Ik vroeg me af wie ook een dik dochtertje/zoontje had en waar het helemaal goedgekomen mee is. Mijn dochtertje van 6,5 maanden is veel te zwaar. Ze weeg 10,5 kilo en is 69 cm lang. Ver boven de groeicurve dus. (Geboren met 3970 gram met 41 weken) Ik heb geen idee waarom ze zo dik is. Ze krijgt nu 4 x 200 cc flesjes en fruit en groente. Absoluut geen liga koekjes, avondpapjes of andere kunstmatige suikers. Ik ben de wanhoop nabij ik hoor van het consultatiebureau steeds dat ze veel te zwaar is. Ook krijg ik vaak opmerkingen zoals "Zo hee! hollandsche welvaart"
lekker laten gaan mn dochter was ook altijd te zwaar zal straks eens kijken hoeveel ze woog. maar iig ook bovenin de curve. kreeg telkens commentaar.. tja ik kon er ook niks aan doen.
Onze dochter is pre-dysmatuur geboren en groeit nog steeds op haar eigen lijn, dus heb er geen ervaring mee. Maar ondanks ze niet groot of dik is, heb ik eigenlijk al heel snel haar melk afgebouwd zodra ze anders begon te eten. Hier werd een maaltijd dus een vervanger van 1 fles. Ze is een lastige drinker (alles moet verdikt worden, nog steeds heeft ze moeite met dunne dranken) dus was volgens mij ook voor haar een hele opluchting. De melk die ze krijgt, krijgt ze daarom nog steeds als dikke pap. Ik weet even niet meer hoe het zat met 6 a 7 maand hier, maar volgens mij kreeg ze smorgens fles pap, tussendoortje fruit, lunch boterham met melk (bij jou dus een fles), tussendoortje met drinken, warme maaltijd (potje of vers), voor slapen gaan een fles. Dus ik denk 3 flessen van 200 (hier dus wel als pap omdat het anders spugen is, maar dat kon zij wel hebben!) Maar aan de andere kant denk ik ook als jouw dochter met gemak haar flessen drinkt zal ze er ook wel behoefte aan hebben.... het zal wel goedkomen. Die van mijn vriendin was ook altijd een dik kindje, nu is ze 6 en super slank
Zo te lezen doe jij niks fout mbt haar voeding. Dus ik zou het denk ik laten rusten. Bij mijn dochter nam de groei minder rap toe na 6 maanden en als ze eenmaal gaan lopen, dan trekt het vaak wel weer bij. Mijn dochter was ook een zeer welvarende baby. Nou ja, als ze dan een keer goed ziek worden hebben ze iig wat reserves, dacht ik dan maar.
Mijn zoontje zit op de +1 curve, met tien maanden. Het consultatiebureau zegt letterlijk: dat komt wel goed als ze gaan kruipen/lopen/bewegen. Misschien heb je er wat aan. Ze gaan op een gegeven moment minder groeien. Dat is de eerste geruststelling die ze mij meegaven Het lijkt erop dat het eetpatroon gewoon goed is. Ik herken jouw verhaal overigens van mijzelf. Ik was ook altijd al te zwaar en dat begon na 4 maanden. Ik heb een afwijking in de hypofyse (en ben dus hormonaal ontregeld; schildklier, bijnieren, eierstokken etc.) waardoor ik te zwaar/dik ben. Mocht jouw kindje over een jaar of twee (en dus als ze kan lopen/springen etc.) nog steeds veel te dik zijn; wil je jezelf en je dochter alsjeblieft een plezier doen om hier op te letten en eens te laten nakijken??? Het bespaart een hele hoop 'gedoe' en psychisch letsel. Ik vecht nog steeds tegen mensen die zeggen: als je het er niet in stopt, kan het er moeilijk bijkomen Dat is namelijk lang niet altijd zo. Er is ook die ene uitzondering.. Mja, dat zeggen alle dikke luie mensen, denkt men dan
Mijn dochter ziet er nu trouwens heel 'normaal' uit. Geen mager latje, nog steeds lekkere beentjes. Maar zeker niet te dik.
Ik ben zelf een voorbeeld van een dikke baby waarbij het helemaal goed gekomen is. Mijn moeder gaf me ook 'gewoon' eten zoals jij dat doet en ik was altijd te zwaar en te dik. Pas toen ik 12 was begon ik mijn babyvet te verliezen en binnen een paar jaar had ik een figuur waar ik echt trots op kon zijn. Het is er ook nooit meer terug bij gekomen. Zelfs na een zwangerschap weer gewoon maatje 34 Dus don't worry!
