Aklina, ik ben het helemaal met Vasca eens en hoop inderdaad dat MOCHT je naar DD gaan je alsnog met ons mee blijft kletsen en ons hier op de hoogte houdt van je behandelingen daar. Je hoort er toch bij hier! Die mama-Suus joh, ik lees op FB dat ze mega goed aan het sporten is daar op vakantie! Echt knap Suus En je kleine man is vandaag alweer een halfjaar!! Wat gaat het snel he! Vasca wat spannend je nieuwe baan maar natuurlijk ook gefeliciteerd! Ik heb alleen denk ik even gemist voor wat voor functie en wat voor bedrijf precies!? Of heb je het niet 'precies' verteld vanwege de anonimiteit? @ Hier, vanmiddag weer eerste kennismakings gesprekken voeren met 3 sollicitanten die hebben gereageerd op mijn functie. Vandeweek al 3 gehad waarvan er 2 het al zeker weten niet gaan worden Voor tijdens mijn verlof dus op te vangen en voor na mijn verlof nog 1 dag in de week mee te blijven draaien. Ben benieuwd wat voor kandidaten het zijn
@spannend Noa! Hoe ga jij het eigenlijk doen met verlof, 4 of 6 wkn van tevoren stoppen? En plak jij er na je officiele verlof nog wat aan vast? En hoeveel dagen ga je werken? En wat leuk dinsdag de 3/4d echo . Jij dus ook wel veel harde buiken. Het klinkt wel een beetje hetzelfde als wat ik voel . @Vasca, WAUW wat goed van je nieuwe baan, gefeliciteerd!!!! Ben ook wel benieuwd in welke sector jij werkt . Hoe voel jij je verder, wanneer testen? @Akline, klote van weer negatieve test . Je klinkt wel heel sterk, knap hoor! En ook ik hoop dat je hier gewoon blijft schrijven...
Héé Emma, Als alles zo goed blijft gaan wil ik gewoon 4 weken voor mijn uitgerekende datum stoppen. En eigenlijk wil ik na mijn verlof nog wat van mijn vakantie erachter plakken maar weet niet helemaal zeker of dat lukt. Na mijn verlof blijf ik 4 fulltime dagen werken en 1 vrije dag. En daarnaast blijft mijn Fotostudio ook gewoon natuurlijk. En hoe ga jij het allemaal doen? En jij Esther? Noa-man is vorige week door de 3e keuringsronde van zijn sollicitatie bij de politie gekomen. Al zo'n 4 maanden nu mee bezig en flink zware testen allemaal gehad (geen kattepis). Nu is het grote kans dat hij in oktober gaat beginnen met de opleiding (3 jaar ) Kortom het wordt voor ons echt totaal anders straks. Ons kindje, verlof, nieuwe baan/studeren, gastouder enz enz Benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Financieel ook heel eng en een grote klap achteruit want Noa-man krijgt een studenten'beurs' straks op de opleiding en ik ga 1 dag minder werken EN beeb erbij. Kortom daar heb ik soms nog wel beetje slapeloze nachten van zoals jullie misschien begrijpen Maar ook wel weer heel veel zin in en supertrots op Noa-man dat hij het zo ver heeft weten te schoppen, zijn nieuwe baan biedt hem straks zoveel meer qua utidaging maar ook qua doorgroeimogelijkheden. Vind het echt leuk voor hem!
Oehhh wat spannend voor Noaman! Kan me wel voorstellen dat je er af en toe slapeloze nachten van hebt met alle (financiele) veranderingen in het vooruitzicht. Maar heel goed dat Noaman zijn wens achterna gaat en de rest komt vast wel goed . Ik wil als alles goed blijft gaan ook 4 weken van tevoren stoppen. In principe zou ik dan 2 januari weer moeten beginnen maar ik neem nog vakantiedagen op zodat ik pas in februari moet beginnen . Ik werk nu al 3 dagen en blijf dat ook doen na mijn verlof. Emmaman werkt 4 dagen dus heeft op maandag een papadag (vind ik zoooooo leuk ) en de overige 2 dagen passen mijn ouders op. Gaan jouw ouders nog oppassen? Ja, Esther, vertel jij eens hoe je het gaat doen met verlof en erna!
