Oh Noa, dus ik ben eigenlijk gewoon een viespeuk!! Liet alles gewoon lekker in mn ondergoed lopen Ik had het ook gelezen van Maria in een ander topic. Maar ze zit dus op jouw fb?! Dat wil ik ook!! *jaloers*
Hoi allemaal...daar ben ik weer! Sorry dat ik jullie even in spanning liet gister, maar had geen puf om op mijn telefoon te gaan tikken en nog geen energie om achter de pc te gaan zitten toen ik thuis was. Ik begin dus maar even ego hoor: De operatie is goed gegaan gelukkig. Ik vond het wel erg eng en volgens mij hielp het pilletje dat ik gekregen heb eigenlijk niet . Ik kreeg het pas heel kort van te voren, omdat ik ineens iets eerder geopereerd moest worden. Daarna moest ik toch nog wel lang (nog 25 minuten?) alleen in de pre-medicatie ruimte liggen, te wachten op de operatie. Dat was even best naar. Vooral omdat ik zag dat de andere mensen helemaal lekker suf waren en ik knal nerveus en wakker daar lag te zijn. Toen ik naar de operatiekamer moest en ze vanalles gingen doen bij me, brak de spanning en moest ik ineens erg huilen. Gelukkig was iedereen heel lief en hield de dokter toen de hele tijd mijn hand vast en probeerde me af te leiden door over vakantie en zo te praten. Dat was wel fijn. De narcose werkte gewoon goed en is me alles meegevallen. Toen ik wakker werd voelde ik me kiplekker en eigenlijk kon ik (dacht ik) best zo mijn bed weer uitspringen. Later bleek dat ze me per ongeluk een dubbele dosis diclofenac (pijnstiller) gegeven hadden, waardoor het dus wel logisch was dat ik helemaal niets voelde . Helaas was ik door dat foutje wel in 1x door mijn hele dosis voor die dag heen en moest ik het verder dus doen met paracetamol. Op zich ziet bijna alles er goed uit (baarmoeder, eileiders goed toegankelijk), maar ze hebben toch wel een milde vorm van endometriose (graad 1) gevonden op mijn eierstokken. Wat ze konden zien hebben ze weggebrand/laserd (?), maar hij gaf aan dat ze dat nooit 100 procent weg kunnen halen. Het advies is dan dus toch ook om als ik niet meer zwanger wil worden, snel aan de pil te gaan en die door te blijven slikken. Maar het is dus wel allemaal in een lichte vorm, wat betekent dat we gewoon door kunnen met iui met stimulatie. Wat de dokter betrof direct gewoon bij de volgende menstruatie al. Waarschijnlijk kan dat niet ivm onze vakantie (was ook niet erg zei hij), maar mocht de vakantie niet door gaan, kunnen we in elk geval wel starten zws. Maar volgens mij moet de poli daar ook nog mee akkoord gaan. We krijgen nog een controle afspraak met dokter Janneke binnenkort. Als het goed is wordt ik daar vandaag over gebeld. Ik hoop dat dat snel kan, want zou het heel graag willen voor de vakantie. Verder voelde ik me dus redelijk gister in het ziekenhuis. Rond 19.30 uur was ik thuis. Ik kreeg als ik rechtop ging wel heel veel last van "schouderpijn". Dat komt van het gas dat ze in mijn buik hebben gespoten en dat op stijgt. Dat was vooral thuis heel naar (ws omdat ik toen mijn overdosis diclofenac uitgewerkt was) en zorgde dat ademen moeilijk ging (pijnlijk) en dat ik zo plat mogelijk wilde liggen. Verder is het me dus allemaal goed meegevallen. Ik heb totaal geen last gehad van de narcose wbt misselijkheid ofzo. Was wel nog heel duf en praatte blijkbaar langzaam, maar dat