Ow ja, even voor de dames nog een nieuwtje. Op 9 juli 2008 ga ik trouwen. Geen bruiloft hoor, alleen mijn kids en de ouders zijn erbij. Een feestje doen we waarschijnlijk volgend jaar, afhankelijk van hoe alles gaat, geen echte grote bruiloft. ( Zonder dikke buik, met een biertje of wijntje erbij, haha)
he cyberwitch.. gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk wij zijn 14 feb 08 trouwd, nog niet zo lang geleden dus. was toen nog niet zwanger. ben nu wel blij dat we getrouwd zijn vooraf. dan is alles tenminste praktisch geregeld. en ja.. ik krijg a.s. dinsdag de datum voor de punctie. gaat nu gelukkig allemaal goed naar mijn idee. buik begint al wat te groeien (nu al pff) tja en dan die puntie nog he... maar zal hier wel posten dan moet zeggen ben niet et bang ervoor of zo, maar zie er toch wel tegenop die dag en dan daarna dat wachten... maar ja schept wel duidelijkheid he. enne ik ga er ook gewoon van uit dat alles goed zal zijn hoor ! bedankt voor jullie berichtjes
Helemaal mee eens, wat mooi is, is dat degene die het alweer achter de rug hebben waaronder ikzelf het allemaal gered hebben, en natuurlijk hopen dat de rest ons volgt. Knuffff
hallo allemaal vandaag bij de arts geweest. de echo was prima. kindje lag op de buik waardoor de ruggengraat zeer goed te zien was. daarop was nu niets afwijkendste zien ik heb nu de datum voor de punctie: 24 juni en de datum voor de 20 weken echo 24 juli. nog even een vraag: moet ik nog iets meenemen. hoe gaat zo'n punctie in het werk, wat heb je aan enz. gewoon dus wat praktische weetjes. wie heeft tips? gr xandra
Wij hadden een verhoogde kans met de combinatietest (1:90) en zijn vandaag op gesprek geweest. We laten een vruchtwaterpunctie doen om alles na te kijken. Moet wel erg lang wachten, want dat kan pas bij 16 weken. Pfoee. We hebben de punctie op 1 juli. Vlokkentest kon ook nog wel, maar wilde toch liever de vwpunctie. Zie er wel een beetje tegenop, zo'n naald in je buik...
Je hoeft niets anders mee te brengen dan wat je normaal bij je hebt (ziekenhuispasje, afsprakenkaart) Eerst doen ze nog een keer praten en leggen ze nog eens uit wat er gaat gebeuren, dan word er een echo gemaakt zodra de gyn. er bij is. Deze maakt je dan klaar en zegt ook wat hij doet. Je buik wordt ontsmet, er worden lapjes op je buik gelegd, en er word dan verteld dat je rustig door moet ademen en moet proberen stil te liggen. Als de naald erin gaat is die ervaring voor een ieder anders. Ik vond het wel even eng en pijnlijk, maar het is in een zucht en een scheet zogezegd gebeurd. Dit is even de beknopte versie van zoals het nu in mijn geheugen staat. Wat wel misschien handig is, trek iets aan wat comfi zit. Na de punctie heel rustig doen, je kunt buikpijn krijgen erna, maar schrik niet. Het hoort erbij en wil niet meteen iets zeggen. Ik heb zeker 2 dagen heel wat buikpijn gehad. Dan breken ook de wat moeilijkere tijden aan, je voelt vanalles ( veelal ook psychisch) het wachten...pfff. Dit is natuurlijk nogmaals mijn ervaring, en ik wil je alleen een beetje voorbereiden. Je krijgt dan eerst een voorlopige uitslag telefonisch, en als die al goed is valt er al een grote last van je af. De rest van de uitslag krijg je dan ongeveer 2 tot 3 weken later schriftelijk thuis. Ik kan het niet genoeg