bijvoeding starten als advies bij reflux...kregen jullie kindjes ergens krampjes van?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Annemeis, Feb 24, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,186
    823
    113
    Hoi meiden,

Onze zoon van ruim 4 maanden heeft reflux en KMA. Nu is de reflux aardig onder controle (geen pijn meer,niet veel spugen). Maar hij drinkt nog steeds heel onrustig. Hij drinkt nu bijvoorbeeld weer kleine beetjes van 7x 120 ml+4 scheppen en een half schepje pure jbpm. (oja, extra flesje aanbieden werkt niet, dan gaat ie 8x100 drinken bijvoorbeeld)

Nu door CB naar diëtiste doorgestuurd om te beginnen met bijvoeding. Dit omdat hij in de perioden dat hij zo weinig drinkt niet goed groeit of soms zelfs af valt.

De bedoeling van het beginnen met bijvoeding is dat dit vanaf 6 maanden (of als het goed gaat nog eerder) een aanvulling is op zijn flessen zodat hij meer calorieën binnen krijgt.
    Nu heeft hij 2x wat worteltjes op, dat ging goed.

Vandaag de 3e dag met worteltjes. Mag ik ook een half (klein) potje van olvarit geven? Of zou dat nog te veel zijn? Gister en eergisteren 1/4 potje op. (Kook het nog niet zelf omdat dochterlief toendertijd van zelf koken wel krampjes kreeg en van Olvarit niet. Dat is dus de volgende stap)

En ik vraag me dus af hoe lang ik worteltjes moet proberen (diëtiste zei 2 weken maar moet ik dan 2 weken lang elke dag worteltjes geven? Is toch een beetje eenzijdig of geeft dat niet?

Als de worteltjes goed gaan mag ik kiezen: een andere groente erbij (pompoen of boontjes) of bijvoorbeeld een papje maken van rijstebloem en Pepti. Maar dan is ie dus alweer 5 maanden oud.

Waar kregen jullie kindjes krampjes van? Van welke groente? En ook van rijstebloem? En hoe oud waren ze toen?

Alvast bedankt!

2. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,795
    493
    83
    Zoon had ook erg last van verborgen reflux, maar was tegelijkertijd ook echt een hongerlap. Dus met 3.5 maand op advies van het cb gestart met rijstebloem en eigenlijk nooit gemerkt dat hij daar krampjes van kreeg. Wel kreeg hij na een tijdje weer last van zijn reflux toen we met groenten en fruit waren gestart, maar hij kreeg op dat moment ook geen medicijnen meer. Daarna weer met de ranitidine gestart (laagste dosis) en toen ging het weer goed.

Maar qua krampjes hier dus nooit meer last van gehad omdat we vroeger zijn begonnen met bijvoeding. Alleen dus de reflux die even weer opspeelde.

Als jij wat anders wilt proberen, zou ik dat gewoon doen. Hij zal toch ook aan andere smaken moeten wennen :)

3. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

Jan 18, 2015
    1,050
    73
    48
    Mag hij rijstebloem? Dat is alleen glutenvrij toch? Wij hebben toevallig gisteren nog gebeld. Op de ene verpakking staat namelijk koemelk gluten en lactose vrij en de andere niet. Nu blijkt het dat ze over zijn gegaan naar een andere fabriek en het wel sporen kan bevatten van koemelk en lactose.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Als je pure rijstebloem koopt, dus die waar melk bij moet en niet een pap van "alleen water toevoegen" dan kan dat gewoon. Sporen is echt een verschil per kind hoe gevoelig die reageert. Dat staat er ws op omdat het in de fabriek gemaakt wordt waar ook pap met melk gemaakt wordt en dus kan het sporen bevatten.

Hier ook een kindje met reflux en allergie, hij is wel heel gevoelig qua eten maar dat vooral op kruiden, niet op groenten. Fruit reageerde hij wel meer op ( Appel ging hij altijd van spugen )

5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Hier toen verdenking KMA en reflux. Mocht gewoon beginnen met hapjes, maar de wortel gaf kramp. Gestopt en maand later weer begonnen. Al snel van een paar hapjes naar een half of heel potje gegaan.
    Van de eerste hapjes om te testen heb ik de rest van het potje gewoon ingevroren in ijsblokjeshoudertje.