merkte ik zelf weer niet zo . Ik lag op de kamer met een heel aardig meisje dat ook een laparoscopie moest en vruchtbaarheidsproblemen had al behoorlijk lang. Zij moest een nachtje blijven omdat haar ingreep zwaarder was. Het was erg gezellig en ook wel leuk om dus met iemand in levende lijve te spreken die in dezelfde situatie zit. Een beetje als met jullie, maar dan in real life. Vandaag voel ik me trouwens best wel goed. Nog wel wat buikpijn en vind het eng te bewegen, maar het gaat allemaal best aardig. Zo, dit was mijn teken van leven! Ik ga nu zo even in een nieuw berichtje op jullie allemaal reageren! Kus en bedankt voor het meeleven, vas
@ Vas, wat goed dat alles meegevallen is en er geen enstige dingen gevonden zijn! Lichte vorm is niet zo heel erg gelukkig! @ Noa, mijn verloskundige zei dat er toch echt nog innestelingsbloeding naar buiten kan komen. Je wees het ook aan op de echo waar het precies zat. Soms komt het pas na een tijdje eruit, maar zat het er wel al al die tijd! Liefs
@Vasca, fijn dat het je op zich allemaal is meegevallen. En dat bijna alles er goed uitziet daarbinnen. Nu nog ff bijkomen en dan weer vol goede moed verder met de iui! @Suus, jij viezerik Ik draag inderdaad een inlegkruisje vanwege de afscheiding, vind een natte slip zo ontzettend vies aanvoelen . De afgelopen uren geen bloed meer gezien, inlegkruisje is maagdelijk wit. Hoop dus maar dat het 'gewoon' een bloedvaatje is geweest. Maar ik ben pas gerustgesteld als ik vanmiddag/vanavond beebje heb zien spartelen en hartje heb zien kloppen. Het gekke is dat ik niks geks heb gedaan, geen seks, niet hoeven persen voor ontlasting. Meiden, hebben jullie ook een angelsound? Ik zit er al een tijdje over te dubben en zeker na vanochtend had ik het wel fijn gevonden om even te kunnen luisteren. MAAR wat mij doet twijfelen is de angst die je kan krijgen als je het hartje niet kunt vinden.
@ Emma, ik heb hem wel gekocht maar kan nog niets horen. Schijnt vanaf 12 weken als je goed laag (echt net boven je schaambot) luisterd dat je het wel kunt horen! Liefs
sorry, beetje vertraging, want kreeg allemaal lieve bezorgde telefoontjes van hoe het nu met me is. @emma: wat ontzettend naar weer die onzekerheid van dat bloed. Heel fijn dat je vanmiddag even kunt komen voor een echo. Echt goed dat ze je daarin serieus nemen hoor. Ik denk dat Esther haar verklaring best wel plausibel is eigenlijk. Mijn zus heeft ook een tijd gebloed en dat was niet erg en je ziet ook bij noa was er bloed, maar dat kon ook geen kwaad. En zeker dat het weer gestopt is geeft hoop. Maar even een goede geruststelling van een echo lijkt me echt geen overbodige luxe! @saar: wat fijn dat het geen bbz is. Maar nu weer die onzekerheid en dat afwachten, das ook echt killing. Ik kan me voorstellen dat je toch nog hoop wil hebben. Je bent zo dichtbij . Het lijkt me echt heel moeilijk voor je deze tijd en kan je ook alleen maar heel veel sterkte wensen. @nip: ik vind het maar een vreemd verhaal hoor, van die wachttijd van 1 jaar! Wie heeft je dat gezegd? Ik stond idd vanaf oktober op de wachtlijst en was nu gewoon aan de buurt. Ik heb het er met het meisje naast mij op de kamer ook over gehad. Zij moest wel echt wachten, want zij kwam van een ander zh. Zij heeft een half