Hoi dames, Hebben jullie vlak na de bevalling ook kwetsende opmerkingen gehad? Ik was tijdens de zwangerschap 19 kg aangekomen, vrij veel dus. Iedereen wist dat ik dat erg vond, maar je weet waar je het voor doet. 16 juni 2014 ben ik trotse moeder geworden van een prachtig zoontje, helemaal intens gelukkig natuurlijk! Ik was ook helemaal die dikke buik vergeten, was aan het genieten van de kleine man. De dag na de bevalling kwamen mijn schoonouders op bezoek, kreeg ik van mijn schoonvader doodleuk de opmerking; zo je hebt er wel echt een flubberbuik aan overgehouden he! In de week erna ook nog eens 2x de opmerking gehad (van 2 ooms); zit er nog een tweede in ofzo.... en sjonge je bent wel nog echt dik he! Het zullen de hormonen ook wel zijn die meespelen maar oh wat voelde ik me rot! Heb nu ook wel echt weer moeite met de buik..
Nou die opmerkingen zeggen vooral iets over de personen zelf (dat het botte harken zijn) dan over jou. 19 kilo aankomen is echt niet abnormaal. Zeker niet als je van te voren dun bent (maar weet niet of dat zo is). Zo'n buik kan echt niet 123 weg gaan. Afvallen nu lijkt me ook geen strak plan. Je hebt alle energie nodig voor de verzorging van je baby en voor het herstel van de bevalling. Als je borstvoeding geeft is afvallen zelfs uit den boze. Geniet van je baby en gun jezelf de tijd om weer je oude figuur terug te krijgen. Ze zeggen niet voor niets 9 maanden op 9 maanden af.
Voor de zwangerschap was ik gewoon normaal, niet dik en niet dun.. woog 55 kg en ben 1.59m Nu is de kleine 2 weken en ben ik 12 kg kwijt, weeg nu nog 61.9! Afvallen begin ik ook nog niet aan, eind augustus wil ik wel weer rustig gaan sporten Ik weet dat het normaal is dat de buik nog niet weg is, maar die opmerkingen deden wel even zeer.. sommige mensen denken niet na voordat ze wat zeggen.
Echt, ik snap niet dat mensen zulke dingen zeggen! Ik ben zelf amper 10 kilo aangekomen (woog 52 kilo met 1.71 voor de zwangerschap, dus behoorlijk slank) en dat was er drie dagen na de bevalling allemaal al weer af (zonder borstvoeding). Had ergens gehoopt dat er wel wat aan was blijven zitten... Ook dan krijg je wel eens rare opmerkingen hoor: "je hebt je kind zeker geadopteerd want je ziet er niks meer van!" of "Wel goed blijven eten hè, het is al zwaar genoeg met een kleintje!" Halloho! Ik eet 6 boterhammen op een dag los van ontbijt en avondeten. Zo hebben mensen altijd wat op te merken. Zou me er lekker niks van aantrekken.
Idd, wat HappyRabbits zegt, mensen hebben altijd wat op te merken. Je mag niet te dik zijn, niet te dun, niet te klein, niet te lang, absoluut geen wallen, en je moet altijd vrolijk zijn en lachen.. en als je neus scheef staat of geen borsten heb, hupsakee naar de dokter.. Ach ja 9 vd 10 keer zijn de mensen die dit soort opmerkingen maken zelf onzeker over hun lichaam. Je hebt een prima gewicht en je buikje, dat komt vanzelf wel weer goed.. en anders maar niet.. toch? Je lichaam heeft keihard gewerkt om zo'n wondertje te maken, dus wees er trots op!
Vooral dat het mannen zijn die zo'n opmerking maken over je lichaam, pff. Hebben ze hun eigen kop weleens gezien? Ik had echt iets gezegd als: "nee jij trekt volle zalen", wat een botte boeren zeg. Alsof zo'n buikje meteen weg is, en daarbij, wat MAAKT het in godsnaam uit. Lijken wel roddelende buurvrouwen, zo'n niveau, bah.
Mijn oma kan daar ook wat van, deed ze bij mn zus ook, 1 dag na dr keizersnee en bij ook ook, paar dagen na mn keizersnee, je kan maar amper bewegen dan, wat verwacht ze dan? Ach ja.. Lekker laten doen.. Maar ik vond t ook alles behalve leuk!
