Ik voel onze uk al sinds 16 weken zwangerschap... de laatste paar dagen voel ik hem of haar nog wel regelmatig maar wel minder hard. Komt dit door het gebrek aan ruimte om echt te kunnen bewegen? Het hartje klopt nog mooi en ik voel het dus nog regelmatig dus ik neem aan dat ik me verder geen zorgen hoef te maken.... Ik lees trouwens ook overal dat je vanaf 28 weken je kindje iedere dag een 6 keer moet voelen... maar ik vraag me af moet je dit dan echt bijhouden? En wat is 1 keer.... als er bijvoorbeeld 5 minuten tussenzit is dat dan nog 1 keer of niet?
Hoi Brigitte22, je kindje heeft in principe nog genoeg ruimte om te bewegen hoor, maar het kan zijn dat hij/zij met z'n beentjes en handjes richting je rug ligt, want dan voel je het vaak ook een beetje zachter en anders. Maar we geven een advies over hoe vaak je je kindje ongeveer behoort te voelen. Dat is zo'n 10 x op een dag en dat mag dan ook best 10 x achter elkaar zijn. Maar wanneer je het normaal gesproken 100 x voelt en dan ineens een dag maar 10 x, kan het voor jou een groot verschil zijn en dan moet je aan de bel trekken. Probeer als je twijfelt altijd eerst een uur rustig op de bank te zitten of in bed te gaan liggen en probeer je kindje wakker te maken. Dan moet je kindje reageren. Dus houdt het anders een dagje bij (wanneer je druk bent overdag met bijv werken heb je bewegingen vaak ook niet in de gaten, vandaar dat we het advies van het wakker maken geven) Wanneer je twijfelt, bel je je vk. Groetjes Brigitte