jaar gewacht. Als jij al vanaf juni op de lijst staat, ben je nu echt gewoon direct aan de beurt! Maar het kan wel zo zijn dat je niet direct de 1e keer dat je je aanmeld aan de beurt komt. Bij mij was dat dus eigenlijk ook zo. Ik heb toen zelf voorgesteld om een week later te doen en dat mocht, dan wel met anticonceptie. Zelf dacht ik: liever dat dan weer een maand wachten. Uiteindelijk heb ik door de utro mijn ongi verschoven en was de operatie toch nog netjes op dag 9/10. Maar die vrouw van de planning gaf wel aan dat er dus ook nog 2 patiënten waren die al 2x misgegrepen hadden hiervoor en nu ook echt aan de beurt waren officieel. Maar ze had mij toen al toegezegd. Dat is denk ik mijn mazzel geweest. Ik zou gewoon zo snel mogelijk die mevrouw van de planning bellen, die is heel aardig en kan je denk ik meer duidelijkheid geven dan de anesthesist. @suus: viezerik ik ben er ook eentje hoor. Ik gebruik zelfs bij de utro niet altijd inlegkruisjes. Ik vind dat nl maar vieze dingen, blijven nooit zitten. En als het niet zo erg is dat het door mijn onderbroek heen gaat, heb ik liever dat het blijft "ademen" daar beneden... @esther: volgens mij ben jij inmiddels helemaal een gelukkig onbezorgde zwangere, wat fijn om te lezen elke keer! Volgens mij leest maria hier niet meer mee meiden, anders had ze vast allang een berichtje geplaatst. We zijn haar ook eerder al een keertje heel lang kwijt geweest he? Maar wel fijn te horen dat het goed met ze gaat via noa. @nip: wat een spanning voor jou! Ik hoop heel erg dat morgen je eitjes toch groot genoeg zijn voor een iui op vrijdag. Hoe lang blijf je in milaan? zou het anders ook nog kunnen dat het echt langer duurt en dat je het tot maandag "op kunt houden"? Moet je misschien in Milaan de pregnyl zetten, maar dat kan natuurlijk wel (wel ff verklaring mee van de dokter ivm de spuiten). @aklina: wat maak jij het spannend zeg! Ik vind het heel hoopvol klinken. En ik vind ook eigenlijk dat vanaf nu iedereen die wacht gewoon op roze moet. Zetten we gewoon die trend nog even door! Nu Aklina, dan Nip dan ik, diaantje en misschien Tycuna dan ook al? Tash, ik weet niet hoe of waar jij nu zit, maar ik denk dat jij dan ook al wel weer in de race bent, toch? Dan is (bijna) heel het VU op roze! Ty, heb je al een idee van hoe of wanneer je weer gaat starten? Of zit ik je nu te veel te pushen? Kan iemand mij trouwens wat meer over lichte endometriose vertellen? hoe ernstig moet ik mij daarover zorgen maken? Ga zo misschien ook nog maar even googlen, maar das ook niet altijd zo betrouwbaar natuurlijk.
Een angelsound hebben wij uiteraard ook naar gekeken en uitgezocht maar zowel de dokters in de VU als onze verloskundige waren er beiden niet happig op. Omdat het soms kan zijn dat je het hartje niet kan horen en je dan thuis in de paniekstand schiet terwijl het soms heel logisch is dat je het hartje niet kan horen en vooral zelf thuis niet kan vinden. Dus om je rust te behouden en niet in de stress te schieten en abrupt bij de VK langs wil/moet gaan zijn ze er niet zo happig op. Ook zijn er wisselende verhalen omtrent de straling wat de angelsound voor je beeb doet. Kortom het was ons teveel 'negatief' en zijn er dus niet aan begonnen. Gelukkig dat je geen bloed meer hebt gezien.