Tranen in mijn ogen van jullie lieve berichtjes. Vasc, heb sinds deze maand de vit. d erbij gebruikt. 400 eh=5 druppels. Misschien dat dat wat extra gedaan heeft? Heb ondertussen sinds 2 uurtjes wat kramp en het eerste bloed gespot. Dus toch nog op dag 16 gekomen. Had gisteren al hoofdpijn, toen was ik er al bang voor. Nu ook weer hoofdpijn... Bah! Laat ze nou maar gauw bellen dan weet ik ten minste wanneer we op gesprek mogen komen en dan kan ik de boel in gang zetten wat betreft de vergoeding bij de zorg verzekeraar voor de laatste poging in DD. Tuurlijk blijf ik hier mee lezen en schrijven. Misschien wat minder intensief aangezien ik dus echt geen Vu baby ga krijgen... En er zijn nu zoveel vu baby's in de maak dat het roze me soms wel wat overweldigd... En we gaan natuurlijk in augustus wel high-tea-en!
Bloedtest was zoals verwacht ook negatief. We mogen 26 juni op gesprek komen bij onze Dr. F...d vasc, gefeliciteerd met je nieuwe baan meid! Zie je wel, nu komt het toch nog precies zoals je wilt!
Aklina, hè flink balen zeg, hoewel het wel te verwachten was na de nega testen Ik hoop echt dat DD jullie je beebje kunnen geven. En ook wil graag dat je mee blijft schrijven hier. Anders net als ik af en toe wat posten? En ego berichtjes mogen natuurlijk ook hè!! Waarom eigenlijk DD en geen Gent bijv? Daar zijn ze ook heel goed heb ik gehoord! Vasca, gefeliciteerd met de nieuwe baan!! Hopelijk blijft de baan bestaan en heb je het naar je zin daar Noa, 4 wkn van tevoren stoppen is wel fijn want dan heb je na afloop langer. Ik ging dan wel eerder aan het werk maar ja kon niet anders met eigen zaak. Van het UWV krijg je minimumloon terwijl mijn vaste kosten wel gelijk bleven. Bij Sophie beviel ik trouwens na 2.5 week al Bij Daan na bijna 4 wkn en dat was bij beiden prima hoor! En wat leuk evt een nieuwe baan/opleiding voor Noa-man!! Zit ie, uiteindelijk, wel vast aan wisseldiensten toch? Dat is dan wel wat zwaarder voor jou maar dat duurt voorlopig nog wel even. Eerst maar ns goed rondkomen tot die tijd Emma, en weet je al waar je de 3D wil laten doen? Is zo leuk!! Zeker als de kleine geboren is, herken je bepaalde dingen van de 3D. Nip, hoe is t met het opstarten van eigen bedrijfje? Of zit dat nu op een laag pitje? Uhm, verder weet ik t ff niet meer, sorry!! Hier alles prima! Daan vandaag precies 6 mnd oud en wat een grote man is het eigenlijk!! Eet al een heel fruitpotje, groentepotje gaat er ook in (op vakantie doen we makkelijk zoals jullie lezen) en vandaag voor het eerst een beetje brood gegeven!! Het gaat zo snel! Met Sophie zijn de bezig met zindelijkheid en dat gaat best goed! Overdag gaat (bijna) alles in het potje al dus dat is mooi! Hebben haar net zelfs naar de supermarkt meegenomen zonder luier!! Ging allemaal goed gelukkig... En idd Noa, ik hardloop ook hier! Na 1 mnd niet gedaan te hebben vanwege m'n blessure nu rustig aan weer opgepakt. Is wel afzien in die hitte hier...maar ik doe het toch maar gewoon! Ook de buikspiertjes probeer ik elke dag te trainen zodat ik lekker strak word Oh jee, een plasje van Sophie buiten het potje! Was zo druk aan het spelen met haar mini badje dat ze het niet door had... Ach, is niet zo erg...dan maar een keer geen sticker plakken! Oh Daan wordt wakker!! Latersssss!!
@ Vas, wat goed! Gefeliciteerd meis! @ Noa, doe je rustig aan meis! Masseren is echt heerlijk tegen de bandenpijn! Wel je 3D foto appen he ik zit in Turkije dus kan dan niet online kijken hihi @ Aklina, jeetje had zo gehoopt dat de test alsnog positief zou zijn! Knuffel! @ Emma & Noa, ik ga 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof en ga na mijn verlof 4 dagen fulltime werken. 1 dag thuis, mijn mams 1 dag, mijn zusje 1 dag, mijn schoonouders 2 halve en mijn vriend 2 halve dagen! @ Suus, heerlijk aan het genieten daar ! En wat gaat het hard he die kleintjes! @ Nip, ben jij alweer bezig... ben het even kwijt... en hoeveel IUI behandelingen heb je nog? @ hier vanmorgen intake Kraamzorg gehad. Erg lieve vrouw. Ze legde alles goed uit! Begint wel echt te worden zeg Oh ja ons meisje is echt megadruk!! Ze schopt erg hard en mama ligt dan ook regelmatig al vanaf 5.30 wakker. En als papa aan de buik komt schopt ze nog harder, hij vind het super grappig dat hij het nu zo goed voelt dus ligt regelmatig bij mama Verder net alles afgerond op het werk (moet wel nog tot 17.30 maar ben al zo goed als klaar) zodat ik zondag lekker naar Turkije kan! Zo aan toe! Nou meiden ik zal even 2 weken niets schrijven, maar daarna ben ik er weer Liefs en dikke knuffel!
