Gisteren heb ik in bed een mega paniek aanval gehad. Ik was opeens zó bang dat ik nooit zwanger zou worden (we hebben het nog niet eens geprobeerd maar ik heb een stom 'voorgevoel' omdat ik dit zo graag wil). De reden hier van... Voordat ik de pil ging slikken (ik was toen 15, 7 jaar geleden) was ik altijd ontzettend onregelmatig ongesteld.. Ik ben een keer 4 maanden niet ongesteld geweest en dit verschilde altijd heel erg.. Soms een maand, soms 2 en dan weer 3 of 1.5. Er was echt geen pijl op te trekken. Inmiddels ben ik sinds juni gestopt met de pil en ben toen 'ongesteld' geweest. Daarna nog een keer eind augustus/begin september (heel licht maar mijn moeder zegt dat dit wel telt als ongesteldheid). En sindsdien niet meer ongesteld geweest. Ik lees vaak over mensen die dat ook hebben en dat verkleefde eierstokken hebben ofzo.. Ik wrd hier zo bang van.. Zijn er meerdere redenen dat ik nog niet ongesteld ben? Zegt het iets dat ik vóór dat ik de pil ging slikken zo ontzettend onregelmatig ongesteld was (wat nu waarschijnlijk hetzelfde is)? En als er 'niks' aan de hand is hoe weet ik dan wanneer mijn eisprong is of wanneer ik moet testen als mijn cyclus zo ontzettend onregelmatig is? Ik maak me ontzettend druk en wil heel graag advies!
Ik kan niet slapen, ik lig maar een beetje te dralen.. Ik lees op internet over PCOS. Ik heb wél overgewicht (er kunnen zeker kilo's van af, maar echt slank word ik nooit. Ben ik ook nooit geweest) en heb nu dus ook al geruime tijd geen ongesteldheid maar voor de rest heb ik geen afwijkende bloedwaardes (pas nog laten prikken voor mijn schildklier. Hier slik ik nu 3 jaar medicijnen voor en die is nu goed afgesteld) en geen last van acné of over beharing.. Ik hoor het wel, hopelijk..
hoi er is zeker geen reden tot paniek nu. Als je jarenlang de pil hebt geslikt duurt het vaak langere tijd voor je cyclus weer op orde is, dat kan wel een jaar duren! Gun jezelf en je lichaam die tijd! Eet gezond, beweeg voldoende, neem foliumzuur en kijk of je wat kilo's kwijt kunt raken. Dan doe je alles wat momenteel in je vermogen ligt en bevorder je je kans op zwangerschap. Jonge meiden zijn vaak onregelmatig ongesteld, en dat zegt zeker niet dat je dan verkleefde eierstokken hebt of PCOS. het kan zijn dat je na jaren pilgebruik wel regelmatig ongesteld gaat worden, het kan ook dat het onregelmatig blijft. Wanneer je je eisprong hebt is dan onduidelijk. Maar nogmaals, ontpillen kan een jaar duren, dus heb geduld met jezelf! Mirjam