Ik zie op het forum regelmatig topics over taal/spraakachterstanden voorbij komen en eerst dacht ik ook altijd komt vast vanzelf wel. Dit heb ik namelijk bij onze derde ook gedacht en uiteindelijk met behulp van de logopedist is her bij hem redelijk goed gekomen (helaas is hij gaan stotteren). Onze vierde zei met bijna 2 jaar vrijwel geen woord en omdat we met de derde bij de logopedist liepen zijn we daar met haar ook terecht gekomen, maar dan meer om het in de gaten te houden en eens in de 6 weken een afsrpaak. Maar ze ging niet praten en uiteindelijk met 2 jaar en 4 maanden toch maar naar de logopedie. Daar is ze getest en ze liep ruim een jaar achter. scores waren echt schrikbarend laag. Logopedie werd ingezet en op een gegeven moment kreeg ik een folder mee van de ster (nsdsk), maar dat ik er een afspraak later over begon, wist de logopediste niet of dit wel de plek voor S was ivm een laag IQ, wat zij dacht dat Sofie zou hebben in combinatie met haar taalbegrip die echt heel laag was. Dus dan toch maar zo verder en de hulp van integrale vroeghulp ingeschakeld om te kijken of ze dan niet beter naar een centrum voor dagbehandeling kon ivm haar spraak. Maar dit stuite mij een beetje tegen de borst, want S was niet dom en best wel slim op bepaald gebied, dus haar IQ kon niet hee laag zijn. Ondertussen was Sofie bijna 3 en er was nog niets concreets,na toestemming van de gemeente wat ook 2 maanden duurde is integrale vroeghulp beginnen met testen en daaruit bleek S een IQ van 114 te hebben, dus helemaal niet zo laag als ons werd voorgespiegeld en S zou dus in principe naar de Ster kunnen mits haar gehoor goed zou zijn. Ondertussen al wel contact gehad met de Ster en daar een gesprek gehad, omdat er bij S meer speelt, namelijk ook problemen met haar concentratie en erg druk en moeilijk corrigeerbaar gedrag, dus dat was ook nog een twijfelpuntje. Maar na een heel fijn gesprek daar, zijn we doorverwezen naar het audiologisch centrum. Gehoortest liet daar zien dat haar gehoor voldoende was om te kunnen leren praten, dus dat daar niet het probleem zat (al hoort ze links wel minder goed, maar dat kan met haar syndroom te maken hebben). Dit terug gekoppeld naar de Ster en S kon binnen een maand daar starten voor 2 ochtenden. Wij blij want na ruim een half jaar vechten hadden we S waar we dachten dat ze op haar plek zou zijn en ze haar misschien wel verder konden helpen. En wat heeft ons meisje het daar naar haar zin, ze zit er nu 7 weken en ze gaat met zo veel plezier heen. Vorige week het behandelgesprek gehad, maar wat ben ik eigenlijk geschrokken en vandaar ook mijn verhaal hier. Want haar taal/spraakachterstand heeft veel meer impact op haar dan we dachten. Ten eerste loopt ze nog steeds behoorlijk achter en zit ze echt niet op het niveau van een 3,5 jarige ,maar zie ik haar broertje van net 2 haar gaan inhalen met zijn taal/spraak. Maar waar de scores voor actieve woordenschat, taalbegrip enz. tussen de 85 en de 115 horen te ziteen, zit S daar nog ver onder. Alleen voor de zonsopbouw scoorde ze 93 punten en was dat binnen het gemiddelde, maar dit hoort ongeveer gelijk te zitten met je IQ scores, dus ook nog te laag. Dit gaat S niet in 5 maanden inhalen en daarmee zit ze ook niet op haar plek op cluster 1 onderwijs, en is cluster 2 geadviseerd. Dit omdat S op het sociale gebied ook problemen heeft met andere kinderen en volwassen, terwijl het een heerlijk blij en open meisje is. maar ook op de gewone kleuterschool gaat ze hier tegen aan lopen, omdat ze geen taken op haar niveau kunnen geven en ze zich dan waarschijnlijk gaat vervelen en ondeugden uit gaat halen. Dit zien ze hier ook al terug en ook het probleem concentratie speelt een rol. 1 op1 gaat het goed, maar in een groep is deze slecht en is ze moeilijk te vangen. We zijn nu dubbel zo blij dat we gevochten hebben om haar hier te krijgen, want ze kijken niet alleen naar de taal/spraak maar naar het hele kind en wat voor hun belangrijk is om hun taal/spraak te ontwikkelen en wat de beste manier is om deze kinderen te ondersteunen. Want nu pas zien we in hoe belangrijk de taal/spraak is en wat achterstanden te weeg brengen. Ik vind niet dat je meteen stappen moet ondernemen, maar mochten er toch echt wel puntjes zijn die aan kunnen geven dat er sprake is van een taal ontwikkelingsstoornis, trek dan alsjeblieft aan de bel, want hoe groter de achterstand hoe meer gevolgen het heeft voor je kind. Wij zijn zo blij met de mensen van de Ster. Daarbij kijken ze verder dan alleen de taal/spraak problemen en wordt er met je mee gedacht. Schroom niet als je denkt dat je kind het niet alleen red, stap naar een logopedist of anders als de problemen groter zijn naar het audiologisch cenrtum. Ik hoop dat andere ouders hier wat aan hebben.
