Lief en ik hebben gisteren goed gepraat met elkaar over andere opties. We hebben besloten om alvast een afspraak te maken in dusseldorf voor onze laatste poging. Heb de afspraak in augustus gemaakt zodat we nog alle tijd hebben voor onze 2 cryo pogingen. Mocht er nog een wonder gebeuren kan die afspraak altijd afgezegd worden. Ook adoptie en pleegzorg hebben we besproken. Waarschijnlijk is geen van beide een goed alternatief voor ons... maar om die keuze goed te maken wil ik toch meer informatie. Ik ga dus maar eens wat informatie opvragen over beide.
@ Aklina, je hebt toch pas 1 poging gehad met ICSI? De IVF poging waarbij geen bevruchting heeft plaatsgevonden telt niet mee....
@Vasca, veel plezier en geniet lekker van jullie vakantie. Ik heb mooie verhalen gehoord over Costa Rica . @NipNip, wat klote dat het weer niet gelukt is, het had zo mooi geweest zo net op de valreep voor de kijkoperatie. Kan me je boosheid en frustratie wel voorstellen hoor, want er is niks gevonden bij jullie maar WAAROM lukt het dan niet, ook niet met IUI. Bij ons precies hetzelfde, nooit wat gevonden, nooit zwanger geweest, alle hoop op IUI maar ook dat lukte niet. Op een gegeven moment kreeg ik het gevoel dat wij IVF nodig zouden hebben om zwanger te raken . Ik heb 14 jaar geleden een buikoperatie gehad en kreeg tijdens de iui's het gevoel dat het op deze manier niet meer zou lukken vanwege verklevingen. Maar de gyn uit het streekziekenhuis vond dat onzin omdat mijn eileiders beiden open waren. Nou ja je ziet het, voor ons toch IVF . Alhoewel ik best een beetje bang werd toen de terugplaatsingen hiervoor steeds mislukten, want wat nou als het met IVF ook niet zou lukken. En dat maakte mij ook boos en gefrustreerd en bang voor de toekomst. En dat is het hem nou juist, die onzekerheid of het ooit wel gaat lukken is vreselijk . Dus ik snap je helemaal meis.... @Tash, WAUW wat goed...gefeliciteerd meis!!! En je bent niet te vroeg met testen hoor, woensdag was je NOD dus prima tijd om een testje te doen, en kijk eens aan, positief . @Aklina, hoe gaat het met jou? @Snoes, topembryo's worden inderdaad per stuk ingevroren en de rest per 2 of zelfs 3.
Helaas telt die poging dus wel als 1e ivf poging. De punctie heeft plaatsgevonden. Dus ondanks dat ik geen tp's heb gehad telt ie wel...:x
Pff das dan echt k*t zeg! Dacht dat ik ergens had gelezen in voorwaarden dat ze de poging niet mee tellen als er geen embryo's verkregen waren. Maar heb niet goed gelezen ONVZ uitgebreidste pakket vergoed overigens onbeperkt aantal IVF pogingen. Helaas wordt je niet meer geaccepteerd als je al in het medisch circuit zit!
Hoe het met mij is... Tja... wachten wachten wachten... en hopen dat ik bij de volgende ongi wel mag starten voor de volgende cryo. Hoop echt dat dusseldorf niet doorgaat en dat de komende cryo's gewoon blijven zitten, maar het geeft wel wat rust om te weten dat en nog een "lijntje" uigegooit is voor de laatste poging. Misschien is assited hatching wel de oplossing voor ons...
Punctie is idd een poging.. En wij hadden 3 emmy's per 1 in een rietje en 6 per 2.. Dus als ze echt heel goed zijn, doen ze ze apart.. Das alleen geen garantie tot een plakbeeb natuurlijk, haha!
@Aklina, ik had je stukje over Dusseldorf net gelezen. Denk dat je daar wel goed aan doet, in Duitsland of Belgie mogen/kunnen ze alweer meer dan hier in Nederland. Daar wordt ook meer onderzoek gedaan dan in NL. Maar gaan jullie echt stoppen na die 3e poging of willen jullie ook nog doorgaan met zelfbetaalde pogingen? Ik ga toch nog ff flink duimen dat één van de cryo's blijft plakken hoor . Kun je trouwens niet aangeven dat jullie na de 3e poging willen stoppen dus dat je er graag 2 teruggeplaats wilt krijgen, om alle kansen te kunnen benutten.
Ik zou inderdaad erg graag 2 emmies terug krijgen, maar daar werkt de vu gewoon niet aan mee helaas. Misschien bij het laatste rietje kan ik ze zo ver krijgen??? Anders focus ik me gewoon op de derde poging in Duitsland.
Maar jullie stoppen dus echt na de 3e poging? Dan zou ik het toch nog eens aankaarten bij het VU en bijna eisen dat je er 2 teruggeplaatst krijgt. Ik zou zeker aangeven dat jullie stoppen na die 3e poging dus dat het echt zonde is om die kostbare cryo's weg te gooien. Ook omdat je niet weet wat de 3e poging jullie brengt kijkend naar de 1e poging zonder bevruchtingen.
@ Aklina, als er een ander ziekenhuis is dat er wel aan meewerkt, kun je ook je cryo's in een ander ziekenhuis laten terugplaatsen. In het andere forum waar ik zit zijn ook 2 meiden die in Dusseldorf zitten en is veelbelofend! Je hebt wel een eigen bijdrage meestal omdat de zorgverzekering tot een bepaald bedrag vergoed. Liefs
We zouden eventueel nog wel een 4e poging willen doen. Maar dat zien we dan wel weer. Lijkt me nog zo ver weg. Ik weet dat niet alles vergoed wordt in DD. Vandaar dat we al een tijdje geld opzij hebben gezet voor de mmm. Ook een 4e poging kan uit dat potje vergoed worden. Ik moet eerlijk zijn dat vooral dat wachten tussen de cryo's door me opbreekt. Dat houd ik gewoon niet nog een hele poging vol. Vandaar dat we over willen stappen. Als er nou een blik personeel open getrokken zou worden denk ik dat ik de derde poging nog in de vu zou willen blijven en dan pas bij een evt. 4e poging naar DD. Maar het is nu zoals het is en het wachten breekt me op.
