xandra... ik leef met je mee en weet wat je moet doorstaan i.v.m. die vruchtwaterpunctie. De medicijnen en afwijkingen die bij jou in de familie voorkomen ben ik niet bekend mee maar dat alles wil zeker niet zeggen dat jouw kindje niet gezond zal zijn! ik heb ook een bloeding gehad en was daar behoorlijk van geschrokken. het was rond dezelfde periode als jij...er was niks aan de hand en dat doet toch deugd he als ze dat zeggen. Ik wens je super veel sterkte toe en onthou dat je na je punctie rust moet houden want ik had daarna wel wat last van mini contracties dus....RUST succes meid femke
Hi Allemaal... sommigen onder ons zijn "bekenden" en hebben mijn verhaal destijds gelezen. Inmiddels ben ik 37 weken en 5 dgn zwanger en mogen mijn man en ik ons morgen melden op de afdeling verloskunde om te gaan bevallen! Ons kleine mannetje wordt dus hoe dan ook dit weekend geboren, heerlijk! Ik zal zsm laten weten aan jullie hoe alles me is vergaan, maar wil eerst alle meiden met onzekerheid nog in het vooruitzicht alle sterkte wensen, en ze een hart onder de riem steken. Ook ik kwam hier binnen omdat ik bij de combinatietest te horen kreeg dat er een kans was van 1 op 35 op afwijkingen. Heb bloedingen gehad, en na de punctie bleek er niets aan de hand. Ook de 20 weken echo was goed! Nu nog bevallen, en dan kan ik de statistieken (want dat zijn het natuurlijk, niet meer dan kansberekeningen) weer iets meer de goede richting in duwen. Meiden, sterkte allemaal, het gaat vaker goed dan fout...Ik weet nog dat ik sceptisch was als ik dat hoorde maar het is misschien toch wel echt waar! Knuf, Zwaantje
@Xandra, nog 4 daagjes en dan weet je weer wat meer. De punctie staat nog redelijk vers in mijn geheugen, maar lijkt alweer ver weg. Dat gevoel zal er voor jou ook nog komen. Gooi het allemaal maar hier neer, op die manier help je weer andere (a.s.) mama's die er nog doorheen moeten. Morele steun, info, of gewoon zomaar. Veel succes! @Femke, hèèèè wat leuk joh! Blij te horen dat het goed gaat met je. Wij zitten het dichtst bij elkaar met maar 3 dagen verschil dusssssss....ben benieuwd.Ik ben zelf wel best dik geworden en ben nu zo'n 14,5 kilo aangekomen. Ik begin ook dikke pootjes te krijgen, haha. Heb eergisteren bij de Miss Etam ( maar dan de outlet store) weer wat positiekleding gekocht. Bij de outlet scheelt je dat wel een slok op een borrel. Ik had 2 broeken, twee zomertruien en een t-shirt voor nog geen 50 euro! Het is maar een tip. Ik ben ook benieuwd naar Herma. Hou me op d hoogte hè! @Zwaantje, IK WENS JE VANDAAG HEEL VEEL STERKTE EN HOOP DAT JE VAN JE BEVALLING GENIET SAMEN MET JE HUBBIE. EN ALS JE JE ZOONTJE STRAKS OP JE BUIK KRIJGT, GEEF JE HEM EEN DIKKE VETTE KUS OP ZIJN MET HUIDSMEER BEDEKTE SNOET VAN ONS ALLEMAAL! Hele dikke knuffel en veel liefs, Ivonne