Wat goed dat je dit hebt opgeschreven. Ik zie veel herkenning in je verhaal en ben het volledig met je eens. Het komt gewoon echt niet altijd vanzelf wel en volgens mij kun je dat prima aanvoelen als moeder. Wij zijn inmiddels sinds oktober vorig jaar bezig voor onze dochter. Ze kan geen enkel woord, taalbegrip loopt ze mee achter, motorisch loopt ze achter en ze heeft gedragsproblemen. We hebben inmiddels de integrale vroeghulp gezien, de kinderarts, lopen sinds een paar weken wekelijks bij de logopedist en toevallig heb ik vorige week een gesprek gehad met de medewerker van de jeugdzorg instantie hier om te kijken of ze naar een mkd kan omdat ik haar zelfs van het kdv af gehaald heb omdat ze dit absoluut niet aan kan. Ze is namelijk ook heel erg prikkelgevoelig, kan niet meekomen met de kindjes en nog wel meer dingen. Ik hoop hier deze week wat over te horen. Daarnaast staan we ook op een wachtlijst voor Kentalis maar dit duurt heel erg lang. Maar hoe vaak ik tot nu toe wel niet te horen heb gekregen dat het vanzelf wel goed komt, dat ik me niet druk moet maken, dat het te gek voor woorden is dat ik voor een kind van net 2 al hulp wil etc. Ik moet overal tegen op boksen. Af en toe hangt me dat zo mijn keel uit.
Wat "fijn" om ook zulke dingen te lezen. Wij zijn heel dankbaar dat t bij ons niet zo erg is geweest, maar ik liep erg tegen de "het komt vanzelf goed" opmerkingen van iedereen. Onze dochter had bij testen een taaluiting van 56. Haar taalbegrip en spelniveah waren gelukkig goed. Er is vol in gezet bij de logopedie en hiermee gelukkig voldoende. Vooruitgang geboekt om eeb behandelgroep te voorkomen. Gelukkig hebben wij niet zo hoeven vechten als jullie, maar ook ik ben blij dat wij naar ons gevoel hebben geluisterd en niet naar de meute...
Bailief: Wat een zorgen ook bij jullie hopelijk worden jullie goed gehoord en komt er een goede oplossing voor jullie meisje, waar ze zich goed kan ontwikkelen. S is ook een meisje met de nodige zorgen, ze is geboren met een craniosyndroom en is met 9 maanden oud geopereerd aan haar hoofd. We hebben bij haar al een heel traject gehad in de eerste 9 maanden en voorlopig zijn we nog niet klaar hiermee. S is ook prikkelgevoelig en heeft een regulatiestoornis, maar hier kunnen ze op de Ster goed mee omgaan en weet ze hoe te handelen, omdat de logopediste daar met prikkelverwerkinsstoornissen bekend is. Daarom zijn wij ook zo blij dat we deze stap genomen hebben. We zien nu dat die 1,5 jaar psz voor haar leuk was, maar ook dat ze daar toch minder goed gedijde dan dat ze nu op de ster doet. Ze wil iedere dag wel heen. Goed dat jullie verdere stappen ondernemen. Taliaa: wat fijn dat ze met logopedie voldoende vooruitgang geboekt hebben en ze niet naar een behandelgroep hoeft. Als is het mij 100% meegevallen en betekend het niet dat je kind nu meteen een stempel heeft van dat er iets echt mis is.