Suus, we hebben voor dusseldorf gekozen aangezien we daar zelf mee mogen beslissen over het aantal terug te plaatsen embryo's. Hoewel ik geloof dat Gent ook ontzettend kundig is, zijn ze in belgie bij jonge vrouwen ook heel streng in het terug plaats beleid. Ik zeg niet dat ik meteen twee blasto's terug zou willen... maar als ze minder zijn dan blasto misschien wel. We willen in ieder mee mogen beslissen. Verder zijn er niet veel verschillen in de behandeling tussen dusseldorf en Gent.
@aklina: wat goed dat je LF door die vit D dus toch verlengd is! Vind dat wel bijzonder om te horen hoor. Had je ook een tekort? (weet ff niet meer of je dat al geschreven had, sorry!). Ik heb ook vit D tekort en slik nu behoorlijke dosis, eerst ongeveer 30 ug (1400 IU) en nu heb ik het opgehoogd naar 55 ug (2400 IU) omdat het mij niet snel genoeg stijgt. Wat is jouw bloedwaarde? Ik geloof dat het sowieso erg goed schijnt te zijn om vit D te gebruiken en jij bewijst dat maar weer.
Ik weet niet of ik echt een vit. D tekort heb. In ieder geval een progesteron tekort. Verder is er bij mij nooit onderzocht. Ik ben vast begonnen met vit. D omdat DD dat voorschrijft... ik ilde deze laatste cryo alle kans geven, vandaar dat ik vast naar DD normen ben gaan slikken...
@aklina: wat goed dat t werkt dan. Schrijven ze voor vrouwen nog meer voor? Ik heb wel t mannen advies, wat wij nu ook volgen (nou ja, Vascaman dan). Misschien is het voor jou ook wel een idee om je vitamine waarden nu al te laten bepalen. Het feit dat de D lijkt te helpen zou kunnen suggereren dat je een tekort hebt. Daarnaast duurt het opkrikken van zo'n tekort ook een tijd heb ik dus gemerkt. En jouw dosis is best laag om iets op te krikken ook nog. Dus als je bv nu begint, zou je bij intake misschien wel op t juiste peil kunnen zitten. Ook vit B12 is heel belangrijk en bij mij hebben ze ook B6 en foliumzuur nog geprikt. Daarvan weet ik alleen geen waarden. Sowieso heeft 40% van de nl vrouwen een vit D tekort. En dan hanteren ze vaak zelfs nog wat lagere normen dan wat als ideaal gezien wordt voor zwangerschap. Je baby neemt nl ook een hoop vit D van je af en worden tekorten aan het eind van de zwangerschap geassocieerd met postnatale depressie... Dus reden genoeg dat goed op peil te houden! Zou toch mooi zijn als dit zou helpen om zwanger te worden! En daarnaast doet t je lijf vast ook alleen maar goed om geen tekorten te hebben. Heb je al gebeld voor een exacte datum voor de intake? Of had je die al? Hoe voel je je er nu onder? Knufje nog een keer voor verwerken k@#$%%@t nieuws!
Lieve aklina, Wat een rot nieuws... Ondanks dat je er sterk in staat en dat deze Emmy een goede kans heeft gehad, heeft t je niet gebracht waar we allemaal zo stellig op hoopten.. Heel veel knuffels voor jou! En hierbij de stellige overtuiging dat dd jullie het geluk gaat brengen wat je zo dubbel en dwars verdiend hebt. Xxxxx @vitamines: ik zat gister ook hierop te googlen, en kom verschillende berichten tegen. Wat is precies het beleid van dd (hebben jullie een recent boodschappenlijstje?) en kan het geen kwaad om zoveel vitamines te slikken? Is t niet schadelijk als je geen te kort hebt? En wat vind t vu ervan? Vas, heb jij t gezegdaan het vu? Waarom hebben jullie je laten prikken? Is dat een voorwaarde? Zoals jullie merken Denk ik erover om ook ermee aan de slag te gaan. Maar durf eigenlijk niet omdat ik bang ben dat je misschien beter niet zelf met deze hoeveelheden zonder noodzaak aan de slag moet gaan. Of maakt het geen barst uit? Ik slik nu gravitamon op advies van de apotheek.