zeggen, schrijf het van je af, en deel je gevoelens. @Indogirl heeft de punctie op 1 juli, jullie kunnen echt steun aan elkaar hebben, hou elkaar op de hoogte. Op deze manier zijn wij er ook met een paar meiden doorheen gekomen. Ik vond het psychisch aspect heel wat zwaarder dan het lichamelijke. Ik zal aan je denken als het zover is, ik houd dit topic nog altijd bij met lezen. @Indogirl, ik zag ook vreselijk op tegen die naald hoor, maar het is echt snel weer voorbij. Als jullie willen weten hoe een ieder dit heeft ervaren, lees dan vanaf het begin van deze topic van meiden die dit al hebben doorstaan of zelfs de baby al hebben. Knuffel Ivonne
Hoi @ cyberwitch bedankt voor je tips je krijgt dus niet iets van zo'n doktersjasje aan of zo. gewoon makkelijk zittende kleding aandoen. mooi.. zal ik aan denken. @ beiden : ja ook ik zie er wel een beetje tegenop hoor die naald. maar tja.. vind die zekerheid toch wel belangrijk. ik neem mijn vriend mee en heb hem al verteld die dag vrij te nemen en me even extra in de gaten te houden. heb namelijk epelepsie en bij stress is een kans op aanval groter. moet me dus rustig zien te houden die dag maarre zoals ik heb gelezen valt het bij de meesten wel mee. ik houd de dag daarna sowies ook vrij (meld me 24 en 25e juni ziek) en als het de 26e nog niet gaat... dan nog maar even niet werken hoor. zie ik dan wel h het gaat indogirl ik houd je op de hoogte hoor hoe alles bij mij verloopt. er zijn al meer meiden uit dit topic die het allemaal hebben weten te doortsaan met steun aan elkaar dus wel fijn dat we redelijk na elkaar moeten. kunnen we elkaar zeggen hoe het is geweest. ik dus 24 juni nou tot zover weer even groet
EVEN TUSSENDOOR.... IK WIL VIA DEZE WEG ZWAANTJE33 VAN HARTE FELICITEREN MET DE GEBOORTE VAN HAAR ZOONTJE "FINN" SUPERRRRRRR !
Hallo meiden, Ik lees af en toe mee en wil jullie ook even informeren over mijn punctie en bijzondere zwangerschap. De punctie heb ik vandaag gehad. Ik zag er eerst heel erg tegenop maar toen kreeg ik opeens bij 12 weken buikkrampen en bloedverlies, alles leek op een miskraam. Dat gebeurde ook, ik verloor een vruchtzakje. Veel verdriet natuurlijk. Ik heb lang op deze (tweede) zwangerschap gewacht, was al bezig met IUI maar ben toch spontaan zwanger geworden. En dan dat. Enfin, ik ging de volgende dag bij de vk langs om het na te bespreken. Ze stelde voor om nog even een echo te maken om te kijken of alles weg en schoon was. En wat gebeurde er? Er was nog een hartje en een kindje die er goed uitzag. Heel bijzonder en verwarrend. Eerst dacht ik dat de miskraam misschien niet compleet was maar de vk zei dat alles er toch wel normaal uitzag. Waarschijnlijk is het toch een tweeling geweest waarvan er al 1 in een vroeg stadium is gestopt. Dus moest ik, totaal onthutst, de week erna weer terugkomen voor een echo en ook die zag er super uit. Al die tijd had ik geen tijd om na te denken over de punctie en vandaag was het bijna 'opeens' zover. Helaas liep alles uit in het zkhs dus moest ik langer wachten waardoor ik wel zenuwachtiger werd. De artsen en verplegers waren erg aardig en stelden mij gerust en vertelden rustig hoe het werkte. Ik mocht mijn kleren aanhouden, alleen buik bloot, kreeg kleedjes over mijn broek en moest mijn handen hoog op mijn borst houden (zodat je niet in een reflex naar beneden schiet met je handen naar je buik). Eerst een echo, zo leuk om weer te zien dat alles goed is!) Toen kreeg ik jodium op mijn buik, wel koud. Toen ging ze weer een echo maken en vertelde de gyn wanneer ze zou prikken. De prik viel reuze mee alleen het doorprikken naar de baarmoeder is venijnig maar duurt echt maar 1 seconde. Even flink zuchten en de hand van je hub fijnknijpen en dan gaat het wel weer. Een seconde is natuurlijk niks. Dan haalt ze het vrwater eruit, dat gaat prima en dan de naald eruit voel je niet eens. Nog even met de echo de laatste check, prima en klaar. Nu zit ik lekker de hele dag op de bank en ben morgen ook vrij. Daarna weekend met geen afspraken. Aangezien ik al een soort van miskraam heb gehad neem ik geen risico. Het vurchtwater was overigens nog wel wat bruin, dat duidde op de oude bloeding. Al met al vond ik het echt heel erg meevallen. Over de uitslag maak ik me maar niet druk, ik kan er toch niets aan veranderen, dit is wat we wilden. Wel leuk dat we dan weten wat het is! Ik hoop dat jullie wat aan mijn ervaring hebben en dat het voor jullie net zo zal meevallen. Liefs, Maud
Hoi Maud bedankt voor het delen van je ervaring. stelt toch weer gerust. maar snap 1 ding niet op je banner staat dat je bijna 15 weken bent. dacht dat ze de punctie vanaf ruim 15 weken doen? of is dat een uitzondering? ik ben ruim 16 weken als ze de punctie doen namelijk. nu vandaag net zo lang zwanger als jij... wel grappig. op 5-12 uitgerekend haha groetjes xandra
Hoi Xandra, De punctie kan vanaf 14 weken en tot 18 weken geloof ik. Zo staat het in mijn folder. Ja, 5 december... Maar de kans dat het die datum wordt is heel klein dus het maakt me niet uit. Kan het wel makkelijk onthouden. Bij de eerste was de uitgerekende datum 14 feb. ook zo makkelijk. Het werd 9 dagen later. Mijn positieve zwangerschapstest was op 1 april, hoe bedenk je het, hahaha. Succes en maak je er maar niet te druk om, het is teveel stress voor iets redelijk eenvoudigs. Denk niet aan de naald maar aan die geweldige echo die je weer krijgt! Maud
@maud dank voor je verhaal... zoals ik veel lees op het forum, valt het allemaal wel mee met die punctie. Maar het blijft toch een eng idee he? Ik hoop dat alles goed gaat met je. Doe ff lekker rustig aan. Ga ik straks ook doen, 2 dagen maar vrij nemen. Geen risico's...
Dames, niet vergeten, heel belangrijk...... Niet alleen rusten ( ook erg belangrijk) maar vooral; LAAT JE DE EERSTE DAG EENS GOED IN DE WATTEN LEGGEN DOOR JULLIE PARTNERS ! * ik weet zeker dat ook de gyn. dat gaat zeggen. Sterkte en knufff Ivonne
he maud... ook ik had mijn positieve test op 1 april... nou ga dan je man / vriend maar eens vertellen van ik ben zwanger... hahahaha ik zei er al direct bij het is geen grap. en inderdaad maar erg weinig bevallen op de uitgerekende datum geloof maar 4%. als ik heel eerlijk ben hoop ik zelf niet op 5 dec. precies maar goed nou ik mag volgende week dinsdag. mijn man gaat mee die dag, zal me die dag verwennen maar moet helaas wel de volgende dag werken. wel heeft hij gezegd dat als ik me erg rot voel hij een dag langer vrij neemt. ach we zullen zien. ik heb de 25e in ieder geval ook vrij. en zal me die dagen wel gewoon rustig houden op de bank enzo. komt wel goed.