Hier ook erg herkenbaar, John zit nu inmiddels op cluster 2 onderwijs en dus het super goed, hiervoor de vroegbehandeling van kentalis gehad, maar daar is veel tijd in gaan zitten met alles regelen, voordat hij daar terecht kon en voordat hij uiteindelijk naar de basisschool kon. maar wat is hij vooruit gegaan zeg, hij ging van niet verstaanbaar en eigen taal, naar bijna volledig verstaanbaar. Wij (of eigenlijk ik) hebben twijfels gehad over cluster 2, het paste niet in mijn plaatje, wat ik voor ogen had, maar nu zie ik dat hij hier helemaal op z'n plak is, ik vroeg nog aan John wil je hier op school blijven of zou je liever bij M (z'n beste vriend) op school zitten (regulier) en hij gaf zelf aan dat hij op deze school wil blijven en dat zegt wel genoeg
Veel dingen hier zijn erg herkenbaar. Inderdaad ook wel de woorden: komt vanzelf wel weer goed. Zelf ook lang gehoopt om eerlijk te zijn, maar toen werd hij 2 en zei nog geen enkel woord en toen ben ik toch aan de bel gaan trekken. Lastig, want hoewel hij zelf wel vooruitgang boekt, heb ik nog helemaal niet het idee dat de hulp die hij nu krijgt werkt. Helaas hebben wij niet het idee dat ze ons hier juiste begeleiding kunnen bieden, dus wij moeten roeien met de peddels die we hebben en hopen daarmee dan toch vooruitgang te moeten boeken.. En het is dubbel lastig omdat niemand hier lijkt te weten wat we ermee aan moeten, ze kijken elkaar allemaal vragend aan, ook financieel gezien, want we zijn nou bezig om te kijken of we iets rond kunnen krijgen, alleen de financiën liggen heel erg in de weg. Dus wellicht valt onze enige fijne oplossing al gelijk weg. Alleen overal zit zoveel tijd in he.. Eer wij weten of het eerste zal lukken, zitten we toch ook alweer zo ruim een maand verder, wachten om te zien of het aan slaat, zit je ook alweer zo 5 maanden verder. Dan is hij ook alweer bijna 3. Ben je zo een jaar bezig en heb je maar één ding kunnen uitproberen. En dat is wel iets dat je heel snel vergeet, dat je niet morgen al gelijk een uitslag heb waarop staat wat je kan doen dat het voor eind van de week allemaal opgelost is.
Het enige wat mij frustreert is dat iedereen zegt begin zo vroeg mogelijk maar dat je vervolgens eerst op een wachtlijst word geplaatst voelt echt als verloren tijd.
Ik bedoelde t ook echt niet verkeerd!! Wilde alleen aangeven dat onze situaties niet even erg zijn. Dar ik jullie situatie niet bagatelliseer. Anyway. Bedoelde t goed dus
Zo had ik dat ook zeker niet bedoeld hoor taliaa. Je bagaliseerd niet hoor. Wou ef mee aangeven dat een behandelgroep in zulke situaties juist een heel mooi iets is, maar het is een zorg minder als het met logopedie alleen behaald kan worden. Het is super dat kentalis er is voor de kinderen die net een steuntje in de rug nodig hebben.
Oh erg is dat he! :x Wat heb ik daar van gebaald... Complimenten en 'geruststelling' omdat we 'er zo vroeg bij waren', maar vervolgens voor je kind echt de behandeling krijgt die je kind nodig heeft... (heeft bij ons 10 maanden geduurd voordat zoon op een plek zat waar hij geholpen kon worden. En dan blijken wij nog een redelijk snel en soepel traject doorlopen te hebben ) On topic: ook veel last gehad van 'komt wel goed', 'ieder kind zijn eigen tempo' (tenenkrommend!!) En ook grote thumbs up voor Kentalis, goede ervaringen mee!
Wat fijn dat jullie dochter nu eindelijk op de juiste plek zit, en geholpen kan worden! Hier zijn we met de jongste nog aan het begin van een traject. Ik roep al maanden dat zijn taalontwikkeling niet goed gaat, in januari van dit jaar met logopedie begonnen. Hij heeft inmiddels de derde logopedist, want de vorige twee kregen een andere baan (en onze zoon moet de eerstd paar keren weer wennen). Ook zijn ze testen kwijtgeraakt, waardoor deze opnieuw moesten worden afgenomen. Daarbij nemen ze mijn zorgen niet serieus. 'Hij is nog zo jong' (2,5 jaar), het kost nu eenmaal wat tijd, het komt wel goed..... Hij heeft vanaf dat hij 5 maanden oud was bijna aan de lopende band door oorontstekingen gehad, vaak aan beide oren tegelijk. Met 14 maanden eindelijk buisjes gekregen, en de kno arts zei toen ook dat zn gehoor tijdens de oorontstekingen met 40% verminderd was. Hij scoort ook buiten de scores met de testen, en ik ben nu bezig om via het CB een verwijzing naar Kentalis te krijgen. Dit wil logopedie niet doen..... Wat een energie kost het, en niemand die je serieus neemt, terwijl ik zie dat zijn achterstand steeds groter wordt en we meer en meer tegen dingen aanlopen...
