Bijna peuter wil ineens niet meer slapen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Miss Appletree, 6 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Hallo allemaal,

Mijn dochter wordt deze maand twee, dus ik zet de kwestie maar even hier neer. Mijn dochter wil ineens niet meer in haar bedje slapen en huilt nu tranen met tuiten (mijn vriend is bij haar om te troosten). Gisteravond rond een uur of elf werd ze wakker en met geen mogelijkheid meer in bed te krijgen. Uiteindelijk zijn we allemaal rond 4.00 uur uitgeput in ons bed in slaap gevallen (ook voor het eerst). Ze bleef maar huilen en jammeren, behalve als wij bij haar kwamen. Ze is nooit een moeilijker slaper geweest. Wij hebben een vast ritueel en dat gaat 95% van de keren goed.

Vanmiddag waren er ook dikke tranen bij haar middagslaapje. Uiteindelijk is het gelukt doordat ik zei wat ik ging doen. Maar nu wil ze weer niet gaan slapen. Ik ben niet zo van het maar laten huilen, maar wil ook dat ze weet dat ze nu gewoon moet gaan slapen.

Wij hebben even geen idee wat wij er mee aan moeten. Lief, streng of grappig zijn werkt allemaal niet. Is dit weer een fase? Kan het komen doordat mijn moeder haar gister tijdens het oppassen op bed bracht? Dit ging nml. ook niet helemaal soepel, was ook voor de tweede keer ofzo dat dit gebeurde.

Tips zijn meer dan welkom!

2. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    De jongste is een moeilijke doorslaper. Wat bleek, ze was gewoon bang in het donker. Wij hebben een nachtlampje en we blijven er altijd bij zitten, totdat ze slaapt. Dat werkt meestal hier wel goed.

3. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

Bedankt voor de reactie. Bij blijven zitten werkt niet, hebben we ook geprobeerd. Ze vindt dat reuze gezellig. Gisteravond was het weer raak. Uiteindelijk is ze op ons bed in slaap gevallen na drie uren en hebben wij haar in haar eigen bedje gelegd. Vanmiddag was het weer drama. Ze slaapt nu wel. Ik heb de Wekker-methode geprobeerd maar ze gaat alleen nog maar meer over de rooie wanneer we steeds in en uitlopen. Ik vind het zo vervelend voor haar en stiekem ook voor onszelf omdat het veel energie kost.

4. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Ze heeft niet toevallig last van haar oren ?
    Sanne wilde ooit een paar nachten niet slapen ineens bleek ze na 3 dagen een oorontsteking te hebben en liggen geeft extra druk op de oren en doet dus extra pijn...

Een andere keer dat ze ineens in zo`n fase zat hebben we haar in bed gelegd en zijn we met ons rug naar haar toe gaan zitten. Verder genegeerd en iedere keer als ze omhoog kwam zonder verder contact te maken terug gelegd. Als ze ging huilen om de 5 a 10 min. aai oer haar bol en zeggen dat ze moest gaan slapen.
    Steeds wat verder naar de deur toe. Na een paar keer was het over..

5. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Wij hebben de middag slaapjes er nu af gehaald. Nu slaapt ze savonds eerder en langer.

6. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Hier was het rond twee jaar ook dat onze zoon zomaar van de een op andere dag bang was in het donker. Geen idee wat het getriggeerd heeft. Maar indd lampje op de gang aan (zo'n stekker lampje was onvoldoende) en het was over. Tot op de dag van vandaag wil hij het lampje aan 's avonds en 's nachts.

7. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Nog bedankt voor de reactie. Wij zijn een weekje verder en het gaat gelukkig weer iets beter. Het lichtje op de babyfoon doen we nu aan. Ze jammert nog wel wat, maar is niet meer compleet overstuur. Ze vindt dat wanneer zij gaat slapen dat mama ook moet gaan slapen en vindt het vervelend dat ik naar beneden ga.

8. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Dit klinkt herkenbaar. Ook mijn dochter wordt deze maand 2. Ik moet zeggen ze slaapt wel goed maar laat. Als we haar voor 22.00 uur in bed doen wordt het krijsen en raakt ze overstuur. Ze wordt zo rond 8.00 wakker dat dan weer wel. Ook compenseert ze dit 's middags. Ze slaapt dan nog zo'n 2 uur. Ik moet zeggen zo lang ze doorslaapt accepteer ik dit ritme maar ik baal wel dat ik m'n avonden kwijt ben. Ook omdat ik dan zou moeten werken maar ik ben daar simpelweg te moe voor. (Ik heb een baan waarbij ik ook nog 's avonds thuis moet werken). Ik heb het maar geaccepteerd als een fase maar ik denk dat het met het middagslaapje te maken heeft. We willen er binnenkort naar toe om dit te verkorten. We gaan haar nu proberen na anderhalf uur wakker te maken en daarna misschien na een uur. We merken dat ze gewoon nog niet moe is om 19.00/20.00.

9. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    @ Ona, is jullie dochter 's middags ook moe? Onze dochter is na de ochtend echt moe, dus ik wil haar middagslaapje nog wel even aanhouden. Vanavond was ze ook vrij vlot in slaap. Ze lag rond 19.45 uur.

Deel Deze Pagina