Hi Nip, ik begrijp je twijfel, die had ik namelijk ook. Ik ben zelf vooral gaan googlen en heb wat onderzoek gedaan dat mij voldoende overtuigd heeft. Ik heb het nog niet met het vu besproken, maar we hebben dinsdag wel een afspraak en dan ga ik het nog wel bespreken. Er is een lijstje voor mannen dat DD standaard aan alle mannen, ook met goed zaad, voorschrijft. Het feit dat zij dat doen, vind ik al geruststellend eerlijk gezegd. Je kunt het vinden als je googled op "dusseldorf vitamines ivf" ofzo. Dan kom je op een topic van ivf-moeders. dit is het: (voor mannen dus) Vit. B 6 en 12 Vit. C 500 MG Vit. D 3 400 IE Vit. E 250 MG foliumzuur 400 IE Omega 3 1000 MG Zink 25/40 MG Selinium (hoeveel weet ik niet) Zelf heb ik toen wij begonnen met zwanger worden, bloed laten prikken op vitaminen. Gewoon omdat ik zeker wilde zijn dat we een goede start zouden maken en ook omdat ik in het verleden een vitamine b12 tekort heb gehad. Ik wilde dus zeker weten of dat inmiddels echt (en nog steeds) over was. Toen heeft de HA zelf gezegd welke vitamines nog meer belangrijk waren. Volgens mij dus foliumzuur (uiteraard), B6, B12 en vitamine D. Ik bleek toen een tekort te hebben. Uit mijn gegoogle kwam het volgende: foliumzuur: er wordt veel gesproken over slikken van extra foliumzuur door vrouwen (meer dan 400 mcg) om aangeboren afwijkingen nog meer terug te dringen en voor mannen om de zaadkwaliteit te verbeteren. Voor vrouwen vond ik dat er momenteel in NL (in friesland, drenthe en groningen) een grootschalig onderzoek naar loopt. Daar kunnen vrouwen met kinderwens zich aanmelden en ze worden ingedeeld in 2 condities: of de standaard 400 mcg (0,4 gr) of 4 (!) gr, dus 10x zo veel. Er stond duidelijk dat ook de hoge dosis absoluut niet schadelijk is. Ik ga er maar vanuit dat dat klopt, anders krijgen ze nooit toestemming voor zo'n grootschalig onderzoek. Dus 800 mcg slikken zelf kan geen kwaad volgens mij. Voor wat betreft mannen: in de multi 4 men van orthica, die speciaal is voor mannen met een kinderwens (ja, dat bestaat dus echt!), zit ook foliumzuur, dezelfde hoeveelheid die DD aanraadt. Dus daarom vertrouw ik er toch op dat dat helpt. Heb verschillende onderzoeken gelezen dat het zaadkwaliteit zou verbeteren, maar om eerlijk te zijn ook 1 die zegt dat het aantal abnormale zaadcellen wat zou toenemen. Maar goed, die worden er bij iui ook uitgefilterd. Daarbij levert een abnormale zaadcel geen abnormaal embryo op, maar heeft het gewoon geen bevruchtend vermogen. Vit D: er loopt ook in DD een onderzoek waarin ze verminderd vruchtbare paren allebei extra vit D voorschrijven en als je googled op vit D kom je echt overal tegen hoe belangrijk het is om voldoende vit D te hebben. Ik zou zelf ook niet aan die hoge dosissen beginnen als je niet weet hoe het er nu voor staat met je vitamine D. Ik zou dus gewoon ff langs je huisarts gaan. Wel adviseren ze overal op internet dus een waarde van tussen 80-120 nmol. Mijn huisarts noemt 50 al weer normaal, dus je moet wel echt ff je waarde opvragen en geen genoegen nemen met : die is goed. Ik heb gegoogled naar maximale doseringen en pas rond de 220 nmol kom je bij overdosering en daar zit je dus echt niet snel aan hoor! Verder lees je overal dat omega-3 (visolie) gewoon voor bijna alles heel erg goed is en als je een goede neemt, kan dat ook echt geen kwaad. Alleen wel voor je portemonnee, want het is best prijzig. Je moet nl een goede hebben met hoge concentratie (1000 mg). Goed opletten, want een pil met 1000 mg bevat niet altijd (eigenlijk nooit) ook 1000 mg omega-3. Je moet dus