Oh meid. Trek je er niets vann aan hoor. Horken zijn het!! Dit zegt meer over hun dan over jou. Mijn vader deed ditzelfde laatst bij een nicht van mij. Ik heb hem toen even 'vriendelijk' op zijn eigen bierbuik gewezen.
Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt Normaal ben ik niet op mn mondje gevallen en heb ik een flink weerwoord, maar nu stond ik echt met een bek vol tanden haha... Tijdens de zwangerschap kreeg ik ook al constant de opmerking dat ik met de dag dikker werd, en dat waren vooral dikke mannen die dat zeiden. Toen heb ik ook even "lief" gezegd dat het ten eerste hoort dat ik groei, aangezien ik zwanger was.. En ook dat vooral hun iets moeten zeggen, na 9 maanden gaat het er bij mij weer af en hun blijven maar doorgroeien Die opmerkingen vonden ze dan onder de gordel.... Achja ik moet er eigenlijk ook gewoon lak aan hebben, heb een prachtig mannetje in de box liggen hier.. En hij is het meer dan waard om er een buikje aan over te houden
Ik was 30(!!!) kilo aangekomen tijdens m'n zwangerschap en toen we uit het ziekenhuis weggingen zei m'n moeder doodleuk 'je bent wel heel erg zwaar geworden hè'. De tranen stonden me in m'n ogen, alsof ik dat zelf niet wist... Gelukkig zei de verpleegkundige die er bij stond 'vindt u het gek mevrouw, ze heeft net een kind gekregen'. Zelf wist ik op dat moment niks te zeggen... Gelukkig zijn de kilo's er nu weer af maar daar heb ik wel keihard m'n best voor moeten doen.
Echt, ik begrijp sommige mensen niet... Als je niks leuks te zeggen hebt, zeg dan niks. Onbeschoft gewoon.
JackieSt wat knap dat je het er allemaal af hebt gekregen! De kraamzorg hier maakt ook een opmerking die pijn deed.. ik was luuk een flesje aan het geven (poging tot), maar hij had in het begin heel veel moeite met drinken. Hij hield zn tongetje verkeerd en kreeg daardoor niks binnen. Zegt ze nou wat raar dat ie niet drinkt, geef maar even aan mij. Kijk ik wat ie fout doet.. ze stopt de fles in zn mond en na een paar keer begon ie te drinken.. zegt ze waar de hele familie bij is ja het ligt toch echt aan jou hoor dat ie slecht drinkt. Toen schoot ik ook helemaal vol, mijn man hartstikke boos op haar hihi.. Ik was nu eenmaal nog niet zo hardhandig met die fles als haar, het is pas ons eerste kindje, zij doet het al weet ik het hoeveel jaar. Maar dacht echt geef dan gewoon een tip in plaats van zeggen dat het echt aan mij ligt.. voelde me zo een slechte moeder toen
Mensen denken inderdaad echt niet na! Ik heb ook nog steeds zo'n 6 kilo van de zwangerschap aan mn kont hangen en daarbij een diastase van mn rechte buikspieren, waardoor het nog steeds lijkt of ik een maand of 5 zwanger ben. Krijg soms ook opmerkingen naar mn hoofd dat ik nog wel een aardig buikje heb en sommige mensen stellen rustig de vraag of ik soms alweer zwanger ben. En ook inderdaad vlak na mn bevalling (na 42.1 met keizersnede) goh, je hebt nog wel een dikke buik hè? Zit er soms nog 1 in? En had een nichtje die 2 maanden na mij is bevallen (zij had een heel bescheiden buikje de hele zwangerschap en een natuurlijke bevalling terwijl ik nog net niet omviel van die enorme toeter en bevallen met een keizersnede) Goh, aan haar kun je al bijna niet meer zien dat ze een kind heeft gehad, maar bij jou wel hè? Ja, gek hè?! :x Die mensen verdienen inderdaad een harde opmerking terug en dat deed en doe ik dan ook. Misschien dat ze dan eens na gaan denken voor ze dat soort opmerkingen maken. Het is gewoon kwetsend! En die kraamzorg van jou, ook niet normaal zeg! Terecht dat je man boos op haar werd! Die zouden toch beter moeten weten...
