Hoi allemaal, Agv het weinige vruchtwater is mijn buikbaby geregeld gestresst. Dit leidt ertoe dat ze aan brain sparing doet. Mij is gezegd dat ze dit doet om haar eigen te beschermen, de belangrijke organen worden zo van voldoende bloed/voeding/etc voorzien. Er is geen groei achterstand en volgens de echo’s zou alles het gewoon doen. Door dit brain sparing gaan ze de kleine eerder halen. Aanstaande donderdag al. Heeft er iemand ervaring met brain sparing? Hoe is t afgelopen? Hoe doet je kindje t nu? Maak me toch wel een beetje zorgen, ondanks dat ze op t ziekenhuis zeggen dat de kleine t toch goed doet. Heb dit ook aangegeven en ze zeggen t te begrijpen, maar goed. Ik zoek geruststelling in de vorm van verhalen van moeders die me hier meer over kunnen vertellen.
Ik ken het helaas niet. Werkt de navelstreng nog wel goed? (Flow gecontroleerd). Hoe ver ben je zwanger als ze het kindje halen? Wel fijn dat ze geen groeiachtetstand heeft .
Hebben de flow gecontroleerd, dat werkt gewoon. Vitale organen vd baby ook. Dus we weten niet waar t vruchtwater blijft. Moet om de andere dag voor ctg naar t ziekenhuis om haar in de gaten te houden. Donderdag ben ik precies 38 weken. Dus ruim binnen de veilige marge. Gyn denkt dat de brain sparing een reactie is op t weinige vruchtwater. Ze heeft vrijwel geen stootkussen meer, en ik moet proberen om harde buiken zvm te vermijden als t kan. Voor de longrijping hebben we io besloten te wachten tot donderdag. Dient de bevalling zich eerder aan, dan schuift ook de keizersnede op.
Raar idd dat het vruchtwater dan "verdwijnt". Ik ga er vanuit dat de blaas en niertjes ook goed werken . Ik heb idee wat brain sparing inhoudt, maar gelukkig is 38 een goede termijn om een kindje te halen Succes alvast!
1 op de geen idee hoeveel verdwijnt t vruchtwater. De 4 meest voorkomende oorzaken hebben ze al uitgesloten. Dus ik heb geen HELLP, geen gescheurde vliezen. De baby heeft geen groeiachterstand dus de placenta werkt gewoon, navelstreng ook. En de nieren en blaas vd baby zijn ook meerdere keren gecontroleerd. Ze noemen t ideopathisch oligohydramnion. Duur woord voor “we weten niet waar t vruchtwater blijft”. Gelukkig lijkt de kleine gewoon gezond. En 38 weken is een mooie termijn ja. Duimen dat t allemaal goed komt.
Is dat een vermoeden nav de gemeten groei of hebben ze ook echt een flowmeting uitgevoerd vd navelstreng?
Hebben echt een flow meting gedaan. Vandaar dat ook het brain sparing aan t licht kwam. Dan kijken ze eerst of de navelstreng goed doorbloed is en daarna kijken ze naar aders in het hoofdje vd baby. Wat te zien was, was dat de navelstreng gewoon goed doorbloed was. Bij de aders in het hoofdje zag je dat die verwijdt waren zodat er meer bloed in t hoofdje stroomt. Dus iets met druk in de navelstreng was hoger dan druk in de bloedvaten. En daar hebben ze een marge in. Hier was t cijfer vd navelstreng hoog tov het cijfer van de aders in t hoofdje. Ik leg t niet goed uit. Maar zie het als het aanleggen van een voorraad in tijden van crisis. Weinig vruchtwater is de crisis, en vandaar dat de baby dit doet, om haar eigen te beschermen.
Als een kindje het zwaar heeft in de buik ontstaat inderdaad het brain-sparing effect. De bloedvaten in de hersenen gaan helemaal openstaan want op die manier blijft er voldoende bloed/voeding stromen naar de hersenen. Dit regelt het lichaam zelf om achterstand van de hersenen te voorkomen. Wel bijzonder dat er geen groeiachterstand is. Want dat verwacht je wel aangezien alle voedingsstoffen grotendeels naar de hersenen gaan. Mijn dochters zijn beide voor de uitgerekende datum geboren en beide kerngezond. Hopelijk stelt dat je iets gerust
Dit stelt me idd gerust. Gyn denkt dat t vruchtwater tekort ook pas laat ontstaan is. Hij zei ook dat als het beleid mbt echo’s in NL anders zou zijn we het wellicht al eerder geweten hadden. Nu werd het ontdekt omdat ik vanwege stuitligging ben doorverwezen. Toen pas zagen ze dat er weinig vruchtwater was. Dit leidde ertoe dat ik mijn zorgen heb geuit, waardoor ze uiteindelijk maar eens verder hebben gekeken. Gelukkig kon ik goed verwoorden waardoor ik mij zorgen maakte en waarom ik wilde dat ze verder gingen kijken.
Dank je voor je uitleg Ik ga duimen dat alles voorspoedig verloopt en je kindje gezond ter wereld komt!!
Wat spannend om zo in onzekerheid te zitten. Je kindje is al ruim á terme, dus ik zou me zeker geen zorgen maken over de termijn. Je bent al een week 'overtijd' als je van het minimum uitgaat. Het lijkt me vooral spannend wat de bevalling met je kindje doet. Als er zo weinig vruchtwater is en is geweest. Ik weet van een collega dat ze ook brain sparing aan de hand had, maar dat kwam wel door een placenta die niet goed werkte. Dus dat kindje is toen netjes bij 37 weken gehaald. Na de geboorte bleek alles in orde. Veel succes met de bevalling! Hopelijk blijken alle zorgen voor niets!
Bedankt voor je geruststellende verhaal. Morgen sta ik op voor een keizersnede. De baby ligt in stuit en vanwege het weinig vruchtwater, de plaats vd placenta en de keizersnede van mijn zoon is er besloten dat draaien te veel risico's met zich mee brengt. De baby ligt met haar voetjes naar beneden en vanwege de slechte ervaringen van mijn moeder, schoonmoeder en collega met stuitbevallingen durf ik het eerlijk gezegd niet. Het weinig vruchtwater betekent concreet dat de navelstreng in de verdrukking kan raken bij de bevalling, en dat risico wil ik niet lopen. Liever een langer herstel voor mij dan dat het kindje schade bij de bevalling oploopt. Ik voel haar nog goed bewegen, dus hopelijk is ze ook gewoon gezond. Laat de duimen maar draaien.
@Jenneke88 heel veel succes vandaag! Zet ‘m op meid. Ik ga duimen voor een goede afloop met een gezonde baby en een snel herstel voor mama! Mijn keizersnede stelde qua herstel niks voor! Dus het kán ook meevallen ❤️
Dankjewel. De vorige keer was me de keizersnede ook erg meegevallen. Hopelijk dit keer ook. Sterkte met deze hitte aan de zwangere mama’s!