even heel goed kijken naar de hoeveelheid dhl en epa bij elkaar. Ook moet de verhouding ong 1:3/4 zijn, maar dat hebben de meeste betere merken wel hoor. Zelf hebben wij nu gekozen voor "Morepa plus" Das een hele pure en die bevat in totaal zo'n 950 mg pure omega-3. Maar die is wel duur en omdat mijn multi ook al wat visolie heeft, denk ik dat ik volgende keer de gewone morepa ga kopen (das rond de 800 mg). Ik neem nu in totaal dus: 1x multi prena fem van orthica (bevat oa vit b complex, omega 3, 400 foliumzuur en nog een boel losse vitaminen en mineralen) 1x extra foliumzuur 400 2x vit D a 25 ug=1000 iu (zou ik alleen doen als je weet dat je tekort hebt, eerst prikken dus!) 1x visolie ik twijfel nog over extra vitamine E, daar moet ik nog even wat meer onderzoek naar doen. Toen we dit vorige week gingen kopen in de natuurapotheek, gaf die vrouw aan dat het een bekend lijstje was en dat het inderdaad de vitaminen waren die zij ook zou aanraden bij zwanger worden. Dat stelde ons dus ook weer gerust. vascaman neemt nu dus - de multi 4 men van orthica, daarmee heeft hij in 1x genoeg foliumzuur, selenium, zink en B-vitaminen (dat zijn 2 pillen) 1x 500 mcg vit c 1x 268 mg vit E (solgar) 1x vit d3 10 mg (400 iu) merk maakt niet uit 1x morepa plus een heel regime dus, maar op zich een kleine moeite. Oja, je moet zelf wel oppassen met vit C, dat schijnt juist voor de vrouw niet zo goed te zijn, omdat het je immuunsysteem nog sterker kan maken en mocht je immuun systeem het probleem zijn, wordt dat juist afgeraden. Dus die niet bijslikken en liever ook niet in je multi. In mijn nulti zit ie trouwens wel, maar niet zo heel veel, per pil (en ik neem er maar 1) 60 mg. Dus volgens mij is dat wel ok. nog 1 tip mocht je vitaminen gaan shoppen: let goed op de waardes die er in zitten en kijk of het per pil is of per 2. Heel vaak zijn de waardes per 2 pillen (als dat de geadviseerde dosis is) en dan ben je dus al na een maand door een potje met 60 pillen heen. Dan pakt een goedkoop potje soms ineens toch heel duur uit! Zo, weer een epistel van mijn hand... Hi hi. Veel succes zou ik zeggen en ik laat nog wel weten wat Dr. Janneke er dinsdag van zegt!
Oja, jde meeste vitamines scheid je gewoon weer uit als je er te veel van krijgt. Dit geldt alleen niet voor vit A en D, omdat die in vet oplosbaar zijn, die sla je dus op. Daarom wordt hier voor gewaarschuwd. Is dus ook de reden dat ik niet aan (veel) extra vit D zou beginnen zonder bloed te prikken. Maar nederland was wel heel erg terughoudend met vit D advies (lage doseringen) in vergelijking met andere landen. Ook komt men daar nu wat van terug. Zo is ook het zonadvies (zo veel mogelijk vermijden) nu aangepast omdat blijkt dat te weinig vit D de kans op kanker (welke weet ik ff niet meer) meer verhoogt dan dat blootstelling aan de zon de kans op huidkanker vergroot... Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen. Vit A zit dus ook nooit in een multi voor zwangere vrouwen of vrouwen met kinderwens. In plaats daarvan zit er Beta-caroteen in. Dit zet je lichaam zelf om in vitamine A en op die manier kun je er geen overdosis van krijgen en krijg je het toch voldoende binnen.
Whahahaha! Ik kijk Ff snel of er al iemand gereageerd heeft... Heeft vas een heel boek geschreven! K ga t gauw Ff lezen...
Thanx vas! Super duidelijk. Ik wacht Ff op dinsdag Aanstaande maandag heb ik ook nog een afspraak bij de huisarts, dus zal t daar ook Ff vragen wat ie er over weet. Dan ga ik nu echt even wat doen, want lig de hele ochtend al te luieren en mijn vrije zaterdag te verdoen. X