Hoi dames, deze vraag is vast al eerder gesteld maar kon het zo snel niet terug vinden.. is er een verschil tussen de ruggenprik die je krijgt bij een natuurlijke bevalling tegen de pijn en de bij een geplande keizersnede? word die prik verdoofd of kan dat niet? alvast bedankt!
Die prik kan verdoofd worden ja... alleen had ik zo'n lamlul van een anasthesist die dat onzin vond en het dus niet deed! Grrrrr...
verschil is een andere soort van vloistof dacht ik ben niet zeker .... hier bij beide ruggenprikken een verdoving VOOR de prik
Bedankt voor de antwoorden, zal het morgen nog wel even aan de gyn vragen 2g4e, nou daar ben je klaar mee dan!
De epiduraal verdooft over het algemeen alleen het stuk van je buik soms valt ie iets lager dat benen ook wat mee verdoofd worden.. Maar soms valt ie iets hoger uit (slechts enkele gevallen ik was er 1 van helaas) waardoor hij net boven de snee valt waardoor je de snee voelt (bij spoed keizersnede waarbij je al verdovimg hebt spuiten ze vaak daar de verdoving bij in) Wanneer je een geplande krijgt gebruiken ze vaak een andere waarbij je hele buik en benen zijn verdoofd, deze kan soms iets hoger uitvallen waardoor je het soms wat benauwder kan krijgen of je armen voor een deel mee verdoofd worden... Zo vertelde de anesthesist mij het ben daar geweest om uitleg te krijgen waarom mijn verdoving niet goed werkte (nogmaals komt zelden voor)
Ja was in het ziekenhuis in Ede. Waardeloos! Volgende keer ga ik mooi naar Tiel! Hij vond het onzin omdat ik anders 2 prikken zou krijgen en dan was het er nu maar 1!!! Die mongol moest em anders wel 3!!!!! keer zetten! Kan em nog wel wat aandoen!
De ruggeprik wordt op een andere plek in je rug gezet. Zoals kleintje 88 zegt: een epiduraal is als pijnstilling voor je buik en dus kunnen sommigen hun benen nog bewegen. Ik heb bij de oudste een epiduraal gehad en die werd opgetopt om uiteindelijk de (min of meer spoed) keizersnee te doen. Helaas heb ik hier nog heel veel van gevoeld, maar moest men door... Bij de jongste een geplande keizersnee gehad en een spinale verdoving en dan voel je echt helemaal niks vanaf je middel naar beneden.
Je hebt een epiduraal en een spinaal. Een epidurale krijg je evt tijdens je bevalling en een spinaal krijg je bij de keizersnede. Ik heb een spinaal gehad en ook al is die van te voren niet verdoofd heb ik er amper iets van gevoeld. Diemverdovingsprik voel je net zoveel van als de spinaal zelf dus daarom geven ze vaak geen verdoving. Wat ook erg belangrijk is dat je je zo goed mogelijk ontspant en je rug zover het kan bol maakt. Adem rustig door en voor je het weet is het voorbij.
Een ruggeprik voor de bevalling is een epiduraal. Een ruggeprik voor een keizersnede kan een spinaal of combined spinal epidural zijn. Als iemand al een epiduraal heeft kun je daar ook extra verdoving door spuiten maar veel anesthesiologen doen dat niet meer. Vaak geeft het niet snel genoeg een goed blok waardoor de patient nog pijn heeft (duurt langer om in te werken). Maar als iemand heel lastig te prikken is heeft wel wel de voorkeur. Bij een epiduraal krijg je wel een verdoving van de huid. Deze naald is wat groter omdat de catheter erdoor moet. Een spinaal verdoven ze meestal zijn...niet omdat ze je willen pesten maar omdat het gewoon vrij weinig zin heeft. Het is veel belangrijker om je spieren niet aan te spannen en goed te gaan zitten...daar merk je veel meer van.
Gek? Mijn anesthesist zei juist dat ze bijna in ieder ziekenhuis als je een epiduraal hebt er gewoon de verdoving bij spuiten omdat dat zo goed werkt! (op paar uitzonderingen na waar ik ook onder val)
Er zijn nog wel een paar ziekenhuizen waar ze het doen hoor. Maar als je snel een keizersnede moet doen heb je gewoon geen tijd om te wachten tot het eindelijk eens goed is ingewerkt. En het gebeurt veel vaker hij het optoppen dat een blok niet voldoende werkt dan bij een spinaal.
Ik heb bij beide bevallingen een ruggenprik gehad. Spinaal bij geplande keizersnee en epiduraal bij natuurlijke bevalling. In beide gevallen is de huid van te voren met een prikje verdoofd. Dit voelde wat branderig maar verder niets gevoeld!
bedankt voor de duidelijke info! ik ben wel een beetje bang voor het benauwd worden of voor een verkeerd gezette prik doordat ik me per ongeluk beweeg!
Ik vond het zitten voor de prik 't vervelendste, met je bolle buik een bolle rug maken en dan tussen de weeën door stilzitten. maar 't prikken zelf viel me zo ontzettend mee!
voor ik ooit zwanger was leek een ruggeprik me echt doodeng. Spuit mij maar helemaal plat riep ik altijd. Tot ik na een dag drama een spinale kreeg voor een onverwachte keizersnede en ik was zo van de kaart van de pijn dat ik het amper door had dat ie gezet werd. En toen opeens helemaal geen pijn meer!!! (na maanden tobben) Ik kon de anastesist wel zoenen en werd helemaal lyrisch. tweede keer geplande keizersnede gehad en toen ook fluitje van een cent. Wist wat er ging gebeuren en het meest aparte vond ik toch wel dat je opeens een been voorbij kwam wat toch echt van mij was. Dat helemaal niets voelen blijft raar.
Ik heb de spinaal gehad voor een operatie en de epiduraal bij mijn bevalling. Bij beide gewoon duidelijk aangegeven dat ik voorverdoving wilde. Dat is ff een scherp prikje, maar gaat gelukkig niet zo diep. Hoef je daarna ook niet bang te zijn dat je voor de echte prik nog pijn voelt en daardoor even 'verschiet' en dat ie verkeerd zou zitten.
jusy, bij mij was het herstel echt een groot verschil!! bij de eerse keizersnede werd ik de eerste twee dagen helemaal gek van de pijn. ( had ook flinke bekkenklachten en op mijn rug liggen was juist heel naar maar ik kon ook weer niet anders. gestut met kussens werd ik af en toe op mijn zij gelegd ) bij de tweede keizersnede was het pijnlijkste moment dat de katheter niet liep en ik een supervolle blaas had. ( stom ben zelf vpk en had het eerst niet in de gaten, de vpk vond dat ik zo weinig plaste dus het vochtinfuus ging nog een standje hoger) toen de knik uit de slang was stroomde moest de zak meteen flink geleegd worden) Natuurlijk had ik de tweede keer ook wel pijn maar het was zo'n stuk beter!!
Bedankt christel. Ik ga er dan maar vanuit dat ik "geluk" heb en de keizersnede bij mij gepland is... Al vind ik t nog steeds doodeng.... Maar goed normaal bevallen lijkt me ook eng dus ik weet het allemaal niet meer zo goed. Ben gewoon erg bang voor wat er komen gaat. Heb ook nog nooit in zh gelegen, miss speelt dat mee....