Vruchtwaterpunctie? Wie heeft het laten doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door cyberwitch69, 10 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

hoi indogirl,

gelijk heb je hoor... druk maken kan altijd nog en de punctie valt enorm mee dus.
    wel is het prettig om in de tussenliggende tijd toch even samen te bespreken wat je doet als de test toch negatief is. op het moment dat je het leest / hoort is die beslissing namelijk ineens een stuk lastiger. tenminste lijkt mij. ik heb het hier daarom al wel met mijn man over gehad... wat als....?
    nu heb ik het gewoon verder van me afgezet en we zullen zien.
    en inderdaad lekker genieten
    jij succes dinsdag en laat wel even weten hoe het ging he

gr xandra

2. Indogirl

Indogirl Lid

27 dec 2007
    71
    0
    0
    Wat betreft Down-syndroom weten we wel hoe daar allebei ons standpunt over is, maar eventuele andere chromosoom-afwijkingen vind ik lastig van te voren te bepalen, omdat het er ook van afhangt, wat precies en hoe ernstig.

Mijn schoonzusje heeft voorspelt dat alles gezond zou zijn (ze is helderziend...). Hoop dat ze gelijk heeft :-k

3. Maud

Maud Lid

29 nov 2005
    17
    0
    0
    Hoi hoi,

Hier alles nog goed. Deze week verwacht ik de uitslag van de punctie. Donderdag is het exact 3 weken geleden dus het telefoontje zal nu toch niet lang meer duren. Ben er weinig mee bezig geweest de afgelopen weken, gelukkig. Ga er ook maar vanuit dat de uitslag goed is. Als het niet goed is weten wij al dat we de zwangerschap stoppen. Zal echt niet makkelijk zijn want ik voel de baby ook al bewegen. Maar dat zien we inderdaad dan wel weer. Geen zorgen voor morgen, zeg maar.
    Maar als dat telefoontje dan ook echt komt zal ik wel zitten shaken aan de telefoon! Mijn man zegt pas echt te durven genieten als we een positieve uitslag hebben.
    Ben wel erg benieuwd wat het geslacht zal zijn. Ik hoopte stiekem de hele tijd op een meisje maar ik heb nu iedere keer het gevoel dat het een jongen is omdat ik mij hetzelfde voel als bij mijn eerste zoontje.

Nou Indogirl, veel succes a.s. dinsdag. Ik laat jullie nog wel weten wat de uitslag is.

Groetjes,
    Maud

4. Niet meer actief

hoi indogirl

succes morgen en maak je niet te druk hoor.

@ maud: ik duim met je mee op een goede uitslag. ook wij besluiten bij een negatieve utslag de zwangerschap af te breken w.s. ik voel trouwens nog niets bewegen. je bent er vlug bij dan.. of ben ik langzaam haha?

wij moeten nog 2 weken wachten op de uitslag. en dan weten we vlak daarna ook wat het wordt. ik heb ook een jongensgevoel... maar ja we zullen zien he

gr xandra

5. Niet meer actief

Dit is niet zo.. bij een vriendin van mij hebben ze nog een punctie gedaan na de 20 weken echo..

6. cyberwitch69

cyberwitch69 Actief lid

18 jun 2007
    114
    0
    0
    badmeester
    Limburg

Dit is dan een uitzondering. Tot 18 weken is wel accuraat. Dit i.v.m. het eventueel afbreken van de zwangerschap. Dit mag maar tot 24 weken. Er zijn natuurlijk altijd weer uitzonderingen op die regel, maar zo word er geteld. ( de weken tot aan de uitslag meeberekend)

@Xandra, wat gek dat jullie zo lang moeten wachten. Normaliter krijg je na ongeveer 5 werkdagen de "voorlopige"uitslag, toen hebben ze ons ook verteld welk geslacht het is. En als de voorlopige goed is moet je wachten op de schriftelijke ( definitieve) uitslag.Dit duurde bij ons 2 weken ongeveer. Bij de voorlopige word verteld of het Down heeft, open ruggetje/schedeltje en nog een Chromosoomafwijking. Volgens mijn huisarts de allerbelangrijkste afwijkingen.

