Hoi meiden! Eigenlijk 'mag' ik nog helemaal niet in het 'peuter en kleuter' gedeelte komen (mijn dochter is 1,5 jaar oud) maar ik denk dat ik hier meer ervaringsdeskundigen kan vinden dus vandaar dat ik mijn topic hier plaats... Mijn meisje heeft afgelopen zomer heel veel in haar blote billetjes gelopen en toen heeft ze al kennis gemaakt met het potje. Ze heeft 2x op het potje gepoept en 1x geplast. Dit is allemaal heel ontspannen gegaan en ze vond het heel interessant allemaal. Ik ben ervan overtuigd dat ze heel goed voelt dat ze moet plassen of poepen dus nu wil ik natuurlijk proberen om door te gaan met het oefenen met het potje maar ja, ik wil haar niet teveel pushen. Toen ze in haar blootje liep merkte ze meteen hoe of wat maar nu met die pamper om is dat natuurlijk wel een ander verhaal. En ja, in de tuin vond ik het prima om die luier weg te laten maar in huis zie ik nog niet zo zitten.... Meestal moet ze na het avondeten poepen dus ik zet haar dan op het potje maar ja, ze heeft niet het geduld om te blijven zitten. Zoals gezegd wil ik haar absoluut niet pushen dus ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen. Hoe moet ik het aanpakken? Hebben jullie handige tips?
Mijn dochtertje is ook 1,5, en plast/poept nu sinds 2 weken op het potje. Heb haar in de zomer in haar blote billen laten lopen, maar de helft ging er naast.. Ze had nog niet echt door dat het er aan kwam. En nu pas weer eens geprobeerd, en het ging vanaf het begin goed. Heb mooie onderbroekjes gekocht, en heb haar gewoon geen luier meer aangedaan. In het begin váák gezegd: Als je moet plassen, moet je op het potje he?! En haar er gewoon vaak opgezet. En een weekje later begon ze het zelf aan te geven. Nu plast/poept ze altijd zelf op het potje, behalve snachts dan. Edit: oja, ze krijgt altijd één sticker als ze plast, en twee als ze poept. Maar na het plassen moet je haar altijd daaraan herinneren, ze denkt daar niet eens aan. Dus effectief is het niet, maar wel leuk. Ze is altijd heel blij als ze heeft geplast. En de poep vindt ze maar raar.
toen Esmee 10 maanden was zijn wij er al mee begonnen, meer om er aan te laten wennen. nu zet ik haar op vaste tijden op de pot (om de ongeveer 2 uur) ze is nog niet 100% droog want soms heeft ze een klein plasje in de luier gedaan. als ze wat op de pot heeft gedaan zeggen we altijd van ''goed van je"
hmm hier gaat het precies zo zeker als ze drukt speelt.. dan weet ze het wel maar speelt ze liever verder (zeker met poepen.. ) en ook niet het geduld om op het potje te blijven zitten heb dr laatst aan de salontafel gezet met wat speelgoed en hop 5 minuten later lag er een vers hoopje (waarna ze als een wilde opsprong! "mama! ieuw!!!!" maar ok)
Hier zijn we nu net bezig. Merel plast nu bijna alle plasjes op de pot en als ze zit en ik hoor haar plassen, dan ga ik een dansje maken, dan doet ze haar best om nog meer te plassen, want dan ga ik nog meer dansen. En gisteren had ik geen luier om gedaan en stond ze ineens te persen. Snel broek uit en op de pot en..... ja hoor, drol gevangen! Later moest ze nog een keer poepen en dat gaf ze zelf aan. Na een plas of een poep mag ze een stickertje plakken op de pot. Helemaal geweldig vindt ze dat. Vooral de complimenten......ze loopt zo trots als een pauw door het huis en als papa thuis komt is het eerste wat ze zegt:" papa, ik heb op de pot gepoept"! Nog meer complimenten en ze geeft nu steeds vaker aan dat ze moet!
En lekker veel water laten drinken.. Tot nu toe , heeft ze alweer 7 keer op het potje geplast. En ze heeft 't steeds zelf aangegeven. Ze zit te glunderen als ze aan het plassen is.
Ons zoontje ging al vaker eens op het potje, maar niet echt regelmatig. Sinds we terug zijn van vakantie zijn we serieus begonnen en hij vindt het zo leuk dat hij nu, na dik 2 weken, prima aangeeft wanneer hij plassen moet . Het gaat soms nog wel eens mis hoor, als hij boos is, of juist heel enthousiast over iets of geconcentreerd met iets bezig is. Ongeveer 1 keer per dag gaat het nog mis, de rest gaat prima in het potje. Poepen is een ander verhaal. Dat wil hij niet op het potje, maar hij wil er ook geen luier voor vragen, dus dan poept hij in zijn broekje (boxer-short ! ) Ik hoop dat dat binnenkort ook beter zal gaan. ze zeggen dat je er niet te vroeg mee moet beginnen want als ze er niet aan toe zijn staan ze er niet open voor en is het zinloos. Vooral jongens zijn later dan meiden. Wij zijn begonnen met ongeveer 2 jaar en 10 maanden, en dan steeds serieuzer. Groetjes, Nikki F
Ons zoontje ging al vaker eens op het potje, maar niet echt regelmatig. Sinds we terug zijn van vakantie zijn we serieus begonnen en hij vindt het zo leuk dat hij nu, na dik 2 weken, prima aangeeft wanneer hij plassen moet . Het gaat soms nog wel eens mis hoor, als hij boos is, of juist heel enthousiast over iets of geconcentreerd met iets bezig is. Ongeveer 1 keer per dag gaat het nog mis, de rest gaat prima in het potje. Poepen is een ander verhaal. Dat wil hij niet op het potje, maar hij wil er ook geen luier voor vragen, dus dan poept hij in zijn broekje (boxer-short ! ) Ik hoop dat dat binnenkort ook beter zal gaan. ze zeggen dat je er niet te vroeg mee moet beginnen want als ze er niet aan toe zijn staan ze er niet open voor en is het zinloos. Vooral jongens zijn later dan meiden. Wij zijn begonnen met ongeveer 2 jaar en 10 maanden, en dan steeds serieuzer. Groetjes, Nikki F