De Always inlegkruisjes (alle soorten) blijven (bij mij tenminste) altijd top zitten. Vind ik frisser dan die 'viezigheid' in mijn mooie lingerie
Vasc, fijn oom te lezen dat alles goed is gegaan!!! Ik heb ook lichte endometriose. Zelf nooit last vast gehad trouwens... een enkele keer mega veel ongipijn, maar da's 1:5 ongi's ongeveer... Verder heeft het als gevolg dat je vruchtbaarheid 5% minder is dan bij vrouwen zonder endometriose. Zwaardere vormen kunnen cystes vol bloed en verklevingen veroorzaken maar bij graad 1 is dat niet zo. Bij het gebruik van de pil neemt de activiteit van de endo af. Zolang jij niet bloed, bloed de endo ook niet en kan dan dus niet voor buikpijn/problemen zorgen. Omdat endo baarmoederweefsel is, bloed het dus bij elke menstuatie gewoon mee je buikholte in en dat kan voor buikpijn zorgen. Dit is zo'n beetje wat ik er over gelezen en gehoord heb van mijn gyn. Oh ja, als ze het weggebrand hebben, heb je 6 maanden meer kans op zwangerschap. Daarna is de endo weer terug zoals voor het branden. En bij het doorspoelen van de eileiders heb je ook 3-5 maanden meer kans om zwanger te worden. Dusssss.... heel gauw zwanger worden jij!!! Bij mij de eerste vage roze/oranje gespot... Weet dat bij noa, ook wat bloedverlies was in begin... dus blijf nog even neutraal... maar merk toch dat ik wat somber ben
hi aklina, bedankt voor je snelcursus endometriose Komt inderdaad wel wat overeen met wat de arts gister uitlegde, maar ik vind die cijfertjes die jij noemt altijd wel fijn om te horen. Wel jammer dat het na 6 maanden al weer terug is . Ik zit dan te rekenen en hoop natuurlijk dat het nu met de iui's beter gaat en niet meer nodig is, maar als ik zo reken is het precies weer terug tegen de tijd dat we evt aan ivf zouden moeten beginnen. Weet jij ook waarom je dan minder vruchtbaar bent? Is je ei minder goed, of dwarsboomt het bv de innesteling? Is het bv iets wat je met ivf kunt omzeilen? Ik heb zelf volgens mij ook nergens last van eigenlijk. Soms inderdaad wel wat pijn, maar niet buitensporig vind ik eigenlijk. Wat naar van beginnend bloed... kan me voorstellen dat je daar even van in mineur raakt Inderdaad nog niet de moed opgeven. Ik moet zeggen dat ik altijd juist een beetje teleurgesteld was dat er bij mij nooit ook maar iets kwam dat ik als positief teken kon opvatten. Bv bloed dat ik als innesteling kon zien ofzo. En tot nu toe was het dan dus ook steeds niks. Dus ik vind een beetje bloed best een goed teken. Misschien toch iets eerder een testje er tegen aan gooien om van dit onzekere gevoel af te zijn? sterkte in elk geval en een dikke knuf op wacht-stress!
Aklina, hier ook 5 dagen gebloed ! maar toch zwanger! Somber kan ik me indenken maar hou moed! @ Vas, hier lichte vorm van adenomyose (endometriose in het spierweefsel van je baarmoederslijmvlies) ook niets ergstigs volgens de artsen. Nooit echt last van gehad. Soms wat pijnlijke ongi's maar niet veel. Liefs
Volgens mij is er geen reden gevonden waarom endo voor verminderde vruchtbaarheid zorgt. Anatomisch gezien is het geen obstakel ofzo. Alleen statistisch is gebleken dat vrouwen met endo 5% langer over doen om zwanger te worden dan vrouwen zonder. Dus ipv elke maand 25% kans op zwangerschap hebben wij 20% kans op zwangerschap. Oh ja esther, jij had inderdaad ook wat bloedverlies. Op welke dagen na de tp was dat bij jou? Omdat vandaag de dag van verwachtte ongi is benn ik eerder geneigd te denken dat het het begin van een ongi is... maar we zullen zien of het door zet of niet. Iig ga ik donderdag voor bloedtest... dan weet ik ten minste zeker of ik een borreltje kan drinken tijdens het apres skieen volgende week (wij gaan zaterdag weg met grote groep vrienden lekker skieen/snowboarden in oostenrijk)
Ik begon zondags met bloedverlies en woensdag erop had ik bloedtest. Tot vrijdags na de bloedtest bloedverlies gehad. Ze zeggen dat 20% van de vrouwen bloedverlies heeft (nep menstuatie of innesteling) Vriendin heeft de eerste 3 maanden gewoon iedere x als ze ongesteld moest worden gewoon bloedverlies gehad een aantal dagen. Schijnt te kunnen Gezellig lekker skieen!! Ff genieten!