Ik zal duimen voor jullie op een goede uitslag!

Knufff Ivonne

7. Niet meer actief

inderdaad wel vreemd dan hoor. bij ons hebben ze echt gezegd 3 weken. mmm afwachten maar gewoon.
    indogril. jij hebt vandaag de punctie gehad toch... hoe is het gegaan?

8. Niet meer actief

Ja maar daarom, de zwangerschap mag tot 24 weken afgebroken worden, dus waarom zou het maar tot 18 weken kunnen?
    Hun hadden m na de 20 weken echo, 2 weken gewacht op de uitslag (die overigens goed was) maar dan hadden ze alsnog 2 weken bedenktijd...

Ik meen ook dat bij hun de uitslag er wel eerder dan 2 weken was...

9. Maud

Maud Lid

29 nov 2005
    17
    0
    0
    Hallo,

Zo is het in ieder ziekenhuis weer anders. Ik lees vaak over een punctie rond de 16 weken en ik heb het al bij 14 weken gehad.
    Ook ik moest 3 weken wachten en kreeg geen voorlopige uitslag.

Ennnnn, vandaag (dus 2 dagen eerder) heb ik de uitslag gekregen, telefonisch. En alles is goed, er zijn geen afwijkingen gevonden. Ze feliciteerden me van harte. Leuk hè? De schriftelijke uitslag wordt naar de vk gestuurd zodat we het daar nog kunnen inzien.

En we weten nu ook dat we een jongen krijgen, dat dacht ik dus al. Helemaal leuk. Een broertje voor onze zoon Jip!

@Indogirl; hoe is het gegaan bij jou? Lekker aan het relaxen nu natuurlijk.
    @Xandra; nog 2 weken, dan weten jullie het ook.

Blije groetjes,
    Maud

10. Niet meer actief

Ooh maud heerlijk zeg, gefeliciteerd!

11. Niet meer actief

hoi Maud,

fijn dat alles goed is. mooi !
    ik hoop over 2 weken ook te kunnen zeggen dat alles prima is en ga daar maar gewoon van uit.

indogril... alles goed?

gr xandra

12. Niet meer actief

Hi Xandra

Heb je ook een punctie gehad? Balen :(
    Hoe komt t als ik vragen mag...? Want je bent nog best jong...

13. Indogirl

Indogirl Lid

27 dec 2007
    71
    0
    0
    Nou, gister was het dan zover... de punctie! Gelukkig moesten we om 10.00 uur 's ochtends, dus hoefde niet de hele dag te wachten. Het was wel erg druk op de weg richting Utrecht, dus naast de zenuwen van de prik, kreeg ik ook de zenuwen of we wel op tijd in het ziekenhuis zouden zijn.Maar we waren mooi op tijd.

Na de gebruikelijke papierhandel (inschrijving) heel eventjes wachten en toen was het zover. Een comité van 3 artsen stond klaar, allemaal heel aardig. Eerst even de echo bekijken.. hartje klopte goed en de baby was alweer mooi gegroeid. Gezichtje was nu ook beter te zien.

Daarna werd mijn buik ontsmet met alcohol (koud!) en ingesmeerd met jodium (geel!). Daarna werd de naald in mijn buik gezet. Ik heb verder maar niet gekeken, niet naar de naald, niet naar het scherm. Mijn vriend wel.

De prik was even wat pijnlijk (zoals prik in de arm) en daarna beetje naar gevoel van door de buik hee prikken. Maar toen bewoog de baby de kant van de naald op.. en hup.. naald er weer uit. Andere plek zoeken.

