Vruchwaterpunctie morgen! Is dit pijnlijk

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Frederique35, Dec 13, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Frederique35

Frederique35 Nieuw lid

Dec 13, 2012
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Iedereen,

Ik heb afgelopen vrijdag een combinatietest gedaan die uiteindelijk niet goed was. Tijdens de echo zag ze ook een afwijking aan de navelstreng bij de foetus. deze zou bij mij (12,4 dg) al terug gegroeid moeten zijn. Er zat een bollingkje op!? Afijn ook de nekplooi was te dik, die zat tegen het randje. Ik vroeg haar staat dit in combinatie met elkaar voor een afwijking of iets wat je ziet bij down. Ze gaf aan dat dit zo was.

Nu kreeg ik afgelopen woensdag de uitslag van mijn bloedtest en ik had een kansberekening van 1:52 om een kindje te krijgen met een afwijking.
    Morgen wordt ik verwacht in het ziekenhuis voor e en echo en vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Daar krijg ik te horen wat het zal worden. Ik ben dan 13 wk en 4 dg. Ik ben enorm bang hiervoor, vooral het gevoel etc.

Kan iemand mij aangeven hoe zijn ervaring hiermee was? Of het zeer pijnlijk is of wel meevalt. Kreeg je eerst een plaatselijke verdoving?

Ik hoor het graag van jullie

2. Petra83

Petra83 Bekend lid

Jan 3, 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    Wat vervelend zeg, dat je een punctie moet ondergaan.
    Ik heb meerdere keren een vruchtwaterpunctie gehad en deze zwangerschap een vlokkentest. Ik vond de procedure zelf best meevallen, het ergste is het wachten op de resultaten.
    Bij de vlokkentest kreeg ik een plaatselijke verdoving omdat de naald redelijk dik is. Ik heb er daarna niks meer van gevoeld.
    Bij de vruchtwaterpunctie verdoven ze niet, ik vond de prik wat vergelijkbaar met bloed prikken.het opzuigen van het vruchtwater gaf mij een wat trekkend gevoel maar vond ik niet pijnlijk.

Heel veel succes morgen!

3. Frederique35

Frederique35 Nieuw lid

Dec 13, 2012
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Petra,

Bedankt voor je bericht! Het klinkt alsof het inderdaad een korte prik pijn is. Dat stelt me gerust! Ik laat het morgen gewoon over me heen komen en hoop op een goede afloop. Inderdaad het wachten zal wel erger zijn.

Groet Frederique

4. natasha86

natasha86 Fanatiek lid

May 31, 2012
    1,848
    0
    0
    geen ervaring mee, maar wil je wel succes wensen

5. zustertje12345

zustertje12345 Bekend lid

Jul 12, 2012
    851
    0
    0
    verpleegkundige
    Zaandam
    Ook geen ervaring mee maar heel veel succes!

6. BellaNoa

BellaNoa Niet meer actief

Ik wil je ook veel succes wensen en hoop dat er nog meerdere op dit topic reageren. Ik weet nog niet wanneer, maar mij staat ook een vruchtwaterpunctie te wachten.....bij de 20 wkn echo is eruit gekomen dat ons kindje een hartafwijking heeft

7. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    3,050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    ik heb er ook geen ervaring mee maar wil je wel heel veel succes wensen meid!

8. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik heb een vaginale vlokkentest gehad en vond t zeer pijnlijk, maar er zijn ook meiden die er totaal geen last van hebben. Laat je goed voorlichten over beide onderzoeken voor je besluit wat je gaat doen. Uiteindelijk beslis jij welk onderzoek je laat doen.

Sterkte!!

9. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Succes morgen!

10. Danoek

Danoek Bekend lid

Nov 30, 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Een vruchtwaterpunctie kan pas vanaf 16 weken dus denk niet dat je die gelijk krijgt, aangezien je nog niet zover bent.
    Ik heb (helaas) alleen maar ervaring met een vaginale vlokkentest. Die viel op zich wel mee, maar het is niet echt een pretje. Uitslag had ik wel gelijk na 3 dagen. Vlokkentest kan vanaf 11 weken.
    Ik denk dat je eerst voorgelicht wordt morgen en dat je dan een afspraak kunt maken voor een vervolgtest.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier ervaring met een vruchtwaterpunctie. Ik vond het op zich best meevallen. Je wordt idd niet verdoofd... want de vruchtwaterpunctie is in principe 1 prik. Wel vond ik het doordrukken van de naald door de baarmoederwand wat vervelender, maar niet superpijnlijk.

In Duitsland mag je de vruchtwaterpunctie al vanaf 14 weken doen, trouwens. Maar ik weet dus niet wat de regels zijn in NL. Wel weet ik dat wanneer je een vlokkentest laat doen en die mocht onverhoopt onduidelijk zijn... dat je dan alsnog de vruchtwaterpunctie moet laten doen voor meer duidelijkheid.

Ik hoop dat alles mee mag vallen. Oh ja, doe het wel even een paar dagen rustig aan! Niet dat je volledige platte bedrust moet nemen... maar "ik moest ook niet het huis gaan renoveren" volgens mn gyn ;)

12. chantypaul

chantypaul Actief lid

Dec 4, 2012
    108
    0
    0
    bergeijk
    Ik heb ook van de gyn gehoord dat vruchtwaterpunctie pas vanaf 16 weken mag, voor die tijd mag je vlokkentest laten doen

13. jaikke

jaikke Lid

Oct 15, 2012
    39
    0
    0
    vruchtwaterpunctie mag vanaf 15, 5 week toen heb ik hem ook gehad en ik vond het niks voorstellen qua pijn. even vervelend. het wachten en de onzekerheid is erger. succes

14. mami196

mami196 Actief lid

Sep 1, 2012
    205
    1
    0
    Ik vond het best meevallen, alleen de naald erin en eruit is een minder gevoel....

De dag erna had ik een vreemd kramperig gevoel in de buik,, wat met name mij stress gaf.
    Verder viel de ingreep 100% mee.

15. mami196

mami196 Actief lid

Sep 1, 2012
    205
    1
    0
    Viel de punctie nog mee? Welk z.huis heb je het gehad?

16. BellaNoa

BellaNoa Niet meer actief

Ik heb inmiddels vandaag de punctie gehad (in Den Bosch met 20 wkn zwangerschap) en het valt inderdaad echt super mee! Ik was echt zooo zenuwachtig... maar het was eigenlijk zo gebeurd. De prik zelf heb ik niet eens gevoeld, wanneer ze het vruchtwater opzuigen voelt het een beetje trekkerig, als spierpijn in je buik en dat was het. Aanstaande maandag bellen ze voor de eerste uitslagen, ben benieuwd..

Share This Page