Wat leuk dat jij ook op 1 april hebt getest, hahaha. In de watten laten leggen, tja, mijn man moest echt werken. We hebben samen een bedrijf dus dan moet je keuzes maken. Ik heb me prima vermaakt op de bank en wat drinken inschenken lukt natuurlijk wel. 's Avonds heeft ie natuurlijk wel gekookt en ons zoontje naar bed gebracht. En hij is wel heel lief voor me hoor! De volgende dag heb ik ook wel rustig aangedaan maar 's ochtens mezelf ook verwend met zwangerschapskleding kopen, heerlijk! En toen weer op het bankie. Ik moest gisteren voor controle even naar de vk om het hartje te horen na de punctie. Ben ik die hele afspraak vergeten, kun je nagaan hoe weinig ik er nu mee bezig ben. Morgen maar even bellen voor een nieuwe afspraak.... Succes volgende week dinsdag! Laat het maar over je heen komen en lief dat je man thuis kan zijn en evt. nog een dag vrij neemt! Maud
Hoi Xandra, Én? Hoe is de punctie verlopen? Hopelijk viel het mee voor je. Nu laat je je dus lekker verwennen en rustig aan doen! Ben benieuwd, ik hoop dat je het laat weten. Groetjes, Maud
hoi allemaal nou alhowel ik me sinds gisteren best wel beetje zenuwachtig erom heb gemaakt viel het me echt alles mee ik herkende inderdaad het verhaal wat er was benoemd. - eerst ontbloot je je boek - er wordt een echo gemaakt - je buik wordt ontsmet - en dan even die prik - vruchtwater wordt opgezogen - naald er snel uit - klaar - even 15 minuten wachten in de wachtkamer en naar huis ik vond het erg meevallen.de man die ik had was vriendelijk en legde alles kort maar netjes uit. de hij benoemde daar komt de prik en voor ik er erg in had zat die al. was heel even een sec. dat je denkt au beetje venijnig maar dat is het. het eruit halen van denaald gaat heel snel en voel je ook heel even maar doet niet echt zeer en is ook supersnel. en zelfs nu geen klachten.... niets doe natuurlijk wel rustig maar heb nergens last van dus indogirl en eventuele andere die nog moeten. het is echt zo gebeurd en stelt niet veel voor.. in ieder geval bij mij niet. nu het aftellen naar de datum van de uitslag. ik maak me er niet zo druk om. denk dat het wel goed zit. groetjes en allen succes en ik zal regelmatig buurten en uiteraard de uitslag tzt laten weten hoor
hoi! hier ook 2 keer een vruchtwater punctie gehad ivm leeftijd en down in de familie. je moet inderdaad van te voren weten wat je doet als het negatief is... als je dan besluit het te laten komen, moet je wel een bevalling doorstaan en soms leeft het vruchtje dan nog eventjes...niet echt for the fainthearted... punctie zelf: beide keren in het AMC laten doen, stonden beide keren binnen 10 minuten weer buiten... het doet echt geen pijn en je voelt er bijna niets van! kans op miskraam is sterk te verwaarlozen. Hij is hoger bij een vlokkentest, plus bij een vlokkentest heb je nog geen 100% uitsluitsel, punctie wel! en erna voel je je zo goed, omdat jij al weet dat alles goed en gezond is, andere zwangeren moeten toch afwachten...je kunt echt genieten van de rest van je zwangerschap! en in veel landen krijgen ALLE zwangeren een punctie, ongeacht leeftijd of indicatie...(israel) sterkte meiden!
Fijn jullie verhalen dat het zo meevalt, de punctie. Wij zijn a.s. dinsdag aan de beurt. Moet zeggen dat ik er erg rustig onder ben. Probeer gewoon lekker positief te blijven en denk er niet veel aan. Als we de uitslag hebben, zien we wel weer verder. Mocht het negatief uitpakken, dan dealen we er op dat moment wel weer mee.. Ik voel me verder gelukkig nog steeds erg goed, beetje moe 's avonds, maar da's alles...