Withinshin, wat betreft Kentalis: bij ons moest de huisarts de verwijzing schrijven. Wij zijn Door het CB doorverwezen naar Integrale Vroeghulp, daar uiteindelijk een advies voor onderzoek bij Kentalis uit gekregen, dit ging weer naar de huisarts en zij deed de verwijzing. Schrik niet : na de aanmelding bij Kentalis kom je op een wachtlijst voordat er vragenlijsten naar je toe worden gestuurd. Als je die eenmaal hebt en ingevuld retour gestuurd hebt, kom je op een andere wachtlijst voor het onderzoek. Het duurt dus een hele tijd. Onze dochter is begin maart aangemeld en afgelopen vrijdag kreeg ik de vragenlijsten in huis. Aangezien deze ook door de logopedist moet worden ingevuld duurt dit alles wel even. En je kind heeft een legitimatiebewijs nodig.
Ja dat is wel zo, voor kentalis moet je heel veel wachten, ook als de onderzoeken zijn geweest, kan het nog maanden duren voordat je kind naar de vroegbehandeling kan, ligt eraan naar welke vestiging je wil, hier was de keuzen Nijmegen of Velp, wij wouden Velp omdat dit dichterbij is, maar daar was de wachttijd langer. en het duurt ook lang voordat je kind evt op cluster 2 geplaatst kan worden, bij John is op 11 feb 2015 duidelijk geworden dat hij naar cluster 2 moest en eind mei van dat jaar kon hij pas daar beginnen
Dina, jeetje zelfs na de onderzoeken nog zo lang wachten... onbegrijpelijk hè als het om zulke jonge kinderen gaat waar nog zoveel mee te bereiken is. Kreeg je de uitslagen van het onderzoek wel snel? En, als ik vragen mag, de eerste afspraak bij Kentalis, wordt dan ook gelijk aan het onderzoek begonnen of krijg je eerst een intake en dan weer een nieuwe afspraak?
We kregen eerst de intake (alleen voor de ouders) 2 weken later de onderzoeken en week later de uitslag al, dus dat ging hier wel snel Maar ondanks alle wachttijden zijn we wel heel erg tevreden over kentalis, John is zo erg vooruit gegaan
Oké dat valt me mee. Goed om te horen dat jullie zo tevreden zijn. Wij moeten ook naar Kentalis in Arnhem dus ik ben heel benieuwd.
Bedankt voor je reactie. Ik wilde de verwijzing ook via de huisarts regelen, alleen gaf deze aan dat de logopedist dan eerst moest aangeven dat ze een verwijzing nodig vindt (en onze logopediste wil hier niet aan meewerken) vandaar dat ik het nu via het CB probeer te regelen voor hem. Ik ben er al vanut gegaan dat we zo enkele maanden verder zullen zijn door verschillende wachtlijsten, alles duurt nu eenmaal zo lang helaas. We zijn nu dus ook al 4 maanden kwijt 😞 Legitimatiebewijs heeft hij gelukkig al wel. Hopelijk schiet het voor jullie dochter vanaf nu ook wat op dan!
Jeetje dat klinkt ook al als een behoorlijk traject! Pittig lijkt mij..... Hopelijk krijgt hij nu wel de hulp die hij nodig heeft voor zijn ontwikkeling. Wij zullen dan naar de vestiging Groningen moeten, maar denk dat daar ook wel een wachtlijst voor staat.
Hier gelukkig een heel kort lijntje en een hele snelle plaatsing op een behandelgroep, dus die problemen ken ik niet. Wij hebben het inderdaad via integrale vroeghulp geregeld. Ik denk dat het een "voordeel"was dat onze dochter met een syndroom geboren is en het daarom allemaal wat vlotter ging en wij hadden al een verwijzing voor ihv voor onze dochter ivm een regulatiestoornis. eind oktober heb ik een orienterend gesprek gehad en 17 december een gehoortest bij het audiologisch centrum, alle overige verslagen waren er al in ons geval en 26 januari kon ze starten. Had de kerstvakantie er niet tussen gezeten had ze begin januari al kunnen starten. Sterkte met het traject Withinshin ik hoop dat het cb wil mee werken.