Twee weken geleden heb ik de suikertest gedaan en die was te hoog. Vorige zwangerschap hetzelfde, toen kon ik het met dieet prima onder controle houden. Ik prik nu twee weken mijn waardes en op zich zit ik redelijk volgens mij. Maar van de week had ik ineens een uitschieter van 9.1. Ik had een drukke dag op het werk gehad, om 12 uur twee boterhammen gegeten, om half 7 thuis en toen pas weer gegeten. Gewoon aardappels, spinazie en een gehaktbal, normaal is mijn waarde dan tussen de 5.2 en de 6.2. Gisteravond weer een rare uitschieter. Na het eten geprikt: 5.2. Daarna gaan sporten is hij voor het slapen ineens 7.1. Terwijl ik s avonds niks meer gegeten had. Vanochtend wel weer netjes. Mijn hormonsters schieten hier een beetje van in de stress. Moet ik me nu wel zorgen gaan maken?
Ik vind je waardes eigenlijk erg netjes hoor!! Tussen de 4 en de 10 zou ik me echt geen zorgen maken!!
Nou ik vind t prima waardes, vind t ook niet echt uitschieters. Zou me geen zorgen maken voorlopig prima
De diabetesverpleegkundige belde maandag voor mijn waardes van afgelopen week. Toen had ik twee uitschieters van 6.8 na het eten en een keer 5.7 nuchter. Ik kon het zelf makkelijk verklaren(keertje frietjes en een bak vla midden in de nacht) maar de diabetesverpleegkundige zei gelijk: bedenk goed dat iedere hoge waarde fout is voor de baby. Sindsdien maak ik me dus extra zorgen.
Het zijn prima waardes, alleen mag je niet te vaak zulke uitschieters hebben. Nuchter moet het onder de 6 zijn en na het eten onder de 7. Tenminste.. dat word bij mij gehanteerd. Overigens word hierboven gezegd dat alles tussen de 4 en 10 oke is.. maar ik vind dat echt te hoog! Tussen de 4 en 10 word geaccepteerd bij gewone diabetes maar bij zw diabetes zijn de waardes iets strenger bepaald.
idd bij zw diabetes is t strenger, maar ook verschilt dat enorm per diabetesvpk. Erg jammer, want veel mensen raadplegen toch internet. Als je altijd onder de 7 moet zitten moet je echt enorm uitkijken met wat je eet. Alles uit de frietpan bijv laat je bls gewoon enorm stijgen, als je dan vanuit je zelf niet snel genoeg stabiliseert dan krijg je een piek die lang aanhoudt en dat is niet goed. Dan kun je beter niks pakken wat zon piek veroorzaakt Als je elke dag 1 of 2 keer zo'n piek hebt is het slecht. Maar heb je eens een keer zo'n piek zal dat niet direct heel slecht voor je kindje zijn. Wel zelf gewoon goed in de gaten houden. Water helpt ook bij t voorkomen van een piek (dat wil niet zeggen dat je elke dag maar kunt eten wat je wil als je maar genoeg water drinkt!) Maar stel je merkt dat je hoog zit, dan helpt water om de bls sneller te laten dalen
Bewegen helpt je waarde nog sneller zakken dan water. Wat betreft dat je altijd moet opletten met wat je eet als je waarde onder de 7 moet zitten is echt niet waar hoor. Ik neem toch aan dat je sowieso geen patat of iets eet als je zw diabetes hebt? Als je normaal eet komt je waarde echt niet boven de 7 uit. Mocht dat wel zo zijn is het niet heel gek dat je dan insuline moet spuiten. Ik weet bij bepaalde dingen dat mijn waarde ontzettend stijgt, dus neem ik die niet meer. Zo vind ik het handig om alles zelf in de hand te houden.
Ik moet nuchter onder de 5.3 blijven en na het eten onder de 6.7 dus dat is dan vrij streng als ik dit hier lees. Toch blijf ik het raar vinden dat m'n waarde juist stijgt ipv zakt na het sporten. Zal het dinsdag eens aan de internist vragen. Zij weet vast wel hoe dat komt.
ik moet nuchter onder de 5.3 blijven en na het eten onder de 7.8. hier is hij na het avond eten de laatste tijd vaak wat hoog, tot nu toe vind de diabetes consulente het nog goed maar vraag me af hoelang, ik ga steeds meer reageren op warm eten.