Dus weer naald erin, weer iets pijn en naar gevoel.. en weer bewoog de baby te veel. Hup.. naald er weer uit.
    Ik kon alleen maar denken: schiet toch op met dat ding..
    De derde keer hadden ze een goeie plek gevonden. 2 buisjes vruchtwater opgezogen wat ze nog even lieten zien. Het was mooi helder.
    Pfoee, dat viel dus even tegen, 3x prikken!

De artsen waren verder heel erg aardig en behulpzaam. Moest heel langzaam overeind komen en rustig mijn tijd nemen.

Had die dag verder vrij genomen en heb niet veel meer gedaan dan op de bank liggen. Had ook wel wat last van mijn buik. Beetje ongi-gevoel en trekkend gevoel bij het zitten en lopen.

Ben vandaag weer aan het werk gegaan, maar had aan het einde vd dag toch wel weer een beetje trekkend gevoel, dus iets eerder naar huis gegaan.

De uitslag krijgen we over max. 3 weken. Als het goed is via een brief, als het slecht is telefonisch. Dat wordt nog wel even spannend dus.
    Maar we hebben wel weer een leuke echo-foto meegkregen.

Ben blij dat ik het achter de rug heb iig.!

14. Niet meer actief

Pff Indo-girl rot voor je :(
    Nou ik duim met je mee!

15. Maud

Maud Lid

29 nov 2005
    17
    0
    0
    Die heb je er mooi weer opzitten Indo-girl! Wat balen dat ze opnieuw moesten prikken, niet fijn. Maar je klinkt erg moedig. Neem dit weekend ook maar lekker je rust. Die ongi-pijn is normaal hoor, na een paar daagjes is dat over. Ik had het alleen de eerste 2 dagen een heel klein, te verwaarlozen beetje.

Niet teveel aan denken de komende weken, dan zijn ze zo voorbij. Is makkelijker gezegd dan gedaan maar mij is het ook gelukt.

Denk aan je!
    Maud

16. Niet meer actief

hi indogirl,

nou zo te horen heb ik erg geluk gehad, 1x prikken alles goed en nergens last van gehad.
    jammer dat het bij jou even anders liep maar goed ook bij jou zit het er nu op.

@jsztd: die punctie bij mij moest vanwege medicijngebruik. ik gebruik medicijnen tegen epelspsie en dat geeft een verhoogde kans op aangeboren afwijkingen vandaar.

zo... gaan we samen weer verder afwachten op de uitslag

gr xandra

17. Niet meer actief

Ohh shit zeg :(
    Nou ik duim met jullie mee dat jullie kindjes maar helemaal gezond mogen zijn :D

18. cyberwitch69

cyberwitch69 Actief lid

18 jun 2007
    114
    0
    0
    badmeester
    Limburg
    Hai Dames,

Ik lees nog altijd met jullie mee, en als ik zie dat jullie allen nog moeten wachten op de uitslag voel ik toch met jullie mee. Ik denk nog altijd dat ik het wachten het meest vreselijk vond.
    Waarschijnlijk heeft dat in mijn geval ook te maken gehad met weinig afleiding. ( veel thuis ivm bekken-problemen)

In ieder geval gaan de duimpjes weer draaien voor jullie.

Dikke knufff, Ivonne

19. Ramonamvjejo

Ramonamvjejo Actief lid

4 mei 2008
    112
    0
    0
    Limburg
    Ik krijg as maandag een vwp..

de nekplooimeting (combitest ) was niet goed en ook een vehoogde kans op een kindje met down syndroom..

afgelopen dinsdag te horen gekregen.. woensdags naar gyn gebeld en as maandag kunnen we al terecht.. om 08.40.. das lekker vroeg en ben ik me tenminste de hele dag de kop niet gek aant maken.. en dan idd wachten op de uitslag..

sterkte allemaal en suc6 met de uitslag..

zal een verslagje uitbrengen hoe het gegaan is

20. Niet meer actief

Hoewel ik er zelf niet bekend mee ben leef ik met jullie mee & hoop ik het allerbeste voor jullie!
    Hoop op de hoogte te blijven.. Succes!

Deel Deze Pagina