Meiden, even ego, maar alles was goed, gelukkig! Kleintje was lekker aan het bewegen en hield de navelstreng stevig vast Wij zijn weer wat geruster. Vk zag nog wel wat bloed in bm en ze verwacht dat dit er ook nog wel uit zal komen.
Ooooh Emma, wat fijn!!! Ik ben zooooo blij voor je! Emma-beeb liet jullie eventjes goed schrikken he ...
Emma, wat fijn! En ook fijn dat je voorbereid bent nu op wat er nog kan komen en dus niet erg is. Goed dat je gebeld hebt en je gerust hebt laten stellen.
Gelukkig Emma. Heb net even bijgelegen, lees ik je berichtje! Gelukkig even verderop gelezen dat het allemaal goed is. Pfieuw! @vas, blij dat het achter de rug is en dat het is meegevallen. Je bent toch n beetje m'n grote voorbeeld, Hihi @wachtlijst; de anesthesist vertelde van de wachtlijst van n jaar. Ik geloofde t al niet echt. Dan is het forum toch wel heel fijn. Je weet net even meer, en weet waar je op moet letten en wanneer je je mond open moet trekken. @iui; ik hoop morgen bij echo 2 te horen te krijgen dat mijn ei er klaar voor is en dat ik savonds mag prikken. Dan is vrijdag de iui. En anders weer ik niet of ik "t op kan houden" over t weekend heen. Ik ben altijd heel regelmatig, dus kan mij totaal niet voorstellen dat ik ineens 5 dagen achter loop op schema. En anders... Gaat t feest niet door. Ik kan Milaan niet anulleren. Nog n vraagje aan jullie; volgens mij was t toch vasca die toen ook tegen t te kort aan pregnyl aan liep? Hier nu t zelfde probleem. Er word nu met spoed ovitrelle besteld. Iemand enig idee wat t verschil is en waarom pregnyl te voorkeur heeft? Want als ovitrelle minder goed werkt, komt dit dan wel goed???
Hi meiden! Ze is er weer.. Tijdje rust genomen en alleen wat gelezen af en toe.. Alles goed hier? Emma, wat een geruststelling dat alles goed is!! En Aklina, wat een spanning nu nog bij jou! Je weet dat je bloedverlies kan hebben en tegelijk zwanger kan zijn, maar het is nooit fijn om (wat) bloed te zien! Vast, je hebt de lapa gelukkig achter de rug! Fijn dat het je zo meegevallen is! Ik herken je verhaal behoorlijk goed, en ga weer keihard duimen dat je nu snel zwanger raakt! Ga je nu dan verder met iui icm extra hormonen? Of veranderd daar niets aan? En vind het zo lief dat je me niet vergeten bent! Ik heb trouwens een ernstige vorm van endo, dus weet inmiddels alles wat operaties, medicaties en termen inhouden. Als je vragen hebt, kom je maar.. Ga je alleen nu niet bang maken met mijn situatie, want dat is niet vergelijkbaar! Doe je nog wel even rustig aan? Geef je lichaam de tijd om te herstellen.. Nip, jij veel succes morgen! En hoop dat je wel snel aan de beurt bent hoor.. Een jaar.. Dat kan toch niet?! Las trouwens dat jij maandag ook voor de eerste fm was? Hoe laat? Ik was er vanaf h11! Verder een hele dille knuff voor iedereen en sorry als ik mensen vergeten ben.. En dikke kus voor alle baby's!! Liefs