vuile gordijnen

Discussie in 'De lounge' gestart door bereke, 29 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bereke

bereke Niet meer actief

Hallo,

Wij wonen op een huurappartement en hebben de glasgordijnen (weet niet of jullie dat woord ook gebruiken in NL :()overgenomen van de vorige huurders.
    De gordijnen zijn echt vuil, beetje grijzig zelfs. Heb ze al gewassen een tijdje geleden maar wil ze nu nog eens goed onder handen nemen voor de kleintjes er zijn. Nieuwe kopen is geen optie want ik hoop dat we hier niet al te lang meer blijven wonen.

Iemand dé tip om ze toch terug wat witter te krijgen? Had al gedacht aan javel maar naar het schijnt kunnen ze hier niet goed tegen en zouden ze wel eens stuk kunnen gaan.

Ben benieuwd :p!

2. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

geen idee wat een glasgordijn is :D

maar om gordijnen weer wit te krijgen moet je ze even 2 uurtjes zetten in de biotex met een scheutje azijn! en daarna de wasmachine in (eventueel met vanish white??)

3. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik doe eht altijd met afwasmiddel werkt prima maar ik laat ze dan ook niet zo vuil worden natuurlijk. ik heb ook weleens gehoord dat je speciaal spul voor gordijnen hebt bij de drogist.dan worden ze weer witter. weet alleen niet hoe het heet.

4. Tamale

Tamale Niet meer actief

Heb je wel eens vannisch gebruikt?
    Of mag dat niet op dat soort gordijnen?
    Ik ben helemaal verlieft op vannisch, alle vlekken die ik er nooit uit kreeg, gaat met vannisch weg!
    Dingen die niet meer zo wit waren, worden weer witter !
    Helemaal geweldig!

Succes!

5. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    steradent tablet bij de was in gooien of flink wat soda.

werk zelf in de zorg, heb een keer een theezakje met mijn witte pakken meegewassen, echt verschrikkelijk bruin, heb uit pure wanhoop, bleek in mijn wasmachine gedaan, en daarin gewassen, en wit geworden :$ echt waar.

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Glasgordijnen is toch gewoon vitrage gordijnen?

Er schijnt inderdaad speciaal spul te zijn om de gordijnen weer mooi te krijgen.
    Misschien even kijken bij de drogist?

7. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    wij noemen ze ook glasgordijnen hoor. wij hebben glasgordijnen en overgordijnen dacht dat dat altijd zo genoemd wordt. deftige mensen noemen het ook wel vitrage dat wel.maar wij zijn niet deftig. wij zijn maar boeren. :D

8. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

ja ik ben ook niet deftig :D maar ken toch echt alleen vitrage haha.. zelfs dat hebben we niet ;)

9. bereke

bereke Niet meer actief

Wij ook niet. Ze waren eigenlijk al zo toen we ze overnamen. Dacht dat ik ze wel proper zou krijgen en dan hoefden we niet zoveel geld uit te geven aan nieuwe gordijnen (vitrages dus :p). Maar is met tot nu toe niet gelukt. Vandaar dat ik hier dé tip zoek!

10. bereke

bereke Niet meer actief

Wat is die steradent en waar vind ik dat?

11. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Hg Wasmiddel Voor Vitrage Stralend Wit

Werkt super :D

12. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    steradent is voor kunstgebitten dus ik denk dat het bij de tandpasta's zal staan ofzo. maar ik zou als ik jou was het spul vand e drogist proberen speciaal voor vitrage.

13. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Ik denk dat de vorige bewoners ze verkeerd gewassen hebben, vandaar die kleur.

Je kan ze idd wassen met kunstgebitreiniger, maar je kunt ook dato proberen, heb je hier in Nl voor de witte was, zit iets in waardoor het een beetje bleekt, weet niet of ze dat bij jullie ook verkopen.

14. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ik gooi er altijd een scheut Ace bij de wasmachine in. Ace is bleekmiddel wat je in je wasmachine kunt gebruiken, wordt in Turkije door iedereen gebruikt voor alle soorten witte machinewas. Ik koop het altijd bij de Turkse winkel, volgens mij is het in Nederlandse winkels ook niet te vinden.

15. bereke

bereke Niet meer actief

Nu maar eens op zoek gaan of ik een van deze middeltjes kan vinden! En als mijn man kan helpen met ze af te halen en terug op te hangen ga ik het dan testen.

Bedankt voor de tips!

Deel Deze Pagina