Miekjepiekje ik snap jou wel hoor,, Bij mij is precies hetzelfde gezegd en werd ik er "bang" van.. Ik moet nuchter onder de 5.3 zitten en 1,5 na het eten prikken onder de 6.8.... bij mij vonden ze 7.1 al een uitschieter (tenminste de dietist en de diabetesverpleegkundige) daarin tegen vond de internist het wel weer meevallen omdat dat apparaat ook een marge afwijking heeft van 10% hij zei het kan 10% hoger zijn, maar ook 10% lager.. dus pin je er niet teveel op vast.. Ik heb zelf gemerkt dat het op strakke tijden prikken wel bepalend is (prik ik 10 min later prik ik soms 0.8 minder :S) Als je twijfelt neem dan gewoon nog een keer contact op met degen die je behandeld of vraag een second opinion aan zodat je weet hoe of wat.. Bij mij werden pas dingen na afspraak 4 duidelijk omdat de een dit zei en de ander dat.. (Diabetesverpleegkundige zei bijv dat ik na het eten onder 7.5 moest zitten, dietist zei 6.8... en de een zei na 1,5 uur prikken de ander na 2 uur..) Je doet t voor jezelf en je kleine dus bij geen duidelijkheid gewoon op je strepen staan en verklaringen vragen!
Je suikers lijken mij prima. Verhoogde stress geeft ook hyperglycieme (hoge bloedsuikers), dus ik zou eerder daarmee uitkijken. Heeft degene bij wie je onder controle loopt ook naar je voeding gekeken, soms zitten daar verborgen stijgers in. Bv. ontbijtkoek, iedereen denkt "dat is gezond", 0% vet staat er op de verpakking. Helaas zitten hier wel weer veel suikers in.
Hou op schei uit zeg!. Ik maak me zelf ook een beetje "te" druk om die waardes. Ik vind dat die van jou er ook nog netjes uit zien hoor. De enige verklaring die ik bij jou kan geven is wat hier al eerder gezegd is : -->>Verhoogde stress geeft ook hyperglycieme (hoge bloedsuikers) Ik moet nuchter onder de 5.3 en na het eten onder de 7.8 hebben. Tot nu toe prik ik mezelf nuchter 3.9 of 4.0. En na het eten vaak tussen de 5.0 en de 6.8. Het hoogste wat ik heb gehad is precies 7.7 Ik wist dat dat van de ontbijtkoek en omdat ik getrouwd ben door de taart kwam. Heb ook wel eens een halve zak m&m's gegeten kwam ik ook op 7.7 Ik eet af en toe ook wel eens patat en dan blijft hij ook onder de 7 en soms onder de 6 de ene keer reageer ik daar mee op dan een andere keer. Heb gister voor de grap zelfs een Pizza geprobeerd waarbij er op de verpakking stond dat er veel suiker in zat resultaat was 5.3 Het gaat bij mij wel redelijk goed en ik mocht als ik geen bijzondere dingen at zelfs 1 keer prikken over slaan op een dag. Wij zitten dan ook in dubio of ik dan eigenlijk wel zw diabetes heb. Denk dat ik dat volgende keer maar is ga navragen. Ik heb heel veel tips meegekregen van die dieëtist om bijv ipv vla van die optimel yoghurt te pakken of gewone yoghurt met zoetstoffen. Bruin brood ipv wit brood pakken. En bijv kaas en vleeswaren op brood doen, en als ik zoet beleg pak heel licht opsmeren. Fruit en melk als tussendoortje gebruiken ipv bij mijn maaltijd toevoegen. Vruchtensappen laten staan en bijv Slimpie limonade te pakken En dingen als Sinas Light (maar daar zit ook weer beperkt aantal op wat je daarvan mag drinken) Thee zonder suiker of ipv suiker zoetjes enz. En vooral goed bewegen.