Vruchtzak-placenta-navelstreng

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Petrea, 6 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Petrea

Petrea Actief lid

7 jan 2012
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Ik ben eigenlijk al weken op internet en in boeken op zoek naar de uitleg over hoe de vruchtzak `overgaat` in de navelstreng en hoe de navelstreng de verbinding tussen kind en placenta dan vindt.. Het wordt bijna een obsessie om te weten hoe dit werkt.. haha! Hoop dat jullie me uitleg kunnen/willen geven! Bedankt!

Groetjes Petra

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Een vruchtzak gaat niet over in de navelstreng, hier zit de baby in.
    Door de vorming van de placenta ontstaat de navelstreng en die verbind de baby met de placenta. Maar die zitten vanaf het begin van de innesteling al vast aan elkaar, dus komen niet los van elkaar.

Groetjes Ineke

3. Petrea

Petrea Actief lid

7 jan 2012
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt Ineke!

Nog wel wat vragen, blijft de baby de gehele zwangerschap in die vruchtzak zitten?
    En begrijp ik goed dat vanaf de innesteling de navelstreng al tussen de baby en placenta inzit en dat de navelstreng zich `alleen` hoeft te ontwikkelen tegelijkertijd met de placenta?

Bedankt alvast!

Groetjes Petra

4. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Ja de baby blijft de hele zwangerschap in de vruchtzak zitten, dit is de vruchtwater zak zeg maar.

Nee de navelstreng ontstaat/ontwikkelt zich na de innesteling dan ben je al een aantal weken zwanger, de eerste weken wordt de baby gevoed door het dooierzakje en op den duur neemt de placenta deze functie over.

Het is heel lastig de ontwikkeling en de groei van een paar cellen naar een kindje, het is ook lastig uitleggen want er moet heel veel gebeuren voordat er bijvoorbeeld een placenta is.

Groetjes Ineke

5. Petrea

Petrea Actief lid

7 jan 2012
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Kan me voorstellen dat het zo lastig uitleggen is, ik zal het tijdens mijn volgende bezoek aan mijn verloskundige vragen. Iig bedankt tot zover! :D

Groetjes Petra

Deel Deze Pagina