En wat zegt het cb dan precies dat je zou moeten doen? Benieuwd. Zelf het omgekeerde, zl zit onderin de groeicurve. Terwijl hij heel goed kan eten. Gelukkig cb geen commentaar. Je voeding ziet er prima uit. En idd wat de anderen al zeggen, meestal wordt de groei wel minder met kruipen en lopen ed.
@ Caat Ik heb met heel veel moeite afgebouwd naar 4 flessen. 3 flessen lukt echt niet. Ik heb echt een melkliefhebbertje. Fles is zelfs binnen 5 minuten op. Ik weet dat dat te snel is, maar met andere speentjes raakt ze gefrustreerd. Na d'r flesje is ze supertevreden. Eten doet ze niet graag. @Joyecey Ik was zo geïrriteerd door die verpleegkundige van het consultatiebureau. Alsof ik m'n dochter room voer. Ik heb 2 weken geleden dan maar een doorverwijzing naar het ziekenhuis gevraagd. Het zou me geruststellen dat de kinderarts wat testjes doet en het 1 en ander uitsluit @Uiltje1984 Het klopt dat ze tot nu tor geen 1 x ziek was (afkloppen). Ik was als baby ook heel zwaar (als peuter weer veel te mager) M'n vriend was ook heel zwaar, maar nu ook heel lang en slank. Die opmerkingen brengen me wel steeds van m'n stuk. Ik probeer me er niets van aan te trekken, maar als je gaat googelen naar dikke baby's Dikke kans (grappige woordkeuze) dat ze obesitas krijgt op latere leeftijd.!
Mijn dochter was ook wel een bolle baby, wel wat lichter dan jouw dochter, maar ook wel een aantal centimeter kleiner. Nu is ze 1,5, ze loopt en is lekker actief en hoewel ze echt nog niet mager is raakt wel alles meer in proportie. Dus als jij ervan overtuigd ben dat ze niet te veel/ongezond eten en drinken krijgt dan zou ik me niet al te druk maken... Maar ik herken wel dat het niet leuk is om altijd maar aan te horen dat je kind dik/bol/hollands welvaren e.d. is, want ik had zelf ook altijd het idee me te moeten verdedigen.
Als ze nou zou snoepe kan je er wat aan doen maar hier kan jij weinig aan doen, behalve als de groente en fruit een maaltijd gaan vormen een fles afbouwen. Hier een nichtje van 9 maand die veel te dik is, hier is helaas wel wat aan te doen, alleen men vindt het leuk dat zij zo vol is. lees dik meisje is klein 67 cm en weegt wel bijna 10 kilo heeft heel veel problemen op de luchtwegen en artsen zeggen na herhaaldelijke ziekenhuisopnames stop met koek snoep en ranja geven maar moeders doet het nog steeds is veel te leuk. In jouw geval kan je er volgens mij niets aan doen
Mijn dochtertje heeft nu maat 80/86 en luiermaat 5 Het consultatiebureau weet ook niet wat te zeggen... Als ze tips hadden gehad ipv commentaar dan ging ik er graag heen. Nu heb ik het idee dat ze me een waardeloze moeder vinden. Al irriteert het me wel, waarom moeten baby's nu al voldoen aan maatstaven? Moeten we baby's op dieet zetten? Laten verhongeren?
Goed van je!!! Mocht dit op niets uitlopen en ze ook écht obesitas krijgen, denk aan de hypofyse. Dat halen ze er niet uit met 'wat testjes', daar moet ze een scan voor krijgen. Ik ben op papier namelijk 100% volledig gezond en heb een normaal eetpatroon, drink niet en ben drugsvrij, ik rook ook niet dus ik zou een doorsnee persoon moeten zijn. Ik heb alleen obesitas tot aan het plafond Uit bloedwaardes, cholesterol, bloeddruk of wat ook kun je niks van dat terugvinden. De schildklierwaardes zijn een beetje 'off', maar dan zegt de arts: bwah, dat hebben wel meer mensen, dat is geen reden tot ongerustheid - ga maar sporten ofzo of neem een maagverkleining. Dus hou het in je achterhoofd en luister naar je moedergevoel! En dat CB; tja, ze zijn daar ook niet feilloos. Ze gaan inderdaad van de standaarden uit. Wanneer jouw kind niet in die standaard past, moet je het maar links laten liggen!