Hier ca 22 kilo aangekomen. kraamvisite 1 week na de bevalling: goh je lijkt nog wel zwanger zeg als ik je buik zo zie. het deed me eigenlijk weinig, want ik heb er 9 maanden over gedaan om de buik zo groot te krijgen en had zeker niet de verwachting dat ik die binnen een week weg zou krijgen . Ik doe het lekker op mijn eigen tempo. Nu, een jaar later, krijg ik regelmatig de opmerking of ik wel genoeg eet en dat je niet zou zeggen dat ik een kind gekregen heb. Tsja.... mensen hebben altijd commentaar. Doe gewoon lekker waar jij je goed bij voelt en laat ze.
onbegrijpelijk dat mensen dat durven te zeggen uberhaupt, ik snap dat ook niet! En dan vooral vrouwen en moeders, dus oma's tantes etc . Hier bij mijn dochter vorig toen ook na 2 weken de opmerking van een oma dat ik mijn zwangerschapskilo's nog niet kwijt was. Bij beide zwangerschappen van (dikkere) mensen weleens opmerkingen gekregen. Bij de 1e zw reageerde ik veels te beleefd (en voelde me gekwetst en boos maar zei dat verder niet) , maar bij de 2e zw was ik voorbereid voor deze opmerkingen. Zeggen ze iets bot dan kunnen ze het ook zo van mij krijgen en krijgen ze een direct antwoord terug. Ook niet leuk maar dat laat wel direct voelen dat hun opmerking misplaatst is. Ipv zelf met het nare gevoel rond te lopen.. Zegt echt wat over die mensen zelf en hoe bot ze zijn.. hoe moeilijk is het te zeggen dat je een toplijf hebt om zo'n geweldig kindje op de wereld te zetten. Blijkbaar heel moeilijk voor toch nog veel mensen ..
Geweldige opmerking! Nu moet ik zeggen dat ik nooit zoiets gehoord heb, heb blijkbaar alleen lieve mensen in mijn omgeving die niets anders kunnen dan complimenten geven (wat heb je een mooie buik, wat ben je mooi zwanger, (na bevalling eerste: goh, het lijkt net alsof er nooit iets is gebeurd, je bent alweer slank (was echt niet zo ), etc.) Nu met de tweede ook, ben nu 30 weken en heb al echt wel een buik, maar pas gisteren durfde de crecheleidster ernaar te vragen. Ze zei: "we zagen al eerder iets, maar durfden toch niet te vragen want als het dan niet zo is is het ook niet leuk." Ik was er zelf ook niet over begonnen dus ze hebben voor niks zo lang gewacht. Die opmerkingen van oma's en moeders vind ik erg pijnlijk, maar ik zou nog kwader worden als dat van een (belegen middelbare) man moet komen. Wat heeft hij te maken met een pasbevallen vrouwenlichaam?! Vind het echt van geen niveau.
Die opmerking maakte ik ook terug toen ik zwanger was haha.. Maar nu ik bevallen ben kon ik alleen maar zeggen; Heb je ooit iemand een dag na bevalling gezien die strak in het vel zit weer? Dit ging wel een beetje op een kattige manier hihi... Mijn schoonvader kreeg ook flink commentaar van mijn schoonmoeder, dat het nergens op sloeg wat ie zei haha... Ben benieuwd hoe vaak ik de opmerking nu nog ga krijgen Ben ondertussen wel al 13 kg kwijt, en hij is nu net 17 dagen oud, niet slecht vind ik zelf! Nog maar 6 kg te gaan tot startgewicht!
Ik heb beide keren geen/nauwelijks opmerkingen gehad over buik en gewicht. Nu was ik de eerste keer 9 en de tweede keer 10kg aangekomen en nu de jongste 10 dagen is zijn er daar nog 2 van over. Maar, onze oudste is na een niet vorderende ontsluiting met een kz gehaald en toen bleek dat een vaginale bevalling waarschijnlijk überhaupt niet gelukt was door haar grote hoofd. Bij de jongste moest ik dus naar de gyn en ik wilde héél graag natuurlijk bevallen, maar ook zij bleek haar vaders grote hoofd te hebben en de gyn gaf me zeer weinig kans van slagen. Op haar advies hebben we toen voor een geplande kz gekozen. Komt de kraamhulp doodleuk vertellen dat zíj niet snapt dat ik een kz gehad heb, volgens haar had dat gemakkelijk vaginaal moeten kunnen... Tis dat ze alleen maar de opstart kwam doen, anders had ik 'r eruit gegóóid!