Ik zou na 2 a 3 dagen worteltjes naar de volgende groente gaan om te proberen

6. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Hier reflux en kma, en ze kreeg net verschrikkelijke krampen van rijstebloem.

Als hij pepti drinkt maar nog steeds erg onrustig is, is het dan geen optie om over te stappen naar zwaardere dieetvoeding? Nutramigen dus.

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Hoeveel poept hij van de pepti?

8. udition

udition Actief lid

Dec 1, 2015
    129
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook reflux en KMA en zeer gevoelige darmen. Konden dus ook pas met 6mnd beginnen eerder trokken haar darmen het niet met krampjes. Gelukkig een verborgen reflux dus kreeg uiteindelijk (met zuur weliswaar) wel net genoeg binnen.

Met 6 maand bijvoeding was nog steeds drama. Elke groente moesten we 7dagen lang elke dag in opvoerende hoeveelheden aan haar geven zodat haar darmen langzaam wennen.

En als we iets voor het eerst introduceren moesten we dit in de ochtend doen, want savonds ging ze anders niet slapen door haar darmen die overuren draaiden.

Ze heeft dus heel lang eenzijdig gegeten maar vond ze helemaal niet erg. Wij denken zelf dat het erg is, maar ze hebben toch al 4mnd hartstikke eenzijdig gegeten?! Melk zijn ze ook niet zat, dus dat ze al variatie krijgen met iets anders vinden ze alleen maar hartstikke lekker en volgens mij maakt het niks uit als ze de hele week wortel eten. Wij denken zelf dat het saai is, maar voor zo'n kleintje razend interessant zo'n nieuwe smaak en textuur. Dus volgens mij kunnen we ze er eerder teveel in overprikkelen dan dat het te saai is.

Succes iig, en veel plezier! Leuke fase dat ze beginnen met eten!

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier milde reflux en begonnen met bijvoeding met 4 maanden.
    Voor elke groente 3 dagen genomen. De eerste dag een paar hapjes, de 2e dag wat meer en de 3e dag zo'n kwart potje. Als het goed ging mocht hij er daarna zoveel van eten als hij wilde. Dat was eerst een half potje maar na 3-4 weken een heel potje.
    Na 3 dagen 1 soort groente proberen ging ik over op een ander soort. En dan pakte ik het weer aan op de manier zoals hierboven beschreven.
    Op 1 dag geef je nooit meer dan 1 nieuwe smaak. Dus geef bv. geen nieuw soort fruit en nieuw soort groente op 1 dag.
    Als je wilt starten met fruit, dan geef je die dag of geen groente of een groente waarvan je weet dat hij daarop niet reageert.

Hier ook rijstebloem geprobeerd, maar daar kreeg zoontje onwijze krampen van en moeite (weer) met de ontlasting, evenals later met rijst en rijstwafels, daarvoor was hij al een heel stuk ouder voor dat goed ging.

Ik zou het dus op deze manier langzaam opbouwen. Nu gewoon eerst een poosje met de groente aan de slag en als dat straks goed gaat pak je het fruit erbij.

10. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

Jun 21, 2013
    1,399
    15
    38
    Hier heeft dochtertje reflux en kma.
    We zijn paar x gestopt met de bijvoeding tussendoor omdat ze toch last kreeg ervan.
    Toen ze echt 5.5 maand was toen pas ging het goed.
    Enige waar ze af en toe last van heeft is banaan maar dat kan ook verstopping geven dus dat geven we ook niet dagelijks.
    Verder krijgt ze nog elke dag een half zakje forlax, voorheen om de dag maar op advies van de kinderarts icm bijvoeding moesten we dit elke dag gaan geven en nu gaat het goed.
    Ze heeft ook op vaste tijden ontlasting

Share This Page