Het kan ligen aan genetische factor als het in familie ook zit. Gewoon zo doorgaan en opletten met suikers en vet. Hier dochtertje die erg veel eet ze eet alles alles en stopt nooit dus ze zit op 0 curve gelukkig maar ik moet wel opletten met wat ze eet omdat ze erg veel eet. Zo krijgt ze hier nooit iets anders dan water en eet volgens strikke tijden. Ze krijgt afsoluut nooit suiker en veel gestoomde groente. Ze krijgt hier ook geen tarve bijvoorbeeld om de aantaal redenen (met uitzonderingen na krijgt ze soms gebak of witte brood). Ze was geboren met 40.5 en 4040gr Maar 6 mnd is nog erg klein als je fv volgens toegestaande normen geeft dan zit het goed verder kan je nu niets aandoen. Als je patat gaf en koek en diksap zal het andere verhaal zijn maar het ligt hier denk ik aan metabolisme die vaak in genen zit. Als ze gaan kruipen en lopen komt het goed denk ik. Mijn vrindien heeft 2 dochter van 4 en 2.5 en eerste is zo dun als een stok altijd geweest en andere was zwaar veel te zwaar. Ze is nu 2.5 en ook erg dik iets minders dan toen ze baby was omdat ze nu verplicht naar dietiste moeten. Vriendin gaf gewoon alles zoals andere baby haf maar ze aten ook veel suiker en vet en patat en kroketten etc. Maar dus eerste dochter was nooit te zwaar andere juist te zwaar ze zat met 1 jaat op +3 curve.
Ons kindje was juist aan de lichte kant, woog bij 14 maanden nog steeds geen 10 kg. Denk dat het echt wel bijtrekt als je kindje gaat lopen. CB groeicurves vind ik eigenlijk ook een beetje onzin. Elk kindje groeit op z'n eigen manier en is niet in een hokje te plaatsen.
Als ze niks geks krijgt, dan neemt ze het gewoon makkelijk op.. Mijn oudste was met 5,5 maand bijna 10 kilo en bijna 70 cm.. Ook flink bovenin de curves dus. Maar hij kreeg alleen fv, en nog niks anders. Cb heeft daar ook niet moeilijk over gedaan. Alleen de opmerking dat lengte&gewicht meer in evenwicht zouden komen als hij meer ging bewegen. Tot 1,5 zat hij hoog, daarna is hij gaan lopen. En trok het bij. Bij het afscheid van het cb bij 3j10 mnd zat hij zowel met lengte als gewicht in het midden van de curve. Alle baby spekjes zijn weg en nu begint hij zelfs de lengte in te schieten zonder veel zwaarder te worden. Richting magere lat (met 9 maand 11,5 kilo, nu bijna 7 en net 23 kilo) Niet panieken dus..
Mijn dochtertje is half Indisch en ik had laatst van de verkoper van een toko begrepen dat veel Indische kindjes dik zijn als baby en later weer heel mager worden. Ze ziet er nu zo uit
Een hoog gewicht is bij baby's alleen een probleem als ze teveel voeding krijgen. In die gevallen is er kans op blijvend overgewicht. Maar er zijn zat kids die normale hoeveelheden voeding krijgen en daarop gewoon een hoog gewicht ontwikkelen. Dat gaat er ook wel weer van af dan, dus ik zou me geen zorgen maken. Ze eet normale hoeveelheden, dus zodra ze gaat bewegen en alles, trekt dat wel weer bij. Ik snap overigens wel dat je je zorgen maakt, helemaal als het CB van die opmerkingen heeft, (maar mogelijk zijn die helemaal niet zo bedoeld zoals jij ze opvat? Vraag het eens na, zou ik zeggen).
Oh das een goede tip! Ik dacht dat ze dan maar een trage schildklier zou hebben of weinig vet kwijtraakt. Ze is sinds kort heel beweeglijk (spartelt heel veel in d'r bedje) Dus je zou denken dat ze wel wat zou verbranden. Ik kijk het gewoon nog even aan tot ze kan lopen. In de tussentijd ga ik langs de kinderarts. Zo'n scan hou ik zeker in gedacht. Bedankt!
Met de voeding die je geeft doe je absoluut niets fout hoor! Is keurig en ik zou er zeker niets minder om geven. Lekker laten gaan, komt vanzelf goed als er meer beweging in komt. Hier ook hollands welvaren...heerlijk!