Dat hebben we ook besproken met onze arts in het vu. Zij vertelde dat bij het vervoer (in en uit de vriezer halen etc.) de embryo'tjes kwalitatief achteruit kunnen gaan en dat risico wilden we niet nemen aangezien we zo verschrikkelijk veel moeite hadden om uberhaubt emmies te krijgen.
Pff.. Moeilijke situatie meis.. Kunnen ze je dwingen om er maar 1 terug te plaatsen? Lijkt me zo moeilijk! Zijn ze nou echt niet voor rede vatbaar?! Zit me hier vreselijk kwaad te maken omdat ik het niet begrijp! Jullie zouden er dus ook heeeeel bewust van zijn dat het een meerling KAN worden! Grrr
Tuurlijk zijn we van de risico's op de hoogte. Van heel dichtbij hebben we meegemaakt hoe erg het is om een tweeling te verliezen aan vroeggeboorte en afwijkingen. Maar de kans dat het een tweeling wordt is niet groot, en als het dan een tweeling is is de kans op afwijkingen ook niet groot. Wij vinden de risico's aanvaardbaar en kiezen er dan ook heel bewust voor om 2 embryo's terug te laten plaatsen in DD.
@Aklina, ik weet dat het OLVG (werken samen met AMC) minder streng zijn dan het VU wat betreft terugplaatsen van 2. Aangezien jij ook een hele historie kent van proberen en proberen zou je denk ik daar wel geholpen kunnen worden. En stel dat, dan hoeven jullie cryotjes niet zo heel ver te reizen en dat redden ze echt wel hoor naar het AMC. Als je in het OLVG wordt behandeld krijg je daar de punctie en dan gaan de eitjes naar het AMC om daar bevrucht te worden. De terugplaatsing vindt dan weer plaats in het AMC.
Poeh heb wel iets losgemaakt hè met mijn vraag... had het verhaal inderdaad van Maria. En ik heb er eerlijk gezegd wel moeite mee. Gewoon omdat als het om goede en een minder goede kwaliteit gaat en ze ontdooien wel allebei goed ik ze allebei wil hebben. Gaat gewoon om het gevoel en een tweeling is meer dan welkom. Snap de risico's en het beleid, maar ik vind het echt een minder punt van het VU. Ik had in het UMC maar 1 Emmy van de 6 die niet goed ontdooid was. Ga het wel aankaarten denk ik... @ nipnip wanneer moet je voor de kijkoperatie? @ Vasca ik heb geen korstjes meer op mijn wondjes, maar de draden jeuken wel enorm. Ik heb een hechting losgeknipt. Kon best volgens mijn zusje die verpleegkundige is. Maar er zitten er nog zes in ofzo. @aklina Spannend joh dat je nog maar twee cryo's hebt. Ik hoop eigenlijk voor je dat dd gewoon niet nodig is... @tash, jij bent wel erg snel gegaan zeg met je tp's. Dacht dat dat heel lang duurde in het VU. Iemand (lees Vasca) vertelde me dat. Dat geeft weer moed, mocht het nodig en mogelijk zijn @saar hoe is het met jou? Kun je het allemaal een beetje verwerken? Lees in je handtekening dat dit al de derde poging was. Wat een enorme achtbaan aan emoties moeten de afgelopen maanden zijn geweest....pffffft! @rest een arts die in het VU werkt komt ook uit Düsseldorf. En destijds heeft een vriend van ons die ook in het VU werkt aan haar gevraagd wat daar de voordelen van waren. Zij zag geen echte voordelen en noemde toen dat het VU net zo goed is. Maar het kan natuurlijk zijn dat ze dat zei omdat ze in het VU werkt. Ik weet dat ze in Düsseldorf heel grondig zijn. Tsja en hier hoor je ook echt goede verhalen over dd. Wij hebben al besloten niet voor een eventuele vierde poging te gaan. Dan is het wat ons betreft klaar. Vind het nu alweer onwijs moeilijk dat we nog een poging moeten doen en dat is dan pas de tweede keer. Zo ga nu maar eens even douchen. Heb net getraind met hardlopen. Op 10 juni ga ik de halve lopen. Dat is echt mijn ultieme doel om met ernstige endometriose (oké tis nu een beetje minder na de operatie) de halve marathon te lopen. Maar vind het best een beetje pittig hoor... Fijne avond allemaal!toedels!
T blijft n moeilijk beleid hè? Je doet zo je best om een flink berg Emmy's te krijgen, waarvan je. Aan te voren al weet dat de helft weggegooid gaat worden. En als t nu echt te hoge risicos zijn om n tweeling te krijgen, is t dan geen mogelijkheid om hoe dan ook alle cryos per stuk in te vriezen? Desnoods dat je de mogelijkheid om vriesruimte bij "te huren"? Dan kun je zelf beslissen of je per tp er een of twee laat ontdooien. Een ontdooien heeft immers t risico dag de cryo t niet overleefd en je daardoor helemaal geen tp hebt... Maar daar kies je dan bewust voor... Ik kan mij goed voorstellen dat je dan uiteindelijk er oor kiest om naar dd te gaan. Maar is dat eigenlijk niet heel erg onhandig ivm alle echo's enzo? T is zon eind weg... Zijn er nog prijsverschillen tussen NL en Duitsland of België?